IPTPP3/443A-13/11-2/BJ - Możliwość zakupu partii banderol legalizacyjnych oraz warunki rozdysponowania ich do wielu kontrahentów zagranicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 września 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443A-13/11-2/BJ Możliwość zakupu partii banderol legalizacyjnych oraz warunki rozdysponowania ich do wielu kontrahentów zagranicznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2011 r. (data wpływu 27 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości zakupu dużej partii banderol i warunków rozdysponowania ich do wielu kontrahentów zagranicznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości dokonania zakupu jednej dużej partii banderol akcyzowych i warunków ich rozdysponowania do wielu kontrahentów zagranicznych bez konieczności wpisywania we wniosku o wydanie banderol nazwy i adresu producenta zagranicznego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka kupi w kilku partiach w ciągu roku około 3.000.000 sztuk banderol podatkowych na wyroby winiarskie oraz spirytusowe.

Zakup dokonany zostanie na podstawie wniosków złożonych do Urzędu Celnego oraz następujących załączników (zgodnych z § 7 i 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy - Dz. U. Nr 160, poz. 1074):

1.

Zaświadczenia Urzędu Skarbowego i Urzędu Celnego o niezaleganiu w podatkach,

2.

Aktualnego odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego,

3.

Kopii potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku akcyzowego AKC-PR,

4.

Kopii zezwolenia na obrót hurtowy wyrobami alkoholowymi do 4,5% oraz piwa, zezwolenia na obrót hurtowy wyrobami alkoholowymi od 4,5% do 18% zawartości alkoholu,

5.

Kopii potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego,

6.

Kopii zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,

7.

Dowodów wniesienia opłat (kwot stanowiących wartość banderol podatkowych oraz kosztów ich wytworzenia).

Następnie pobrane banderole na podstawie jednej decyzji Naczelnika Urzędu Celnego firma wyśle kilku swoim kontrahentom zagranicznym.

Z przekazania zostaną sporządzone stosowne rozliczenia (zgodnie z § 12 rozporządzenia), zawierające w szczególności:

1.

Datę i nr protokołu przekazania,

2.

Nr decyzji, na podstawie której banderole zostały wydane z Urzędu Celnego,

3.

Rok wytworzenia i seria,

4.

Liczbę banderol,

5.

Numerację przekazanych znaków akcyzy.

Dalej banderole zostaną nałożone zgodnie z instrukcją (wg załącznika nr 4 rozporządzenia) przez firmę zagraniczną na odpowiednie wyroby winiarskie lub spirytusowe. Produkty oznaczone znakami akcyzy będą zmagazynowane, a następnie dostarczone do Spółki przed upływem terminu ważności banderol. Dostawy będą odbywać się w procedurze zawieszonej akcyzy za dokumentem e-AD od kontrahentów pochodzących z krajów Unii Europejskiej albo w procedurze importu na podstawie zgłoszenia celnego. Spółka będzie na bieżąco prowadzić ewidencję (wg załącznika nr 14 rozporządzenia) wydanych, wykorzystanych do naniesienia, uszkodzonych, zniszczonych, utraconych oraz zwróconych banderol.

Z zaistniałych zdarzeń kontrahenci zagraniczni będą sporządzać rozliczenia kwartalne (zgodnie z paragrafem 12 rozporządzenia) potwierdzające powyższe stany, zawierające:

1.

Datę rozliczenia,

2.

Okres, za który rozliczenie zostało sporządzone - narastająco,

3.

Nr decyzji, na podstawie której banderole zostały wydane wnioskującej Spółce

4.

Serię i rok wytworzenia,

5.

Liczbę i numerację otrzymanych banderol.

Rozliczenia będą również zawierały informację o:

1.

Ilości nałożonych i wysłanych do firmy banderol na wyroby,

2.

Ilości nałożonych banderol i zmagazynowanych banderol u kontrahenta zagranicznego,

3.

Ilości zniszczonych, uszkodzonych lub utraconych znaków, jeśli taka sytuacja zaistnieje (w takim przypadku, dodatkowo zostanie sporządzony protokół zniszczenia, uszkodzenia lub utracenia banderol),

4.

Ilości banderol nie zużytych, znajdujących się u kontrahenta zagranicznego,

5.

Ilości banderol zwróconych do Spółki.

Podsumowując przedstawienie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca stwierdził, iż rozliczenie końcowe zakupionej jednej partii banderol, rozdysponowanych i przesłanych do kontrahentów zagranicznych, zgodnie z bieżącym zapotrzebowaniem będzie zawierało rozliczenia znaków akcyzy od wielu dostawców, z zachowaniem opisanych powyżej procedur.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy możliwy jest zakup jednej dużej partii banderol i rozdysponowanie jej według potrzeb do wielu kontrahentów zagranicznych, uzyskując od nich stosowne rozliczenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, możliwy jest zakup jednej dużej partii banderol na podstawie decyzji wydanej przez Naczelnika Urzędu Celnego i dysponowanie nimi, zgodnie z bieżącymi potrzebami, wysyłając banderole do wielu kontrahentów zagranicznych.

Wnioskodawca twierdzi, że zarówno ustawa o podatku akcyzowym, jak i rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzowymi nie precyzuje konieczności zakupu konkretnej partii banderol dla konkretnego dostawcy. Wnioskodawca uważa, że zmiany przepisów ustawy akcyzowej i rozporządzenia powołanego powyżej obowiązujące od 1 września 2010 r. uchylają obowiązek precyzowania nazw kontrahentów we wniosku o zakup banderol, jak również nie jest wymagane przedstawienie innych dokumentów, potwierdzających związek podmiotów zobowiązanych do oznaczania znakami akcyzy z kontrahentami zagranicznymi. Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy przewidują jedynie obowiązek, polegający na tym, aby importer lub też podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego, jak również przedstawiciel podatkowy uzyskali od podmiotu zagranicznego dokument rozliczeniowy na temat przekazanych mu banderol, z uwzględnieniem rodzaju, serii, roku wytworzenia, numeru ewidencyjnego i liczby banderol przekazanych w celu naniesienia, wykorzystanych do naniesienia, uszkodzonych, zniszczonych, utraconych lub niewykorzystanych w terminie trzech miesięcy od dnia wydania banderol podmiotowi zagranicznemu z zachowaniem pozostałych terminów.

Jedynie wzór wniosku o zakup banderol, zdaniem Wnioskodawcy może budzić wątpliwości, gdyż żąda się w nim podania nazwy i adresu podmiotu zagranicznego.

W związku z tym Wnioskodawca uważa, iż podanie w tym punkcie wniosku wszystkich potencjalnych kontrahentów byłoby niepotrzebnym ograniczeniem w przypadku nowych podmiotów, dlatego też Wnioskodawca uważa, że użycie w tym miejscu sformułowania: "wielu" umożliwi swobodne dysponowanie banderolami, z zachowaniem stosownych rozliczeń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Procedura otrzymywania znaków akcyzy oraz ich nanoszenia i zdejmowania z wyrobów akcyzowych została ściśle sformalizowana w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), dalej zwana ustawą oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 160, poz. 1074 z późn. zm.), dalej zwanym rozporządzeniem.

Definicję znaków akcyzowych oraz ich podział na podatkowe i legalizacyjne sprecyzowano w tzw. słowniku wyrażeń ustawowych, to jest w art. 2 ust 1 pkt. 17 ustawy.

Zgodnie z powyższym przepisem znaki akcyzy to znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:

a.

podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,

b.

legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży.

W § 3 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów banderole czyli znaki akcyzy zawierają w szczególności oznaczenie serii, numer ewidencyjny, dane o rodzaju i ilości wyrobu w opakowaniu jednostkowym oraz rok ich wytworzenia. W załączniku nr 1 do rozporządzenia określono wzory banderol podatkowych, w załączniku nr 2 wzory banderol legalizacyjnych, natomiast załącznik nr 3 określa kryteria jakościowe, jakim powinny odpowiadać banderole.

Zgodnie z art. 125 ust. 1 i 3 ustawy w powiązaniu z art. 16 podatkowe znaki akcyzy otrzymuje zarejestrowany podmiot będący:

1.

podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6;

2.

importerem;

3.

podmiotem dokonującym nabycia wewnątrz wspólnotowego;

4.

przedstawicielem podatkowym;

5.

podmiotem dokonującym produkcji, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;

6.

właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Podmiot obowiązany do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy składa w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych wstępne zapotrzebowanie na znaki akcyzy na rok kalendarzowy według wzoru określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia. Wzór wniosku dotyczącego wstępnego zapotrzebowania nie przewiduje na tym etapie konieczności podawania przez Wnioskodawcę danych kontrahenta.

Zgodnie z art. 126 ust. 1 ustawy decyzję w sprawie wydania podatkowych znaków akcyzy lub sprzedaży legalizacyjnych znaków akcyzy wydaje właściwy naczelnik urzędu celnego w sprawach znaków akcyzy na pisemny wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy.

Składając wniosek, o którym mowa w ust. 1, wnioskodawca dołącza odpowiednio dokumenty o:

1.

zaległościach podatkowych w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa albo ich braku;

2.

rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej i posiadaniu zezwolenia, koncesji lub uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej;

3.

rejestracji podatkowej, o której mowa w art. 16;

4.

zgłoszeniu planowanego nabycia wewnątrz wspólnotowego - w przypadku, o którym mowa w art. 78 ust. 1 pkt 1;

5.

złożonym zabezpieczeniu należności podatkowych;

6.

uprawnieniu do:

a.

prowadzenia składu podatkowego,

b.

nabywania albo jednorazowego nabycia wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,

c.

(uchylona),

d.

wykonywania czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego,

e.

wyprowadzania ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych jako podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

7.

posiadanych wyrobach akcyzowych.

Artykuł 129 ustawy zawiera delegację ustawową czyli zobowiązanie ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia w drodze rozporządzenia:

1.

wzoru wniosku o wydanie podatkowych znaków akcyzy lub o sprzedaż legalizacyjnych znaków akcyzy oraz o wydanie upoważnienia do odbioru znaków akcyzy, a także wzoru tego upoważnienia,

2.

szczegółowego wykazu i sposobu składania dokumentów załączanych przez wnioskodawcę do tego wniosku

- uwzględniając konieczność identyfikacji rodzaju i liczby wydawanych znaków akcyzy oraz identyfikacji podmiotów obowiązanych do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także częstotliwość składania wniosków.

Przepis zawarty w art. 129 ustawy stanowi prawną podstawę dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do wydania rozporządzenia precyzującego między innymi wzór wniosku o wydanie podatkowych znaków akcyzy. Zatem w ww. przepisie ustawa określa właśnie konieczność identyfikacji podmiotów zobowiązanych do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy.

Na podstawie powyższej delegacji ustawowej minister właściwy do spraw finansów publicznych wydał powyżej wymieniane rozporządzenie wykonawcze w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy i zawarł w nim załącznik nr 12, będący wzorem wniosku o wydanie banderol podatkowych lub o sprzedaż banderol legalizacyjnych oraz o wydanie upoważnienia do odbioru banderol.

W § 8 ust. 1 tego rozporządzenia Minister Finansów określił, że wnioskodawca, składając wniosek o wydanie banderol podatkowych lub o sprzedaż banderol legalizacyjnych oraz o wydanie upoważnienia do odbioru banderol do właściwego naczelnika urzędu celnego w sprawach znaków akcyzy, załącza odpowiednio:

1.

zaświadczenie organu podatkowego o nie zaleganiu lub stwierdzeniu zaległości w podatkach dochodowych, podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym;

2.

kopię odpisu z rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo kopię zaświadczenia o wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej;

3.

kopię potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku akcyzowego;

4.

kopię wpisu do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.3)) lub kopię zezwolenia na obrót wyrobami objętymi obowiązkiem uzyskania takiego zezwolenia;

5.

kopię zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrz wspólnotowym, o którym mowa w art. 78 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą";

6.

kopię potwierdzenia złożenia zabezpieczenia należności podatkowych wymaganego na podstawie odrębnych przepisów;

7.

kopię zezwolenia na:

a.

prowadzenie składu podatkowego,

b.

nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,

c.

jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,

d.

wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego,

e.

wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy;

8.

kopię spisu wyrobów, o którym mowa w art. 116 ust. 5 ustawy, potwierdzonego przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Przepis § 8 ust. 4 rozporządzenia wskazuje natomiast, iż wzór wniosku o wydanie albo sprzedaż banderol oraz upoważnień do odbioru banderol określa załącznik nr 12 do rozporządzenia, zgodnie z którym w punkcie 2 wniosku wnioskodawca ubiegający się o wydanie lub sprzedaż banderol winien wskazać nazwę i adres producenta zagranicznego. Zgodnie z objaśnieniami do wniosku, nazwę i adres producenta zagranicznego winien wskazać importer, przedstawiciel podatkowy, podmiot dokonujący nabycie wewnątrz wspólnotowego lub właściciel wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca będąc podmiotem dokonującym wewnątrz wspólnotowego nabycia lub też importu wyrobów akcyzowych powinien w oparciu o powyższe przepisy złożyć wniosek o wydanie albo sprzedaż banderol, zgodny z wzorem zamieszczonym w załączniku nr 12 do rozporządzenia, a zatem w punkcie 2 tegoż wniosku winien podać nazwę i adres producenta zagranicznego bądź producentów zagranicznych.

Jednocześnie należy podkreślić, iż nie jest zasadne twierdzenie Wnioskodawcy, iż ustawa o podatku akcyzowym oraz rozporządzenie wykonawcze nie określają precyzyjnie konieczności identyfikacji kontrahenta zagranicznego w procedurze wydawania znaków akcyzy. W dalszej części swojego stanowiska Wnioskodawca przyznaje, że we wniosku o wydanie banderol, stanowiącym załącznik do rozporządzenia wykonawczego ustawodawca żąda podania nazwy i adresu podmiotu zagranicznego. Natomiast propozycja Wnioskodawcy co do zmiany treści wniosku pozostaje poza zakresem właściwości tutejszego organu.

Ustawa w omówionych powyżej unormowaniach, to jest w art. 129 oraz w wydanym na podstawie delegacji ustawowej rozporządzeniu wykonawczym w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w § 8 ust. 4 określają konieczność identyfikacji producenta zagranicznego poprzez wpisanie przez importera, przedstawiciela podatkowego, podmiot dokonujący nabycia wewnątrz wspólnotowego lub właściciela wyrobów akcyzowych w punkcie 2 wniosku o wydanie banderol podatkowych nazwy i adresu producenta zagranicznego.

Zatem możliwy jest zakup jednej dużej partii banderol i rozdysponowanie ich do wielu kontrahentów, o ile Wnioskodawca spełni wszystkie warunki określone w ww. przepisach, w tym także pod warunkiem złożenia prawidłowo wypełnionego wniosku, o którym mowa zarówno w art. 129 ustawy, jak i w § 8 ust. 1 rozporządzenia.

Oceniając stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie jest konieczne podawanie danych kontrahenta we wniosku o wydanie znaków akcyzy należy stwierdzić, iż jest ono nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl