IPTPP3/443A-88/13-5/BJ - Możliwość prowadzenia działalności w składzie podatkowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443A-88/13-5/BJ Możliwość prowadzenia działalności w składzie podatkowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2013 r. (data wpływu 18 grudnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 marca 2014 r. (data wpływu 26 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości prowadzenia działalności przez Wnioskodawcę w składzie podatkowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości prowadzenia działalności przez Wnioskodawcę w składzie podatkowym oraz w zakresie możliwości wydania przez naczelnika urzędu celnego pozwolenia na prowadzenie produkcyjnego składu podatkowego.

Ponieważ wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 12 marca 2014 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. W dniu 26 marca 2014 r. uzupełniono wniosek poprzez doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz uzupełnienie stanowiska Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem działalności Spółki będzie produkcja wyrobów energetycznych sklasyfikowanych w pozycji 37 załącznika nr 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Jako surowce w procesie produkcyjnym Spółka będzie wykorzystywać wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 ustawy o podatku akcyzowym sklasyfikowane w poz. 20 (olej napędowy) oraz 24a (inhibitor korozji). Olej napędowy Spółka zamierza kupować luzem od dostawców krajowych jak też realizować nabycia wewnątrzwspólnotowe z państw UE oraz import z państw trzecich. Inhibitor korozji będzie nabywany od dostawcy krajowego.

W wyniku przetworzenia wyrobów energetycznych w składzie podatkowym, zostanie wytworzony preparat antykorozyjny o kodzie CN 3403 19 99, który ma być sprzedawany w ramach dostaw wewnątrzwspólnotowych w UE.

Produkowane wyroby są wyrobami akcyzowymi energetycznymi, ponieważ są wymienione w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym oraz w art. 86 ustawy Dz. U. z 2011.108.626 j.t. W związku z akcesją Polski do UE oraz faktem, iż Spółka dokonuje obrotu wyrobami akcyzowymi, o których mowa w stanie faktycznym, z kontrahentami z państw członkowskich UE, analizowaną kwestię należy rozpatrywać w kontekście prawa wspólnotowego oraz przepisów ustawy akcyzowej obowiązujących w tym zakresie. W 2008 r. uchwalona została Dyrektywa Rady z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylająca dyrektywę (Nowa Dyrektywa Horyzontalna). Dyrektywa ta weszła w życie z dniem 1 kwietnia 2010 r., zastępując Dyrektywę, tzw. Dyrektywę Horyzontalną. Nowa Dyrektywa Horyzontalna ustanawia ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego nakładanego bezpośrednio lub pośrednio na konsumpcję wyrobów akcyzowych, za które uznawane są również produkty energetyczne i energia elektryczna objęte dyrektywą. Zgodnie z art. 15 ust. 2 Nowej Dyrektywy Horyzontalnej produkcja, przetwarzanie i przechowywanie wyrobów akcyzowych, jeżeli podatek akcyzowy nie został zapłacony, mają miejsce w składzie podatkowym. Natomiast w świetle art. 17 ust. 1 Nowej Dyrektywy Horyzontalnej wyroby akcyzowe mogą być przemieszczane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na terytorium Wspólnoty, także wtedy, gdy wyroby przemieszczane są przez państwo lub terytorium trzecie ze składu podatkowego m.in. do innego składu podatkowego. Należy podkreślić, że powyższa regulacja ma również zastosowanie do przemieszczania wyrobów opodatkowanych stawką zero, niedopuszczonych do konsumpcji (art. 17 ust. 3 Nowej Dyrektywy Horyzontalnej).

Jednocześnie, stosownie do treści art. 20 Dyrektywy Rady z dnia 27 października 2003 r. następujące produkty energetyczne podlegają przepisom dotyczącym kontroli i przemieszczania dyrektywy (obecnie Dyrektywa Rady z 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylająca dyrektywę - w której wskazany jest obowiązek produkcji wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym):

* produkty objęte kodami CN 1507-1518, jeśli są przeznaczone do stosowania, jako paliwo do ogrzewania lub paliwo silnikowe;

* produkty objęte kodami CN 2707 10, 2707 20, 2707 30 i 2707 50;

* produkty objęte kodami CN 2710 11 -2710 19 69. Jednakże, przy produktach objętych kodami CN 2710 11 - 21, 2710 11 25 i 2710 19 29, przepisy dotyczące kontroli i przemieszczania stosują się jedynie do sytuacji, kiedy produkty te są przemieszczane luzem;

* produkty objęte kodami CN 2711 (z wyłączeniem 2711 11, 2711 21 i 2711 29);

* produkty objęte kodem CN 2901 10;

* produkty objęte kodami CN 2902 20, 2902 30, 2902 41, 2902 42, 2902 43 i 2902 44;

* produkty objęte kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeśli są

* przeznaczone do stosowania, jako paliwo do ogrzewania lub paliwo silnikowe;

* produkty objęte kodem CN 3824 90 99, jeśli są przeznaczone do stosowania, jako paliwo do ogrzewania lub paliwo silnikowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej transportowane luzem podlegają systemowi kontroli i nadzoru przewidzianemu w przepisach wspólnotowych i w przepisach polskich, co powoduje, iż muszą być one wprowadzane na skład podatkowy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym Dz. U. z 2011.108.626 j.t. wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy. Zgodnie z art. 86 ww. ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

* objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

* objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

* objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

* oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

* objęte pozycją CN 3403;

* objęte pozycją CN 3811;

* objęte pozycją CN 3817;

* oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

* pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

* pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Zgodnie z art. 2 pkt 10 ww. ustawy, skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są produkowane magazynowane, przeładowywane lub, do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Procedura zawieszenia poboru akcyzy to w myśl art. 2 pkt 12 ww. ustawy, procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Właściwości i przeznaczenie produktu sklasyfikowanego do kodu CN 3403 19 99 nie determinują konieczności uzyskania przez producenta zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Skład jest niezbędny do wywiązania się z obowiązku poddania się systemowi kontroli i nadzoru przewidzianemu w przepisach wspólnotowych i w przepisach polskich, wyrobów akcyzowych korzystających ze zwolnienia ze względu na przeznaczenie transportowanych luzem oraz uzyskania zwolnienia ze względu na przeznaczenie transportowanych luzem oraz uzyskania zwolnienia oleju napędowego do produkcji preparatu antykorozyjnego. Zwolnienie z akcyzy przysługuje Wnioskodawcy na mocy § 6 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z 8 lutego 20I3 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 212).

Wnioskodawca prowadząc skład podatkowy występuje jako podmiot zużywający olej napędowy o kodzie CK 2710 19 41 do produkcji oleju procesowo-technologicznego, jakim jest preparat antykorozyjny o kodzie CN 3403 19 99. W wyniku procesu technologicznego dokonanego w składzie podatkowym olej napędowy o kodzie CN 2710 19 41 nabędzie właściwości preparatu antykorozyjnego, co zmieni zasadniczo jego przeznaczenie. Orzeczenie Wojewódzkiego Sądu administracyjnego w Gdańsku (I SA/Gd 91I/11 - Wyrok WSA w Gdańsku z 2011-11-16) określa z uwagi na brak w przepisach prawa definicji procesu technologicznego wykładnię tego pojęcia. Odwołując się do potocznego znaczenia słów proces technologiczny i sięgając do słowników języka polskiego, Sąd określił proces technologiczny jako uporządkowany zbiór czynności (proces) bezpośrednio zmieniających właściwości fizyczne (kształt, wielkość) formę występowania lub/i własności chemiczne określonej substancji (materiału), przy wykorzystaniu całokształtu wiedzy dotyczącej konkretnej metody wytworzenia jakiegoś dobra lub uzyskania określonego efektu przemysłowego lub usługowego (technologii). Proces technologiczny razem z czynnościami pomocniczymi (np. przemieszczeniem materiału) stanowią proces produkcji, w wyniku którego otrzymywany jest dany produkt. Proces technologiczny jest więc częścią procesu produkcyjnego, który ma szerszy zakres.

Artykuł 32 ust. 3 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym przewiduje zwolnienie od podatku akcyzowego poprzez zużycie jako podmiot zużywający dopuszcza jedynie zwolnienie do takiego zużycia, które ma miejsce w składzie podatkowym.

Artykuł 47 ust. 1 wskazuje katalog wyrobów akcyzowych, które muszą być produkowane wyłącznie w składzie podatkowym, a nie mogą być produkowane poza nim. Ustawodawca nigdzie nie wskazuje na katalog wyrobów akcyzowych, których nie można produkować w składzie podatkowym, a powinny być produkowane poza nim. Obowiązujący wzór wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego stanowiący załącznik nr 1 do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego wydanym na podstawie ustawy o podatku akcyzowym - co określa wzór wniosku jako treść przepisu prawnego - w pkt 8 lit. c. dopuszcza wpisanie jako wyrobu produkowanego w składzie podatkowym "innego wyrobu akcyzowego" bez wskazywania, że stawka tego wyrobu musi być inna niż 0.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 12 marca 2014 r. uzupełniono opis sprawy w następujący sposób:

1. Wyroby akcyzowe opisane we wniosku, to jest: olej (poz. 20 załącznika nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym) oraz inhibitor korozji (poz. 24a załącznika nr 2) będą nabywane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego sprzedawcy do składu podatkowego Wnioskodawcy.

2. Wnioskodawca będzie zużywał oleje napędowe do produkcji olejów procesów technologicznych tj. preparatu inhibitora korozji o nazwie handlowej A będącego mieszaniną oleju, oleju napędowego i związków antykorozyjnych.

3. Produkowany przez Wnioskodawcę preparat antykorozyjny o kodzie CN 3403 19 99 będzie przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może prowadzić działalność w składzie podatkowym i czy naczelnik urzędu celnego może wydać pozwolenie na prowadzenie produkcyjnego składu podatkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie Spółka ma obowiązek prowadzenia produkcji w składzie podatkowym, a naczelnik urzędu celnego powinien udzielić zezwolenia na otwarcie składu podatkowego, w którym wyrób energetyczny (preparat antykorozyjny) o kodzie CN 3403 19 99 będzie produkowany.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że mając na uwadze wyczerpująco przedstawione w części G argumenty Wnioskodawca wystąpi do Naczelnika Urzędu Celnego o wydanie pozwolenia na utworzenie składu podatkowego produkcyjnego w celu produkcji preparatu antykorozyjnego o kodzie CN 3403 19 99, gdyż Spółka ma taki obowiązek z uwagi na to, że produkowany przez nią środek jest wyrobem akcyzowym energetycznym wymienionym w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym. Na podstawie wyżej opisanego wniosku Naczelnik Urzędu Celnego wyda zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego produkcyjnego, nie mając podstaw do odmowy jego wydania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy możliwości prowadzenia działalności przez Wnioskodawcę w składzie podatkowym.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwaną dalej "ustawą" (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, określenie "wyroby akcyzowe" oznacza - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy, pod pozycją 37 z kodem CN 3403 znajdują się - preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

Pod pozycją 20 załącznika nr 2 do ustawy, będącego "Wykazem wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie rady 92/12/EWG" umieszczono - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów - o kodach CN od ex 2710 11 do ex 2710 19 69.

Pod pozycją 24a ww. załącznika nr 2 do ustawy umieszczono - z kodem CN ex 3811 - środki przeciwstukowe, inhibitory utleniania, inhibitory tworzenia się żywic, dodatki zwiększające lepkość, preparaty antykorozyjne oraz pozostałe preparaty dodawane do olejów mineralnych (włącznie z benzyną) lub do innych cieczy, stosowanych do tych samych celów, co oleje mineralne, wyłącznie: 3811 11 10 - 1) Środki przeciwstukowe, na bazie tetraetyloołowiu, 3811 11 90 - 2) Pozostałe środki przeciwstukowe, na bazie związków ołowiu, 3811 19 00 - 3) Pozostałe środki przeciwstukowe, 3811 90 00 - 4) Pozostałe.

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3403.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona, w zależności od rodzaju wyrobów, w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15°C lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartość opałowa, wyrażona w gigadżulach (GJ).

W myśl art. 89 ust. 1 ustawy, stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

1.

węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);

2.

benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1.565,00 zł/1.000 litrów;

3.

(uchylony)

4.

benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 11 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1.822,00 zł/1.000 litrów;

5.

paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1.446,00 zł/1.000 litrów;

6.

olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1.196,00 zł/1.000 litrów;

7.

(uchylony)

8.

biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1.196,00 zł/1.000 litrów;

9.

olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1.000 litrów;

10.

olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:

a.

z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1.000 litrów,

b.

pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1.000 kilogramów;

11.

olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1.180,00 zł/1.000 litrów;

12.

gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

a.

gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

* skroplonych - 695,00 zł/1.000 kilogramów,

* w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ),

b.

wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:

* biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,

* wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł,

c.

pozostałych - 14,72 zł/1 GJ;

13.

gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);

14.

pozostałych paliw silnikowych - 1.822,00 zł/1.000 litrów;

15.

pozostałych paliw opałowych:

a.

w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:

* niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1.000 litrów,

* równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1.000 kilogramów,

b.

gazowych - 1,28 zł/gigadżul (GJ).

Natomiast zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy, skład podatkowy oznacza - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Podmiot prowadzący skład podatkowy w myśl art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy - to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, zaś procedura zawieszenia poboru akcyzy to zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy - procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju.

W myśl art. 47 ust. 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

1.

wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie;

2.

mniej niż 1000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, win uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 120, poz. 690);

3.

piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;

4.

mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;

5.

wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;

6.

energii elektrycznej;

7.

wyrobów węglowych;

8.

suszu tytoniowego;

9.

wyrobów gazowych.

Na podstawie art. 31 ust. 6 ustawy wydano rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2013 r. poz. 212 z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem. W myśl § 6 pkt 3 ww. rozporządzenia, zwalnia się od akcyzy oleje napędowe oznaczone kodem CN 2710 19 41, wykorzystywane na cele olejów elektroizolacyjnych - transformatorowych oraz olejów procesowych - technologicznych, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3, 8 i 9 ustawy - jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Stosownie do art. 32 ust. 3 ustawy, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

2.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3.

dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

4.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

5.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

6.

importu przez podmiot pośredniczący, lub

7.

importu przez podmiot zużywający, lub

8.

zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub

9.

zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Zgodnie z art. 32 ust. 5 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1.

objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

2.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";

3.

prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

W myśl art. 32 ust. 6 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Zgodnie z art. 32 ust. 7 ustawy, ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.

Zgodnie z art. 32 ust. 8 ustawy, ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy.

W myśl art. 32 ust. 9 ustawy, ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.

Zgodnie z art. 32 ust. 10 ustawy, dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.

W myśl art. 32 ust. 11 ustawy, odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Stosownie do art. 32 ust. 12 ustawy, podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości.

Zgodnie z art. 32 ust. 13 ustawy, podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do dokumentu dostawy nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem działalności Spółki będzie produkcja preparatu antykorozyjnego, wyrobu energetycznego sklasyfikowanego w pozycji 37 załącznika nr 1 ustawy - o kodzie CN 3403 19 99. Wyrób akcyzowy o ww. kodzie CN nie został wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy. Ww. preparat antykorozyjny jest olejem procesów technologicznych, będącym mieszaniną oleju, oleju napędowego i związków antykorozyjnych. Produkowany przez Wnioskodawcę preparat antykorozyjny będzie przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Wnioskodawca będzie produkował przedmiotowy preparat antykorozyjny przy wykorzystaniu oleju napędowego wymienionego w załączniku nr 2 ustawy w poz. 20 oraz inhibitora korozji - poz. 24a ww. załącznika. Wyroby wykorzystywane do produkcji preparatu antykorozyjnego będą nabywane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego sprzedawcy do składu podatkowego Wnioskodawcy. Wnioskodawca będzie prowadził produkcję w składzie podatkowym. Wnioskodawca zużywając w składzie podatkowym olej oraz inhibitor korozji podczas produkcji preparatu antykorozyjnego zamierza skorzystać ze zwolnienia od akcyzy z tytułu zużycia ww. wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym na podstawie art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy w związku z § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz opis sprawy przedstawiony we wniosku należy stwierdzić, że Spółka, która zamierza prowadzić produkcję wyrobu akcyzowego przy użyciu wyrobów akcyzowych nabywanych ze składów podatkowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy powinna prowadzić ww. działalność w składzie podatkowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja dotyczy możliwości prowadzenia działalności przez Wnioskodawcę w składzie podatkowym.

Natomiast w zakresie możliwości wydania przez naczelnika urzędu celnego pozwolenia na prowadzenie produkcyjnego składu podatkowego zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl