IPTPP3/443A-7/13-2/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443A-7/13-2/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2013 r. (data wpływu 8 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sukcesji praw i obowiązków podatkowych wynikających z przepisów o podatku akcyzowym w przypadku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sukcesji praw i obowiązków wynikających z przepisów akcyzowych w przypadku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą A (dalej: Wnioskodawca). Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest produkcja i dystrybucja wyrobów tytoniowych. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego oraz posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Produkcja oraz magazynowanie wyrobów tytoniowych odbywa się w składzie podatkowym Wnioskodawcy. Jednocześnie, Wnioskodawca posiada decyzję w sprawie zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na produkcję i magazynowanie oraz złożył zabezpieczenie akcyzowe w formie gwarancji bankowej dotyczące przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy między składami podatkowymi.

W związku ze zmianą od 1 lipca 2011 r. przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) Wnioskodawca rozważa przekształcenie prowadzonej przez siebie jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę kapitałową (tekst jedn.: w jednoosobową spółkę z o.o.). Po przekształceniu, Wnioskodawca planuje kontynuować dotychczasową działalność w zakresie produkcji i dystrybucji wyrobów tytoniowych. Spółce przekształconej będą przysługiwały wszelkie prawa do korzystania z miejsca, w którym ma być kontynuowane prowadzenie składu podatkowego oraz wszelkie aktywa oraz prawa majątkowe i wartości niematerialne i prawne związane z dotychczasową działalnością Wnioskodawcy. Przekształcenie nie będzie miało wpływu na zmianę dotychczasowej produkcji oraz na zmianę warunków techniczno-technologicznych procesu produkcyjnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy po przekształceniu jednoosobowej spółce z o.o. będą przysługiwały wszelkie prawa i obowiązku Wnioskodawcy w zakresie podatku akcyzowego, w szczególności przekształcenie nie spowoduje konieczności:

a.

wystąpienia o wydanie nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego;

b.

wystąpienia o wydanie nowych norm dopuszczalnych ubytków oraz o ponowne określenie w drodze decyzji przez Naczelnika Urzędu Celnego norm zużycia alkoholu etylowego skażonego do produkcji wyrobów tytoniowych;

c.

ponownego złożenia zabezpieczenia akcyzowego na przemieszczanie między składami podatkowymi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy;

d.

ponownego wnioskowania o uzyskanie zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy dla wyrobów produkowanych/magazynowanych w składzie podatkowym;

e.

ponownego wprowadzenia wymaganych przepisami prawa ewidencji;

f.

ponownego wystąpienia o uzyskanie nowego numeru akcyzowego

g.

zwrotu posiadanych przez Wnioskodawcę znaków akcyzy, czy też będzie możliwe przekazanie znaków akcyzy do podmiotu przekształconego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o., spółce tej będą przysługiwały wszelkie prawa i obowiązki Wnioskodawcy w zakresie podatku akcyzowego.

W szczególności przekształcenie nie spowoduje konieczności:

a.

wystąpienia o wydanie nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego;

b.

wystąpienia o wydanie nowych norm dopuszczalnych ubytków oraz o ponowne określenie w drodze decyzji przez Naczelnika Urzędu Celnego norm zużycia alkoholu etylowego skażonego do produkcji wyrobów tytoniowych;

c.

ponownego złożenia zabezpieczenia akcyzowego na przemieszczanie między składami podatkowymi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy;

d.

ponownego wnioskowania o uzyskanie zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy dla wyrobów produkowanych/magazynowanych w składzie podatkowym;

e.

ponownego wprowadzenia wymaganych przepisami prawa ewidencji;

f.

ponownego wystąpienia o uzyskanie nowego numeru akcyzowego;

g.

zwrotu posiadanych przez Wnioskodawcę znaków akcyzy, będzie możliwe przekazanie znaków akcyzy do podmiotu przekształconego.

Od 1 lipca 2011 r. ustawa o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. Nr 106, poz. 622 z późn. zm.) wprowadziła do Kodeksu spółek handlowych m.in. przepisy umożliwiające przedsiębiorcom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą przekształcenie się w jednoosobową spółkę kapitałową (art. 551 § 5).

Zdaniem Wnioskodawcy, w wyniku przekształcenia nie powstaje nowy podmiot, zmianie ulega tylko forma prawna prowadzonej działalności gospodarczej. W przypadku przekształcenia, o którym mowa powyżej następuje kontynuacja praw i obowiązków przysługujących przedsiębiorcy.

Na podstawie znowelizowanych przepisów Ordynacji podatkowej (art 93a § 4), "jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych".

Przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową polega jedynie na modyfikacji ustrojowej (zmianie formy prawnej) bez zmiany przedmiotu działalności, a sukcesja prawno-podatkowa powinna dotyczyć również przewidzianych w art. 3 pkt 6 Ordynacji podatkowej ulg podatkowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekształcenie w jednoosobową spółkę kapitałową nie spowoduje konieczności:

a.

wystąpienia o wydanie nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego;

b.

wystąpienia o wydanie nowych norm dopuszczalnych ubytków oraz o ponowne określenie w drodze decyzji przez Naczelnika Urzędu Celnego norm zużycia alkoholu etylowego skażonego do produkcji wyrobów tytoniowych;

c.

ponownego złożenia zabezpieczenia akcyzowego na przemieszczanie między składami podatkowymi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy;

d.

ponownego wnioskowania o uzyskanie zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy dla wyrobów produkowanych/magazynowanych w składzie podatkowym;

e.

ponownego wprowadzenia wymaganych przepisami prawa ewidencji;

f.

ponownego wystąpienia o uzyskanie nowego numeru akcyzowego.

Wynika to z treści art. 584 k.s.h., a więc z tego faktu, że spółce powstałej na skutek przekształcenia przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego, w tym w szczególności zezwolenia, koncesje i ulgi przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem. Powyższe wynika również z art. 93a par.4 Ordynacji podatkowej i art. 49 ust. 10 ustawy akcyzowej, w którym ustawodawca wprost twierdzi, że "zmiana miejsca prowadzenia składu podatkowego lub podmiotu prowadzącego skład podatkowy wymaga uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, z wyłączeniem następców prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa."

W kwestii przekazania znaków akcyzy do podmiotu przekształconego, na podstawie rozporządzenia MF z 20 grudnia 2012 r. w sprawie trybu przekazania znaków akcyzy następcom prawnym lub podmiotom przekształconym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1522), zdaniem Wnioskodawcy jest to możliwe po spełnieniu wymogów określonych w ww. rozporządzeniu.

W kontekście powyższych informacji należy uznać, że celem ustawodawcy było uproszczenie procedur związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej także w przypadku przekształcenia przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w jednoosobową spółkę kapitałową. Na podstawie znowelizowanych przepisów, zdaniem Wnioskodawcy, możliwa jest już pełna sukcesja prawno-podatkowa przekształconego podmiotu, także w zakresie podatku akcyzowego. Spółka kapitałowa utworzona w wyniku takiego przekształcenia może przejąć znaki akcyzy od podmiotu przekształcanego.

Przekształcenie nie spowoduje natomiast konieczności:

a.

wystąpienia o wydanie nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego;

b.

wystąpienia o wydanie nowych norm dopuszczalnych ubytków oraz o ponowne określenie w drodze decyzji przez Naczelnika Urzędu Celnego norm zużycia alkoholu etylowego skażonego do produkcji wyrobów tytoniowych;

c.

ponownego złożenia zabezpieczenia akcyzowego na przemieszczanie między składami podatkowymi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy;

d.

ponownego wnioskowania o uzyskanie zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy dla wyrobów produkowanych/magazynowanych w składzie podatkowym;

e.

ponownego wprowadzenia wymaganych przepisami prawa ewidencji;

f.

ponownego wystąpienia o uzyskanie nowego numeru akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy stwierdzić, że na mocy ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce, zwanej dalej ustawą zmieniającą (Dz. U. z 2012 r. poz. 1342), zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2013 r. zmiany w przepisach ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową oraz w ustawie z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), zwanej dalej k.s.h. odnoszące się do sukcesji podatkowej, w przypadku przekształcenia przedsiębiorcy w spółkę kapitałową. W art. 6 pkt 3 ustawy zmieniającej postanowiono bowiem o dodaniu w Ordynacji podatkowej przepisu art. 93a § 4, zgodnie z którym jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.

Konsekwencją tej zmiany jest wykreślenie zdania drugiego w art. 5842 § 2 k.s.h., który z dniem 1 stycznia 2013 r. otrzymał następujące brzmienie: spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.

Ponadto wskazać należy, że zgodnie z art. 112b Ordynacji podatkowej jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie z tą osobą fizyczną za powstałe do dnia przekształcenia zaległości podatkowe przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, polegającą na produkcji i magazynowaniu w składzie podatkowym wyrobów tytoniowych oraz na ich dystrybucji. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego, ponadto posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, decyzję w sprawie zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na produkcję i magazynowanie, jak również złożył zabezpieczenie akcyzowe w formie gwarancji bankowej dotyczące przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy między składami podatkowymi. Wnioskodawca rozważa przekształcenie prowadzonej przez siebie jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z o.o., przy czym po przekształceniu, Wnioskodawca planuje kontynuować dotychczasową działalność w zakresie produkcji i dystrybucji wyrobów tytoniowych, spółka będzie kontynuować prowadzenie składu podatkowego, który aktualnie prowadzi Wnioskodawca, jak również spółka przejmie wszelkie aktywa, prawa majątkowe oraz wartości niematerialne i prawne związane z dotychczasową działalnością Wnioskodawcy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz znowelizowany przepis art. 93a § 4 Ordynacji podatkowej należy stwierdzić, że Wnioskodawca z chwilą dokonania przekształcenia działalności gospodarczej prowadzonej jako osoba fizyczna w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością wstąpi co do zasady we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem jedynie tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych. Zatem z powyższego zapisu wynika, że spółka nie wstąpi jedynie w takie prawa wcześniej przysługujące osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, które nie mogą być kontynuowane przez spółkę w myśl przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.

Przechodząc do oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego należy stwierdzić, że ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, określająca opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą" wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu tymi wyrobami, a także oznaczanie ich znakami akcyzy została znowelizowana wspomnianą już ustawą z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz. U. z 2012 r. poz. 1342). Zgodnie z powyższą nowelizacją dokonano zmiany art. 49 ust. 10 ustawy, w myśl którego zmiana miejsca prowadzenia składu podatkowego lub podmiotu prowadzącego skład podatkowy wymaga uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, z wyłączeniem następców prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. Zatem należy stwierdzić, że od dnia 1 stycznia 2013 r., podmiot przekształcony, który wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określone w Ordynacji podatkowej nie jest zobowiązany do uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Tak więc w przypadku posiadania przez Wnioskodawcę aktualnego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego w miejscu, w którym Zainteresowany aktualnie ten skład prowadzi, Wnioskodawca po przekształceniu w jednoosobową spółkę z o.o. nie będzie zobligowany do wystąpienia z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia na prowadzenie tego składu podatkowego. W przypadku zaś, gdyby spółka zamierzała prowadzić kolejne składy podatkowe będzie musiała wystąpić z wnioskiem o wydanie zezwolenia na każdy kolejny skład podatkowy.

Jednocześnie należy stwierdzić, że zgodnie z art. 49 ust. 5 ustawy wniosek o zezwolenie na prowadzenie pierwszego składu podatkowego stanowi również wniosek o nadanie podmiotowi numeru akcyzowego podmiotu prowadzącego skład podatkowy.

Ponadto z uregulowań art. 50 ust. 1-3 ustawy wynika, że właściwy naczelnik urzędu celnego, wydając zezwolenie na prowadzenie pierwszego składu podatkowego, nadaje podmiotowi odrębną decyzją numer akcyzowy podmiotu prowadzącego skład podatkowy. Dla każdego składu podatkowego wydaje się odrębne zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego oraz określa się odrębny numer akcyzowy składu podatkowego.

Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego określa w szczególności:

1.

numer akcyzowy składu podatkowego;

2.

adres, pod którym zlokalizowany jest skład podatkowy;

3.

rodzaj prowadzonej działalności w składzie podatkowym;

4.

rodzaj wyrobów akcyzowych będących przedmiotem działalności w składzie podatkowym;

5.

formę i termin obowiązywania zabezpieczenia akcyzowego, a w przypadku zwolnienia podmiotu występującego z wnioskiem o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego z obowiązku złożenia zabezpieczenia - przewidywaną maksymalną kwotę zobowiązania podatkowego podlegającego zabezpieczeniu akcyzowemu oraz termin ważności zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Jak już wcześniej stwierdzono, zgodnie z art. 49 ust. 10 ustawy, po przekształceniu w jednoosobową spółkę z o.o. Wnioskodawca będzie mógł kontynuować prowadzenie składu podatkowego w oparciu o uzyskane uprzednio (jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą) zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. W zezwoleniu tym właściwy naczelnik urzędu celnego nadał podmiotowi odrębną decyzją numer akcyzowy podmiotu prowadzącego skład podatkowy oraz wydał dla składu podatkowego zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego oraz określił numer akcyzowy składu podatkowego.

A zatem Wnioskodawca po przekształceniu w jednoosobową spółkę z o.o. nie będzie zobligowany do występowania o uzyskanie numeru akcyzowego podmiotu prowadzącego skład podatkowy, jak również numeru akcyzowego składu podatkowego.

W przygotowanym przez Ministerstwo Gospodarki "Projekcie założeń projektu ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce" (dalej: "Projekt założeń"), jako cel regulacji zapisano poprawę warunków wykonywania działalności gospodarczej poprzez zniesienie lub ograniczenie niektórych uciążliwych i zbędnych obciążeń administracyjnych i uproszczenie przepisów, które są barierami rozwoju przedsiębiorczości. Jak wynika z ww. projektu: "Zakres regulacji będzie obejmował uproszczenia w systemie podatkowym. W projekcie proponuje się także dalsze ograniczanie obowiązków informacyjnych, co zdecydowanie ułatwi kontakty przedsiębiorców z organami administracji. Jest to również wyraz zaufania państwa do przedsiębiorców. Zmniejszenie obciążeń w tym zakresie ograniczy koszty dopełniania procedur administracyjnych, a tym samym koszty wykonywania działalności gospodarczej w Polsce".

W kwestii korzystania przez powstałą spółkę z praw, zwolnień, zezwoleń i decyzji właściwego naczelnika urzędu celnego wydanych na rzecz przedsiębiorcy przed przekształceniem należy stwierdzić, że zgodnie z cytowanym już art. 93a § 4 Ordynacji podatkowej jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.

Z powyższego przepisu oraz z celu i zakresu regulacji zapisanych w cytowanym wyżej Projekcie założeń wynika, że uprawnienie do korzystania z praw przysługujących Wnioskodawcy przed przekształceniem, przewidzianych w przepisach dotyczących podatku akcyzowego, związanych z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą przechodzi na podmiot przekształcony, to jest na jednoosobową spółkę kapitałową.

Zmiany wchodzące w życiem z dniem 1 stycznia 2013 r. zapewniają zatem sukcesję podatkową obejmującą te prawa przekształcanej osoby fizycznej, które są związane z wykonywaną działalnością gospodarczą.

W myśl art. 85 ust. 1 ustawy właściwy naczelnik urzędu celnego ustala, w drodze decyzji, dla poszczególnych podmiotów, na ich wniosek:

1.

normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych;

2.

dopuszczalne normy zużycia napojów alkoholowych:

a.

objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w przypadku ich użycia do produkcji innych wyrobów,

b.

o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, w przypadku ich użycia przez podmiot zużywający.

Zgodnie z art. 85 ust. 3 i 4 ustawy w przypadku posiadania przez podatnika więcej niż jednego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych lub dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych, o których mowa w ust. 1 i 2, ustala się odrębnie dla każdego składu podatkowego.

Właściwy naczelnik urzędu celnego, ustalając normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych oraz dopuszczalne normy ich zużycia, uwzględni:

1.

rodzaj wyrobów akcyzowych;

2.

specyfikę poszczególnych etapów produkcji i pozostałych czynności, w trakcie których może dojść do powstania ubytków wyrobów akcyzowych;

3.

warunki techniczne i technologiczne występujące w danym przypadku;

4.

maksymalne normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie ust. 5.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia firmy Wnioskodawcy, i która będzie prowadzić w opisanym we wniosku składzie podatkowym tożsamą działalność obejmującą ten sam rodzaj wyrobów akcyzowych, prowadzoną w tych samych warunkach technicznych i technologicznych, a produkcja i pozostałe czynności na poszczególnych etapach będą posiadały taką samą specyfikę, która występuje u Wnioskodawcy będzie mogła korzystać z dotychczasowych ustalonych dla przedmiotowego składu podatkowego decyzji ustalających:

* normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych

* dopuszczalne normy zużycia napojów alkoholowych.

Ponadto mając na uwadze przepis art. 93a § 4 Ordynacji podatkowej w powiązaniu z art. 49 ust. 10 ustawy oraz rozdziałem 6 działu III ustawy "Zabezpieczenie akcyzowe" (art. 63-76), spółka przekształcona wstąpi w prawa wynikające ze złożonego przez Wnioskodawcę zabezpieczenia akcyzowego na przemieszczenie wyrobów akcyzowych między składami podatkowymi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, jak również spółka przekształcona wstąpi w prawo wynikające z decyzji o zwolnieniu z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego dla wyrobów produkowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowym prowadzonym przez Wnioskodawcę przed przekształceniem. Przekształcona spółka będzie również uprawniona do korzystania z dotychczasowych ewidencji wymaganych przepisami prawa dotyczącymi podatku akcyzowego.

Ustawa zmieniająca znowelizowała również przepisy ustawy o podatku akcyzowym w zakresie praw i obowiązków wynikających ze stosowania znaków akcyzy. Zgodnie ze znowelizowanym art. 130 ust. 1 ustawy znaków akcyzy oraz upoważnień do odbioru znaków akcyzy nie można zbywać lub na jakichkolwiek innych zasadach odstępować lub przekazywać odpłatnie albo nieodpłatnie innym podmiotom, z zastrzeżeniem ust. 3-5. I tak w myśl art. 130 ust. 5 ustawy znaki akcyzy mogą być przekazane następcom prawnym lub podmiotom przekształconym w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Jednocześnie zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 130 ust. 6 ustawy zobowiązano ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia, w drodze rozporządzenia, trybu przekazania znaków akcyzy następcom prawnym lub podmiotom przekształconym, uwzględniając konieczność kontroli nad przekazaniem znaków akcyzy oraz identyfikacji rodzaju i liczby przekazywanych znaków akcyzy. W związku z powyższym wydano rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie trybu przekazania znaków akcyzy następcom prawnym lub podmiotom przekształconym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1522), zwane rozporządzeniem, które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia przekazanie znaków akcyzy następcom prawnym lub podmiotom przekształconym wymaga pisemnego powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego w sprawach znaków akcyzy nie później niż 3 dni przed przekazaniem znaków akcyzy następcy prawnemu lub podmiotowi przekształconemu.

Powiadomienie powinno zawierać datę przekazania znaków akcyzy, dane podmiotu przekazującego znaki akcyzy oraz dane następcy prawnego lub podmiotu przekształconego, któremu znaki akcyzy zostały przekazane.

W myśl § 2 rozporządzenia przekazanie znaków akcyzy potwierdza się protokołem podpisanym przez osobę reprezentującą podmiot przekazujący znaki akcyzy oraz przez osobę reprezentującą następcę prawnego lub podmiot przekształcony, któremu znaki akcyzy zostały przekazane.

Protokół powinien zawierać:

1.

miejsce i datę przekazania znaków akcyzy;

2.

rodzaj i liczbę przekazanych znaków akcyzy;

3.

oznaczenie serii, roku wytworzenia oraz numeru ewidencyjnego przekazanych znaków akcyzy;

4.

dane podmiotu przekazującego znaki akcyzy oraz następcy prawnego lub podmiotu przekształconego, któremu znaki akcyzy zostały przekazane;

5.

imię i nazwisko osoby reprezentującej podmiot przekazujący znaki akcyzy oraz imię i nazwisko osoby reprezentującej następcę prawnego lub podmiot przekształcony, któremu znaki akcyzy zostały przekazane.

Protokół sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje podmiot przekazujący znaki akcyzy, drugi następca prawny lub podmiot przekształcony, któremu znaki akcyzy zostały przekazane, trzeci przekazuje się niezwłocznie właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w sprawach znaków akcyzy.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w przypadku powstania jednoosobowej spółki kapitałowej w wyniku przekształcenia jednoosobowej firmy Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie mógł przekazać znaki akcyzy jednoosobowej spółce na warunkach określonych w rozporządzeniu. Przed dokonaniem powyższego przekazania znaków akcyzy Wnioskodawca powinien w odpowiednim terminie pisemnie powiadomić właściwego naczelnika urzędu celnego. Przekazanie znaków akcyzy spółce powinno być potwierdzone stosownym pisemnym protokołem. Tym samym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zwrotu znaków akcyzy właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Po dokonaniu analizy powyższych przepisów prawa podatkowego oraz opisu sprawy dokonanej we wniosku należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl