IPTPP3/443A-34/12-2/BJ - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym zużycia wyrobów węglowych przez zakład energochłonny.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443A-34/12-2/BJ Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym zużycia wyrobów węglowych przez zakład energochłonny.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2012 r. (data wpływu 2 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy zużycia wyrobów węglowych przez Wydział Ciepłowniczy Wnioskodawcy jako zakład energochłonny oraz zakupu wyrobów węglowych z naliczonym podatkiem akcyzowym w celu ogrzania budynku Wydziału Kanalizacyjnego Wnioskodawcy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy zużycia wyrobów węglowych przez Wydział Ciepłowniczy Wnioskodawcy jako zakład energochłonny oraz zakupu wyrobów węglowych z naliczonym podatkiem akcyzowym w celu ogrzania budynku Wydziału Kanalizacyjnego Wnioskodawcy

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego, której przedmiotem działalności jest:

* produkcja i dystrybucja ciepła;

* pobór i uzdatnianie wody;

* odprowadzanie i oczyszczanie ścieków.

W związku z powyższym Spółka posiada w strukturze organizacyjnej trzy wydziały: Ciepłowniczy, Wodociągowy i Kanalizacyjny. Każdy z wydziałów ma wyodrębniony składniki majątkowe (materialne i niematerialne) oraz określone zadania gospodarcze.

Wydział Ciepłowniczy zużywa węgiel do produkcji energii cieplnej. Udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi powyżej 10% - nie tylko wielkości sprzedaży z tytułu energii cieplnej, ale także wielkości sprzedaży całego Przedsiębiorstwa, w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalony procentowy udział.

W grudniu 2011 r. Spółka złożyła zgłoszenie rejestracyjne jako podmiot zwolniony w zakresie podatku akcyzowego do właściwego terytorialnie urzędu celnego. Wnioskodawca prowadzi również wymaganą przepisami prawa dla celów zwolnienia z akcyzy ewidencję wyrobów węglowych.

Natomiast Wydział Kanalizacyjny rozważa możliwość ogrzewania budynku gospodarczego węglem (nie może korzystać z systemu miejskiej sieci ciepłowniczej, obecnie ogrzewa olejem i energią elektryczną).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawca może kupować węgiel (z przeznaczeniem do produkcji energii cieplnej przez Wydział Ciepłowniczy) nie objęty podatkiem akcyzowym oraz węgiel (z przeznaczeniem na potrzeby ogrzania budynku Wydziału Kanalizacyjnego) z naliczonym podatkiem akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym podmioty ogrzewające osiedla mieszkaniowe nie płacą akcyzy od zużywanego węgla, jeżeli spełniają definicję zakładów energochłonnych. Stosownie do ust. 10 art. 31a ustawy przez zakłady energochłonne rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10 proc. w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalony procentowy udział. Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa, rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w ramach tego przedsiębiorstwa zespołem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych), wyodrębnionych organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie, zdolnym do bycia przedsiębiorstwem, samodzielnie organizującym określone zadania gospodarcze. Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest wyodrębniona organizacyjnie jako dział, oddział, wydział czy też zakład. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza całkowitej samodzielności finansowej, lecz sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do tej części przedsiębiorstwa. Przy czym wyodrębnienie to nie wiąże się z pełną samodzielnością finansową ani z samodzielnym sporządzaniem bilansu. Wyodrębnienie funkcjonalne zachodzi wówczas, gdy wyodrębniona część przedsiębiorstwa jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą zatem składniki będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Reasumując zdaniem Wnioskodawcy zakładem energochłonnym jest Wydział Ciepłowniczy Spółki i dla potrzeb tego Wydziału Spółka może kupować węgiel bez akcyzy, zaś dla Wydziału Kanalizacyjnego z podatkiem akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z tzw. słowniczkiem ustawowym czyli przepisem art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) - dalej "ustawa", przez wyroby akcyzowe należy rozumieć wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy; z kolei zgodnie z punktem 1a wyroby węglowe to wyroby energetyczne, określone w poz. 19 - 21 załącznika nr 1 do ustawy.

W poz. 19 ww. załącznika jako wyrób akcyzowy wymieniono: węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, kod CN ex 2701. Z objaśnienia do ww. załącznika wynika, że znacznik "ex" oznacza, iż dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu. W związku z powyższym węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla i oznaczone kodem CN ex 2701 są wyrobami akcyzowymi - węglowymi, tylko w przypadku, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

W art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy zdefiniowano jako podmiot zużywający - podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Stosownie do art. 9a ust. 1 ustawy w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych;

3.

dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych;

4.

import wyrobów węglowych;

5.

eksport wyrobów węglowych;

6.

użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych;

7.

użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

8.

powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Za sprzedaż wyrobów węglowych (ust. 2) uznaje się ich:

1.

sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

2.

zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

3.

wydanie w zamian za wierzytelności;

4.

wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;

5.

darowiznę, w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

6.

wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;

7.

przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;

8.

przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;

9.

użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym na podstawie art. 9a ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 pkt 9 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. użycie wyrobów węglowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowując co do zasady użycie wyrobów węglowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej ustawodawca przewidział w art. 31a ustawy szereg zwolnień od akcyzy.

I tak na podstawie art. 31a ust. 2 ustawy zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane:

1.

w procesie produkcji energii elektrycznej;

2.

w procesie produkcji wyrobów energetycznych;

3.

przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.);

4.

do przewozu towarów i pasażerów koleją;

5.

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

6.

w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;

7.

w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej; procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 "produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych" w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz. Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.);

8.

przez zakłady energochłonne do celów opałowych;

9.

przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Zgodnie z ust. 4 warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 2, jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych z wyłączeniem podmiotów, o których mowa w ust. 2 pkt 3.

Ewidencja, o której mowa w ust. 4, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja, o której mowa w ust. 4, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Ewidencja, o której mowa w ust. 4, oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę.

Zgodnie z ust. 10 przez zakłady energochłonne rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W treści złożonego wniosku wskazano, że Wnioskodawca posiada w strukturze organizacyjnej trzy wydziały: Ciepłowniczy, Wodociągowy i Kanalizacyjny. Wydział Ciepłowniczy zużywa węgiel do produkcji energii cieplnej. Wydział Kanalizacyjny rozważa możliwość ogrzewania budynku gospodarczego węglem.

Wnioskodawca wyraźnie podał, iż udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej całego Przedsiębiorstwa, w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalony procentowy udział wynosi powyżej 10%.

Wnioskodawca wskazał również, iż w grudniu 2011 r. złożył zgłoszenie rejestracyjne jako podmiot zwolniony w zakresie podatku akcyzowego do właściwego terytorialnie urzędu celnego oraz że prowadzi wymaganą przepisami prawa dla celów zwolnienia z akcyzy ewidencję wyrobów węglowych.

Po analizie definicji zakładu energochłonnego Wnioskodawca uznał, iż zakładem energochłonnym w sprawie opisanej we wniosku jest Wydział Ciepłowniczy Spółki i dla potrzeb tego Wydziału Spółka może kupować węgiel bez akcyzy, zaś dla Wydziału Kanalizacyjnego Wnioskodawca uznał, iż powinien nabywać wyroby węglowe z podatkiem akcyzowym.

Należy stwierdzić, iż zgodnie z definicją zawartą w art. 31a ust. 10 ustawy zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z powyższego wynika, iż najmniejszą częścią przedsiębiorstwa, dla której należy liczyć wskaźnik proporcji udziału zakupu wyrobów węglowych do produkcji sprzedanej jest tzw. zorganizowana część przedsiębiorstwa, zdefiniowana powyżej. Ma to znaczenie dla tych podatników, u których ww. wskaźnik proporcji zakupu wyrobów węglowych do produkcji sprzedanej całego ich przedsiębiorstwa nie osiągnie wymaganej wielkości 10% i w związku z tym podatnik jako całe przedsiębiorstwo nie może skorzystać ze zwolnienia z akcyzy przewidzianego w art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy, gdyż nie jest zakładem energochłonnym. Natomiast w przypadku, gdy ten sam podatnik posiada zorganizowaną część przedsiębiorstwa i ww. wskaźnik liczony dla tej wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa wynosi nie mniej niż 10%, wówczas zgodnie z ww. definicją uznaje się, iż posiadana przez podatnika zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi zakład energochłonny i z tego tytułu ta część przedsiębiorstwa może korzystać ze zwolnienia z akcyzy wynikającego z art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy.

Jak podał Zainteresowany, udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi powyżej 10%, przy czym ww. udział wynosi powyżej 10% nie tylko do wielkości sprzedaży z tytułu energii cieplnej, ale także wielkości sprzedaży całego Przedsiębiorstwa, w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalony procentowy udział. Zatem w stosunku do całego przedsiębiorstwa Wnioskodawca spełnia warunki zawarte w definicji zakładu energochłonnego, zgodnie z art. 31a ust. 10 ustawy; tym samym zużycie węgla do celów służących do produkcji energii cieplnej przez Wydział Ciepłowniczy nastąpi również na potrzeby ogrzania budynku Wydziału Kanalizacyjnego

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż Wnioskodawca jako całe Przedsiębiorstwo wypełnia warunki zawarte w definicji zakładu energochłonnego (art. 31a ust. 10 ustawy) i w związku z tym może skorzystać ze zwolnienia z akcyzy z tytułu zużycia wyrobów węglowych przez zakład energochłonny do celów opałowych zgodnie z art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy, przy zachowaniu warunku ww. zwolnienia, to jest prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych. Zasady prowadzenia ww. ewidencji zostały przedstawione w art. 31a ust. 4-7 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl