IPTPP4/443-13/13-6/BM - Możliwość odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach za przesunięcie linii elektroenergetycznej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-13/13-6/BM Możliwość odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach za przesunięcie linii elektroenergetycznej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2013 r. (data wpływu 7 stycznia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 marca 2013 r. (data wpływu 27 marca 2013 r.) oraz w dniu 8 kwietnia 2013 r. o opłatę, o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach za przesunięcie linii elektroenergetycznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach za przesunięcie linii energetycznej oraz nienaliczenia podatku należnego z tytułu nieodpłatnego przekazania nakładów poniesionych z przebudową linii będącej w kolizji w związku z zagospodarowaniem nieruchomości gruntowej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 marca 2013 r. (data wpływu 27 marca 2013 r.) w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego oraz w dniu 8 kwietnia 2013 r. uiszczono opłatę w kwocie odpowiadającej ilości przedstawionych we wniosku stanów faktycznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wydobyciu i sprzedaży kruszywa. Jest czynnym podatnikiem VAT i wykonuje czynności wyłącznie opodatkowane, posiada koncesję na wydobycie kruszywa. Przez nieruchomości na których znajdują się złoża kruszywa przebiega sieć elektroenergetyczna (słupy) uniemożliwiająca wydobycie pod nią i wokół niej kruszywa. W celu wykorzystania całego zasobu kruszywa, Wnioskodawca wystąpił do.....Rejon Energetyczny....z wnioskiem o przesunięcie linii energetycznej. W tym celu podpisał z ww. właścicielem linii umowę w sprawie usunięcia kolizji z siecią elektroenergetyczną. Wykonano projekt techniczny, uzyskano pozwolenie na budowę, certyfikaty, atesty. Zgodnie z umową Wnioskodawca został obciążony kosztami przebudowy wg wystawionych faktur dotyczących montażu sieci i słupów przez firmę.... Po przebudowie ww. linia została protokółem odbioru technicznego odebrana i przyjęta do eksploatacji przez....

Wnioskodawca wskazał, iż towary i usługi nabyte w celu przesunięcia linii energetycznej są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Linia energetyczna stanowi część składową sieci elektroenergetycznej należącą do....

W momencie przekazania przebudowanego odcinka sieci Wnioskodawca nie był właścicielem przedmiotowej inwestycji, bowiem został on włączony do sieci i stanowi część istniejącej sieci należącej do podmiotu zarządzającego tą siecią stanowiąc jedną całość. Wobec powyższego poniesione przez Wnioskodawcę koszty stanowią nakłady na tą linię.

Przebudowany odcinek linii napowietrznej przebiega częściowo przez grunt należący do Wnioskodawcy, oraz przez grunty sąsiadujące z kopalnią co wynikało z projektu technicznego. Właściciele gruntów sąsiadujących wyrazili zgodę i podpisali stosowne dokumenty na przesunięcie linii. Wszystkie naniesienia zostały odnotowane w księgach wieczystych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca postąpił prawidłowo odliczając podatek VAT naliczony zawarty w fakturach za przesunięcie linii, oraz nie naliczył podatku należnego z tytułu nieodpłatnego przekazania nakładów poniesionych z przebudową linii będącej w kolizji w związku zagospodarowaniem nieruchomości gruntowej (wydobycie kruszywa).

Zdaniem Wnioskodawcy, w miesiącu otrzymania faktur dokumentujących poniesione nakłady Wnioskodawca dokonał odliczenia podatku VAT naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Dla oceny istnienia prawa do odliczenia decydujące znaczenie ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wydobyciu i sprzedaży kruszywa. Jest czynnym podatnikiem VAT i wykonuje czynności wyłącznie opodatkowane, posiada koncesję na wydobycie kruszywa. Przez nieruchomości na których znajdują się złoża kruszywa przebiega sieć elektroenergetyczna (słupy) uniemożliwiająca wydobycie pod nią i wokół niej kruszywa. W celu wykorzystania całego zasobu kruszywa, Wnioskodawca wystąpił do.....Rejon Energetyczny....z wnioskiem o przesunięcie linii energetycznej. W tym celu podpisał z ww. właścicielem linii umowę w sprawie usunięcia kolizji z siecią elektroenergetyczną. Wykonano projekt techniczny, uzyskano pozwolenie na budowę, certyfikaty, atesty. Zgodnie z umową Wnioskodawca został obciążony kosztami przebudowy wg wystawionych faktur dotyczących montażu sieci i słupów. Po przebudowie ww. linia została protokołem odbioru technicznego odebrana i przyjęta do eksploatacji przez.... Towary i usługi nabyte w celu przesunięcia linii energetycznej są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, iż zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W niniejszej sprawie warunek ten zostanie spełniony, gdyż - jak wynika z opisu sprawy - towary i usługi nabyte w celu przesunięcia linii energetycznej są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem, Wnioskodawcy - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach za przesunięcie linii, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy.

Tym samym odliczenie przez Wnioskodawcę podatku naliczonego zawartego w fakturach za przesunięcie linii należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego w zakresie odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach za przesunięcie linii elektroenergetycznej. Natomiast w zakresie nienaliczenia podatku należnego z tytułu nieodpłatnego przekazania nakładów poniesionych w związku z przebudową linii będącej w kolizji w związku z zagospodarowaniem nieruchomości gruntowej została wydana interpretacja Nr IPTPP4/443-13/13-7/BM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl