IPTPP3/443A-141/12-2/KK - Obowiązek prowadzenia ewidencji zużycia gazu objętego zwolnieniem od akcyzy, przeznaczonego do celów opałowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443A-141/12-2/KK Obowiązek prowadzenia ewidencji zużycia gazu objętego zwolnieniem od akcyzy, przeznaczonego do celów opałowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2012 r. (data wpływu 26 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prowadzenia ewidencji zużycia gazu objętego zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2012 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prowadzenia ewidencji zużycia gazu objętego zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest producentem ceramiki budowlanej. Wypał wyrobów następuje w piecu tunelowym, który opalany jest miedzy innymi gazem propan butan - LPG CN 2711 19 00. Gaz ten magazynowany jest w zbiorniku naziemnym o pojemności 31000 litrów, z którego w sposób ciągły, poprzez system rur podawany do palników pieca. Cały proces wypalania jest zautomatyzowany. Przed fazą spalania gaz zostaje rozprężony, podczas czego również dochodzi do zużycia gazu. Ta faza zużycia gazu, i faza spalania znajduje odzwierciedlenie w poziomie wypełnienia gazu w zbiorniku. Nowa dostawa gazu zamawiana jest w momencie, gdy gaz w zbiorniku zbliża się do poziomu minimum lub cena gazu rynku okazuje się konkurencyjna, a zbiornik jest na tyle pusty, aby można było, go zatankować. Dostawy odbywają się autocysternami. Dostawca przy dostawie pozostawia dokument dostawy (WZ). Gaz ten przyjmowany jest w ewidencji księgowej Spółki na magazyn materiałów w litrach, w ilości, wynikającej z dokumentów dostawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z zużyciem gazu propan-butan wyłącznie dla celów opałowych - opalenie pieca w procesie technologicznym produkcji wyrobów ceramicznych - dla zachowania prawa do zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie Spółka nie musi spełniać warunku, o którym mowa art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym tj. prowadzenia ewidencji dla ww. gazu.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym nie ma potrzeby prowadzenia przez Spółkę jako podmiotu zużywającego ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem dla gazów o kodzie CN 2711 19 00 nabywanych i zużywanych wyłącznie do celów opałowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Stosownie do art. 2 ust. 22 pkt a) ustawy podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe:

1.

używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 11 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 lub oleje smarowe do silników lotniczych - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13;

2.

używane do celów żeglugi, włączając rejsy rybackie, wyroby energetyczne - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13;

3.

używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Stosownie do art. 32 ust. 3 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tegoż artykułu, stosuje się wyłącznie w przypadku:

1.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

2.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3.

dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

4.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

5.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

6.

importu przez podmiot pośredniczący, lub

7.

importu przez podmiot zużywający, lub

8.

zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub

9.

zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Stosownie do art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zużywa do wypału w piecu tunelowym gazu propan-butan (LPG 2711 19 00). Gaz ten magazynowany jest w zbiorniku naziemnym o pojemności 31000 litrów, z którego w sposób ciągły, poprzez system rur podawany jest do palników pieców. Cały proces wypalania jest zautomatyzowany. Przed fazą spalania gaz zostaje rozprężony, podczas czego również dochodzi do zużycia gazu. Ta faza zużycia gazu i faza spalania znajduje odzwierciedlenie w poziomie wypełnienia gazu w zbiorniku. Nowa dostawa gazu zamawiana jest w momencie, gdy w zbiorniku zbliża się do poziomu minimum lub cena gazu na rynku okazuje się konkurencyjna, a zbiornik jest na tyle pusty aby można było go zatankować. Dostawy odbywają się autocysternami. Dostawca przy dostawie pozostawia dokument dostawy (WZ). Gaz ten przyjmowany jest w ewidencji księgowej Spółki na magazyn materiałów w litrach w ilości wynikającej z dokumentów dostawy. Ponadto, z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Spółka jest podmiotem zużywającym węglowodory gazowe o kodzie CN 2711 19 00 zwolnione ze względu na przeznaczenie w myśl art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Wątpliwości Spółki sprowadzają się do kwestii, czy w celu zachowania prawa do tego zwolnienia powinna prowadzić ewidencję, o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy zauważyć, że w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy został określony obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem ze względu na przeznaczenie przez podmioty korzystające z tego zwolnienia, jednakże z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00. A zatem, zużycie przedmiotowych gazów wyłącznie do celów opałowych (opalanie pieca tunelowego) powoduje, że Wnioskodawca jako podmiot zużywający nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy, w stosunku do tych gazów, objętych zwolnieniem.

Mając na uwadze przedstawiony wyżej stan prawny należy stwierdzić, iż Spółka dla zachowania prawa do zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie wyrobu akcyzowego o kodzie CN 2711 19 00 nabywanego i zużywanego wyłącznie do celów opałowych, nie musi spełniać warunku o którym mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy, tj. prowadzić ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Ponadto należy w tym miejscu dodatkowo wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl