IPTPP4/443-14/13-4/ALN - Obowiązek ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku prowadzenia przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie poradni psychologicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-14/13-4/ALN Obowiązek ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku prowadzenia przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie poradni psychologicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2013 r. (data wpływu 8 stycznia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 marca 2013 r. (data wpływu 27 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku ewidencjonowania obrotów przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku ewidencjonowania obrotów przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 marca 2013 r. (data wpływu 27 marca 2013 r.) w zakresie wskazania przepisów oraz doprecyzowania opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest psychologiem i prowadzi od 2007 r. działalność psychologiczną (kod PKD 86-90E) na rzecz indywidualnych pacjentów (prowadzenie psychoterapii) oraz portalu internetowego (pisanie artykułów psychologicznych).

Rocznie Wnioskodawca przyjmuje od 15-18 pacjentów, z którymi najczęściej spotyka się 10-30 razy w ciągu roku.

Pacjenci nie oczekują wystawiania faktur.

W przypadku portalu internetowego Wnioskodawca comiesięcznie podpisuje umowę zlecenie na artykuły psychologiczne do której wystawia rachunek uproszczony.

W roku 2012 Wnioskodawca wystawił 14 faktur dla portalu internetowego oraz 2 faktury na usługi psychologiczne na rzecz firmy konsultingowej.

Wnioskodawca innych usług nie świadczy.

W roku 2012 dochody Wnioskodawcy wyniosły 29.820 zł W tym usługi na rzecz osób fizycznych (pacjentów) wyniosły 10.640 zł, a na rzecz portalu internetowego Wnioskodawca wystawił faktury na wartość 19.180 zł.

W roku 2012 Wnioskodawca przyjął 18 pacjentów, z czego 2 osoby spotkały się z Wnioskodawcą na konsultacjach 4 razy, 4 osoby wykupiły 10 sesji terapeutycznych, 6 osób spotkało się dwukrotnie, 4 osoby odbyły 18 spotkań a 1 osoba była jeden raz. W sumie Wnioskodawca odbył 133 spotkania w ciągu roku.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 27 marca 2013 r. (data wpływu) Wnioskodawca wskazał:

Wobec Wnioskodawcy nie wystąpił wcześniej obowiązek ewidencji na kasie fiskalnej. Przed 1 stycznia 2013 r. Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania świadczonych usług na kasie fiskalnej. Łączna kwota z działalności w 2007 r. nie przekroczyła 20.000 zł W latach 2008-2011 łączna kwota z działalności nie przekroczyła 40.000 zł. Wnioskodawca nie wystawia faktur na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Za świadczone usługi zapłata częściowo następuje za pośrednictwem banku na rachunek bankowy. Z ewidencji i dokumentujących dowodów sprzedaży świadczonych usług jednoznacznie wynika jakiej konkretnej transakcji zapłata dotyczyła.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z ustawą o kasach fiskalnych Wnioskodawca powinien swoje usługi rozliczać poprzez kasę fiskalną.

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na świadczenie usług psychologicznych dla mniejszej grupy niż 20 osób w ciągu roku oraz wystawienie mniej niż 50 faktur rocznie nie powinien Wnioskodawca objąć działalności kasą fiskalną.

Poza tym dochody na rzecz osób fizycznych wyniosły w roku 2012 znacznie mniej niż 20.000 zł, czyli 10.640 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT jako świadczenie usług ustawodawca określa każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawa towarów/świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

W zakresie zwolnień z obowiązku prowadzenia kasy rejestrującej od dnia 1 stycznia 2013 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), zwanego dalej "rozporządzeniem".

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu - do określonej wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł. (...).

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia. (§ 3 ust. 2).

W § 4 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia wymienione zostały niektóre czynności wyłączające możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2 i § 3.

Zgodnie z § 5 ust. 1 w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest psychologiem i prowadzi działalność od 2007 r. W roku 2012 dochody Wnioskodawcy wyniosły 29.820 zł W tym usługi na rzecz osób fizycznych (pacjentów) wyniosły 10.640 zł, a na rzecz portalu internetowego Wnioskodawca wystawił faktury na wartość 19.180 zł.

Wobec Wnioskodawcy nie wystąpił wcześniej obowiązek ewidencji na kasie fiskalnej. Przed 1 stycznia 2013 r. Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania świadczonych usług na kasie fiskalnej. Łączna kwota z działalności w 2007 r. nie przekroczyła 20.000 zł W latach 2008-2011 łączna kwota z działalności nie przekroczyła 40.000 zł. Wnioskodawca nie wystawia faktur na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Za świadczone usługi zapłata częściowo następuje za pośrednictwem banku na rachunek bankowy. Z ewidencji i dokumentujących dowodów sprzedaży świadczonych usług jednoznacznie wynika jakiej konkretnej transakcji zapłata dotyczyła.

Uwzględniając zatem treść złożonego wniosku w kontekście wyżej powołanych przepisów stwierdzić należy, iż Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu za pomocą kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2014 r. Należy jednak podkreślić, iż w sytuacji, gdy Wnioskodawca w ciągu roku podatkowego przekroczy kwotę graniczną obrotu - tj. 20.000 zł, pozwalającą na skorzystanie ze zwolnienia z obowiązku instalacji kasy rejestrującej, to przedmiotowe zwolnienie traci po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca, w którym nastąpiło przekroczenie obrotu (20.000 zł), z tytułu działalności, o której mowa w wyżej powołanym art. 111 ust. 1 ustawy.

W odniesieniu do usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, za które zapłata całości należności będzie następowała za pośrednictwem banku, a z ewidencji i dowodów dokumentujących te transakcje jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy, Wnioskodawca, na podstawie zapisu § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, będzie mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2014 r. - również po przekroczeniu obrotów ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł - pod warunkiem spełniania wszystkich warunków określonych w tym przepisie.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe, ponieważ Wnioskodawca wywiódł prawidłowy skutek prawny, mimo iż oprócz właściwej podstawy prawnej powołał również inne argumenty niż to wskazano w niniejszej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, co oznacza, iż w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl