IPTPP3/443A-48/11-6/KK - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym zużycia miału węglowego przeznaczonego na cele opałowe przez zakład energochłonny.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443A-48/11-6/KK Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym zużycia miału węglowego przeznaczonego na cele opałowe przez zakład energochłonny.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2011 r. (data wpływu do Biura KIP w Piotrkowie Trybunalskim: 15 grudnia 2011 r.), uzupełnione pismem z dnia 28 grudnia 2011 r. (data wpływu 2 stycznia 2012 r.) oraz pismem z dnia 22 lutego 2012 r. (data wpływu 24 luty 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z zużycia miału węglowego przeznaczonego na cele opałowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2011 r. do Naczelnika Urzędu Celnego w X wpłynął ww. wniosek Spółdzielni, następnie przekazany do Naczelnika Urzędu Celnego w Y. o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z zużycia miału węglowego przeznaczonego na cele opałowe.

W związku z § 5a ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Celnego w Y, pismem z dnia 7 grudnia 2011 r. przesłał ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi - data wpływu 12 grudnia 2011 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim 15 grudnia 2011 r.), celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 grudnia 2011 r. (data wpływu 2 stycznia 2012 r.) oraz pismem z dnia 22 lutego 2012 r. (data wpływu 24 luty 2012 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego oraz w zakresie zadanego pytania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia, jako przedsiębiorstwo energetyczne prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o przyznane 27 października 1998 r. przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki koncesje w zakresie wytwarzania, przesyłu i dystrybucji ciepła dla potrzeb własnych zasobów mieszkaniowych jak też odbiorców z terenu miasta. Wnioskodawca zakupuje miał węglowy zużywany w produkcji energii cieplnej od firm prowadzących działalność gospodarczą w tym zakresie wybieranych w drodze postępowania przetargowego. W oparciu o art. 31a ust. 2 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. Nr 232, poz. 1378) Wnioskodawca spełnia kryteria zawarte w pkt 8, gdzie za 2010 r. udział zakupu miału węglowego w wartości produkcji sprzedanej wyniósł 30,73% (zakup miału węglowego wyniósł 1.989.767,49 zł netto a wartość sprzedaży ciepła wyniosła 6.474.671,87 zł netto) i w pkt 9, gdzie Spółdzielnia ujęta jest w Krajowym Ośrodku Bilansowania i Zarządzania Emisjami.

Pismem z dnia 22 lutego 2012 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje:

Kod CN właściwy dla miału węglowego będącego przedmiotem wniosku to CN 2701. Wnioskodawca objęty jest Europejskim Systemem Handlu Emisji zgodnie z ustawą z dnia 28 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 122, poz. 695).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku.

Czy Wnioskodawca będzie zwolniony od akcyzy z tytułu zużycia miału węglowego przez zakład energochłonny do celów opałowych w produkcji ciepła.

Zdaniem Wnioskodawcy, podmiot spełnia warunki zawarte w art. 31a ust. 2 pkt 8 i pkt 9 ustawy z dnia 16.11.2011 o redukcji niektórych obowiązków obywateli, przedsiębiorców (Dz. U. Nr 232, poz. 1378) zwalniających od akcyzy wyroby węglowe zużywane:

1.

przez zakłady energochłonne do celów opałowych (w Spółdzielni udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej jest wyższy niż 10% i wynosi 30,73%,

2.

oraz przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwana dalej ustawą określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu tymi wyrobami, a także oznaczanie ich znakami akcyzy.

Artykuł 2 ust. 1 tej ustawy, będący słowniczkiem ustawowym, zawiera definicję legalną niektórych określeń i zwrotów użytych w ustawie, i tak wyroby akcyzowe, zgodnie z definicją ustawową są to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku Nr 1 do ustawy umieszczono m.in.:

* pod pozycją 19 z kodem CN ex 2701 węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych oraz,

* pod pozycją 21 z kodem CN ex 2704 00 koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany, węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Umieszczenie dopisku "ex" przy konkretnym kodzie CN ma na celu zawężenie tych wyrobów do tych, które spośród danego grupowania spełniają warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "Nazwa wyrobu (grupa wyrobów)". Dopisek "ex" umieszczony przy pozycjach załącznika oznacza, iż wyroby o podanych tam kodach należy traktować zawężająco czyli np. nie wszystkie wyroby oznaczone kodem CN 2701, lecz te spośród nich, które są opisane w danej pozycji.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się między innymi w pkt 2 - wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Z kolei paliwami opałowymi w rozumieniu art. 86 ust. 3 ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2 czyli z wyłączeniem paliw silnikowych.

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, iż wyrobami akcyzowymi są:

1.

węgiel brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych;

2.

koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany, węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych,

3.

jak również wszelkie wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych.

W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. z 2011 r. Nr 232, poz. 1378) z dniem 2 stycznia 2012 r. znowelizowano ustawę o podatku akcyzowym m.in. poprzez dodanie art. 31a, który dotyczy zwolnień od akcyzy wyrobów węglowych.

Zgodnie z ww. art. 31a ust. 2 pkt 8 znowelizowanej ustawy zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez zakłady energochłonne do celów opałowych, gdzie przez zakłady energochłonne rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zgodnie z ww. art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Warunkiem zwolnienia, zgodnie z art. 31a ust. 4 ustawy jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych z wyłączeniem podmiotów, o których mowa w ust. 2 pkt 3, to jest m.in. gospodarstw domowych, organów administracji publicznej. Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Ewidencja oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę (art. 31a ust. 5-7 ustawy).

W zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazał, iż podczas produkcji energii cieplnej zużywa miał węglowy CN 2701 oraz nadmienił, iż udział zakupu miału węglowego w odniesieniu do roku 2010 w wartości produkcji sprzedanej stanowi 30,73%. Zatem Wnioskodawca spełnia kryterium zakwalifikowania przedsiębiorstwa jako zakładu energochłonnego wobec czego przysługuje mu zwolnienie na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy.

Wnioskodawca wskazał, że Spółdzielnia ujęta została w Krajowym Ośrodku Bilansowania i Zarządzania Emisjami i jest objęta Europejskim Systemem Handlu Emisjami zgodnie z ustawą z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. Nr 122, poz. 695), zatem jeżeli nie spełni warunku zawartego w art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy, wówczas Zainteresowany może skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy.

Reasumując zużywany przez Wnioskodawcę miał węglowy o kodzie CN 2701, przeznaczony do celów opałowych w zakładzie energochłonnym podlega, od dnia 2 stycznia 2012 r. zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl