IPTPP4/443-109/13-2/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-109/13-2/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2013 r. (data wpływu 20 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.), z dniem 1 stycznia 1999 r. jednostki samorządu terytorialnego przejęły uprawnienia organu administracji rządowej, który utworzył samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej. W wykonaniu dyspozycji art. 47 ust. 2 tejże ustawy Prezes Rady Ministrów ustalił wykaz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz jednostek samorządu terytorialnego właściwych do przejęcia uprawnień organu, który je utworzył. Zgodnie z tym wykazem Powiat... przejął mienie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w B., zwanego dalej SP ZOZ. Decyzją z dnia 30 października 2000 r. nr...., Wojewoda...przekazał Powiatowi....mienie nieruchome Skarbu Państwa będące we władaniu SP ZOZ w B.

Z dniem 1 stycznia 2002 r. na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 maja 2001 r. w sprawie utworzenia, ustalenia granic i zmiany nazw powiatów oraz zmiany siedziby władz powiatu (Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 631 z późn. zm.) został utworzony Powiat B., któremu Powiat...na podstawie porozumienia przekazał nieodpłatnie mienie nieruchome stanowiące własność Powiatu..., a znajdujące się we władaniu SP ZOZ w B.

Powiat B. - zgodnie z ustawą z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.) - oddał je w nieodpłatne użytkowanie Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w B. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło w wyniku czynności podlegających opodatkowaniu.

Uchwałą Nr..z dnia 29 kwietnia 2010 r. Rada Powiatu w B. zdecydowała o likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w B. Zgodnie z art. 53a ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.), Powiat B. stał się właścicielem majątku zlikwidowanego szpitala.

Z dniem 1 sierpnia 2010 r. Powiat B. wydzierżawił nieruchomości spółce Powiatowe Centrum Zdrowia Sp. z o.o., która płaci z tego tytułu miesięczny czynsz dzierżawny. Przedmiotem umowy dzierżawy są nieruchomości zabudowane, położone w B. przy ul.... 6, oznaczone w ewidencji gruntów jako działki nr: 2425/2, 2426/1, 2447, 2454/3, 3828, 3829, 3830, 3831, 2424/2 oraz 3832.

Spółka Powiatowe Centrum Zdrowia została utworzona uchwałą Nr..Rady Powiatu w B. z dnia 3 września 2008 r. Podstawowym przedmiotem działalności spółki jest udzielanie świadczeń zdrowotnych i promocja zdrowia. Do dnia 9 stycznia 2013 r. Powiat B. był 100% udziałowcem spółki. Obecnie posiada 49% udziałów w kapitale zakładowym.

Wraz z objęciem 51% udziałów spółki Powiatowe Centrum Zdrowia przez nowego inwestora, została zawarta w formie aktu notarialnego umowa sprzedaży nieruchomości położonej w B., stanowiącej zabudowaną działkę gruntu nr 3832 o powierzchni 0,3694 ha, rodzaj użytku Bi. Powołana wyżej nieruchomość zabudowana jest budynkiem szpitala.

Powiat B. jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż przez Powiat B. nieruchomości, stanowiącej zabudowaną działkę gruntu nr 3832, spółce Powiatowe Centrum Zdrowia podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku VAT od sprzedaży części nieruchomości, stanowiącej zabudowaną działkę gruntu, spółce Powiatowe Centrum Zdrowia. Zawarcie przez Powiat umowy dzierżawy nieruchomości, która obejmowała również przedmiotowy budynek, stanowiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zawarcie umowy dzierżawy i związane z tą umową oddanie jej do użytkowania dzierżawcy spełnia warunki pierwszego zasiedlenia wskazane w ustawie.

Zdaniem Wnioskodawcy, wcześniejsze przejęcia nieruchomości (pomiędzy Wojewodą..a Powiatem...czy też pomiędzy Powiatem....a Powiatem B.) nie można uznać za pierwsze zasiedlenie, gdyż nie nastąpiły w wykonaniu czynności opodatkowanych.

Sprzedaż wzmiankowanej nieruchomości po upływie dwóch lat od dnia pierwszego zasiedlenia, liczonego w tym przypadku jako dzień wydania nieruchomości dzierżawcy w wykonaniu umowy dzierżawy (tekst jedn.: w dniu 1 sierpnia 2010 r.), będzie czynnością zwolnioną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku między innymi dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż dwa lata.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części. Istotą pierwszego zasiedlenia jest oddanie do użytkowania, które następuje w wyniku czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwszym zasiedleniem może być oddanie w najem, dzierżawę czy też leasing. Jest to oddanie pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi. Pierwszym zasiedleniem będzie zatem pierwsza czynność opodatkowana dotycząca danych budynków (ich części) lub budowli.

Na mocy art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

a.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

b.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Ponadto, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, o czym stanowi art. 29 ust. 5 ustawy.

Powyższe oznacza, iż co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż na podstawie art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.), z dniem 1 stycznia 1999 r. jednostki samorządu terytorialnego przejęły uprawnienia organu administracji rządowej, który utworzył samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej. W wykonaniu dyspozycji art. 47 ust. 2 tejże ustawy Prezes Rady Ministrów ustalił wykaz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz jednostek samorządu terytorialnego właściwych do przejęcia uprawnień organu, który je utworzył. Zgodnie z tym wykazem Powiat....przejął mienie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w B., zwanego dalej SP ZOZ. Decyzją z dnia 30 października 2000 r. nr...., Wojewoda...przekazał Powiatowi....mienie nieruchome Skarbu Państwa będące we władaniu SP ZOZ w B.

Z dniem 1 stycznia 2002 r. został utworzony Powiat B., któremu Powiat...na podstawie porozumienia przekazał nieodpłatnie mienie nieruchome stanowiące własność Powiatu..., a znajdujące się we władaniu SP ZOZ w B.

Powiat B. oddał je w nieodpłatne użytkowanie Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w B. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło w wyniku czynności podlegających opodatkowaniu.

Uchwałą z dnia 29 kwietnia 2010 r. Rada Powiatu w B. zdecydowała o likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w B. Powiat B. stał się właścicielem majątku zlikwidowanego szpitala.

Z dniem 1 sierpnia 2010 r. Powiat B. wydzierżawił nieruchomości spółce Powiatowe Centrum Zdrowia Sp. z o.o., która płaci z tego tytułu miesięczny czynsz dzierżawny. Przedmiotem umowy dzierżawy są nieruchomości zabudowane, położone w B. przy ul..... 6, oznaczone w ewidencji gruntów jako działki nr: 2425/2, 2426/1, 2447, 2454/3, 3828, 3829, 3830, 3831, 2424/2 oraz 3832. Do dnia 9 stycznia 2013 r. Powiat B. był 100% udziałowcem spółki. Obecnie posiada 49% udziałów w kapitale zakładowym. Wraz z objęciem 51% udziałów spółki Powiatowe Centrum Zdrowia przez nowego inwestora, została zawarta w formie aktu notarialnego umowa sprzedaży nieruchomości położonej w B., stanowiącej zabudowaną działkę gruntu nr 3832 o powierzchni 0,3694 ha, rodzaj użytku Bi. Powołana wyżej nieruchomość zabudowana jest budynkiem szpitala.

Powiat B. jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Mając na uwadze powyższe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że transakcja zbycia budynku, korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bowiem doszło już do jego pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, z chwilą oddania niniejszej nieruchomości w dzierżawę - z dniem 1 sierpnia 2010 r. Jednocześnie pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata, sprzedaż nastąpiła bowiem w styczniu 2013 r. W związku z powyższym, stosownie do art. 29 ust. 5 ustawy, skoro sprzedaż budynku korzysta ze zwolnienia, zatem dostawa gruntu, na którym jest posadowiony budynek, także korzysta ze zwolnienia od podatku.

Należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż w wyniku wcześniejszych przejęć nieruchomości, o których mowa we wniosku, nie doszło do pierwszego zasiedlenia, bowiem oddanie do użytkowania nie następowało w wyniku czynności opodatkowanych.

Reasumując, sprzedaż nieruchomości, stanowiącej zabudowaną działkę gruntu, podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy, o ile strony transakcji nie zrezygnują ze zwolnienia i nie wybiorą opodatkowania dostawy tej nieruchomości.

Wnioskodawca wskazał, iż sprzedaż nieruchomości tj. budynku i gruntu będzie czynnością zwolnioną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług. Należy wskazać, iż w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b) zawarte są wyjątki, których spełnienie powoduje wyłączenie ze zwolnienia dostawy budynków, budowli lub ich części na podstawie tego przepisu. Zatem na podstawie wskazanego przez Wnioskodawcę przepisu - art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy o VAT nie można skorzystać ze zwolnienia od podatku dostawy budynku.

Oceniając zatem całościowo stanowisko Wnioskodawcy, w świetle powyższego rozstrzygnięcia, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w...., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl