IPTPP3/443A-23/13-4/BJ - Określenie stawki akcyzy dla produkcji wyrobów pośrednich, otrzymanych z soku jabłkowego oraz soku wieloowocowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443A-23/13-4/BJ Określenie stawki akcyzy dla produkcji wyrobów pośrednich, otrzymanych z soku jabłkowego oraz soku wieloowocowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2013 r. (data wpływu 15 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lipca 2013 r. (data wpływu 8 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobów akcyzowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobów akcyzowych.

W związku z faktem, iż przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów formalnych, tut. Organ, pismem z dnia 25 czerwca 2013 r. wezwał Zainteresowanego do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie opisu sprawy. Wniosek uzupełniono w wymaganym terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny oraz następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka Y jest producentem wyrobów akcyzowych od dnia 30 kwietnia 2004 r., nr składu podatkowego: PL XXX.

I. W ramach swojej działalności w tym składzie, Spółka produkuje od końca sierpnia 2010 r. trzy wyroby pośrednie o smaku: cytrynowym - "A", wiśniowym - "B", żurawinowym - "C".

Proces produkcyjny tych wyrobów obejmuje dwa etapy:

1.

Pierwszy etap:

* 1-a: wytworzenie klarownego napoju winopodobnego o mocy 12,8% obj. alkoholu z soku jabłkowego mającego smak, zapach i wygląd "jabłkowy" (właściwe dla soku jabłkowego)bądź:

* 1-b: wytworzenie klarownego napoju winopodobnego o mocy 12,8% obj. alkoholu z soku wieloowocowego mającego smak, zapach i wygląd "wieloowocowy" (właściwe dla soku wieloowocowego).

2.

Drugi etap:

Wytworzenie wyrobu pośredniego końcowego poprzez dodanie do klarownego napoju winopodobnego (otrzymanego w pierwszym etapie z soku jabłkowego lub wieloowocowego) spirytusu rektyfikowanego, cukru, barwników spożywczych, aromatów osobowych o smakach odpowiednio: cytryny dla "A", wiśni dla "B", żurawiny dla "C".

Gotowe wyroby mają moc alkoholu po 21% oraz smak, zapach, wygląd odpowiednie dla danej nazwy: cytrynowy, wiśniowy, żurawinowy.

Następnie następuje rozlew gotowych wyrobów pośrednich do opakowań jednostkowych (o pojemności 500 ml.) i nakładane są znaki skarbowe akcyzy w postaci odwróconej litery "U" (tak jak na wyroby winiarskie).

Te wyroby Spółka klasyfikuje do grupowania kodu CN 2206 00 z uwzględnieniem także opinii GUS z dnia 25 sierpnia 2010 r. znak XXX wydanej na zapytanie Spółki z dnia 4 sierpnia 2010 r. (zapytanie Spółki i opinia GUS - w załączeniu).

Spółka odprowadza tytułem należnej od tych wyrobów akcyzy podatek o stawkach w wysokości 318 zł/1 hl. gotowego wyrobu.

Na tle powyższego stanu faktycznego zaistniały dwa zdarzenia faktyczne:

1.

pierwsze zaistniałe zdarzenie określone wyżej opisaną produkcją wyrobu pośredniego z soku jabłkowego (odpowiednio 1-a);

2.

drugie zaistniałe zdarzenie określone wyżej opisaną produkcją wyrobu pośredniego z soku wieloowocowego (odpowiednio 1-b).

II.

Spółka zamierza poszerzyć asortyment produkowanych wyrobów pośrednich o wyroby pośrednie o smaku, zapachu i wyglądzie:

1.

jabłkowym - z napoju winopodobnego o mocy obj. 10,7-12,8% alkoholu - otrzymywanego z soku jabłkowego;

2.

wiśniowym - z napoju winopodobnego o mocy obj. 10,7-12,8% alkoholu - otrzymywanego z soku wiśniowego.

Te dwa wyroby pośrednie będą miały moc po 21% obj. alkoholu.

Proces technologiczno-produkcyjny oraz parametry fizykochemiczne tych dwóch planowanych wyrobów pośrednich mają być analogiczne jak w przypadkach już zaistniałych wyżej wymienionych trzech wyrobów pośrednich i stosuje się do nich odpowiednio także ww. opinia GUS z dn. 25 sierpnia 2010 r.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż według oceny Spółki zarówno wyroby pośrednie obecnie produkowane opisane w p. I w części G.68-stan faktyczny oraz te, które Spółka chce produkować, opisane w p. II w części G 68-zdarzenie przyszłe, są wyrobami pośrednimi w rozumieniu art. 97 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. i nie są:

1.

alkoholem etylowym w rozumieniu art. 93 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym,

2.

piwem w rozumieniu art. 94 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym,

3.

winem w rozumieniu art. 95 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym,

4.

napojami fermentowanymi w rozumieniu art. 96 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

W opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz w pytaniach dotyczących stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Spółka pytała o klasyfikację wyrobów do kodów CN i o należny od nich podatek akcyzowy - o stawkę akcyzy właściwą dla takich wyrobów. Wynika to z faktu, że ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, określając wyroby akcyzowe i stawkę akcyzy dla poszczególnych wyrobów, określa w stosownych przepisach grupowanie CN - kod CN dla danego rodzaju wyrobów, a więc kwestia kodów CN dla danego rodzaju wyrobów - dla danego wyrobu jest kwestią prawa podatkowego. Należy mieć tu na uwadze, że według orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego, opiniowanie-interpretacja w zakresie kodów (CN) Taryfy celnej, nie należy do organów statystycznych (bo kody CN Taryfy Celnej nie są kategorią statystyczną). Jeśli Minister Finansów - Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi upoważniony do wydawania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego nie jest uprawniony do oceny stanowiska podatnika we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z zakresu ustawy o podatku akcyzowym w kwestii klasyfikacji do kodów CN wyrobów akcyzowych pośrednich zarówno obecnie produkowanych - stan faktyczny, jak i tych, które podatnik zamierza produkować - zdarzenie przyszłe - to kto w obszarze interpretacji indywidualnej podatkowej prawa podatkowego z zakresu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym jest do tego uprawniony...! Wobec tego zasadnym są kwestie kodów CN dla wyrobów pośrednich zawarte w pytaniach Spółki w tym wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Spółka Y prawidłowo zaklasyfikowała każdy z wyżej wymienionych wyrobów pośrednich otrzymanych z soku jabłkowego oraz soku wieloowocowego do CN 2206 00 i czy naliczając - płacąc podatek akcyzowy wg stawek po 318 zł/1 hl gotowego wyrobu pośredniego do każdego z trzech wyrobów pośrednich: "A", "B", "C", Spółka odprowadza akcyzę w należytej wysokości, właściwie stosując w tych przypadkach art. 97 ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym:

a.

tylko od takich wyrobów powstałych z soku jabłkowego,

b.

tylko od takich wyrobów powstałych z soku wieloowocowego

c.

i od wyrobów tak powstałych z soku jabłkowego, i od wyrobów tak powstałych z soku wieloowocowego.

d.

czy też od żadnego z tych wyrobów pośrednich nie należy naliczać - płacić akcyzy według stawek po 318 zł/1 hl wyrobu z art. 97 ust. 4 tej ustawy, bo od każdego z tych wyrobów należy naliczać - płacić akcyzę według stawek w innej wysokości, stosując inny niż art. 97 ust. 4 tej ustawy przepis - jaki.

2.

Czy zamierzone w przyszłości wyroby pośrednie określone w poz. 68, część II p-kty 1 i 2, które mają być wyprodukowane z soku jabłkowego (punkt 1) i z soku wiśniowego (punkt 2), należy zaklasyfikować do kodu CN 2206 00 i czy należy naliczać - płacić od gotowych takich dwóch wyrobów podatek akcyzowy po 318 zł/1 hl gotowego wyrobu według art. 97 ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, produkcja wszystkich wyrobów pośrednich określonych w poz. 68 oraz cechy fizykochemiczne takich gotowych wyrobów pośrednich są właściwe dla wyrobów objętych kodem klasyfikacyjnym CN 2206 00, wyroby te spełniają wymogi klasyfikacyjne kodu CN 2206 00 - właściwe dla kodu CN tych wyrobów jest stanowisko GUS z wyżej powołanego pisma z dnia 25 sierpnia 2010 r. objęte są te wyroby mocą art. 97 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym - należy do wyrobów tych stosować art. 97 tej ustawy - toteż dla takich wyrobów właściwa jest stawka podatku akcyzowego określona w art. 97 ust. 4 tej ustawy: 318 zł/1 hl gotowego wyrobu. Dotyczy to wszystkich wyżej wymienionych wyrobów pośrednich. A więc w zakresie pytań z poz. 69 z pkt 1 właściwą jest odpowiedź odpowiednio dla 1-c: Spółka prawidłowo nalicza i płaci podatek akcyzowy według stawki 318 zł/z hl gotowego wyrobu z art. 97 ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym od wyrobów: "A", "B", "C", otrzymywanych tak z soku jabłkowego, jak i z soku wieloowocowego.

Także zamierzone w przyszłości wyroby pośrednie powstałe z soku jabłkowego i z soku wiśniowego to są wyroby pośrednie, o których mowa w art. 97 tej ustawy - również do tych wyrobów należy stosować art. 97 ust. 4 tej ustawy - i także od tych wyrobów powinna być naliczana - płacona akcyza według stawki 318 zł/1 hl. gotowego wyrobu.

W uzupełnieniu stanowiska, Spółka doprecyzowała, że:

1.

podatek akcyzowy od wyrobów pośrednich aktualnie produkowanych w Spółce - stan faktyczny jest należny według stawki akcyzy: 318 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu,

2.

podatek akcyzowy od wyrobów, których produkcję Spółka chce uruchomić, i które zostały opisane jako zdarzenie przyszłe w p. II w części G.68 wniosku, jest należny według stawki akcyzy: 318 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu; powyższa stawka podatku akcyzowego jest określona przez art. 97 ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

Treść załączników do wniosku stanowi element wyjaśnienia - naświetlenia sprawy - treść ta nie podlega indywidualnej interpretacji podatkowej z nin. wniosku Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy, noty wyjaśniające do Nomenklatury Scalonej Unii Europejskiej, opublikowane dnia 26 stycznia 2013 r. w Dzienniku Urzędowym UE 2013/C/25/03, zmieniające klasyfikację CN niektórych napojów na bazie alkoholu otrzymanego z fermentacji: z grupowania CN 2206 do grupowania CN 2208, nie mają zastosowania do opisanych we wniosku elementów i receptur wyrobów Spółki Y ani stanu faktycznego, ani zdarzenia przyszłego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Oznacza to, iż przedmiotem interpretacji indywidualnej mogą być wyłącznie przepisy prawa podatkowego.

Wnioskodawca zwrócił się do tut. Organu z wnioskiem dotyczącym m.in. klasyfikacji produkowanych już we własnym składzie podatkowym wyrobów pośrednich o smaku cytrynowym, wiśniowym i żurawinowym oraz wyrobów pośrednich o smaku jabłkowym i wiśniowym, które Wnioskodawca zamierza produkować. Powyższe wyroby o mocy alkoholu 21%, zostały przez Spółkę zaklasyfikowane do grupowania kodu CN 2206 00, z uwzględnieniem opinii GUS z dnia 25 sierpnia 2010 r. znak XXX wydanej na zapytanie Spółki z dnia 4 sierpnia 2010 r.

Wyjaśnić zatem należy, iż zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Z powyższego wynika, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do przepisów prawa podatkowego, zaś przepisy związane z klasyfikacją danego wyrobu do określonego kodu CN Nomenklatury Scalonej, czyli przepisy dotyczące klasyfikacji towarowej wyrobów, nie są przepisami prawa podatkowego, o których mowa w art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, a tym samym nie podlegają zakresowi interpretacji przepisów prawa podatkowego, o którym mowa w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Jak już wyżej wskazano, za prawidłową klasyfikację wyrobu odpowiedzialny jest Wnioskodawca.

Jednocześnie należy zauważyć, iż jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny (Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi). Wskazać należy jednak, że ww. opinia może być pomocna w ustaleniu kodu CN wyrobu akcyzowego, lecz nie ma charakteru wiążącego.

Natomiast w celu otrzymania tzw. wiążącej informacji taryfowej (WIT), należy zwrócić się do dyrektora Izby Celnej w Warszawie, który jest umocowany do wydawania decyzji administracyjnych w tym zakresie.

W związku z powyższym należy podkreślić, że w niniejszej interpretacji dokonano oceny stanowiska Spółki wyłącznie odnośnie przepisów prawa podatkowego, w oparciu o wskazany przez Spółkę symbol CN 2206 00.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626), zwanej dalej ustawą, ustawa o podatku akcyzowym, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN), zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w składzie podatkowym produkuje oraz zamierza produkować wyroby akcyzowe o mocy alkoholu 21%, o smaku, zapachu, wyglądzie odpowiednim dla danej nazwy wyrobu ("A", "B", "C", napój o smaku jabłkowym), wytworzone poprzez dodanie do klarownego napoju winopodobnego spirytusu rektyfikowanego, cukru, barwników spożywczych i aromatów o odpowiednich smakach. Wnioskodawca wskazał, że klasyfikuje ww. wyroby do grupowania CN 2206 00, że są to, w ocenie Wnioskodawcy, wyroby pośrednie w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym oraz, że Wnioskodawca w stosunku do ww. wyrobów nalicza i zamierza naliczać podatek akcyzowy według stawki określonej dla wyrobów pośrednich w art. 97 ust. 4 ustawy, to jest: 318 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.

Przepis art. 92 ustawy stanowi, iż do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy, wyrobami pośrednimi w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 22% objętości, objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 94-96.

Stosownie do art. 97 ust. 3 ustawy, podstawą opodatkowania wyrobów pośrednich jest liczba hektolitrów gotowego wyrobu.

Na mocy art. 97 ust. 4 ustawy, stawka akcyzy na wyroby pośrednie wynosi 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.

W myśl powyższych przepisów, wyroby klasyfikowane do kodu CN 2206 00, będące wyrobami pośrednimi opodatkowane są stawką akcyzy w wysokości 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.

W załączniku nr 1 do ustawy, stanowiącym "Wykaz wyrobów akcyzowych", pod pozycją 16, z kodem CN 2206 00 umieszczono: "Pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone".

Zgodnie z Informacją Taryfową (zamieszczoną na stronie internetowej: "isztar.mf.gov.pl"), wyroby objęte grupowaniem CN 2206 są to: "Pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone".

Niniejsza pozycja obejmuje wszystkie napoje fermentowane, inne niż te, które zostały objęte pozycjami od 2203 do 2205.

Pozycją 2203 objęte jest - Piwo otrzymywane ze słodu; pozycją 2204 - Wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009; a pozycją 2205 - Wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi.

Z noty klasyfikacyjnej dołączonej do pozycji 2206 wynika, że wszystkie napoje objęte pozycją 2206, mogą być zarówno naturalnie musujące, jak też sztucznie nasycane ditlenkiem węgla. Klasyfikowane są do tej pozycji, jeśli zostały wzmocnione przez dodanie alkoholu lub jeżeli zawartość alkoholu zwiększyła się w wyniku dalszej fermentacji, pod warunkiem że zachowują charakter produktów objętych tą pozycją.

Ponadto w nocie klasyfikacyjnej dołączonej do podpozycji 2206 00 stwierdzono, że jeżeli chodzi o klasyfikację napojów na bazie alkoholu otrzymanego przez fermentację, do którego został dodany alkohol destylowany, woda i inne substancje (takie jak syrop, różne aromaty i barwniki, a w niektórych przypadkach została dodana baza śmietankowa), zob. wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-150/08. Zgodnie z tym wyrokiem, jeżeli te dodatki skutkują utratą smaku, zapachu lub wyglądu napoju wytwarzanego z określonych owoców lub produktów naturalnych, tj. napoju fermentowanego objętego pozycją 2206, ma miejsce klasyfikacja do pozycji 2208.

Pozycja CN 2208 obejmuje - "Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe".

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 93 ustawy, do alkoholu etylowego zalicza się:

1.

wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2.

wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3.

napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.

Podstawą opodatkowania alkoholu etylowego jest liczba hektolitrów alkoholu etylowego 100% vol. w temperaturze 20°C zawartego w gotowym wyrobie.

Stawka akcyzy na alkohol etylowy wynosi 4.960,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie.

W załączniku nr 1 do ustawy, pod pozycją 18 z kodem CN 2208 umieszczono: "Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe".

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że do pozycji CN 2206 mogą być klasyfikowane napoje alkoholowe, które powstały w wyniku dodania do napoju fermentowanego alkoholu, cukru, barwników i aromatów spożywczych, pod warunkiem, że zachowują charakter (smak, zapach i wygląd) produktów objętych pozycją CN 2206.

Jak wynika z wyroku Trybunału Sprawiedliwości z dnia 7 maja 2009 r. (C-150/08), "dodanie alkoholu do napojów należących do pozycji CN 2206 nie wpływa na ich klasyfikację, o ile zachowują one charakter produktów klasyfikowanych do tej pozycji, to znaczy charakter napojów fermentowanych." Jeżeli natomiast produkty te po dodaniu spirytusu, cukru, barwników i aromatów spożywczych utracą smak, zapach i wygląd napoju wytwarzanego z owoców lub określonego produktu naturalnego, czyli utracą cechy napoju fermentowanego, takie produkty nie mogą być klasyfikowane do pozycji 2206.

Jak już wyżej wskazano, pozycją CN 2208 objęty jest - "Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe".

Z kolei do alkoholu etylowego w rozumieniu art. 93 ust. 1 ustawy zalicza się zarówno wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej; wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości; jak i napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Dlatego też w sprawie objętej wnioskiem należy stwierdzić, że napój alkoholowy będący wyrobem gotowym, o mocy alkoholu 21%, niebędący piwem, winem lub napojem fermentowanym w rozumieniu art. 94, 95 i 96 ustawy, wytworzony z napoju fermentowanego o mocy 12,8% obj. lub od 10,7 do 12,8% obj., poprzez dodanie spirytusu rektyfikowanego, cukru, barwników i aromatów spożywczych, może być zaliczony do wyrobów pośrednich w rozumieniu art. 97 ust. 1 ustawy, tylko wówczas, gdy jego cechy (smak, zapach, wygląd) wskazują na objęcie go pozycją CN 2206 00 - "Pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone", natomiast cechy napoju nie wskazują na objęcie pozycją CN 2208 i nie pozwalają na zaliczenie do alkoholu etylowego w rozumieniu art. 93 ust. 1 ustawy i objęcie stawką akcyzy na alkohol etylowy wynoszącą 4.960,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie (art. 93 ust. 4 ustawy).

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że napoje alkoholowe o nazwie: "A"; "B"; "C" oraz napoje alkoholowe o smaku, zapachu, wyglądzie jabłkowym i wiśniowym, o zawartości alkoholu 21%, podlegają/będą podlegać opodatkowaniu stawką akcyzy przewidzianą dla wyrobów pośrednich, zgodnie z art. 97 ust. 4 ustawy, to jest w wysokości 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu, pod warunkiem, iż wskazana przez Wnioskodawcę klasyfikacja wyrobu gotowego do kodu CN 2206 00 jest/będzie dokonana w sposób prawidłowy i wyrób gotowy zachowa smak, zapach i wygląd napoju wytwarzanego z owoców lub określonego produktu naturalnego czyli napoju fermentowanego.

Ponadto należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy, dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego w dniu wydania interpretacji.

W związku z dokonaniem przez Wnioskodawcę w dniu 21 czerwca 2013 r. opłaty od wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w wysokości 160 zł, tut. Organ dokona zwrotu nadpłaty w kwocie 80 zł na konto wskazane we wniosku.

Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Jeżeli bowiem, w toku kontroli podatkowej lub w postępowaniu podatkowym prowadzonym przez właściwy organ podatkowy w celu zweryfikowania prawdziwości okoliczności faktycznych wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji, zostaną poczynione ustalenia faktyczne odmienne od przedstawionych przez podatnika we wniosku, w szczególności jeżeli wyroby gotowe zostaną zaklasyfikowane do innej pozycji Nomenklatury Scalonej niż wskazana we wniosku, może to stanowić podstawę do dokonania wobec podatnika wymiaru podatku akcyzowego. Przeszkodą tego wymiaru nie będzie wtedy interpretacja stwierdzająca, iż stanowisko strony jest prawidłowe, gdyż stanowisko to będzie się odnosić w istocie do innego stanu faktycznego, niż tego ustalonego przez organ podatkowy w postępowaniu wymiarowym (zob. m.in. wyrok WSA w Poznaniu z 10 listopada 2009 r., sygn. akt I S.A./Po 869/09, lex nr 541931).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl