IPTPP4/443-170/13-4/BM - Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-170/13-4/BM Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2013 r. (data wpływu 18 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 maja 2013 r. (data wpływu 28 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 maja 2013 r. (data wpływu 28 maja 2013 r.) w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność z zakresu usług fotografii ślubnej. W chwili obecnej działalność jest zawieszona od listopada 2012 r. Wnioskodawca zamierza ją wznowić od czerwca 2013. W ubiegłym roku Wnioskodawca uzyskał przychód ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych w wysokości 24.800 zł. Do tej pory limit obrotu uprawniający do zwolnienia z obowiązku posiadania kasy był stały. W chwili obecnej liczony jest proporcjonalnie do okresu prowadzenia działalności gospodarczej.

Zgodnie z nowym rozporządzeniem z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej § 3.1. Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r.: 1) podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł; zatem zgodnie z nowymi przepisami Wnioskodawca przekroczył limit.

Wnioskodawca nadmienia, że w ubiegłym roku działalność prowadził od maja do końca października 2012.

W wyżej wymienionym rozporządzeniu w punkcie 34 załącznika jako czynność zwalniająca z obowiązku ewidencjonowania wymieniono: Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile łącznie są spełnione następujące warunki:

1.

każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której są zawarte dane identyfikujące odbiorcę;

2.

liczba świadczonych usług, o których mowa w pkt 1, w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20.

W ubiegłym roku Wnioskodawca wystawiał rachunki na których są zawarte dane identyfikujące odbiorcę. Wnioskodawca wystawił mniej niż 20 rachunków a liczba świadczonych usług nie przekroczyła w okresie prowadzenia działalności 50 sztuk.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania usług o których mowa we wniosku przy zastosowaniu kasy rejestrującej przed 1 stycznia 2013 r.

Każde świadczenie usług udokumentowane jest rachunkiem, zarówno w 2012 r. jak i w 2013 r.

Wnioskodawca nie dokonuje dostaw ani nie świadczy usług wymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w związku z nowym rozporządzeniem w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, jeżeli uzyskany obrót w 2012 r. wynosił 24.800, czyli Wnioskodawca przekroczył limit ale liczba odbiorców usług Wnioskodawcy była mniejsza niż 20, a liczba wykonanych usług mniejsza niż 50 czy dalej Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku rejestrowania ewidencji za pomocą kasy rejestrującej.

2.

Czy jeżeli Wnioskodawca prowadzi działalność przez jeden kwartał w roku a liczba Jego odbiorców w 2013 r. będzie mniejsza niż 20 a liczba wszystkich operacji świadczenia usług nie przekroczy 50 to w dalszym ciągu Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej, bez limitu kwotowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, po utracie zwolnienia z tytułu przekroczenia limitu 20.000 zł, Wnioskodawca nadal może korzystać ze zwolnienia wynikającego z załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w poz. 34.

Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile łącznie są spełnione następujące warunki:

1.

każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której są zawarte dane identyfikujące odbiorcę;

2.

liczba świadczonych usług, o których mowa w pkt 1, w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20.

W poz. 34 załącznika mowa o tym, że podmioty świadczące usługi na rzecz osób fizycznych oraz rolników o ile spełnią powyższe warunki tj. świadczenie usługi udokumentują rachunkiem, w którym zawarte są dane identyfikujące odbiorcę a liczba usług w poprzednim roku nie przekroczyła 50 a liczba usługobiorców 20, to podlegają zwolnieniu z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rej.

Jeżeli chodzi o ten warunek nie ma tu mowy o okresie prowadzenia działalności, zatem liczby odbiorców nie liczy się w proporcji do okresu prowadzonej działalności.

Wnioskodawca spełnia powyższe warunki, uważa że w roku 2013 nie ma obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej niezależnie przez jaki okres będzie prowadził działalność.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy towarów lub wykonywanych przez podatnika usług.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2013 r. kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), zwanym dalej rozporządzeniem. Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących określone zostały w § 2 i § 3 rozporządzenia. Powyższe przepisy wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Z treści § 2 ust. 1 rozporządzenia wynika, iż zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. Zwolnienie to jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

W części II załącznika do ww. rozporządzenia obejmującego sprzedaż dotyczącą szczególnych czynności - w pozycji 34 wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile łącznie są spełnione następujące warunki:

1.

każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której są zawarte dane identyfikujące odbiorcę;

2.

liczba świadczonych usług, o których mowa w pkt 1, w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20.

W myśl § 7 ust. 4 tego rozporządzenia, w przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2013 r. rozpoczęli ewidencjonowanie czynności wymienionych w poz. 33, 34, 39 lub 40 załącznika do rozporządzenia, zwolnienia, o którym mowa w § 2 ust. 1, w zakresie tych czynności ewidencjonowanych, nie stosuje się.

Należy wskazać, iż zgodnie z § 17 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360, z późn. zm.) za fakturę uznaje się również rachunki, o których mowa w art. 87 i art. 88 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, 1101 i 1342), wystawiane przez podatników niezarejestrowanych jako VAT czynni, z wyjątkiem gdy do wystawiania faktury obowiązani są podatnicy, o których mowa w art. 16 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, nie będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi działalność z zakresu usług fotografii ślubnej. W chwili obecnej działalność jest zawieszona od listopada 2012 r. Wnioskodawca zamierza ją wznowić od czerwca 2013. W ubiegłym roku Wnioskodawca uzyskał przychód ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych w wysokości 24.800 zł. Do tej pory limit obrotu uprawniający do zwolnienia z obowiązku posiadania kasy był stały. W chwili obecnej liczony jest proporcjonalnie do okresu prowadzenia działalności gospodarczej. Zatem zgodnie z nowymi przepisami Wnioskodawca przekroczył limit.

Wnioskodawca nadmienia, że w ubiegłym roku działalność prowadził od maja do końca października 2012.

W ubiegłym roku Wnioskodawca wystawiał rachunki na których są zawarte dane identyfikujące odbiorcę. Wnioskodawca wystawił mniej niż 20 rachunków a liczba świadczonych usług nie przekroczyła w okresie prowadzenia działalności 50 sztuk.

Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania usług o których mowa we wniosku przy zastosowaniu kasy rejestrującej przed 1 stycznia 2013 r.

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż stosownie do zapisu § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 34 załącznika do powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r., Wnioskodawca będzie miał prawo, do dnia 31 grudnia 2014 r., do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy zastosowaniu kasy rejestrującej w zakresie wykonywanych usług fotografii ślubnej.

Wnioskodawca ma prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, o ile wszystkie usługi dokumentuje rachunkami i nie przekroczy obowiązujących limitów, o których mowa w ww. poz. 34 załącznika do rozporządzenia oraz nie będzie wykonywał czynności wymienionych w § 4 ww. rozporządzenia.

Fakt, iż Wnioskodawca prowadzi działalność przez jeden kwartał w roku, pozostaje bez wpływu na zakres prawa do zwolnienia z poz. 34 załącznika do rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w....., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl