IPTPP3/4512-490/15-6/ALN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lutego 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/4512-490/15-6/ALN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) i § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643) oraz w związku z art. 16 ustawy z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. , poz. 1649 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2015 r. (data wpływu 18 listopada 2015 r.), uzupełnionym pismami z dnia 14 grudnia 2015 r. (data wpływu 15 grudnia 2015 r.), 5 stycznia 2016 r. (data wpływu 7 stycznia 2016 r.) oraz z dnia 25 stycznia 2016 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 14 grudnia 2015 r. (data wpływu 15 grudnia 2015 r.), 5 stycznia 2016 r. (data wpływu 7 stycznia 2016 r.) oraz z dnia 25 stycznia 2016 r. (data wpływu) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Gmina... jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina... planuje realizować zadanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w.... Zadanie będzie polegało na termomodernizacji budynku Publicznej Szkoły Podstawowej w... w Gminie.... Celem zadania jest poprawa efektywności energetycznej.

Likwidacja niskiej emisji poprzez głęboką termomodernizację budynku szkoły podstawowej.

Powyższe zadanie nie jest związane z działalnością opodatkowaną (art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). Gmina... z tytułu termomodernizacji budynku Szkoły Podstawowej w... nie będzie uzyskiwać żadnych przychodów i dochodów. Opisywane zdarzenie jest zdarzeniem przyszłym.

Publiczna Szkoła Podstawowa w... jest jednostką organizacyjną gminy, która użytkuje mienie będące własnością Gminy na podstawie trwałego zarządu.

Publiczna Szkoła Podstawowa w... nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie wykazuje obrotów, ponieważ nie prowadzi działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Gmina nie wyodrębnia w swoich rozliczeniach Publicznej Szkoły Podstawowej w....

Gmina... wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT w obiekcie. Czynności te są wykonywane w części budynku wyodrębnionym pod wynajem lokali mieszkalnych.

Powierzchnia użytkowa tych pomieszczeń to 171 m kwadratowych (powierzchnia użytkowa szkoły 1146 m kwadratowych). Za termomodernizację części budynku, która wydzielona jest na mieszkania zapłaci Gmina... z własnych środków. W części budynku stanowiącej Publiczną Szkołę Podstawową w..., Gmina... nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym efekty realizacji inwestycji pn. "..." nie są i nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Publiczna Szkoła Podstawowa w... nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT w obiekcie.

Efekty realizacji inwestycji pn. "..." będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawca przekazał Publicznej Szkole Podstawowej w... budynek nieodpłatnie. Gmina przekaże efekty projektu Publicznej Szkole Podstawowej w... nieodpłatnie.

Prace wykonywane w budynku Publicznej Szkoły Podstawowej w... nie będą stanowiły wytworzenia nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14a.

Wnioskodawca nie wynajmuje i nie będzie wynajmował pomieszczeń w budynku Publicznej Szkoły Podstawowej w... przeznaczonych pod szkołę.

Publiczna Szkoła Podstawowa w... nie wynajmuje i nie będzie wynajmowała pomieszczeń w budynku Publicznej Szkoły Podstawowej w... przeznaczonych pod szkołę ani części mieszkalnej.

Przewidziane do realizacji zadanie należy do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.) - podstawa prawna działania art. 7 ust. 1 pkt 1; 15 ww. ustawy. "Zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: 1) ładu przestrzennego. Gospodarki nieruchomościami. Ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; 15) Utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych."

Faktury dokumentujące poniesione wydatki wystawione będą na Gminę....

Pełna nazwa zadania: "...".

Przedział czasowy przewidziany do realizacji zadania: rok 2016 - 2017.

Na pytanie zawarte w wezwaniu, czy przedmiotem pytania postawionego w poz. 68 wniosku ORD-IN jest zadanie pn. "...", dotyczące wyłącznie części obiektu, która jest zajmowana przez szkołę, Wnioskodawca odpowiedział: "Nie. Zadanie pn. "..." nie dotyczy wyłącznie części obiektu, która jest zajmowana przez szkołę.

Na pytanie zawarte w wezwaniu, czy przedmiotem pytania postawionego w poz. 68 wniosku ORD-IN jest zadanie pn. "...", dotyczące całego obiektu, tj. szkoły oraz wynajmowanych lokali mieszkalnych", Wnioskodawca odpowiedział: "Tak. Zadanie pn. "..." dotyczy całego obiektu, tj. szkoły oraz wynajmowanych lokali mieszkalnych.

Na pytanie w wezwaniu, jakie czynności u Wnioskodawcy stanowią najem pomieszczeń na cele mieszkaniowe tj. czy: czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, czynności zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca odpowiedział:

* czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług - dostawa energii cieplnej,

* czynności zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług - opłata za czynsz,

* czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - nie dotyczy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina... w odniesieniu do planowanego zadania ma prawną możliwość odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy: Gmina... nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku VAT, gdyż powyższe zadanie nie jest związane z działalnością opodatkowaną (art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). Gmina... nie uzyska żadnych dochodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jest podstawowym i fundamentalnym prawem podatnika, wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług. Prawo to przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług prowadzącemu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy. Zapewnia ono neutralność tego podatku dla podatników, przy jednoczesnym faktycznym opodatkowaniu konsumpcji. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ma zapewniać, że podatek płacony przez podatnika VAT w cenie nabywanych towarów i usług wykorzystywanych w działalności opodatkowanej nie będzie stanowił dla niego faktycznego obciążenia finansowego.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym), oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).

Podmioty takie są wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie samorządowego zakładu budżetowego lub jednostki budżetowej.

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Należy zaznaczyć, że przypisana gminie - jako jednostce samorządu terytorialnego-samodzielność działania ma znaczenie z uwagi na cytowaną wyżej definicję podatnika podatku od towarów i usług. Wynika z niej bowiem, że tylko podmiot samodzielnie prowadzący działalność gospodarczą może być z tytułu tej działalności uznany za podatnika.

Należy zauważyć, że zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do niej nie definiuje terminu "jednostka budżetowa", wobec czego należy posiłkować się definicją legalną zawartą w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.).

W myśl art. 9 ustawy o finansach publicznych sektor finansów publicznych tworzą m.in.:

1.

organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;

2.

jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;

3.

jednostki budżetowe;

4.

samorządowe zakłady budżetowe;

Zgodnie z art. 10 ust. 1 wskazanej ustawy, jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe, agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej i państwowe fundusze celowe stosują zasady gospodarki finansowej określone w niniejszej ustawie.

Jak stanowi art. 11 ust. 1 tej ustawy, jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Stosownie do brzmienia ust. 3 powyższego artykułu, podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej "planem finansowym jednostki budżetowej".

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych ustaw, tworzą, łączą i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe.

W myśl ust. 2 powyższego artykułu, tworząc jednostkę budżetową, organ, o którym mowa w ust. 1, nadaje jej statut, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej, oraz określa mienie przekazywane tej jednostce w zarząd.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że przymiot podatnika podatku od towarów i usług przypisany jest, oprócz osoby fizycznej czy prawnej, również wyodrębnionej jednostce organizacyjnej samodzielnie wykonującej działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Samodzielność gospodarcza w prowadzeniu działalności gospodarczej oznacza możliwość podejmowania decyzji, a zarazem posiadanie odpowiedniego stopnia odpowiedzialności za podjęte decyzje, w tym za szkody poniesione wobec osób trzecich, jak również ponoszenie przez podmiot ryzyka gospodarczego.

W okolicznościach niniejszej sprawy Wnioskodawca wskazał, że Gmina... jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina... planuje realizować zadanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w.... Zadanie będzie polegało na termomodernizacji budynku Publicznej Szkoły Podstawowej w... w Gminie.... Publiczna Szkoła Podstawowa w... jest jednostką organizacyjną gminy, która użytkuje mienie będące własnością Gminy na podstawie trwałego zarządu.

Publiczna Szkoła Podstawowa w... nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie wykazuje obrotów, ponieważ nie prowadzi działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Gmina... wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT w obiekcie. Czynności te są wykonywane w części budynku wyodrębnionym pod wynajem lokali mieszkalnych.

Powierzchnia użytkowa tych pomieszczeń to 171 m kwadratowych (powierzchnia użytkowa szkoły 1146 m kwadratowych). W części budynku, stanowiącej Publiczna Szkołę Podstawową w..., Gmina... nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym efekty realizacji inwestycji pn. "..." nie są i nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Publiczna Szkoła Podstawowa w... nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT w obiekcie.

Efekty realizacji inwestycji pn. "..." będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawca przekazał Publicznej Szkole Podstawowej w... budynek nieodpłatnie. Gmina przekaże efekty projektu Publicznej Szkołę Podstawowej w... nieodpłatnie.

Prace wykonywane w budynku Publicznej Szkoły Podstawowej w... nie będą stanowiły wytworzenia nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14a.

Wnioskodawca nie wynajmuje i nie będzie wynajmował pomieszczeń w budynku Publicznej Szkoły Podstawowej w... przeznaczonych pod szkołę.

Publiczna Szkoła Podstawowa w... nie wynajmuje i nie będzie wynajmowała pomieszczeń w budynku Publicznej Szkoły Podstawowej w... przeznaczonych pod szkołę ani części mieszkalnej.

Przewidziane do realizacji zadanie należy do zadań własnych Gminy.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki wystawione będą na Gminę....

Pełna nazwa zadania: "...".

Przedział czasowy przewidziany do realizacji zadania: rok 2016 - 2017.

Zadanie pn. "..." dotyczy całego obiektu, tj. szkoły oraz wynajmowanych lokali mieszkalnych.

Wnioskodawca wskazał, że najem pomieszczeń na cele mieszkaniowe stanowi:

* czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług - dostawa energii cieplnej,

* czynności zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług - opłata za czynsz.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca dokona termomodernizacji obiektu, w którym znajdują się pomieszczenia pod najem na cele mieszkaniowe oraz pomieszczenia oddane w trwały zarząd Publicznej Szkole Podstawowej w....

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że zadanie pn. "..." będzie wykonywane w budynku w którym znajdują się pomieszczenia mieszkalne, za które czynsz (najem) stanowi dla Wnioskodawcy czynności zwolnione od podatku od towarów i usług. W związku z tym, że termomodernizacja budynku przyporządkowana do części wynajmowanej ma związek z czynnościami korzystającymi ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to Wnioskodawcy - pomimo dostawy do tych lokali mieszkalnych energii cieplnej, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na termomodernizację.

Również odnośnie części pomieszczeń oddanych w trwały zarząd Publicznej Szkole Podstawowej w..., warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - efekty projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami na realizację projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..."br>

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl