IPTPP4/443-153/11-4/JM - Określenie stawki VAT właściwej dla sprzedaży biletów wstępu na zwiedzanie ruin zamku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-153/11-4/JM Określenie stawki VAT właściwej dla sprzedaży biletów wstępu na zwiedzanie ruin zamku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2011 r. (data wpływu 27 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 marca 2012 r. (data wpływu 26 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT, w związku ze świadczeniem usług związanych ze sprzedażą biletów wstępu na zwiedzanie ruin Zamku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT, w związku ze świadczeniem usług związanych ze sprzedażą biletów wstępu na zwiedzanie ruin Zamku oraz w zakresie prawa do skorygowania podatku należnego wynikającego z rejestru sprzedaży i sposobu korekty podatku należnego w przypadku wystawienia faktury VAT do paragonu fiskalnego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 marca 2012 r. (data wpływu 26 marca 2012 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zaistniałego stanu faktycznego oraz prawa do reprezentacji Wnioskodawcy przed tut. Organem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca - Gmina (zwana dalej Gminą) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina świadczy między innymi usługę sprzedaży biletów wstępu na Zamek, który jest wpisany do rejestru zabytków. Usługi te świadczone są zarówno osobom fizycznym jak i firmom (zarejestrowanym podatnikom podatku VAT). W ramach sprzedaży Gmina zapewnia jedynie wstęp do ruin Zamku, oraz na basztę widokową. W cenie wstępu nie zawierają się żadne inne świadczenia.

Dotychczas Gmina opodatkowywała usługi sprzedaży biletów wstępu do ruin Zamku stawką podstawową 23%.

Analizując ustawę o podatku od towarów i usług załącznik nr 3 poz. 184 (usługi świadczone przez biblioteki, archiwa muzea i inne usługi związane z kulturą - wyłącznie w zakresie wstępu) Gmina stwierdza, iż powinna stosować stawkę obniżoną w wysokości 8% na sprzedaż biletów wstępu na Zamek, gdyż sprzedaż ta dotyczy biletów wstępu do obiektu wpisanego do rejestru zabytków, a więc bezpośrednio związane z kulturą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłową stawką VAT na sprzedaż biletów wstępu na zwiedzanie ruin Zamku jest stawka 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), Gmina stwierdza, iż wykonuje usługę związaną z kulturą wyłącznie w zakresie wstępu na zwiedzanie ruin Zamku, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8% (na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 184 załącznika nr 3 do ustawy o VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Stosownie do treści art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 2 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Z pozycji nr 184 załącznika nr 3 do ustawy wynika, że stawkę podatku w wysokości 8% stosuje się - bez względu na symbol PKWiU - do usług bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury - wyłącznie w zakresie wstępu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi polegające na zwiedzaniu ruin zamku. Z usługi tej korzystają zarówno pojedyncze osoby fizyczne, jak i grupy zorganizowane (np. wycieczki). W ramach sprzedaży biletów Gmina zapewnia jedynie wstęp do ruin Zamku, oraz na basztę widokową. W cenie wstępu nie zawierają się żadne inne świadczenia. Dotychczas dla usług zwiedzania ruin zamku Wnioskodawca stosował stawką podstawową 23%. Jednocześnie Wnioskodawca w złożonym wniosku wskazał, iż analizując załącznik nr 3 poz. 184 do ustawy o podatku od towarów i usług stwierdził, iż powinien stosować stawkę obniżoną w wysokości 8% na sprzedaż biletów wstępu na zamek, gdyż sprzedaż ta dotyczy biletów wstępu do obiektu wpisanego do rejestru zabytków, a więc jest bezpośrednio związana z kulturą.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony opis stanu faktycznego, należy stwierdzić, iż dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług wstępu na Zamek znajdzie zastosowanie obniżona 8% stawka podatku od towarów i usług. na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146a pkt 2 oraz poz. 184 załącznika nr 3 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie. stawki podatku VAT na zwiedzanie Zamku. Kwestia dotycząca stanu fatycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorygowania podatku należnego za rok 2011 wynikającego z rejestru sprzedaży oraz sposobu korekty podatku VAT w przypadku wystawienia faktury VAT do paragonu fiskalnego została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji nr IPTPP4/443-153/11-5/JM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl