IPTPP3/443A-38/14-2/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 września 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443A-38/14-2/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2014 r. (data wpływu 9 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy dostawie wewnątrzwspólnotowej olejów smarowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2014 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy dostawie wewnątrzwspólnotowej olejów smarowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Spółka będzie prowadziła skład podatkowy, w którym będzie produkowany olej smarowy niskolepkościowy "..." kod CN 2710 19 99. Jest to wyrób uznawany w Polsce za wyrób akcyzowy, wymieniony pod poz. nr 40 załącznika nr 1 ustawy o podatku akcyzowym. Wyrób ten nie jest wymieniony w załączniku nr 2 do ww. ustawy, nie jest również uznawany za wyrób akcyzowy w innych państwach Unii Europejskiej. Spółka będzie dostarczała olej smarowy do odbiorców z krajów Unii Europejskiej w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W chwili obecnej wysokość zabezpieczenia akcyzowego złożonego we właściwym urzędzie celnym obejmuje kwoty akcyzy od wszystkich wyrobów akcyzowych znajdujących się w składzie podatkowym w danym dniu i kwoty akcyzy od wyrobów akcyzowych, które w danym dniu znajdowały się w trakcie przemieszczania w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej. Obciążenie zabezpieczenia akcyzowego odnotowane jest w karcie do saldowania w chwili wyprodukowania wyrobu, a zwolnienie zabezpieczenia odnotowane w karcie do saldowania następuje dopiero po uzyskaniu od odbiorcy z kraju członkowskiego dokumentu handlowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej oleju smarowego, który nie jest wymieniony w załączniku nr 2 ustawy o podatku akcyzowym, dla zastosowania zawieszenia poboru akcyzy wystarczające jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych i nie jest wymagane złożenie zabezpieczenia akcyzowego.

2. Czy w przypadku podmiotu produkującego w składzie podatkowym i dostarczającego wewnątrzwspólnotowo wyrób akcyzowy określony w art. 40 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, do obliczania wysokości zabezpieczenia akcyzowego wlicza się kwotę akcyzy od wyrobów akcyzowych, które w danym dniu znajdowały się w trakcie przemieszczania w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej.

3. Czy w przypadku podmiotu produkującego wyrób akcyzowy określony w art. 40 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, zwolnienie z obciążenia zabezpieczenia akcyzowego odnotowywane w karcie do saldowania następuje w momencie wysyłki towaru celem dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad.1

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku akcyzowym, procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe. W myśl art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym, dostawa wewnątrzwspólnotowa to przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego. Co do zasady procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej. Jednakże wyjątek od tej zasady stanowi treść art. 40 ust. 6, zgodnie z którym procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zero. Zgodnie z brzmieniem powyższych przepisów, w niniejszym stanie faktycznym, produkcja i przemieszczanie wyrobu objęte są procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczeniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

* zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;

* złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Natomiast zgodnie z przepisem art. 41 ust. 4 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6 ustawy, warunki, o których mowa w ust. 1 mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD. Mając powyższe na uwadze, przy dostawie wewnątrzwspólnotowej oleju smarowego warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy będzie wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych i nie jest wymagane złożenie zabezpieczenia akcyzowego.

Ad. 2

Ponieważ zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, w dostawie wewnątrzwspólnotowej nie jest wymagane złożenie zabezpieczenia akcyzowego, więc tym samym przy ustaleniu wysokości zabezpieczenia generalnego dla podmiotów zajmujących się dostawą wewnątrzwspólnotową wyrobów określonych w art. 40 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym nie bierze się pod uwagę kwoty akcyzy od tych wyrobów znajdujących się w danym dniu w trakcie przemieszczania w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Ad. 3

W świetle art. 41 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, do przemieszczania w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oleju smarowego, który nie jest wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy, nie jest wymagane złożenie zabezpieczenia akcyzowego. Tym samym podmiot prowadzący skład podatkowy nie może być obciążony zabezpieczeniem akcyzowym odnotowanym w karcie do saldowania w sytuacji dokonywania dostawy wewnątrzwspólnotowej. Skoro do przemieszczania oleju smarowego nie jest wymagane złożenie zabezpieczenia akcyzowego, to wyprowadzenie tego oleju ze składu podatkowego celem dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej nie może wiązać się z obciążeniem zabezpieczenia akcyzowego odnotowanym w karcie do saldowania. Innymi słowy produkcja oleju smarowego powoduje obciążenie zabezpieczenia akcyzowego w karcie do saldowania, ale w momencie wysyłki tego wyrobu ze składu podatkowego celem dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwaną dalej "ustawą" (Dz. U. z 2014 r. poz. 752), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, użyte w ustawie określenie "wyroby akcyzowe" oznacza - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy, będącym wykazem wyrobów akcyzowych, pod pozycją 27 z kodem CN 2710 umieszczono - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Zatem należy zaznaczyć, że stwierdzenie Wnioskodawcy zawarte w opisie sprawy, iż ww. wyrób jest wymieniony pod poz. nr 40 załącznika nr 1 do ustawy, nie znajduje odzwierciedlenia w faktach, gdyż - jak już wyżej wskazano - ww. wyrób znajduje się pod poz. nr 27 załącznika nr 1.

Wyroby o kodzie CN 2710 19 99, zgodnie z nomenklaturą scaloną są to oleje smarowe oraz pozostałe oleje ciężkie i preparaty, gdzie indziej niesklasyfikowane, zawierające >= 70% masy olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów (z wył. do przeprowadzania przemian chemicznych).

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Z ww. przepisów wynika, że wyrób wskazany przez Wnioskodawcę - olej smarowy o kodzie CN 2710 19 99 jest wyrobem akcyzowym, należącym do grupy wyrobów energetycznych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy oznacza - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy dostawa wewnątrzwspólnotowa oznacza - przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego.

Stosownie do art. 40 ust. 5 ustawy, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

Zauważyć należy, iż załącznik nr 2 do ustawy, zawierający wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, nie wymienia wyrobu o kodzie CN 2710 19 99.

Natomiast z art. 40 ust. 6 ustawy wynika, że procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.

Wyrób w postaci oleju smarowego o kodzie CN 2710 19 99, wskazany przez Zainteresowanego, opodatkowany został - w świetle art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy - stawką akcyzy w wysokości 1180,00 zł/1000 litrów, właściwą dla olejów smarowych o kodach CN od 2710 19 71do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99.

Z powyższego wynika, iż w stosunku do tego wyrobu co do zasady stosowana jest stawka akcyzy w wysokości 1180,00 zł/1000 litrów, a zatem zgodnie z cyt. powyżej art. 40 ust. 6 ustawy, stosuję się do niego procedurę zawieszenia poboru akcyzy.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka będzie produkowała w składzie podatkowym olej smarowy niskolepkościowy "...." o kodzie CN 2710 19 99. Jest to wyrób uznawany w Polsce za wyrób akcyzowy. Wyrób ten nie jest wymieniony w załączniku nr 2 do ww. ustawy oraz nie jest uznawany za wyrób akcyzowy w innych państwach Unii Europejskiej. Spółka będzie dostarczała olej smarowy do odbiorców z krajów Unii Europejskiej w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Wysokość zabezpieczenia akcyzowego złożonego we właściwym urzędzie celnym obejmuje kwoty akcyzy od wszystkich wyrobów akcyzowych znajdujących się w składzie podatkowym w danym dniu i kwoty akcyzy od wyrobów akcyzowych, które w danym dniu znajdowały się w trakcie przemieszczania w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej. Obciążenie zabezpieczenia akcyzowego odnotowane jest w karcie do saldowania w chwili wyprodukowania wyrobu, a zwolnienie zabezpieczenia odnotowane w karcie do saldowania następuje dopiero po uzyskaniu od odbiorcy z kraju członkowskiego dokumentu handlowego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej oleju smarowego, który nie jest wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy, dla zastosowania zawieszenia poboru akcyzy wystarczające jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych i nie jest wymagane złożenie zabezpieczenia akcyzowego; czy w przypadku podmiotu produkującego w składzie podatkowym i dostarczającego wewnątrzwspólnotowo wyrób akcyzowy określony w art. 40 ust. 6 ustawy, do obliczania wysokości zabezpieczenia akcyzowego wlicza się kwotę akcyzy od wyrobów akcyzowych, które w danym dniu znajdowały się w trakcie przemieszczania w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej oraz czy zwolnienie z obciążenia zabezpieczenia akcyzowego odnotowywane w karcie do saldowania następuje w momencie wysyłki towaru celem dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

1.

zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;

2.

złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Natomiast stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunki, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju, a w przypadku przemieszczania tych wyrobów na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD.

Korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 66 ust. 1 ustawy wydano rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie zabezpieczeń akcyzowych (Dz. U. Nr 160, poz. 1076), zwane dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 5 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku złożenia zabezpieczenia generalnego właściwy naczelnik urzędu celnego, wydając potwierdzenie lub pokwitowanie, wydaje podmiotowi, który będzie stosował zabezpieczenie generalne, również kartę do saldowania zabezpieczenia generalnego, zwaną dalej "kartą do saldowania". Wzór karty do saldowana określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.

W myśl § 7 ust. 1 rozporządzenia, właściwy naczelnik urzędu celnego odnotowuje każdorazowo na karcie do saldowania, obciążenie zabezpieczenia generalnego kwotą powstałego lub mogącego powstać zobowiązania podatkowego, zwane dalej "obciążeniem zabezpieczenia", oraz zwolnienie zabezpieczenia generalnego z obciążenia kwotą zobowiązania podatkowego, które wygasło lub nie może już powstać, zwane dalej "zwolnieniem zabezpieczenia", w sposób umożliwiający obliczenie w każdym czasie kwoty wolnej zabezpieczenia, stanowiącej kwotę złożonego zabezpieczenia, pomniejszoną o kwoty zobowiązań podatkowych, którymi zabezpieczenie jest obciążone.

Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia, obciążenie zabezpieczenia odnotowuje się po stwierdzeniu, że zobowiązanie podatkowe powstało lub może powstać, po przedłożeniu przez podmiot obowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego:

1.

oryginału karty do saldowania, na podstawie której dokonuje się ustalenia stanu wykorzystania tego zabezpieczenia;

2.

dokumentów określających rodzaj i ilość wyrobów akcyzowych objętych tym zabezpieczeniem, w sposób umożliwiający obliczenie lub oszacowanie powstałego lub mogącego powstać zobowiązania podatkowego.

W myśl § 7 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy przedłożenie dokumentów, o których mowa w ust. 2, w celu odnotowania obciążenia zabezpieczenia, powinno nastąpić z chwilą powstania obowiązku podatkowego z tytułu wyprodukowania wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym lub wprowadzenia wyrobu akcyzowego do składu podatkowego, nie później jednak niż następnego dnia roboczego po wyprodukowaniu lub wprowadzeniu do składu podatkowego tego wyrobu.

Przechodząc do odpowiedzi na pytania wskazane we wniosku należy wskazać, że w przepisach ustawy zostały określone zasady obrotu wewnątrzwspólnotowego wyrobami akcyzowymi, które nie są wymienione w załączniku nr 2 do ustawy. Konieczność określenia specyficznych zasad obrotu tego typu wyrobami podyktowana została potrzebą zapewnienia swobodnego przepływu towarów pomiędzy państwami UE. Jak wynika z wniosku, w innych państwach członkowskich, do których Wnioskodawca zamierza dostarczać oleje smarowe, tego rodzaju wyroby nie stanowią wyrobów akcyzowych. Dlatego też, spełnienie szeregu formalności związanych z ich przemieszczaniem do państw członkowskich, nie byłoby możliwe. W rezultacie, stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy przy dostawach wyrobów niewymienionych w załączniku 2, ale objętych stawką akcyzy inną niż zero, oparte zostało na możliwych do spełnienia zasadach.

Artykuł 41 ust. 1 ustawy wskazuje, że przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych, warunkiem zastosowania procedury zawieszenia jest złożenie zabezpieczenia akcyzowego, dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentu ADT. W przypadku przemieszczeń wewnątrzwspólnotowych wyrobów niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, wymogi te nie mogą mieć zastosowania, ponieważ nie mogłyby one być w praktyce spełnione.

W związku z powyższym, stosownie do treści art. 41 ust. 4 ustawy, w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6 ustawy, w tym również olejów smarowych o kodach CN 2710 19 99, zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych na terytorium kraju w ramach dostawy do innych państw członkowskich UE jest warunkowane dołączeniem dokumentów handlowych do przemieszczanych przedmiotowych wyrobów akcyzowych zamiast dokumentu ADT.

Wprowadzenie powyższego warunku zostało spowodowane faktem, iż na terenie innych państw członkowskich UE, przedmiotowe wyroby (tekst jedn.: wyroby niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, ale objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, w tym również oleje smarowe), nie stanowią wyrobów akcyzowych. W konsekwencji, nie jest możliwe zastosowanie dokumentu ADT (dołączanego co do zasady do wyrobów akcyzowych, przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy). Dokument ADT jest bowiem dokumentem urzędowym, który co do zasady władze państw członkowskich UE mają obowiązek w odpowiedniej formie potwierdzić. Urzędowo potwierdzona karta 3 dokumentu ADT jest podstawowym dokumentem potwierdzającym zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy. Jednak w przypadku olejów smarowych, brak jest możliwości urzędowego potwierdzenia odbioru przedmiotowych wyrobów akcyzowych przez władze podatkowe odbiorcy w innym państwie członkowskim UE, wyroby te są bowiem traktowane jako towary nie akcyzowe.

Dlatego też, w tym wypadku podstawą zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy jest zwrot dokumentów handlowych.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem otrzymania przez podmiot prowadzący skład podatkowy, z którego dokonano dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tych wyrobów, dokumentu handlowego lub innego dokumentu potwierdzającego dostawę tych wyrobów na terytorium państwa członkowskiego UE.

Należy zaznaczyć, że w myśl art. 41 ust. 10-13 ustawy, podmiot prowadzący skład podatkowy i zarejestrowany wysyłający są obowiązani do prowadzenia ewidencji dokumentów handlowych towarzyszących przemieszczaniu wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa (ust. 10). Ewidencja, o której mowa w ust. 10, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia (ust. 11). Ewidencja, o której mowa w ust. 10, powinna zawierać dane dotyczące dokumentów handlowych, w szczególności w zakresie podmiotów i wyrobów akcyzowych, których te dokumenty dotyczą (ust. 12). Ewidencja, o której mowa w ust. 10, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona (ust. 13).

Na gruncie przepisów krajowych do olejów smarowych, będących wyrobami akcyzowymi innymi niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętymi stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy, co wynika wprost z powołanego wyżej art. 40 ust. 6 ustawy. Ze względu jednak na fakt, iż powyższe oleje smarowe nie są objęte wspólnotowym systemem w zakresie produkcji i przemieszczania wyrobów akcyzowych zgodnie z dyrektywą 92/12/EWG, procedura ta ma zastosowanie wyłącznie na terytorium kraju. Dlatego też warunki stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy określone w art. 41 ust. 1 ustawy, tj. obowiązek dołączenia do przemieszczanych wyrobów akcyzowych administracyjnego dokumentu towarzyszącego i złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego, stosuje się tylko wtedy, gdy przemieszczanie olejów smarowych odbywa się pomiędzy wysyłającym i odbiorcą/granicznym urzędem celnym na terytorium kraju. Natomiast w obrocie wewnątrzwspólnotowym olejami smarowymi (przemieszczanymi na terytorium kraju, ale w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego albo dostawy wewnątrzwspólnotowej), warunkiem stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie - zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy - dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz opis sprawy przedstawiony we wniosku należy stwierdzić, że warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy dostawie wewnątrzwspólnotowej oleju smarowego o kodzie CN 2710 19 99, jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych i nie jest wymagane złożenie zabezpieczenia akcyzowego na przemieszczanie ww. wyrobów w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej. Zwolnienia z obciążenia zabezpieczenia akcyzowego należy dokonać w karcie do saldowania w momencie wysyłki ww. wyrobów w celu dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl