IPTPP4/443-147/13-2/OS - Możliwość zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku sprzedaży za pośrednictwem Internetu licencji uprawniających do korzystania z oprogramowania na systemy mobilne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-147/13-2/OS Możliwość zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku sprzedaży za pośrednictwem Internetu licencji uprawniających do korzystania z oprogramowania na systemy mobilne.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2013 r. (data wpływu 8 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Od 1 maja 2012 Wnioskodawca prowadzi własną jednoosobową działalność gospodarczą prowadząc ewidencje przychodów na Księdze Przychodów i Rozchodów (KPiR). Korzysta ze zwolnienia podmiotowego z VAT.

Zainteresowany zajmuję się głównie tworzeniem oprogramowania na systemy mobilne - aplikacje tworzone przez Wnioskodawcę użytkowane są na telefonach komórkowych np. z systemem Android. Stworzone przez Zainteresowanego aplikacje umieszczane są w sklepie internetowym na podstawie umowy zawartej z X, firmą zarejestrowaną, z siedzibą pod adresem. Firm X ma autoryzację i podlega regulacjom Urzędu jako emitent pieniędzy elektronicznych "e-pieniądze") oraz figuruje w rejestrze pod numerem. Firma X jest spółką zależną Y.

Najważniejsze punkty umowy:

2.1.

a.

transakcje sprzedaży Produktów Sprzedawcy są transakcjami między Sprzedawcą a Kupującym, w których nie biorą udziału X, G ani żadne ich podmioty stowarzyszone, chyba że X, G lub dowolny jego podmiot stowarzyszony został wyraźnie wskazany jako Sprzedawca lub Kupujący biorący udział w transakcji;

b.

X, G ani żaden z jego podmiotów stowarzyszonych nie jest Kupującym, Sprzedawcą ani stroną związaną z żadną Transakcją finansowania, chyba że został wyraźnie wskazany jako taki w wykazie Produktów w Witrynie internetowej G lub w warunkach korzystania z usługi G;

d.

(...) Gdy Kupujący autoryzuje zakup w Instrumencie finansowania, X ma obowiązek po otrzymaniu od Sprzedawcy Zlecenia zapłaty przetworzyć Transakcję finansowania w imieniu Sprzedawcy za pośrednictwem odpowiedniej sieci przetwarzania płatności obejmującej w stopniu nieograniczonym sieci kart kredytowych lub debetowych.

5.1. X jest Instytucją obsługującą elektroniczne transakcje pieniężne. Sprzedawca potwierdza i akceptuje fakt, że:

a.

X oferuje Usługę umożliwiającą przetwarzanie Transakcji finansowania w imieniu Sprzedawców w celu zapewnienia Kupującym możliwości płacenia za Produkty;

b.

X przetwarza Transakcje finansowania w imieniu Sprzedawców.

Kupujący (osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej) ma możliwość nabycia licencji na korzystanie z aplikacji. Możliwość nabycia licencji na korzystanie z aplikacji posiadają mieszkańcy krajów dla których wspierane są płatności obsługiwane przez firmę G (prawie cały świat). Aby dokonać zakupu licencji kupujący musi posiadać konto w usłudze "..." firmy G.

Cena za nabycie licencji uprawniającej do korzystania z aplikacji wyrażona jest najczęściej w walucie obowiązującej w danym kraju i jest przeliczana na PLN po aktualnym kursie w momencie złożenia zamówienia. Kupujący składa zamówienie zakupu licencji na korzystanie z aplikacji za pośrednictwem aplikacji firmy G znajdującej się na telefonie komórkowym Kupującego. Po potwierdzeniu przez firmę X kredytu kupującego aplikacja będąca przedmiotem transakcji pobierana jest za pośrednictwem sieci Internet na telefon Kupującego, a następnie instalowana na telefonie. Firma G dostarcza usługi licencjonowania - tylko użytkownik który nabył licencję przy pomocy "..." ma możliwość korzystania z aplikacji - posiada licencję na korzystanie z aplikacji.

Zgodnie z punktem 5.1 (a) wspomnianej umowy firma X oferuje Usługę umożliwiającą przetwarzanie Transakcji finansowania w imieniu Sprzedawców w celu zapewnienia Kupującym możliwości płacenia za Produkty. Kwota na zakup licencji na korzystanie z aplikacji jest pobierana z karty debetowej lub kredytowej Kupującego. Przy każdej transakcji firma X potrąca 30% prowizji. Cena za licencję na korzystanie z aplikacji najczęściej znajduje się w przedziale 2 - 5 PLN. Firma X w kolejnym miesiącu rozliczeniowym przelewa na polskie konto bankowe (w walucie PLN) kwotę za wszystkie dokonane zamówienia w danym miesiącu (po potrąceniu wspomnianej wcześniej prowizji w wysokości 30% dla każdego zamówienia). Przykładowo kwota za sprzedaż licencji dokonana w styczniu przelewana jest w lutym. Księgowanie operacji następuje w miesiącu w którym zostało złożone zamówienie (w styczniu).

Sprzedaż licencji na oprogramowanie odbywa się 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku. Ilość sprzedanych dziennie licencji na korzystanie z aplikacji jest różna i nie jest możliwa do oszacowania. Może wynosić od 0 do kliku/kilkunastu tysięcy dziennie w przypadku promocji aplikacji na głównej stronie sklepu internetowego.

Firma X dostarcza na bieżąco raporty sprzedaży oraz podsumowujący raport miesięczny. Raporty zawierają informacje takie jak: numer zamówienia, data złożenia zamówienia, data pobrania opłaty za zamówienie, nazwa produktu zamówienia (nazwa aplikacji dla której dokonano zakupu licencji), walutę zamówienia (np. USD), cenę wyrażoną w walucie zamówienia (np. 0,99 USD), kurs wymiany (jeśli zakup był w walucie innej niż PLN, np. 3,157), kwotę w PLN zamówienia po potrąceniu 30% prowizji (np. 2,18 PLN), nazwę kraju Kupującego (np. Stany Zjednoczone).

W roku 2012 dokonano sprzedaży licencji na korzystanie z aplikacji nie przekraczających łącznej wartości 20 000 PLN. Największy dochód osiągnięto w krajach: Polska - 22,25%, Stany Zjednoczone - 18,27%, Japonia - 7,78%, Niemcy 7,33% oraz Rosja -5,72%. W roku 2013 w momencie wypełnienia wniosku nie przekroczono limitu 20 000 PLN.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Pytanie dotyczy zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z dnia 29 listopada 2012 r: Czy w omówionym wyżej przypadku ma miejsce sprzedaż dotycząca szczególnych czynności wymienionych w poz. 37. - Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Zdaniem Wnioskodawcy, obsługą płatności w imieniu Wnioskodawcy zajmuję firma X. Firma X przelewa zapłatę za dokonane w danym miesiącu zamówienia do banku w Polsce (w walucie PLN) dostarczając jednocześnie raporty dokumentujące wszystkie zamówienia dokonane w tym miesiącu na mocy których można jednoznacznie stwierdzić jakich zamówień i na jaką kwotę dokonano.

Zgodnie z powyższym spełnione są dwa punkty z pozycji 37. rozporządzeniem ministra finansów z dnia 29 listopada 2012 r. dotyczącego zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących:

1.

Zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy. oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem)

2.

z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Dodatkowo należy dodać, że sprzedaż usługi licencjonowania odbywa się przez internet wraz z operacją pobrania aplikacji na telefon Kupującego. Płatności są realizowane za pośrednictwem firmy - Wnioskodawca jako Sprzedający nie ma bezpośrednio kontaktu z Kupującym (Kupującym pochodzącym z "dowolnego" kraju na świecie) - Zainteresowany nie miałby komu przekazać drukowanego paragonu. Kupujący może przejrzeć wszystkie swoje transakcje korzystając z usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ustawodawca reguluje w drodze wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

Od 1 stycznia 2013 r. kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382).

Z treści § 2 ust. 1 tego rozporządzenia wynika, iż zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 tego załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 37 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* zapłata za wykonane świadczenie w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że w odniesieniu do usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, za które zapłata całości należności będzie następowała za pośrednictwem banku, a z ewidencji i dowodów dokumentujących te transakcje jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy, Wnioskodawca, na podstawie zapisu § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, będzie mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2014 r. pod warunkiem spełniania wszystkich warunków określonych w tym przepisie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl