IPTPP3/443A-34/11-2/BJ - Uzyskanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego tzw. producenckiego w celu dokonywania nabyć wewnątrzwspólnotowych wyrobów alkoholowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i oznaczania ich krajowymi znakami akcyzy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443A-34/11-2/BJ Uzyskanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego tzw. producenckiego w celu dokonywania nabyć wewnątrzwspólnotowych wyrobów alkoholowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i oznaczania ich krajowymi znakami akcyzy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2011 r. (data wpływu 15 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego tzw. producenckiego w celu dokonywania nabyć wewnątrz wspólnotowych wyrobów alkoholowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i oznaczania ich krajowymi znakami akcyzy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego typu producenckiego w celu dokonywania nabyć wewnątrz wspólnotowych wyrobów alkoholowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i oznaczania ich krajowymi znakami akcyzy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka planuje nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów alkoholowych (wyrobów winiarskich), nieoznaczonych wymaganymi przez polskie prawo, informacjami handlowymi oraz znakami akcyzy. Ze względu na kłopoty ze zrozumieniem procedur dotyczących rozliczeń, nakładania, ewidencjonowania banderol i obrotu tymi wyrobami, a przy tym brakiem rzetelności podczas wykonywania ww. czynności przez kontrahentów zagranicznych firma planuje ich nabycie bez nałożonych oznaczeń oraz znaków akcyzy.

Dostawy ww. wyrobów miałyby odbywać się w procedurze zawieszonej akcyzy ze składów podatkowych zagranicznych do składu podatkowego producenckiego Wnioskodawcy, w którym miałby miejsce ostatni etap produkcji, czyli oznaczenie wyrobów kontretykietami w języku polskim oraz banderolami. Wobec powyższego nakładanie oznaczeń handlowych i banderol w ostatnim etapie produkcji pozwoli na wypełnienie wymogów prawnych i umożliwi dopuszczenie ich do sprzedaży na rynku krajowym. Zakupione w tym celu w Urzędzie Celnym banderole byłyby przeznaczone wyłącznie na wyroby znajdujące się w składzie podatkowym firmy. Do składu podatkowego kierowane byłyby tylko wyroby od producentów, z którymi firma ma trudności w nakładaniu banderol i oznaczeń handlowych w języku polskim wymaganych polskim prawem. Pozostałe wyroby byłyby nadal nabywane i przemieszczane w procedurze zawieszonej akcyzy na podstawie posiadanego zezwolenia zarejestrowanego odbiorcy, które firma posiada od momentu wejścia Polski do UE.

W związku z powyższym, iż nakładanie banderol możliwe jest tylko i wyłącznie przed zakończeniem procedury zawieszenia akcyzy w składzie podatkowym, firma planuje złożyć wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego z zachowaniem wszystkich wymogów przewidzianych w ustawie o podatku akcyzowym i przepisach wykonawczych dotyczących składów podatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy możliwe jest uzyskanie zezwolenia na skład podatkowy producencki, w celu dokonania nabyć wewnątrz wspólnotowych wyrobów alkoholowych w procedurze zawieszenia akcyzy po to, aby nałożyć na wyroby wymagane polskim prawem oznaczenia handlowe i znaki akcyzy.

Zdaniem Wnioskodawcy, możliwe jest uzyskanie zezwolenia na skład podatkowy producencki, po to aby zakończyć etap produkcji i oznaczyć wyroby zgodnie z obowiązującym prawem, znakami akcyzy oraz wymaganymi informacjami handlowymi. Momentem poprzedzającym dopuszczenie do obrotu, w którym możliwa jest obróbka, jest etap produkcji. Etap produkcji kończy się w sytuacji, kiedy produkt jest pełnowartościowy i gotowy do sprzedaży. Nabycie i dopuszczenie do obrotu wyrobów bez oznaczeń w języku polskim byłoby złamaniem innych przepisów.

Wobec powyższego obowiązkiem podmiotu jest postaranie się o zezwolenie na skład podatkowy producencki, w którym możliwe jest dokończenie produkcji i oznaczanie wyrobów niezbędnymi informacjami w języku polskim oraz banderolami.

Skład podatkowy oraz obrót wyrobami akcyzowymi będzie funkcjonował w oparciu o obowiązujące przepisy, w szczególności ustawę o podatku akcyzowym oraz rozporządzenia wykonawcze do ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 114 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" - obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

W załączniku tym w poz. 1-6 wymienione zostały napoje alkoholowe i tak w poz. 2 pod kodem CN 2204 zostało wymienione "wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją CN 2009".

W myśl art. 117 ust. 1 ustawy, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, przed przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych lub dokonaniem ich sprzedaży.

Natomiast w myśl art. 117 ust. 3 ustawy, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy.

Należy również zaznaczyć, iż zgodnie z art. 117 ust. 2 wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy:

* przemieszczone na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrz wspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (punkt 2);

* przemieszczone na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w wyniku nabycia wewnątrz wspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę.

Z analizy powyższych przepisów wynika, iż:

1.

w przypadku nabycia wewnątrz wspólnotowego wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy przez podmiot prowadzący skład podatkowy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, wyroby te mogą być przemieszczone na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy a następnie oznaczone prawidłowo odpowiednimi znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju przez ten podmiot przed ich dopuszczeniem do obrotu krajowego;

2.

w przypadku nabycia wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę znaki akcyzy powinny zostać nałożone na wyroby akcyzowe przez podmiot prowadzący skład podatkowy w innym państwie członkowskim, ponieważ procedura zawieszenia poboru akcyzy ulega zakończeniu w momencie przyjęcia wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę w kraju, w miejscu określonym przez niego we wniosku o wydanie zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i nie ma już możliwości oznaczenia tych wyrobów banderolami w kraju.

Przez procedurę zawieszenia poboru akcyzy należy rozumieć procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe (art. 2 ust. 1 pkt. 12 ustawy).

Natomiast zarejestrowany odbiorca to podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrz wspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrz wspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Procedura otrzymywania znaków akcyzy oraz ich nanoszenia i zdejmowania z wyrobów akcyzowych została ściśle sformalizowana w przepisach ustawy oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 160, poz. 1074 z późn. zm.), dalej zwanym rozporządzeniem.

Definicję znaków akcyzowych oraz ich podział na podatkowe i legalizacyjne sprecyzowano w tzw. słowniku wyrażeń ustawowych, to jest w art. 2 ust. 1 pkt. 17 ustawy.

Zgodnie z powyższym przepisem znaki akcyzy to znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:

a.

podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,

b.

legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży.

W § 3 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów banderole czyli znaki akcyzy zawierają w szczególności oznaczenie serii, numer ewidencyjny, dane o rodzaju i ilości wyrobu w opakowaniu jednostkowym oraz rok ich wytworzenia. W załączniku nr 1 do rozporządzenia określono wzory banderol podatkowych, w załączniku nr 2 wzory banderol legalizacyjnych, natomiast załącznik nr 3 określa kryteria jakościowe, jakim powinny odpowiadać banderole.

Zgodnie z art. 125 ust. 1 i 3 ustawy w powiązaniu z art. 16 podatkowe znaki akcyzy otrzymuje zarejestrowany podmiot będący:

1.

podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6;

2.

importerem;

3.

podmiotem dokonującym nabycia wewnątrz wspólnotowego;

4.

przedstawicielem podatkowym;

5.

podmiotem dokonującym produkcji, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;

6.

właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Procedura zawieszenia poboru akcyzy została unormowana w rozdziale 1 działu III ustawy i tak zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający, natomiast zgodnie z art. 40 ust. 2 pkt 2 procedura ta ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju.

Skład podatkowy to zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Przez podmiot prowadzący skład podatkowy należy rozumieć podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Warunki, które podmiot powinien spełniać, aby otrzymać od naczelnika urzędu celnego zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego zostały określone szczegółowo w art. 48 ust. 1 oraz w kolejnych przepisach ustawy.

W przypadku podmiotu ubiegającego się o wydanie zezwolenia na prowadzenie w składzie podatkowym działalności polegającej wyłącznie na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym, oprócz warunków określonych w ust. 1, dodatkowym warunkiem wydania zezwolenia, z zastrzeżeniem ust. 4, jest dla napojów alkoholowych - minimalna wysokość obrotu tymi wyrobami, w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, w roku poprzedzającym dany rok podatkowy wynosząca 100 mln zł (art. 48 ust. 3).

W przypadku podmiotu rozpoczynającego działalność, o której mowa w ust. 3, w zakresie wyrobów tytoniowych, napojów alkoholowych lub olejów smarowych, warunkiem wydania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego oprócz warunków określonych w ust. 1, jest złożenie przez ten podmiot oświadczenia, w którym zadeklaruje osiągnięcie w danym roku minimalnych wysokości obrotu określonych w ust. 3 pkt 1, 2 lub 4, proporcjonalnie w podziale na kolejne miesiące.

Szczegółowe warunki prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. (Dz. U. Nr 32, poz. 231 z późn. zm.).

W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego Zainteresowany stwierdził, iż w planowanym składzie podatkowym zamierza nakładać banderole na wino nabywane wewnątrz wspólnotowo. Z okoliczności opisu zdarzenia przyszłego nie wynika, że Wnioskodawca zamierza produkować napoje alkoholowe, to jest wytwarzać, przetwarzać lub rozlewać wino. Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 95 ust. 2 ustawy produkcją wina jest wytwarzanie, przetwarzanie lub rozlew wina. Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca zamierza uzyskać zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego celem nakładania na wyroby alkoholowe odpowiednich znaków akcyzy.

Zestawiając powyższe przepisy z opisanym przez Zainteresowanego zdarzeniem przyszłym należy stwierdzić, iż nie jest możliwe uzyskanie zezwolenia na skład podatkowy tzw. producencki w przypadku, gdy Wnioskodawca w planowanym składzie podatkowym zamierza jedynie oznaczać wyroby akcyzowe znakami akcyzy.

Natomiast zgodnie z przepisami ustawy jest możliwe uzyskanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, w którym działalność będzie polegać na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym, o ile zostaną spełnione warunki określone w ust. 1, 3 i 4 art. 48 ustawy, to jest minimalna wysokość obrotu tymi wyrobami w rozumieniu przepisów o VAT, w roku poprzedzającym dany rok podatkowy wynosiła 100 mln. zł. (ust. 3) lub minimalna zadeklarowana wysokość obrotu tymi wyrobami, w rozumieniu przepisów o podatku VAT, proporcjonalnie w podziale na kolejne miesiące, zgodnie ze złożonym w tej sprawie oświadczeniem podmiotu, będzie wynosić 100 mln. zł. (ust. 4). Wnioskodawca, mając zamiar nabywać wewnątrz wspólnotowo napoje alkoholowe w procedurze zawieszonej akcyzy bez nałożonych znaków akcyzy oraz dopuszczać je do obrotu na rynku krajowym winien dokonać prawidłowego oznaczenia napojów alkoholowych odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy. W przypadku nabycia w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów nieoznaczonych znakami akcyzy Wnioskodawca będzie zobowiązany do nałożenia znaków akcyzy w sytuacji, gdy nabyte napoje alkoholowe nie będą w dalszej kolejności przedmiotem dostawy w ramach procedury zawieszenia akcyzy lub też jeżeli nie będą przeznaczone na eksport lub dostawę wewnątrz wspólnotową. W związku z faktem, iż oznaczenie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy powinno nastąpić przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, wyroby akcyzowe należy oznaczyć znakami akcyzy w składzie podatkowym już istniejącym lub utworzonym zgodnie z powyższymi przepisami i na podstawie zezwolenia otrzymanego od naczelnika urzędu celnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tutejszy Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl