IPTPP4/443-136/14-4/OS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-136/14-4/OS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2014 r. (data wpływu 26 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 maja 2014 r. (data wpływu 19 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  braku obowiązku opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży domu mieszkalnego - jest prawidłowe,

  braku obowiązku opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży pozostałych nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 maja 2014 r. (data wpływu 19 maja 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy, pytania oraz stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest rolnikiem czynnym podatnikiem VAT. Zainteresowany posiada gospodarstwo rolne wraz z budynkami. Część gospodarstwa rolnego, otrzymał w spadku po rodzicach 23 września 1998 r. i teściach 23 marca 2000 r. Niebawem dom Wnioskodawcy zostanie wyburzony i część gospodarstwa wraz z użytkami rolnymi zostanie przeznaczona pod budowę drogi ekspresowej krajowej, natomiast pozostałe budynki gospodarcze będzie mogła wykupić G. po uprawomocnieniu się decyzji na ww. drogę. Nie ma jednak gwarancji, że je wykupi. Gdy Wnioskodawca szukał działek budowlanych na odbudowę gospodarstwa rolnego według planu zagospodarowania przestrzennego Urzędu Gminy, okazało się, że Zainteresowany ma własne działki, które mogą być przeznaczone pod odbudowę siedliska. Dwie lub trzy działki budowlane Wnioskodawca zamierza sprzedać, a na pozostałej części chce odtworzyć gospodarstwo rolne i wybudować nowe budynki dla celów gospodarstwa rolnego. Planuje też sprzedać część gospodarstwa rolnego - działki rolne oraz budynki - odziedziczoną po teściach, około 4 hektary, ponieważ budowa krajowej znacznie wydłuży dojazd do tej części. Przychód ze sprzedanych działek Wnioskodawca przeznaczy na rozwój gospodarstwa i odbudowę siedliska. W związku z tym, że Zainteresowany jest czynnym podatnikiem VAT chciałby wiedzieć, czy od czynności sprzedaży działek będzie musiał odprowadzić podatek VAT. Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, że planuje zrezygnować z bycia czynnym podatnikiem VAT i stać się rolnikiem ryczałtowym. Według oceny Zainteresowanego, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT sprzedaż majątku osobistego nie jest działalnością gospodarczą. Sprzedaż wydzielonych działek nie będzie następowała w ramach działalności gospodarczej, a środki uzyskane ze sprzedaży pozostaną w majątku prywatnym podatnika. Sprzedaż nieruchomości nie będzie prowadzona w sposób ciągły.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany poinformował, że zamierza sprzedać nieruchomości położone w miejscowości S. Są to działki nr:

1.... o powierzchni 0,1642 ha,

2.... o powierzchni 0,1852 ha,

3.... o powierzchni 0,3073. ha,

4.... o powierzchni 0,3072 ha

Wszystkie powyżej wymienione działki są obecnie przeznaczone pod zabudowę.

Wnioskodawca planuje sprzedać również działki rolne położone w miejscowości O. Są to działki:

  od nr... do.... o łącznej powierzchni 0,21 ha,

  od nr.... do nr... o łącznej powierzchni 1,20 ha,

  od nr.... do nr.... o łącznej powierzchni 1,01 ha,

  nr... o powierzchni 0,52 ha,

  nr... o powierzchni 0,68 ha

  oraz dwie działki budowlane:

  nr... o powierzchni 0,21 ha (na której znajduje się stodoła, obora oraz dom mieszkalny),

  nr... o powierzch.ni 0,04 ha (niezabudowana).

Wnioskodawca nigdy nie prowadził działalności w zakresie obrotu nieruchomościami, nigdy też nie sprzedawał działek i nieruchomości. Jeśli chodzi o działki, które zamierza sprzedać, to zabudowana jest tylko jedna nr... o powierzchni 0,21 ha. Znajdują się na niej stodoła, obora i dom mieszkalny, a wiec budynki trwale związane z gruntem.

Obora i stodoła są zaliczane według Polskiej Klasyfikacji Obiektów budowlanych do działu 12 - Budynki niemieszkalne, symbol PKOB 1271 - Budynki Gospodarstw Rolnych, natomiast dom mieszkalny klasyfikuje się do działu 11- Budynki mieszkalne, symbol PKOB 1110 - Domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych. Zainteresowany nie planuje przed dostawą przedmiotowych budynków wycofać ich z prowadzonego przez siebie gospodarstwa rolnego do majątku prywatnego.

Działki położone w miejscowości O. Wnioskodawca otrzymał na podstawie umowy darowizny w dn. 23 marca 2000 r. od teściów. Natomiast działki w miejscowości S.: działkę... o powierzchni 3,79 ha oraz działkę... o powierzchni 4,68 ha w dn. 23 września 1998 r. rodzice Wnioskodawcy przekazali umową darowizny w 50% Zainteresowanemu, natomiast drugie 50% otrzymał brat Wnioskodawcy. 29 października 2004 r. Wnioskodawca odkupił po połowie wraz z bratem od sąsiada działkę nr... o powierzchni 3,37 ha. W dniu 27 kwietnia 2006 r. Zainteresowany odkupił na podstawię aktu notarialnego od brata działki nr..., którą on w 50% odziedziczył po rodzicach i..., którą on w 50% kupił od sąsiada (obie niezabudowane). W dniu 12 maja 2006 r. Wnioskodawca odkupił połowę działki... wraz z połową budynków na niej. Działki były zakupione w celach uprawy zboża, kukurydzy i traw, które były wykorzystywane jako pasza dla krów. Produkty te nie były sprzedawane. Do pierwszego listopada 2004 r. Wnioskodawca był rolnikiem ryczałtowcem i wykonywał czynności zwolnione z podatku VAT. Od 01.11.2004 Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i zajmuje się produkcją i sprzedażą mleka opodatkowaną 5% stawką VAT.

W przypadku nieruchomości będących przedmiotem w wniosku nie miało też miejsca pierwsze zasiedlenie, nie przysługiwało Wnioskodawcy również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zainteresowany nie ponosił również nakładów na ulepszenie nieruchomości, wynoszących więcej niż 30% wartości początkowej budynku, w stosunku do których miałby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, Na działkach rolnych, które będą przedmiotem sprzedaży Wnioskodawca uprawiał do tej pory zboże i kukurydzę, które stanowiły paszę dla krów. Zainteresowany nie sprzedawał tych produktów rolnych. Budynki, które stoją na działce odziedziczonej po teściach - obora i stodoła stoją puste, Wnioskodawca nie trzyma tam żadnego inwentarza. W domu mieszkalnym dożywotnio mieszka teść. Nieruchomości będące przedmiotem sprzedaży nigdy nie były udostępniane innym podmiotom. Przed sprzedażą nieruchomości Zainteresowany nie dokonał i nie zamierza dokonywać jakichkolwiek czynności polegających na uzbrojeniu terenu, ogrodzeniu, wystąpieniu o zmianę w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Jedyną czynnością, którą w związku z tym Zainteresowany planuje jest danie ogłoszenia o sprzedaży. Dla działek, które będą przedmiotem sprzedaży istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, o czym Wnioskodawca dowiedział się w momencie, gdy został zmuszony z powodu zaistniałej sytuacji związanej z budową krajowej do przeprowadzenia zmian i reorganizacji w swoim gospodarstwie. Zainteresowany nigdy nie występował z wnioskiem o zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w odniesieniu do działek objętych zakresem wniosku. Według wytycznych, które otrzymał w dniu 2 stycznia 2014 r. dotyczących aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego działki będące przedmiotem wniosku, zostały podzielone następująco:

  działka... podzielona została na działki:. o powierzchni 3,18 ha - rolnicza,... o powierzchni 0,3073 ha - budowlana,... o powierzchni 0,3072 - budowlana;

  działka... została podzielona na działki:. o powierzchni 3,90 ha - rolna,... o powierzchni 0,2621- budowlana,.... o powierzchni 0,2621 - budowlana,... o powierzchni 0,2545 - budowlana;

  działka... została podzielona na działki:. o powierzchni 3,02 rolna,... o powierzchni 0,1852 budowlana,... o powierzchni 0,1642 budowlana.

Według obecnego planu zagospodarowania przestrzennego działki niezabudowane położone w miejscowości S. leżą częściowo na terenie o przeznaczeniu: zabudowa rolnicza, siedliskowa, funkcja uzupełniająca; zabudowa jednorodzinna i letniskowa oraz nieuciążliwe rzemiosło, handel i mała gastronomia. Wnioskodawca nigdy nie występował z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy działek objętych zakresem wniosku, nie zamierza również wystąpić przed sprzedażą działek z takim wnioskiem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W 2014 r. Wnioskodawca zamierza zrezygnować z bycia czynnym podatnikiem VAT i skorzystać ze zwolnienia podmiotowego w myśl art. 43 ust. 1 pkt 3. Czy sprzedaż działek będących przedmiotem wniosku, będzie wówczas zwolniona z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w momencie skorzystania ze zwolnienia podmiotowego, Zainteresowany nie będzie zobowiązany do opodatkowania sprzedaży działek w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Sprzedaż działek nie będzie następowała w ramach działalności gospodarczej, a środki uzyskane ze sprzedaży zostaną przeznaczone na odbudowę siedliska Wnioskodawcy. Sprzedaż nieruchomości nie będzie też następowała w sposób ciągły.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego:

  braku obowiązku opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży domu mieszkalnego - jest prawidłowe,

  braku obowiązku opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży pozostałych nieruchomości - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami - w świetle art. 2 pkt 6 ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jak stanowi art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121), rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Wyjaśnić jednocześnie należy, iż przedmiotami stosunków prawnych są dobra materialne i niematerialne. Wśród dóbr materialnych wyróżniamy m.in. rzeczy (Bednarek Małgorzata, "Mienie", "Komentarz do art. 44-553 Kodeksu cywilnego", Zakamycze 1997, komentarz do art. 45 k.c.). Rzeczy dzieli się na nieruchomości i rzeczy ruchome (Piasecki Kazimierz, "Kodeks cywilny, Księga pierwsza. Część ogólna. Komentarz", Zakamycze 2003, komentarz do art. 45 k.c.).

Zgodnie zatem z ww. przepisami ustawy, sprzedaż gruntu jest dostawą towarów.

Stwierdzić należy, że nie każda czynność, która stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność będzie opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w cytowanej ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, iż do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie o podatku od towarów i usług, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy, mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty. Podatnikiem jest zatem również podmiot prowadzący działalność generującą straty, a nawet podmiot, który w ogóle nie dokona żadnej sprzedaży.

Za podatnika należy uznać także osobę, która zadeklarowała zamiar prowadzenia działalności gospodarczej, czyniąc w tym celu pewne nakłady, mimo że sama działalność gospodarcza jeszcze się nie rozpoczęła, nawet w sytuacji jeśli nigdy nie zostanie rozpoczęta. Działalność gospodarcza może składać się z kilku następujących po sobie etapów. Czynności przygotowawcze, takie jak nabycie nieruchomości, które stanowią część tych transakcji, powinny być również traktowane jako działalność gospodarcza. Poniesienie wstępnych wydatków inwestycyjnych w celu i z zamiarem rozpoczęcia przyszłej działalności gospodarczej należy również uznać za działalność gospodarczą.

W kwestii opodatkowania dostawy nieruchomości istotne jest, czy w świetle zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy Wnioskodawca w celu dokonania sprzedaży przedmiotowych nieruchomości podejmie aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania jego za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpiła w ramach zarządu majątkiem prywatnym. Zwykłe nabycie lub sprzedaż rzeczy nie stanowi wykorzystywania w sposób ciągły majątku rzeczowego w celu uzyskania z tego tytułu dochodu w rozumieniu art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm. - (a tym samym art. 15 ust. 2 ustawy) jako, że jedynym przychodem z takich transakcji może być ewentualny zysk ze sprzedaży tej rzeczy.

Ponadto, jak wynika z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach C-180/10 i C-181/10, dostawę gruntu przeznaczonego pod zabudowę należy uznać za objętą podatkiem od wartości dodanej, pod warunkiem, że transakcja ta nie stanowi jedynie czynności związanej ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.

W tym miejscu - dla wyjaśnienia zakresu zwykłego wykonywania prawa własności - konieczne jest sięgnięcie do zapisów prawa cywilnego, tj. powołanej wcześniej ustawy - Kodeks cywilny.

Zgodnie z art. 140 ww. Kodeksu cywilnego, w granicach określonych przez ustawy i zasady współżycia społecznego właściciel może, z wyłączeniem innych osób, korzystać z rzeczy zgodnie ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem swego prawa, w szczególności może pobierać pożytki i inne dochody z rzeczy. W tych samych granicach może rozporządzać rzeczą.

Wskazać należy, że rozporządzanie rzeczą jest drugim spośród wymienionych wyraźnie w art. 140 k.c. uprawnień właściciela do rozporządzania rzeczą (ius disponendi). Wymaga również podkreślenia, że ustawodawca nie definiuje używanego pojęcia rozporządzenia. Nie klasyfikuje też postaci rozporządzenia. W literaturze zaś podkreśla się zazwyczaj, że chodzi o uprawnienie do wyzbycia się własności i uprawnienie do obciążania prawa własności. Wyzbycie się własności w pierwszym rzędzie obejmuje dokonywaną (inter vivos) czynność przeniesienia własności, dalej zaś czynność rozporządzenia testamentowego (...) (Edward Gniewek "Kodeks cywilny, Księga Druga. Własność i inne prawa rzeczowe. Komentarz, Zakamycze, 2001, Komentarz do art. 140 k.c.).

Z powyższego wynika zatem, iż dokonanie sprzedaży określonej rzeczy materialnej stanowi naturalny (oczywisty, podstawowy) element wykonywania prawa własności.

Z opisy sprawy wynika, że Wnioskodawca jest rolnikiem czynnym podatnikiem VAT. Zainteresowany posiada gospodarstwo rolne wraz z budynkami. Zainteresowany zamierza sprzedać nieruchomości położone w miejscowości S., które są obecnie przeznaczone pod zabudowę. Wnioskodawca planuje sprzedać również działki rolne położone w miejscowości O. Wnioskodawca nigdy nie prowadził działalności w zakresie obrotu nieruchomościami, nigdy też nie sprzedawał działek i nieruchomości. Jeśli chodzi o działki, które zamierza sprzedać, to zabudowana jest tylko jedna nr... o powierzchni 0,21 ha. Znajdują się na niej stodoła, obora i dom mieszkalny, a wiec budynki trwale związane z gruntem. Zainteresowany nie planuje przed dostawą przedmiotowych budynków wycofać ich z prowadzonego przez siebie gospodarstwa rolnego do majątku prywatnego. Działki były zakupione w celach uprawy zboża, kukurydzy i traw, które były wykorzystywane jako pasza dla krów. Produkty te nie były sprzedawane. W przypadku nieruchomości będących przedmiotem w wniosku nie miało miejsca pierwsze zasiedlenie, nie przysługiwało Wnioskodawcy również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zainteresowany nie ponosił również nakładów na ulepszenie nieruchomości, wynoszących więcej niż 30% wartości początkowej budynku, w stosunku do których miałby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Budynki, które stoją na działce odziedziczonej po teściach - obora i stodoła stoją puste, Wnioskodawca nie trzyma tam żadnego inwentarza. W domu mieszkalnym dożywotnio mieszka teść. Dla działek, które będą przedmiotem sprzedaży istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Według aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego działki będące przedmiotem wniosku, zostały podzielone następująco:

  działka... podzielona została na działki:. o powierzchni 3,18 ha - rolnicza,... o powierzchni 0,3073 ha - budowlana,... o powierzchni 0,3072 - budowlana;

  działka... została podzielona na działki:. o powierzchni 3,90 ha - rolna,... o powierzchni 0,2621- budowlana,... o powierzchni 0,2621 - budowlana,... o powierzchni 0,2545 - budowlana;

  działka... została podzielona na działki:. o powierzchni 3,02 rolna,... o powierzchni 0,1852 budowlana,... o powierzchni 0,1642 budowlana.

Według obecnego planu zagospodarowania przestrzennego działki niezabudowane położone w miejscowości S. leżą częściowo na terenie o przeznaczeniu: zabudowa rolnicza, siedliskowa, funkcja uzupełniająca; zabudowa jednorodzinna i letniskowa oraz nieuciążliwe rzemiosło, handel i mała gastronomia.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, iż w przypadku sprzedaży budynku mieszkalnego wraz z gruntem - Wnioskodawca nie będzie działał w charakterze podatnika. W niniejszym przypadku budynek mieszkalny nie był wykorzystywany w działalności gospodarczej Wnioskodawcy, służył zaspokajaniu potrzeb osobistych Zainteresowanego. Zatem Wnioskodawca będzie korzystać z prawa do rozporządzania majątkiem osobistym, co nie będzie stanowiło wykonywania działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Brak tego statusu pozbawia Zainteresowanego cech podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, w zakresie sprzedaży budynku mieszkalnego, a dostawę tego budynku mieszkalnego wraz z gruntem - cech czynności opodatkowanej, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Natomiast w stosunku do pozostałych nieruchomości, należy stwierdzić, iż w niniejszej sprawie wystąpiły okoliczności, które łącznie wskazują, iż sprzedaż przedmiotowych nieruchomości, należy uznać za działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, która będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy zauważyć, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i zajmuje się produkcją i sprzedażą mleka opodatkowaną. Na działkach rolnych, które będą przedmiotem sprzedaży Wnioskodawca uprawiał do tej pory zboże i kukurydzę, które stanowiły paszę dla krów. Zainteresowany planuje danie ogłoszenia o sprzedaży. Ponadto Zainteresowany nie planuje przed dostawą przedmiotowych budynków wycofać ich z prowadzonego przez siebie gospodarstwa rolnego do majątku prywatnego. Zatem ww. okoliczności nie pozwalają stwierdzić, iż dostawa przedmiotowych nieruchomości odbędzie się w ramach zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

Takie aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami świadczą o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców. W związku z powyższym, w ocenie tut. Organu, działania podejmowane przez Wnioskodawcę nie należą do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Powyższe okoliczności w żaden sposób nie mogą świadczyć o wyłącznym działaniu Wnioskodawcy zmierzającym do wykonywania jedynie prawa własności majątku osobistego w celu wykorzystania na potrzeby prywatne i dowodzą, że została wypełniona definicja prowadzenia działalności gospodarczej w myśl art. 15 ust. 2 ustawy a Wnioskodawca działa jako podatnik VAT.

A zatem, w przedmiotowej sprawie występują przesłanki pozwalające uznać Wnioskodawcę za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy. Należy zatem stwierdzić, że dostawa nieruchomości będzie dokonana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przez podatnika podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 2 stanowi, że zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Warunkiem zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 jest konieczność wykorzystywania towarów, w tym również nieruchomości, będących przedmiotem dostawy wyłącznie do działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane - w myśl art. 2 pkt 33 ustawy - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ponadto, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Jednocześnie należy zauważyć, iż kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.), w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Analiza okoliczności przedstawionych w opisie sprawy wskazuje, iż sprzedaż nieruchomości w postaci stodoły oraz obory, nie będzie korzystała ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż Wnioskodawca wskazał, że nie wykorzystywał przedmiotowych nieruchomości, co wskazuje, iż te nieruchomości nie były wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz okoliczności, że budynki (stodoła, obora) znajdujące się na działce o numerze..., odziedziczone przez Wnioskodawcę nie zostały nabyte przez Zainteresowanego w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wobec powyższego w stosunku do przedmiotowych nieruchomości (stodoła, obora), nie miało miejsca pierwsze zasiedlenie. Zatem dostawa ww. budynków nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Natomiast przy dostawie przedmiotowych budynków spełnione będą warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca-w stosunku do przedmiotowych nieruchomości nie przysługiwało Mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jak również nie ponosił nakładów na ulepszenie nieruchomości, wynoszących więcej niż 30% wartości początkowej budynku, w stosunku do których miałby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym dostawa ww. budynków (stodoła, obora) znajdujące się na działce o numerze..., podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy, jednakże korzysta ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Ponadto, z uwagi na fakt, iż dostawa przedmiotowych budynków będzie zwolniona od podatku, to zbycie gruntu, na którym ww. budynki są posadowione, w myśl art. 29a ust. 8 ustawy również będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Odnosząc się natomiast do zbycia przedmiotowych nieruchomości w postaci działek rolniczych niezabudowanych należy stwierdzić, iż przedmiotowe działki niezabudowane nie mogą być uznane - w świetle art. 2 pkt 33 ustawy - za tereny budowlane. Skutkiem powyższego, sprzedaż działek niezabudowanych, oznaczonych numerami ewidencyjnymi: od nr... do...; od nr... do...; od nr... do...; nr... oraz nr..., zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy będzie zwolniona od podatku od towarów i usług. Natomiast w przypadku pozostałych działek o nr ewidencyjnych...,...,...,... oraz o nr..., które według planu zagospodarowania przestrzennego, zostały przeznaczone pod zabudowę, ich sprzedaż nie będzie mogła skorzystać ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Zatem Wnioskodawca winien je opodatkować podstawową stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, tj. 23%.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, iż sprzedaż przedmiotowych nieruchomości, w odniesieniu do:

  gruntów zabudowanych budynkami (stodoła, obora) będzie podlegała zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29a ust. 8 ustawy,

  gruntów niezabudowanych będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy,

  gruntów przeznaczonych pod zabudowę (tereny budowalne) będzie opodatkowana podstawową stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, tj. 23%,

Natomiast w przypadku sprzedaży domu mieszkalnego wraz z gruntem, Wnioskodawca nie będzie działał w charakterze podatnika, tym samym sprzedaż niniejszej nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl