IPTPP3/443A-16/12-4/BJ - Obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnik podatku akcyzowego w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem środka o kodzie CN 2714, wykorzystywanego do produkcji papy dachowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443A-16/12-4/BJ Obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnik podatku akcyzowego w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem środka o kodzie CN 2714, wykorzystywanego do produkcji papy dachowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2012 r. (data wpływu 16 stycznia 2012 r.), uzupełnionego pismem z dnia 29 lutego 2012 r. (data wpływu: 2 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku zarejestrowania się jako podatnik podatku akcyzowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku zarejestrowania się jako podatnik podatku akcyzowego firmy sprzedającej odbiorcom krajowym bitum o kodzie CN 2714. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 lutego 2012 r. (data wpływu: 2 marca 2012 r.) poprzez doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

Wnioskodawca jest firmą handlową, zamierzającą nabywać wewnątrzwspólnotowo ze Słowacji bitum o kodzie CN 2714, a następnie sprzedawać go klientom w Polsce, którzy będą go zużywać do produkcji papy dachowej.

Spółka jest firmą pośredniczącą pomiędzy dostawcą a ostatecznym odbiorcą.

Bitum będzie zużywany do celów innych niż napędowe, opałowe, innych niż do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych.

W uzupełnieniu z dnia 29 lutego 2012 r. do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca oświadczył, iż na zamówieniach kontrahentów oraz na fakturach wystawianych przez Wnioskodawcę będzie zamieszczane poniższe oświadczenie: "Odbiorca oświadcza, że zakupione wyroby o symbolu CN 2714 zostaną przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje na Wnioskodawcy jako firmie pośredniczącej w handlu produktem o nazwie bitum i kodzie CN 2714 obowiązek rejestracji do podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym, bitum CN 2714 jest wyrobem akcyzowym, energetycznym, podlegającym opodatkowaniu zerową stawką akcyzy; w związku z czym Spółka nie jest zobowiązana do rejestracji w zakresie podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 31 załącznika nr 1 zostały wymienione wyroby akcyzowe o kodzie CN 2714 tj. bitum i asfalt, naturalne; łupek bitumiczny lub naftowy i piaski bitumiczne; asfaltyty i skały asfaltowe.

Z kolei bitum o kodzie CN 2714 nie został wymieniony w załączniku Nr 2 do cyt. Ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wyrobami energetycznymi są wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Tak więc będący przedmiotem transakcji, których dokonywaniem Wnioskodawca zamierza się zajmować bitum o kodzie CN 2714 jest wyrobem energetycznym, o których mowa w art. 86 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy i zatem zgodnie z art. 2 pkt 1 cyt. ustawy jest wyrobem akcyzowym, wymienionym w poz. 31 załącznika nr 1 do ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 16 ust. 1 ustawy, podmiot zamierzający dokonywać czynności opodatkowanych akcyzą lub też zużywać wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy, jest zobowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego. Zgłoszenie powinno zostać złożone przed dokonaniem określonych czynności lub też przed odbiorem wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy. Zgłoszenie rejestracyjne powinno zostać złożone na odpowiednim formularzu zawartym w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy. Zgłoszenie należy złożyć do właściwego miejscowo naczelnika urzędu celnego, tj. właściwego ze względu na miejsce, w którym będą dokonywane czynności opodatkowane akcyzą lub miejsce, w którym będą występowały stany faktyczne podlegające opodatkowaniu akcyzą.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą zgodnie z art. 8 ust. 1 i 2 ustawy jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1.

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a.

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b.

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2.

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4.

nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego zobowiązane są podmioty prowadzące działalność gospodarczą, przy czym należy zaznaczyć, iż przepisy ustawy nie określają tych podmiotów, jak również nie definiują pojęcia działalności gospodarczej. Należy zatem w tym miejscu odnieść się do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), która taką definicję zawiera i uznać, iż podmiotami tymi będą podatnicy od towarów i usług, określeni w art. 15 ustawy o VAT, t. j. osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej lub osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Za działalność gospodarczą uznawana jest wszelka działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Ustawodawca przewidział jednak pewne wyłączenia z obowiązku rejestracji, i tak np. w art. 16 ust. 5 wskazano na brak obowiązku rejestracji dla celów podatku akcyzowego w przypadku podmiotów, które prowadzą działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych wyłącznie zerową stawką akcyzy.

Należy nadmienić, iż ustawa o podatku akcyzowym z 2004 r. nie wskazywała początkowo wprost wyłączenia obowiązku rejestracji dla celów akcyzy podmiotów, prowadzących działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy. Brak tego obowiązku wynikał dopiero z interpretacji zakresu podmiotów zobowiązanych do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego. W efekcie nowelizacji ustawa doprecyzowała wcześniejsze przepisy wskazujące, iż w takim przypadku brak jest obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego.

Należy jednak zaznaczyć, iż ustawa wskazuje dodatkowo w art. 16 ust. 6, iż w przypadku zmiany zerowej stawki akcyzy na inną stawkę, podmiot prowadzący działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie tego rodzaju wyrobów jest zobowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w ciągu 14 dni od dnia zmiany stawki.

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne zostały określone w art. 89 ust. 1 ustawy, jednakże w ww. przepisie nie ustalono stawki akcyzy na bitum o kodzie CN 2714, będący przedmiotem wniosku o interpretację.

Natomiast zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Należy podkreślić, iż w przepisach art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy nie została określona stawka akcyzy dla wyrobu o kodzie CN 2714.

W przypadku przeznaczenia ww. wyrobu na cele napędowe lub opałowe, przedmiotowy wyrób będzie opodatkowany stawką akcyzy określoną w art. 89 ust. 1 pkt 14-15 ustawy, tj. jako pozostałe paliwa silnikowe lub pozostałe paliwa opałowe.

Natomiast, zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy stawka akcyzy na wyroby inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatku lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego podał, iż bitum, będący przedmiotem transakcji dokonywanych przez Wnioskodawcę będzie przeznaczony do celów innych niż napędowe, opałowe lub też do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych. Oświadczenie o takiej treści będzie zamieszczane na zamówieniach kontrahentów oraz na fakturach wystawianych przez Wnioskodawcę.

Należy zatem stwierdzić, iż bitum o kodzie CN 2714 nabywany wewnątrzwspólnotowo a następnie sprzedawany w kraju przez Wnioskodawcę do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych jest opodatkowany zgodnie z art. 89 ust. 2 ww. ustawy stawką akcyzy w wysokości 0 zł.

Po zestawieniu powyższych okoliczności z przepisem art. 16 ust. 5 ustawy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie jest zobowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnik podatku akcyzowego przy spełnieniu warunków określonych w art. 89 ust. 2 ustawy czyli Wnioskodawca nie ma obowiązku rejestracji dla celów podatku akcyzowego, jeżeli będzie prowadził działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych wyłącznie zerową stawką akcyzy, a właśnie taką stawką jest objęty bitum o kodzie CN 2714 pod warunkiem, iż jest przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Tak więc przy spełnieniu powyższych warunków, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku zarejestrowania się jako podatnik podatku akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl