IPTPP3/443A-125/12-2/BJ - Podatek akcyzowy w zakresie braku opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobu o nazwie: żyła tytoniowa ekspandowana.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 października 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443A-125/12-2/BJ Podatek akcyzowy w zakresie braku opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobu o nazwie: żyła tytoniowa ekspandowana.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2012 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim 30 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie braku opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobu o nazwie: żyła tytoniowa ekspandowana - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej przesłał do tut. Organu ww. wniosek z dnia 27 czerwca 2012 r., złożony w Biurze Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej w dniu 11 lipca 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie braku opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobu o nazwie: żyła tytoniowa ekspandowana.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (zakupu) ekspandowanej żyły tytoniowej. Produkt ten będzie przedmiotem dalszej odsprzedaży w ramach działalności handlowej. Poza przepakowaniem produktu w mniejsze opakowania, nie będzie on przedmiotem żadnej innej obróbki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ekspandowana żyła tytoniowa w świetle artykułu 98 ustawy o podatku akcyzowym zalicza się do wyrobów tytoniowych bądź uznawana jest za tytoń do palenia podlegający podatkowi akcyzowemu w przypadku wprowadzenia jej do sprzedaży w ramach działalności handlowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, żyła ekspandowana powstaje w wyniku obróbki żyły tytoniowej, polegającej na rozpulchnieniu w atmosferze podgrzanej pary wodnej przy określonym ciśnieniu i wysokiej temperaturze. Następnie jest walcowana, krojona, przesiana i dosuszona. Tak przygotowany produkt może być wykorzystywany jako wypełniacz przy produkcji krajanki tytoniowej, jak również jako substancja aromatyczna do kominków i paleniska czy też jako ściółka przy hodowli gołębi. W ocenie Wnioskodawcy sama żyła ekspandowana nie nadaje się do palenia i mając na uwadze treść przepisu art. 98 ustawy o podatku akcyzowym Wnioskodawca stwierdził, że ekspandowana żyła tytoniowa nie spełnia definicji w wyżej wymienionym przepisie, gdyż nie jest wyrobem tytoniowym jak również nie można go uznać za odpad tytoniowy uzyskany podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych. Zgodnie z definicją zawartą w przepisie art. 3 ustawy o odpadach "odpady oznaczają każdą substancję lub przedmiot należący do jednej z kategorii, określonych w załączniku nr 1 do ustawy, których posiadacz pozbywa się, zamierza pozbyć się lub do ich pozbycia jest zobowiązany". Ekspandowana żyła tytoniowa jest odrębnym produktem powstającym w ramach indywidualnego procesu technologicznego, niemieszczącym się w wyżej wymienionej definicji. Poza tym, jak stwierdził Wnioskodawca, produkt ten nie nadaje się do palenia bez dalszego przetworzenia przemysłowego. W związku z tym, że ekspandowana żyła tytoniowa nie została wymieniona w przepisie art. 98 ustawy o podatku akcyzowym, tym samym, zdaniem Wnioskodawcy nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie braku opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobu o nazwie: żyła tytoniowa ekspandowana - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku Nr 1 do ustawy.

W poz. 42 tego załącznika do wyrobów akcyzowych zaliczono papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki bez względu na kod CN.

Należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 98 ust. 1 ustawy, do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:

1.

papierosy;

2.

tytoń do palenia;

3.

cygara i cygaretki.

Również w załączniku nr 1 do ustawy, stanowiącym "Wykaz wyrobów akcyzowych" umieszczono pod pozycją 42 bez względu na kod CN papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki.

W myśl natomiast art. 98 ust. 5 ustawy, za tytoń do palenia uznaje się:

1.

tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;

2.

odpady tytoniowe oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami w rozumieniu ust. 2, 3 i 4, a nadające się do palenia.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Produkcją wyrobów tytoniowych w myśl art. 99 ust. 1 ustawy jest ich wytwarzanie, przetwarzanie, a także pakowanie.

Produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

1.

wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie;

2.

mniej niż 1000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, win uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 120, poz. 690);

3.

piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;

4.

mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;

5.

wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;

6.

energii elektrycznej;

7.

wyrobów węglowych.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy jest również:

1.

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a.

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b.

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2.

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4.

nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Zgodnie z art. 8 ust. 5 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż lub oferowanie na sprzedaż papierosów lub tytoniu do palenia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z odpłatnością powyżej maksymalnej ceny detalicznej, w tym w połączeniu z innym towarem lub usługą lub w połączeniu z przyznaniem nabywcy nieodpłatnej premii w postaci innych towarów lub usług, a w przypadku papierosów lub tytoniu do palenia oznaczonych jednocześnie podatkowymi oraz legalizacyjnymi znakami akcyzy, jeżeli odpłatność przekracza kwotę równą sumie maksymalnej ceny detalicznej i kwoty 1,30 zł, stanowiącej należność za legalizacyjne znaki akcyzy.

Stosownie zaś do art. 8 ust. 6 ustawy jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia ekspandowanej żyły tytoniowej, którą następnie zamierza przepakować i sprzedawać.

Na wstępie należy stwierdzić, iż żyły tytoniowe stanowią odpad poprodukcyjny, pozostałość po wykorzystanych do produkcji tytoniu liściach tytoniu i należą do kategorii odpadów Q1 "Pozostałości z produkcji lub konsumpcji niewymienione w pozostałych kategoriach", określonej w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.).

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112, poz. 1206), odpady w postaci żył tytoniowych klasyfikowane są do grupy 02 "Odpady z rolnictwa, sadownictwa, upraw hydroponicznych, rybołówstwa, leśnictwa, łowiectwa oraz przetwórstwa żywności".

Ekspandowana żyła tytoniowa (kod CN 2403 99 90 00) należy do grupowania CN 2403 o nazwie "Przetworzony tytoń i przetworzone namiastki tytoniu; tytoń "homogenizowany" lub "odtworzony"; ekstrakty i esencje, z tytoniu (z wyłączeniem cygar, w tym z obciętymi końcami, cygaretek i papierosów)".

Ekspandowana żyła tytoniowa - to przetworzony tytoń, otrzymany w wyniku poddania żyły tytoniowej obróbce, m.in.: rozpulchnianiu w atmosferze pary wodnej przy określonym ciśnieniu i wysokiej temperaturze, dowilżania, rozdrabniania i przesiania. Produkt jest jednym ze składników papierosów i stosowany jest jako dodatek (wypełniacz) do produkcji mieszanek tytoniowych w ilości 5 do 20% (klasyfikacja towarowa dokonana w oparciu o postanowienia 1. i 6. reguły Ogólnych Reguł Interpretacji Nomenklatury Scalonej, zgodnie z treścią komentarza do pozycji 2403 i 2401, zawartego w Notach Wyjaśniających do Zharmonizowanego Systemu HS oraz zgodnie z komentarzami do kodu 2401 30 00 i pozycji 2403, zamieszczonymi w Notach Wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej Wspólnot Europejskich, a także w oparciu o wyniki badań wykonanych przez Laboratorium Celne z dnia 27 lutego 2008 r. nr 310000-LCB-80-93/08/180/AM).

Należy zauważyć, że za nadający się do palenia uznaje się wyrób, który już bez dalszej obróbki przemysłowej może być wykorzystywany do palenia, przy czym nie musi być wykorzystywany do tych celów samoistnie. Biorąc pod uwagę powyższe, przedmiotowe odpady nadają się do palenia, są bowiem składnikiem wyrobu (krajanki tytoniowej), który jest używany do takich celów. A zatem ww. odpady stanowią tytoń do palenia, ponieważ zgodnie z art. 98 ust. 5 pkt 2 ustawy za tytoń do palenia uznaje się również nadające się do palenia odpady tytoniowe uzyskane podczas przetwarzania tytoniu.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie ekspandowanej żyły tytoniowej (z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego) oraz jej pakowanie jako produkcja wyrobów tytoniowych, dokonywana poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy są przedmiotem opodatkowania akcyzą w myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 i pkt 4 w powiązaniu z art. 99 ust. 1 ustawy. Ponadto przedmiotem opodatkowania akcyzą zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy jest również nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa podatkowego oraz opisane zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że ekspandowana żyła tytoniowa, zgodnie z art. 98 ust. 5 ust. 2 ustawy zalicza się do wyrobów akcyzowych - tytoniowych i podlega ustawie o podatku akcyzowym.

Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, a nie na jakichkolwiek własnych ustaleniach faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Wniosek strony o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku ustalenia w toku postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku udzielona interpretacja traci swą aktualność.

W takiej sytuacji stwierdzenie w wyniku kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego może stanowić podstawę do dokonania wobec podatnika wymiaru podatku akcyzowego. Przeszkodą tego wymiaru nie będzie wtedy interpretacja stwierdzająca, iż stanowisko strony jest prawidłowe, gdyż stanowisko to będzie się odnosić w istocie do innego stanu faktycznego, niż ten ustalony przez organ podatkowy w postępowaniu wymiarowym (por. wyrok WSA w Poznaniu z dnia 10 listopada 2009 r., sygn. akt I SA/Po 869/09, lex nr 541931).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl