IPTPP4/443-140/14-4/OS - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowaną realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-140/14-4/OS Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowaną realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2014 r. (data wpływu 26 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 kwietnia 2014 r. (data wpływu 7 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowaną realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowaną realizacją projektu pn. "...".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 kwietnia 2014 r. (data wpływu 7 kwietnia 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego oraz sposobu reprezentacji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina, jako Partner projektu Województwa planuje złożenie wniosku o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013, działanie 1.4.2. Usługi turystyczne i rekreacyjno-sportowe świadczone przez sektor publiczny - współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Planowane przedsięwzięcie pn. "..." ma związek z realizowaniem zadań własnych gminy, o których mowa w ustawie z dnia 9 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Swoim zakresem obejmuje ponadregionalną promocję i prezentację dotychczasowych osiągnięć województwa, m.in. w kontekście 10 lat mijających od przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. W ramach projektu planuje się zorganizowanie na terenie imprezy, której tematem przewodnim będzie prezentacja muzyki krajów UE i pokrycie części kosztów organizacyjnych. Impreza będzie plenerowa, ogólnodostępna, nie biletowana. W związku z realizacją projektu Gmina zakupi towary i usługi będące opodatkowane podatkiem VAT.

1. Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

2. Projekt będzie realizowany w drodze współdziałania, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

3. Gmina i Województwo podpiszą Porozumienie o współpracy na rzecz realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013.

4. Funkcję lidera projektu pełnić będzie Województwo.

5. Do zadań Lidera, koordynującego realizacje umowy należy w szczególności:

1.

zarządzanie i koordynacja działań projektu,

2.

przygotowanie i realizacja kampanii promocyjnej województwa,

3.

dofinansowanie imprez realizowanych w ramach projektu,

4.

przestrzeganie procedur sprawozdawczości i monitoringu-opracowywanie i przekazywanie raportów do Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa.

6. Partner projektu odpowiada za:

1.

postępowanie zgodnie z Programem oraz Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO 2007-2013;

2.

utrzymanie trwałości rezultatów realizacji swojej części projektu zgodnie z art. 57 ust. 1 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 przez okres pięciu lat od daty zakończenia finansowego realizacji projektu;

3.

realizację projektu zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.);

4.

przestrzeganie przepisów dotyczących pomocy publicznej, ochrony środowiska oraz równości szans;

5.

prowadzenie wszelkiej ewidencji księgowej dotyczącej swojej części projektu odrębnie od pozostałych ksiąg rachunkowych zgodnie z krajowymi przepisami prawa dotyczącymi rachunkowości oraz do udostępniania na jej podstawie wymaganych informacji wszystkim organom kontroli;

6.

należyte przechowywanie dokumentów związanych z realizacją projektu od momentu ich powstania do 31 grudnia 2020 r.;

7.

realizację działań promocyjnych zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym oraz zapisami Rozporządzenia Komisji (WE) 1828/2006;

8.

przestrzeganie wszelkich innych obowiązków związanych z realizacja swojej części projektu, które są określone w Vademecum dla beneficjentów RPO 2007-2013.

7. Faktury VAT w zakresie realizacji projektu przez Gminę będą wystawiane na Gminę.

8. Środki z dofinansowania unijnego wpłyną na konto Województwa, które przekaże rozliczoną część dofinansowania do Gminy.

9. Zakupy towarów i usług dokonane w ramach realizacji zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

10. Partnerzy zgodnie z podpisanym porozumieniem wyrazili zgodę na wspólne finansowanie projektu "...".

11. W uzupełnieniu z dnia 2 kwietnia 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Gminie będzie przysługiwało w przedstawionej powyżej sytuacji prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowaną realizacją zadania: "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze brak możliwości sprzedaży jakichkolwiek towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT w ramach realizowanego zadania, wnioskodawca jest zdania, że Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę po datku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Gmina, będąca czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, planuje złożenie wniosku o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013, działanie 1.4.2. Usługi turystyczne i rekreacyjno-sportowe świadczone przez sektor publiczny - współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na projekt pn. "...". Faktury VAT w zakresie realizacji projektu przez Gminę będą wystawiane na Gminę. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - dokonywane w ramach realizacji projektu zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowaną realizacją projektu pn. "...", ponieważ wydatki ponoszone w ramach realizacji tego projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl