IPTPP3/443A-160/12-6/KK - Możliwość zastosowania preferencyjnej stawki podatku akcyzowego do piwa o kodzie CN 220300 oraz do napoju piwnego o kodzie CN 220600.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443A-160/12-6/KK Możliwość zastosowania preferencyjnej stawki podatku akcyzowego do piwa o kodzie CN 220300 oraz do napoju piwnego o kodzie CN 220600.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2012 r. (data wpływu 3 grudnia 2012 r.), uzupełnione pismem z dnia 31 stycznia 2013 r. (data wpływu 1 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

* uznania piwa o kodzie CN 220300 oraz napoju piwnego o kodzie CN 220600 za piwo w rozumieniu art. 94 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym - jest prawidłowe

* zastosowania preferencyjnej stawki akcyzy dla piwa o kodzie CN 220300 oraz dla napoju piwnego o kodzie CN 220600 - jest prawidłow

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

* uznania piwa o kodzie CN 220300 oraz napoju piwnego o kodzie CN 220600 za piwo w rozumieniu art. 94 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym - jest prawidłowe

* zastosowania preferencyjnej stawki akcyzy dla piwa o kodzie CN 220300 oraz dla napoju piwnego o kodzie CN 220600 - jest prawidłowe

W dniu 1 marca 2013 r. (data wpływu 5 marca 2013 r.) wniosek został uzupełniony poprzez doprecyzowanie opisu stanu faktycznego, przeformułowanie pytań oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego.

Pismem z dnia 4 marca 2013 r. (data wpływu 5 marca 2013 r.) Wnioskodawca sprostował i uzupełnił pismo Spółki z o.o. <...>z dnia 1 marca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka z o.o. <...> jest podatnikiem podatku akcyzowego na podstawie art. 2, 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. W składzie podatkowym <...> produkuje od dnia 15 X 2012 r. aromatyzowane piwo ze słodu o CN 2203 oraz jako mieszaninę tego piwa z napojem bezalkoholowym "produkt finalny" (sprzedawany na rynku krajowym): napój piwny aromatyzowany <...> o CN 220600. Na rynku sprzedaje <...> i samo piwo i ten napój piwny. 12 listopada 2012 r. Spółka złożyła oświadczenie o deklarowanej ilości sprzedaży w 2012 r. - w okresie X, XI, XII 2012 r. - łącznie po 5833,33 hl miesięcznie piwa aromatyzowanego i napoju piwnego aromatyzowanego <...> rozliczając następnie w akcyzie za X 2012 obniżenie akcyzy z tytułu sprzedaży łącznie tego piwa i tego napoju w wysokości 15 zł/hl przez obniżenie naliczonej wg. art. 94 ust. 4 ww. ustawy kwoty akcyzy o kwotę - sumę przysługującego zwolnienia od łącznej ilości hl tego piwa i napoju <...>. Spółka nie używa do tych produkcji w żadnym zakresie materiałów zwolnionych od akcyzy, ani od których wcześniej uiszczono akcyzę. Uprzednio przed dniem rozpoczęcia produkcji aromatyzowanego piwa <...> i aromatyzowanego napoju <...>, Spółka produkowała (i sprzedawała na krajowym rynku) inny asortyment piwa ze słodu i napoju piwnego: niearomatyzowane piwo i niearomatyzowany napój piwny będący mieszaniną takiego piwa i napoju bezalkoholowego. Wobec tych niearomatyzowanych piw i niearomatyzowanych napojów piwnych Spółka nie stosowała obniżek akcyzy, o których mowa wyżej w punkcie 1. Produkcja i sprzedaż takich niearomatyzowanych piw i napojów piwnych została zaprzestana w Spółce w październiku 2012 r. - w październiku 2012 r. podjęto też produkcję i sprzedaż aromatyzowanego piwa i aromatyzowanego napoju piwnego <...>. Wszystkie piwa i napoje piwne <...> miały i mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu ponad 0,5%obj., a Spółka jest prawnie i ekonomicznie niezależną od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo, posiada miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją piwa i nie wytwarza piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców.

Pismem z dnia 1 marca 2013 r. oraz pismem z dnia 4 marca 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek o następujące informacje.

Spółka z o.o. <...> jest producentem wyrobów akcyzowych. Wnioskodawca ma swój skład podatkowy od dnia <...> - nr składu podatkowego: PL <...>.

Do 2011 r. (wł.) Spółka nie produkowała piwa ani alkoholowego napoju piwnego - mieszaniny piwa i napoju bezalkoholowego. Produkcję piwa - jako półproduktu do alkoholowego napoju piwnego - mieszaniny piwa i napoju bezalkoholowego Spółka rozpoczęła od stycznia 2012 r. W ramach wykonywanej działalności gospodarczej Spółka produkowała od dnia 2 stycznia 2012 r. do dnia 15 października 2012 r. w swoim składzie podatkowym piwo o składzie <...> I. fermentowanej brzeczki tego piwa <...> kg słodu z jęczmienia i <...> kg glukozy z kukurydzy - zboża niesłodowanego - piwa w rozumieniu art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, art. 2 ww. dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. W sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych. W oparciu o to piwo jako półprodukt Spółka rozpoczęła dnia 9 stycznia 2012 r. Produkcję napoju alkoholowego - napoju piwnego o CN 220600 będącego mieszaniną tego piwa i napojów bezalkoholowych, a zakończyła produkować ten napój dnia 15 października 2012 r. Spółka nie korzystała przy rozliczaniu akcyzy za ten napój piwny z ulgi z § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

1. zdarzenie 1.

Od dnia 15 października 2012 r. w składzie podatkowym Spółka rozpoczęła produkcję piwa ze słodu z jęczmienia o CN 220300 o przewadze w brzeczce słodu z jęczmienia nad glukozą z ziarna zbóż niesłodowanych jako półproduktu do produkowanych w tym składzie podatkowym od dnia 15 października 2012 r. alkoholowych napojów piwnych o CN 220600 stanowiących mieszaninę piwa według tej receptury i napoju bezalkoholowego - w tym piwie i w tym napoju alkoholowym moc alkoholu o rzeczywistej objętościowej mocy w wyrobach przekraczała 0,5% obj.

2. zdarzenie 2

Od dnia 18 października 2012 r. Spółka rozpoczęła w tym składzie podatkowym produkcję takiego piwa ze słodu jęczmiennego o CN 220300 o przewadze w brzeczce słodu z jęczmienia nad glukozą z ziarna zbóż niesłodowanych (o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu w wyrobie ponad 0,5% obj.) także jako wyrobu gotowego. W zakresie akcyzy od tego napoju piwnego produkowanego od 15 października 2012 r. i od tego piwa produkowanego od 18 października 2012 r. Spółka korzysta z "ulgi dla małych browarów" z § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. - spełniając łącznie wszystkie kryteria wymagane dla korzystania z takiej ulgi w tym rozporządzeniu, w szczególności w § 17 ust. 1 i ust. 3.

W odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu Wnioskodawca podał następujące informacje:

Spółka rozpoczęła działalność w zakresie produkcji:

1.

Piwa o kodzie 220300 z przewagą w brzeczce glukozy ze zbóż niesłodowanych nad słodem jęczmiennym - jako półprodukt do alkoholowego napoju o CN 220600 - mieszaniny tego piwa i napoju bezalkoholowego - od dnia 2 stycznia 2012 r.

2.

Piwa o CN 220300 z przewagą w brzeczce słodu z jęczmienia nad glukozą ze zbóż niesłodowanych jako półprodukt do alkoholowego napoju piwnego o CN 220600 - mieszaniny tego piwa i napoju bezalkoholowego - od dnia 15 października 2012 r.; jako wyrób gotowy od dnia 18 października 2012 r., (do końca 2012 r.).

W związku z rozpoczęciem działalności przez Spółkę w 2012 r. w zakresie produkcji piwa, Wnioskodawca wskazał, iż pierwszą deklarację podatkową złożył właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w dniu 25 listopada 2012 r.

Produkcja piwa przed dniem 15 października 2012 r. miała miejsce również w składzie podatkowym.

Wnioskodawca uzyskał zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego z dniem 30 kwietnia 2004 r. W 2011 r. Spółka nie sprzedawała piwa ani napoju piwnego o CN 220600.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

I.

Czy zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, art. 94 ust. 1 z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, art. 2 ww. dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, do piwa w rozumieniu tych przepisów wlicza się zarówno piwo o CN 220300 jak i alkoholowy napój o CN 220600 będący mieszaniną piwa o CN 220300 i napoju bezalkoholowego, jeżeli rzeczywista moc objętościowa alkoholu w takim piwie i w takim napoju przekracza 0,5%.

II.

W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie z punktu 1 - że tak takie piwo, jak i taki napój wlicza się do piwa w rozumieniu tych ww. przepisów - to czy Spółka ma prawo do skorzystania z obniżki akcyzy, o której mowa w tym ww. § 17 tego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r.:

1.

tylko od napoju piwnego o CN 220600 - mieszaniny piwa o CN 2203 i napoju bezalkoholowego produkowanego od dnia 15 października 2012 r. - za okres od dnia 15 października 2012 r.

2.

jedynie od piwa o CN 220300 produkowanego od dnia 18 października 2012 r.- za okres od dnia 18 października 2012 r.

3.

zarówno od piwa o CN 220300 ze słodu jęczmiennego i od alkoholowego napoju piwnego o CN 220600 - mieszaniny takiego piwa o CN 220300 i napoju bezalkoholowego odpowiednio od alkoholowego napoju piwnego od dnia 15 października 2012 r.; od piwa od dnia 18 października 2012 r.

Zdaniem Wnioskodawcy piwo ze słodu o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu ponad 0,5% obj. O CN 2203 oraz mieszanina takiego piwa z napojem bezalkoholowym o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu ponad 0,5% o CN 2206 (00) są piwem ze słodu w rozumieniu przepisu art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym - analogicznie art. 2 dyrektywy Rady 92/83/EWG z 19 października1992 r. w sprawie harmonizacji i struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (Dz. Urz. UE L 316 z 31 października 1992 r. str. 21).

To aromatyzowane piwo <...> o CN 2203 i ten aromatyzowany napój piwny <...> o CN 2206 (00) - obydwa o mocy obj. alkoholu ponad 0,5% obj. wyrobu - stanowią piwo ze słodu w rozumieniu art. 94 ust. 1 tej ustawy. Spółka w zakresie tego piwa i napoju piwnego spełnia wymogi § 17 ust. 1 ust. 2 i odpowiednio ust. 3 oraz ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia2010 r. w sprawie zwolnienia od podatku akcyzowego (z uwzględnieniem przepisu art. 94 ust. 1 i ust. 4 tej ustawy)

W świetle tych przepisów wobec wyżej określonego stanu faktycznego spółka właściwie stosuje i będzie stosowała przepisy § 17 ust. 1, ust. 2 i odpowiednio ust. 4 oraz ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego łącznie do piwa <...> i do aromatyzowanego napoju piwnego <...>, zasadnie obejmując obniżką akcyzy z § 17 łącznie sumę hl wyprodukowanego, sprzedanego aromatyzowanego piwa <...> i napoju piwnego <...>.

Stosując te przepisy § 17 tego rozporządzenia Ministra Finansów zasadnie Spółka objęła i może objąć obniżką akcyzy i tylko aromatyzowany napój piwny <...> o CN 2206 (00) będący mieszaniną piwa ze słodu (własnej produkcji) <...> i napoju bezalkoholowego, i jedynie aromatyzowane piwo <...> o CN 2203. Zasadnie stosuje i może stosować to obniżenie akcyzy z § 17 dopiero od dnia produkcji i sprzedaży tego aromatyzowanego piwa <...> lub tego aromatyzowanego napoju piwnego <...> i tylko w stosunku do tego aromatyzowanego piwa <...> lub do tego aromatyzowanego napoju piwnego <...>.

UZASADNIENIE

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego jako wydanego w delegacji z ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym przez piwo z § 17 należy rozumieć piwo ze słodu z art. 94 ust. 1 tej ustawy - czyli piwo o CN 2203 i mieszaninę takiego piwa i napoju bezalkoholowego o CN 2206 (00) o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu w wyrobie ponad 0,5% obj. Nie może być bowiem tak, by w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy inaczej mogło być rozumiane i stosowane słowo: "piwo" - jak w ustawie (niezgodne to byłoby także z wykładnią systemową wewnętrzna tych aktów normatywnych). Takiemu też określeniu z art. 94 ust. 1 tej ustawy piwa ze słodu o CN 2203 oraz mieszaniny takiego piwa i napoju bezalkoholowego o CN 2206 (00) odpowiada i aromatyzowane piwo ze słodu <...> o CN 2203 i aromatyzowany napój piwny <...> o CN 2206 (00) - toteż i do tego aromatyzowanego napoju piwnego stosuje § 17 tego rozporządzenia Min. Finansów - tak odrębnie do każdego z tych wyrobów jak i do tych wyrobów łącznie.

Ponieważ ten § 17 zawiera unormowanie uprawnienia dla podatnika - podatnik może, ale nie musi skorzystać z ulg - obniżek akcyzy określonych w tym § 17 to i o momencie i zakresie wykorzystywania przez podatnika tej ulgi - obniżki decyduje podatnik - w ramach unormowań z tego § 17. a więc stanowisko Spółki wyżej przedstawione w tej pozycji 70 nin. wniosku - jako odpowiedzi na ww. w poz. 69 tego wniosku pytania - jest prawidłowe, wobec przepisów tego § 17 z uwzględnieniem art. 94 ust. 1 tej ustawy. (Spółka powołuje się też odpowiednio na interpretację indywidualną Ministra Finansów - Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 28 września 2011 r. Nr IPTPP3/443-15/11-5/S/IB.)

W uzupełnieniu z dnia 1 marca 2013 r. oraz 4 marca 2013 r. Spółka podtrzymała swoje stanowisko (przedstawienie własnego stanowiska) w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego - zdaniem Spółki treść tego stanowiska koresponduje z zakresem pytań oraz odnosi się do opisu stanu faktycznego wraz ze wskazaniem obowiązujących przepisów prawa podatkowego. Tym niemniej Spółka uzupełniająco podnosi w zakresie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego z uwzględnieniem powyższej treści niniejszego pisma - jak następuje.

Piwem w rozumieniu art. 2 dyrektywy Rady 92/83/EWG i art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym jest tak piwo o CN 220300 produkowane ze słodu z jęczmienia (lub z pszenicy), jak i alkoholowy napój o CN 220600, będący mieszaniną takiego piwa i napoju bezalkoholowego, o ile rzeczywista objętościowa moc alkoholu w takich wyrobach przekracza 0,5% obj.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego jest aktem wykonawczym do tej ustawy o podatku akcyzowym - zostało wydane z delegacji ustawowej z tej ustawy - wobec czego taka definicja piwa ze słodu jęczmiennego w rozumieniu tych przepisów art. 2 dyrektywy 92/83/EWG i art. 94 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym odnosi się i do piwa z § 17 tego rozporządzenia.

Toteż za piwo ze słodu jęczmiennego w rozumieniu art. 2 dyrektywy 92/83/EWG i art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym oraz § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego uznaje się w całości tak piwo produkowane jako piwo ze słodu jęczmiennego w czystej formie, jak i w całości jako alkoholowy napój o CN 220600 - mieszanina takiego piwa z napojem bezalkoholowym (jeżeli rzeczywista objętościowa moc alkoholu w tych wyrobach przekracza 0,5% obj.)

Przedmiotem przedmiotowego wniosku Spółki o indywidualną interpretację podatkową jest w istocie - w związku z korzystaniem przez Spółkę z ulgi z § 17 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. od 15 października 2012 r. - zaistniały od dnia 15 października 2012 r. stan faktyczny produkcji (i odpowiednio następnie sprzedaży) w składzie podatkowym Spółki:

* od dnia 15 października 2012 r. produkcja piwa ze słodu jęczmiennego o CN 220300 z przewagą w brzeczce słodu nad innymi składnikami, w szczególności nad glukozą ze zbóż niesłodowanych, jako półproduktu do produkcji w tym składzie podatkowym alkoholowego napoju piwnego o kodzie CN 220600, będącym mieszaniną tego piwa i napoju bezalkoholowego (tak piwo jako i ten napój alkoholowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu w wyrobach ponad 0,5% obj.) - tj. z jednoczesnym uruchomieniem produkcji takiego napoju piwnego o CN 220600 - co stanowi wg tego wniosku zdarzenie 1.

* od dnia 18 października 2012 r. produkcja takiego jak wyżej piwa jako końcowego wyrobu gotowego - co stanowi wg tego wniosku zdarzenie 2.

Wobec czego te wyroby produkowane - sprzedawane w składzie podatkowym Spółki: zarówno ten alkoholowy napój piwny - od dnia 15 października 2012 r., jak i to piwo - od dnia 18 października 2012 r., są piwami w rozumieniu art. 2 dyrektywy 92/83/EWG i art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym oraz § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (piwo jako wyrób gotowy - jako ścisła pierwsza forma piwa, napój piwny - jako szeroka druga forma piwa). Jest to zgodne i z interpretacją indywidualną nr IPTPP3/443-15/11-5/S/IB z dnia 28 września 2011 r. tut. Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi.

A więc i w Spółce prawem do ulgi z § 17 tego rozporządzenia objęte są:

* od dnia 15 października 2012 r. ten alkoholowy napój piwny o CN 220600 będący mieszaniną tego piwa ze słodu jęczmiennego o CN 220300 z napojem bezalkoholowym,

* i od dnia 18 października 2012 r. to piwo jako końcowy wyrób gotowy,

- co stanowi o zasadności twierdzących odpowiedzi na wszystkie pytania z przedmiotowego wniosku, w szczególności wyżej określone w części II nin. pisma w punkcie 1 i w punkcie 2 podpunkt 3, bowiem:

Ad. pytania z punktu 1 - piwem jest:

* i piwo o CN 220300 (tu: z przewagą w brzeczce słodu nad innymi składnikami, w szczególności nad glukozą),

* i alkoholowy napój piwny o CN 220600 będący mieszaniną takiego piwa i napoju bezalkoholowego, (oba wyroby o mocy alkoholu ponad 0,5% obj.),

Ad. pytania z punktu 2 podpunkt 3 - jeżeli w rozumieniu ww. przepisów, w tym także i w rozumieniu § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, piwem jest i piwo ze słodu jęczmiennego o CN 220300, i alkoholowy napój piwny o CN 220600 będący mieszaniną takiego piwa i napoju bezalkoholowego, i skoro spółka produkuje i sprzedaje w swoim składzie podatkowym i takie piwo, i taki alkoholowy napój piwny, (z rzeczywistą objętościową mocą alkoholu w każdym wyrobie po ponad 0,5% obj.), to i ulgi przewidziane w tym przepisie § 17 tego rozporządzenia obejmują obydwa te wyroby i spółka, spełniając także wszystkie inne wymogi warunkujące korzystanie z tych ulg, zasadnie korzysta z tych ulg w zakresie określonym tym pytaniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 13 tego załącznika zostało wymienione piwo otrzymywane ze słodu o kodzie CN 2203 00. Z kolei pod poz. 16 ww. załącznika, wymieniono pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone.

Zgodnie z art. 94 ust. 1 ustawy, piwem w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2203 00 oraz wszelkie wyroby zawierające mieszaninę piwa z napojami bezalkoholowymi, objęte pozycją CN 2206 00, jeżeli rzeczywista objętościowa moc alkoholu w tych wyrobach przekracza 0,5% objętości.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Jak wynika z wniosku oraz odpowiedzi na wezwanie, Wnioskodawca od dnia 18 października 2012 r. produkuje piwo z przewagą w brzeczce słodu jęczmiennego nad glukozą ze zbóż niesłodowanych o kodzie CN 220300 oraz od dnia 15 października 2012 r. napój piwny o kodzie CN 220600 stanowiący mieszaninę tego piwa oraz napoju bezalkoholowego, w swoim składzie podatkowym. Produkcja piwa z przewagą w brzeczce słodu jęczmiennego nad glukozą ze zbóż niesłodowanych o kodzie CN 220300 została zakończona z końcem 2012 r. W związku z rozpoczęciem działalności przez Spółkę w 2012 r. w zakresie produkcji piwa, Wnioskodawca wskazał, iż pierwszą deklarację podatkową Spółka złożyła właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w dniu 25 listopada 2012 r., W dniu 12 listopada 2012 r. Spółka złożyła oświadczenie o deklarowanej ilości sprzedaży w 2012 r. - w okresie X, XI, XII 2012 r. - łącznie po 5833,33 hl miesięcznie piwa aromatyzowanego i napoju piwnego aromatyzowanego <...>. Produkcja piwa przed dniem 15 października 2012 r. miała miejsce również w składzie podatkowym.

Wnioskodawca uzyskał zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego z dniem 30 kwietnia 2004 r. W 2011 r. Spółka nie sprzedawała piwa ani napoju piwnego o CN 220600.

Z opisu sprawy wynika również, iż produkcję piwa o kodzie CN 220300 Spółka rozpoczęła z dniem 2 stycznia 2012 r. Piwo o kodzie CN 220300 z przewagą w brzeczce glukozy ze zbóż niesłodowanych nad słodem jęczmiennym stanowiło półprodukt do alkoholowego napoju o CN 220600.

Jak wskazał Wnioskodawca, wszystkie piwa i napoje piwne <...> miały i mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu ponad 0,5%obj., a Spółka jest prawnie i ekonomicznie niezależną od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo, posiada miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją piwa i nie wytwarza piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców.

Mając na uwadze art. 94 ust. 1 ustawy za piwo należy uznać zarówno piwo o kodzie CN 220300 z przewagą w brzeczce glukozy ze zbóż niesłodowanych nad słodem jęczmiennym jak i napoju alkoholowy o CN 220600 stanowiący mieszaninę takiego piwa jak i piwo z przewagą w brzeczce słodu jęczmiennego nad glukozą ze zbóż niesłodowanych o kodzie CN 220300 oraz napój piwny o kodzie CN 220600 stanowiący mieszaninę tego piwa oraz napoju bezalkoholowego jeżeli rzeczywista objętościowa moc alkoholu w tych wyrobach przekracza 0,5% objętości. W tym miejscu należy zauważyć, iż ustawodawca za piwo uznał wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2203 00 oraz wszelkie wyroby zawierające mieszaninę piwa z napojami bezalkoholowymi, objęte pozycją CN 2206 00, jeżeli rzeczywista objętościowa moc alkoholu w tych wyrobach przekracza 0,5% objętości, bez rozróżnienia wg jakiej receptury są produkowane.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 31 ust. 6 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070 z późn. zm.) zwanego dalej rozporządzeniem, określił warunki zwolnień od podatku akcyzowego m.in. podatników produkujących piwo.

W myśl przepisu § 17 ust. 1 i ust. 2 tego rozporządzenia, zwalnia się od akcyzy podatników produkujących piwo, którzy w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podatkowy sprzedali:

1.

do 20 000 hl piwa - w wysokości 30,00 zł/hl,

2.

do 70 000 hl piwa - w wysokości 15,00 zł/hl,

3.

do 150 000 hl piwa - w wysokości 12,00 zł/hl,

4.

do 200 000 hl piwa - w wysokości 9,00 zł/hl

- nie więcej jednak niż 50% kwoty akcyzy obliczonej z zastosowaniem stawki podatku akcyzowego określonej w art. 94 ust. 4 ustawy.

Przy czym zwolnienie to, jest realizowane przez obniżenie należnej kwoty akcyzy o kwotę przysługującego zwolnienia.

Według zaś § 17 ust. 3 ww. rozporządzenia przepis ust. 1 stosuje się do podatników:

1.

prawnie i ekonomicznie niezależnych od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo;

2.

posiadających miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją piwa;

3.

niewytwarzających piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców.

Stosownie do § 17 ust. 4 rozporządzenia, podatnicy rozpoczynający działalność mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, pod warunkiem że:

1.

w dniu złożenia pierwszej deklaracji podatkowej złożą właściwemu naczelnikowi urzędu celnego oświadczenie o zadeklarowanej w tym roku podatkowym sprzedaży piwa w podziale na kolejne miesiące, która w skali roku podatkowego nie przekroczy jednego z limitów ilościowych określonych w ust. 1;

2.

spełniają warunki określone w ust. 3.

Jednakże w myśl § 17 ust. 5 rozporządzenia, w przypadku gdy w roku podatkowym, będącym równocześnie rokiem rozpoczęcia działalności podatnik przekroczy zadeklarowane w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, limity ilościowe sprzedaży piwa, do całości sprzedaży piwa w danym roku stosuje się stawkę akcyzy dla piwa określoną w ustawie, bez możliwości obniżenia należnej kwoty akcyzy o kwotę przysługującego zwolnienia.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym wskazano, iż Wnioskodawca jest producentem wyrobów akcyzowych. W ramach wykonywanej działalności gospodarczej produkuje piwo o kodzie CN 2203 oraz napój piwny o kodzie CN 220600. Zawartość alkoholu w wyrobie gotowym wynosi ponad 0,5% objętości. W związku z tym należy stwierdzić, że Wnioskodawca zajmuje się od października 2012 r. produkcją piwa w dwóch prawem dopuszczalnych formach:

* piwa otrzymywanego ze słodu jęczmiennego (CN 2203 00) - tzw. "forma pierwsza"

* piwa złożonego z wyrobu zawierającego mieszaninę piwa z napojami bezalkoholowymi w których rzeczywista objętościowa moc alkoholu przekracza 0,5% objętości (CN 2206 00) - tzw. "szeroka forma druga".

Zatem piwo produkowane przez Wnioskodawcę, tj. zarówno piwo ze słodu jak i napój piwny o zawartości alkoholu przekraczającej 0,5% objętości, uznawane są przez Wnioskodawcę za wyrób akcyzowy, a tym samym podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Wnioskodawca wskazał, iż w roku poprzedzającym rok podatkowy tj. 2011 Wnioskodawca nie sprzedawał piwa (łącznie w obu opisanych powyżej formach, tj. "pierwszej" i "drugiej"). Wnioskodawca rozpoczął działalność w zakresie produkcji piwa jako półproduktu do alkoholowego napoju o CN 220600 od dnia 2 stycznia 2012 r., a pierwszą deklarację w związku z rozpoczętą działalnością w powyższym zakresie złożył z dniem 25 listopada 2012 r. Oświadczenie o deklarowanej ilości sprzedaży w 2012 r. Spółka złożyła 12 listopada 2012 r. Jednocześnie Wnioskodawca jest podmiotem prawnie i ekonomicznie niezależnym od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo, posiada miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją piwa i nie wytwarza piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców.

W związku z powyższym Wnioskodawca korzysta przy uiszczaniu podatku akcyzowego z ulgi, o której mowa w § 17 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

W tym miejscu należy wskazać, że zwolnienie wynikające z § 17 rozporządzenia, zgodnie z jego literalnym brzmieniem stosuje się w zależności od ilości sprzedanego piwa w kwocie liczonej od każdego hektolitra. Jest więc możliwe odliczenie tej kwoty od tej ilości hektolitrów piwa, od której podatek akcyzowy został zapłacony. Zgodnie bowiem z § 17 ust. 2 rozporządzenia, przedmiotowe zwolnienie jest realizowane przez obniżenie należnej kwoty akcyzy o kwotę przysługującego zwolnienia. Z przepisu tego wynika, iż realizacja przysługującego podatnikowi zwolnienia odbywa się przez obniżenie należnej kwoty akcyzy. Nie będzie można zrealizować tego zwolnienia wówczas, gdy zabraknie jednego elementu wskazanego w tym przepisie, jakim jest należna kwota akcyzy, czyli taka, którą podatnik będzie prawnie zobowiązany uiścić.

Zatem stwierdzić należy, że zwolnienie od akcyzy wynikające z § 17 ust. 4 rozporządzenia obejmuje podatników rozpoczynających działalność w zakresie produkcji piwa, pod warunkiem że w dniu złożenia pierwszej deklaracji podatkowej złożą właściwemu naczelnikowi urzędu celnego oświadczenie o zadeklarowanej w tym roku podatkowym sprzedaży piwa w podziale na kolejne miesiące, która w skali roku podatkowego nie przekroczy jednego z limitów ilościowych określonych w § 17 ust. 1 tego rozporządzenia.

Należy zauważyć, iż Spółce nie będzie przysługiwało zwolnienie na podstawie § 17 ust. 1 rozporządzenia, z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca w roku poprzedzającym rok podatkowy, tj. 2011 nie sprzedawał piwa, w rozumieniu wyżej powołanych przepisów.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy, Spółka może skorzystać ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 17 ust. 4 rozporządzenia, łącznie od ilości sprzedanego piwa o kodzie CN 220300 i od alkoholowego napoju piwnego o kodzie CN 220600, ponieważ jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca spełnia wszystkie wymogi warunkujące korzystanie z tych ulg, tj. przed dniem złożenia pierwszej deklaracji właściwemu naczelnikowi urzędu celnego przedstawił oświadczenie o zadeklarowanej w tym roku podatkowym sprzedaży piwa w podziale na kolejne miesiące oraz spełnia warunki określone w § 17 ust. 3 tego rozporządzenia.

Wobec powyższego stanowisko w zakresie zastosowania zwolnienia od akcyzy zarówno dla piwa o CN 220300 ze słodu jęczmiennego i od alkoholowego napoju piwnego o CN 220600 - tj. mieszaniny takiego piwa o CN 220300 i napoju bezalkoholowego odpowiednio od piwa od dnia 18 października 2012 r. a od alkoholowego napoju piwnego od dnia 15 października 2012 r. przy założeniu, iż Wnioskodawca spełnia łącznie wszystkie kryteria uprawniające do zastosowania zwolnienia od akcyzy - należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Ponadto należy w tym miejscu dodatkowo wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto należy zauważyć, iż powoływana przez Wnioskodawcę interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi znak IPTPP3/443-15/11-5/S/IB niewątpliwie kształtuje sytuację prawną podatnika w jego indywidualnej sprawie, lecz dotyczy konkretnego stanu faktycznego i nie ma mocy prawa powszechnie obowiązującego. Powyższe oznacza, że interpretacje przepisów prawa podatkowego należy traktować indywidualnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl