IPTPP3/4512-142/15-2/ALN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 czerwca 2015 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/4512-142/15-2/ALN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2015 r. (data wpływu 5 maja 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z faktur VAT dokumentujących wydatki w ramach projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z faktur VAT dokumentujących wydatki w ramach projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Projekt "...." w ramach Europejskiego Funduszu Powrotów Imigrantów na lata 2008-2013 jest podzielony na trzy umowy: od 01.01.2013 do 30.06.2013; od 01.07.2013 do 30.06.2014 oraz od 01.07.2014 do 30.06.2015.

W dniu 14 lutego 2013 r. została zawarta pierwsza umowa, druga umowa została podpisana w dniu 9 lipca 2013 r. pomiędzy Uniwersytetem, jako "Beneficjentem" i Władzą Wdrażającą Programy Europejskie, natomiast w dniu 30.06.2014 została podpisana trzecia umowa pomiędzy Uniwersytetem, jako "Beneficjentem" a Centrum Obsługi Projektów Europejskich Ministerstwa Spraw Wewnętrznych o dofinansowanie projektu "...." w ramach Europejskiego Funduszu Powrotów Imigrantów na lata 2008-2013.

Projekt jest zgodny z działaniami określonymi w celu operacyjnym Wzmocnienie możliwości działania przedstawicieli instytucji krajowych w zakresie organizowania i przeprowadzania powrotów, w tym w oparciu o współpracę z partnerami zagranicznymi, wyszczególnionym w programach rocznych 2011, 2012, 2013. Projekt jest zgodny z następującymi działaniami:

* organizacja szkoleń dotyczących międzynarodowego prawa migracyjnego w szczególności dla funkcjonariuszy służb publicznych;

* realizacja studiów/projektów naukowych w zakresie polityki powrotowej, w szczególności diagnozujących stan realizacji polityki powrotowej przez Polskę.

Projekt jest także zgodny z Celami Funduszu wymienionych w Wytycznych dla Wnioskodawców w części - organizacja seminariów i szkoleń dla pracowników organów administracji poświęconych prawnym i praktycznym aspektom operacji wydalania migrantów.

Projekt składa się z dwóch komponentów - naukowego, którego efektem jest przyrost wiedzy w zakresie realizacji polityki powrotowej przez Polskę oraz dydaktycznego - tym samym w projekcie wykorzystane są dwa strategiczne obszary działania Uniwersytetu.

W projekcie przeprowadzone zostały studia podyplomowe (II edycje) dla funkcjonariuszy Nadbużańskiego Oddziału Straży Granicznej (NOSG) oraz przeprowadzony został projekt naukowy, którego owocem będzie publikacja z zakresu prawa migracyjnego i powrotowego. Publikacja ta będzie dostępna wyłącznie dla grupy docelowej projektu.

W ramach studiów funkcjonariusze NOSG mieli dostęp do specjalistycznej wiedzy i profesjonalnego kształcenia, co umożliwiło im nabycie umiejętności w zakresie pracy z cudzoziemcami.

W ramach organizacji komponentu dydaktycznego opracowany został program studiów, przeprowadzona została rekrutacja, zorganizowanych zostało 16 zjazdów w dwóch edycjach, egzamin i graduacja oraz zapewniona została obsługa administracyjna.

W ramach komponentu naukowego zespół ekspertów poddał analizie naukowej migracje powrotowe. Działania tego komponentu przewidywały powołanie zespołu ekspertów, zakup publikacji, wyjazdy studyjne, udział w seminariach naukowych, wyjazdy zagraniczne, wydanie publikacji naukowej i organizację seminarium naukowego poświęconego analizie prawnych aspektów operacji wydalania migrantów. Projekt będzie realizowany w okresie od 1 stycznia 2013 do 30 czerwca 2015.

W ramach projektu "..." są dokonywane zakupy towarów i usług już od początku trwania projektu tj. przejazdy, noclegi, projektor, kserokopiarka, notebook, wyżywienie, materiały szkoleniowe, materiały popularyzujące projekt, opłaty notarialne, wynajem sali na seminarium, publikacje naukowe, indeksy i dyplomy, przygotowanie i druk publikacji.

Centrum Obsługi Projektów Europejskich wymaga od Beneficjenta kopii indywidualnej interpretacji Urzędu Skarbowego, potwierdzającą kwalifikowalność podatku od towarów i usług, którą należy obowiązkowo dołączyć do Raportu Finansowego. Podatek od towarów i usług jest kwalifikowalny wówczas, gdy realizując powyższy projekt, Beneficjent nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, którego wysokość została zawarta w budżecie Projektu.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (potwierdzenia zgłoszenia w załączeniu).

Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Czynności podejmowane w projekcie mają charakter niekomercyjny.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu są wystawione na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy (Uniwersytetowi) na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług zakupywanych w projekcie "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, kwoty podatku VAT od towarów i usług w projekcie "..." nie można odzyskać, bowiem zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do czynności zwolnionych na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku ad towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień § 3 ust. 1 pkt 13 (Dz. U. z 2013 r. poz. 1722, z późn. zm.) są to usługi w zakresie kształcenia świadczone przez Uczelnie.

Zakupione towary i usługi nie będą stanowiły środków trwałych o wartości początkowej przekraczającej 15 000,00 PLN.

W szczególności będą to: przejazdy, noclegi, projektor, kserokopiarka, notebook, wyżywienie, materiały szkoleniowe, materiały popularyzujące projekt, opłaty notarialne, wynajem sali na seminarium naukowe, przygotowanie i druk publikacji, indeksy i dyplomy.

Zdaniem Wnioskodawcy biorąc pod uwagę przepis art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, od wymienionych wyżej towarów i usług nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje Projekt "..." w ramach Europejskiego Funduszu Powrotów Imigrantów na lata 2008-2013. Projekt składa się z dwóch komponentów - naukowego, którego efektem jest przyrost wiedzy w zakresie realizacji polityki powrotowej przez Polskę oraz dydaktycznego - tym samym w projekcie wykorzystane są dwa strategiczne obszary działania Uniwersytetu.

W ramach projektu "..." są dokonywane zakupy towarów i usług już od początku trwania projektu tj. przejazdy, noclegi, projektor, kserokopiarka, notebook, wyżywienie, materiały szkoleniowe, materiały popularyzujące projekt, opłaty notarialne, wynajem sali na seminarium, publikacje naukowe, indeksy i dyplomy, przygotowanie i druk publikacji. Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Czynności podejmowane w projekcie mają charakter niekomercyjny. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu są wystawione na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi nabywane na potrzeby projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki w ramach projektu pn. "...", ponieważ towary i usługi nabywane na potrzeby projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl