IPTPP3/443A-105/12-7/BJ - Określenie stawki VAT właściwej dla dostawy liści tytoniowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 października 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443A-105/12-7/BJ Określenie stawki VAT właściwej dla dostawy liści tytoniowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2012 r. (data wpływu 18 czerwca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 sierpnia 2012 r. (data wpływu 9 sierpnia 2012 r.) oraz pismem z dnia 12 września 2012 r. (data wpływu 14 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

1.

opodatkowania obniżoną stawką 8% dostawy liści tytoniowych suszonych, nieposzatkowanych oraz liści tytoniu odżyłowanych - jest prawidłowe;

2.

opodatkowania obniżoną stawką 8% dostawy żyły tytoniowej ekspandowanej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu liści tytoniowych suszonych, nieposzatkowanych, liści tytoniu odżyłowanych i żyły tytoniowej ekspandowanej oraz w sprawie podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania obniżoną stawką 8% dla dostawy liści tytoniowych suszonych, nieposzatkowanych, liści tytoniu odżyłowanych i żyły tytoniowej ekspandowanej. Wniosek uzupełniono w dniach 9 sierpnia 2012 r. i 14 września 2012 r. w zakresie doprecyzowania przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego.

W ostatnim piśmie poinformowano, że Wnioskodawca zmienił nazwę na "X", przy czym pozostały aktualne dane adresowe Wnioskodawcy. Załączono odpis z Krajowego Rejestru Sądowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje prowadzić działalność obejmującą wewnątrzwspólnotowe nabycie, import, sprzedaż na terenie kraju w stanie nieprzetworzonym - poza czynnościami podlegającymi na ew. przepakowaniu następujących towarów:

1.

liści tytoniowych suszonych, nieposzatkowanych,

2.

liści tytoniu odżyłowanych,

3.

żyły tytoniowej ekspandowanej.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany doprecyzował przedstawienie opisu zdarzenia przyszłego i podał, że:

a.

objęte wnioskiem liście tytoniu nie stanowią tytoniu do palenia, nie są poddane żadnej obróbce, w tym nie są pocięte (porwane) i nie nadają się do palenia bez poddania ich dalszej obróbce przemysłowej,

b.

przedmiotowe liście nie stanowią odpadów z produkcji tytoniu lecz wyrób finalny powstający w gospodarstwie rolnym,

c.

tytoń jak opisany we wniosku stanowi surowiec tytoniowy do dalszego przerobu i jako taki będzie oferowany; wnioskodawca nie jest w stanie określić do jakich celów surowiec ten będzie rzeczywiście użytkowany przez odbiorców i nie zamierza tego przeznaczenia określać ani ograniczać w zawieranych umowach sprzedaży,

d.

wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT,

e.

wg PKWiU 2008 przedmiotowy tytoń należy do "01.15 TYTOŃ NIEPRZETWORZONY".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy zastosować przy dostawie na terytorium kraju wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego towarów (liści tytoniowych suszonych, nieposzatkowanych, liści tytoniu odżyłowanych, żyły tytoniowej ekspandowanej).

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiednio do punktów przedstawionych w opisie zagadnień interpretacji stanowisko podatnika jest następujące.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej uptu) opodatkowaniu podlega między innymi odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Nie wymaga uzasadnienia twierdzenie, iż sprzedaż towarów odbiorcom krajowym stanowi taką dostawę i jest opodatkowania. Ustawodawca dla poszczególnych wyrobów wprowadza stawki podatkowe - podstawową wynoszącą 23% (art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a uptu), stawki obniżone 7% i 5% (odpowiednio art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a i art. 41 ust. 2a uptu) i zwolnienie od podatku. Dla dostaw na terytorium kraju nie przewiduje się stawki 0%.

Zgodnie z poz. 1 załącznika nr 10 do uptu stawką 5% opodatkowana jest dostawa roślin innych niż wieloletnie lecz z wyłączeniem tytoniu nieprzetworzonego. Stawka ta nie może mieć więc zastosowania do dostawy wyrobów, których dotyczy wniosek.

Zgodnie z poz. 1 załącznika nr 9 do uptu stawką 8% opodatkowana jest dostawa roślin innych niż wieloletnie wg PKWiU2008 zaliczanych do ex 01.1. Do tychże w sposób oczywisty zalicza się także tytoń nieprzetworzony (PKWiU 01.15.10.0). Wymienione we wniosku wyroby stanowią tytoń nieprzetworzony, które stan uzyskany został bez użycia metod przemysłowych, z wykorzystaniem metod używanych w gospodarstwie producenta rolnego z użyciem prostych procesów, zazwyczaj ręcznych lub z użyciem maszyn rolniczych i zdaniem wnioskodawcy ich dostawa podlega opodatkowaniu stawką, o której mowa w art. 1 ust. 2 uptu (8%).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania obniżoną stawką 8% dla dostawy:

1.

liści tytoniowych suszonych, nieposzatkowanych, odżyłowanych, nienadających się do palenia - jest prawidłowe;

2.

żyły tytoniowej ekspandowanej - jest nieprawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przepis art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W związku z nowelizacją przepisów ustawy, zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f ustawy, tzw. podstawowa stawka podatku wynosi 23%, natomiast dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Z kolei przepis art. 41 ust. 2a dodany przez art. 19 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. z 2010 r. Nr 238, poz. 1578) z dniem 1 stycznia 2011 r. wprowadza dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawkę podatku wynoszącą 5%.

Jak wynika z obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. podczas wyznaczania zakresu stosowania stawek obniżonych, wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Stosownie do zapisów § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), obowiązującego od 1 stycznia 2009 r. wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) stanowiącą załącznik do rozporządzenia. Natomiast w myśl § 3 ww. rozporządzenia do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosowało się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Zatem z dniem 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług z roku 2008.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca planuje prowadzić sprzedaż na terenie kraju liści tytoniowych suszonych, nieposzatkowanych, liści tytoniu odżyłowanych oraz żyły tytoniowej ekspandowanej. Zainteresowany doprecyzował, że objęte wnioskiem liście tytoniu nie stanowią tytoniu do palenia, nie są poddane żadnej obróbce, w tym nie są pocięte (porwane) i nie nadają się do palenia bez poddania ich dalszej obróbce przemysłowej, nie stanowią odpadów z produkcji tytoniu lecz wyrób finalny powstający w gospodarstwie rolnym oraz że tytoń opisany we wniosku stanowi surowiec tytoniowy do dalszego przerobu i jako taki będzie oferowany. Wnioskodawca nie jest w stanie określić do jakich celów surowiec ten będzie rzeczywiście użytkowany przez odbiorców i nie zamierza tego przeznaczenia określać ani ograniczać w zawieranych umowach sprzedaży.

Stosując powyższe przepisy należy stwierdzić, iż symbol PKWiU zastosowany przez Wnioskodawcę do określenia sprzedawanego towaru jest ujęty w dwóch różnych załącznikach do ustawy:

1.

pod pozycją 1 Załącznika nr 3 do ustawy, t. j. w "Wykazie towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%" oraz

2.

pod pozycją 1 Załącznika nr 10 do ustawy, t. j. w "Wykazie towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%",

W obu załącznikach jako ex 01.1, przy czym w Załączniku nr 3, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką VAT w wysokości 8% z następującym opisem pozycji: "Rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem bawełny i odziarnionych produktów roślinnych dla przemysłu włókienniczego (PKWiU ex 01.16.1)"; natomiast w Załączniku nr 10 czyli w wykazie towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5% z opisem: "Rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem:

1.

(uchylony),

2.

słomy i plew zbóż (PKWiU 01.11.50.0),

3.

nasion bawełny (PKWiU 01.11.84.0),

4.

nasion buraków cukrowych (PKWiU 01.13.72.0),

5.

trzciny cukrowej (PKWiU 01.14.10.0),

6.

tytoniu nieprzetworzonego (PKWiU 01.15.10.0),

7.

roślin włóknistych (PKWiU 01.16.1),

8.

pozostałych roślin innych niż wieloletnie (PKWiU 01.19)".

Przez PKWiU ex - zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "Towar (grupa towarów)". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania.

Zastosowany przez Wnioskodawcę kod PKWiU 01.15.10.0, w klasyfikacji PKWiU z 2008 r. został przedstawiony następująco:

* 01- Produkty rolnictwa i łowiectwa oraz usługi wspomagające

* 01.1- Rośliny inne niż wieloletnie

* 01.15 - Tytoń nieprzetworzony

* 01.15.10.0 - Tytoń nieprzetworzony.

Z objaśnień do załącznika nr 3 do ustawy wynika, że wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką 8%, nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) jest wymieniony w załączniku nr 3 jako opodatkowany stawką 8%, a jednocześnie został wymieniony w art. 43 ust. 1 ustawy jako zwolniony od podatku lub w załączniku nr 10, jako objęty opodatkowaniem stawką 5% - stosowanie stawki podatku z załącznika nr 3 (stawka 8%) do ustawy jest wyłączone na rzecz zwolnienia od podatku lub opodatkowania stawką 5%.

Należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie, w celu ustalenia stawki podatku VAT, jaką należy zastosować przy sprzedaży nieprzetworzonego tytoniu o kodzie PKWiU ex 01.15.10.0 znajdzie zastosowanie wyłącznie Załącznik nr 3 do ustawy, będący wykazem towarów i usług opodatkowanych stawką VAT w wysokości 8%, natomiast nie znajdzie zastosowania Załącznik nr 10, gdyż z poz. 1 ww. Załącznika wyraźnie wynika wyłączenie tytoniu nieprzetworzonego o kodzie 01.15.10.0 z opodatkowania stawką 5%. Tak więc sprzedaż krajowa liści tytoniowych suszonych, nieposzatkowanych i liści tytoniu odżyłowanych, zaklasyfikowanych do kodu PKWiU 2008 - 01.15.10.0 jako rośliny inne niż wieloletnie, będzie opodatkowana obniżoną - 8% stawką podatku od towarów i usług. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższej części jest prawidłowe.

Natomiast stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej opodatkowania stawką obniżoną dostawy żyły tytoniowej ekspandowanej należy uznać za nieprawidłowe.

Na wstępie należy stwierdzić, iż żyły tytoniowe stanowią odpad poprodukcyjny, pozostałość po wykorzystanych do produkcji tytoniu liściach tytoniu i należą do kategorii odpadów Q1 "Pozostałości z produkcji lub konsumpcji niewymienione w pozostałych kategoriach", określonej w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.).

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112, poz. 1206), odpady w postaci żył tytoniowych klasyfikowane są do grupy 02 "Odpady z rolnictwa, sadownictwa, upraw hydroponicznych, rybołówstwa, leśnictwa, łowiectwa oraz przetwórstwa żywności".

Ekspandowana żyła tytoniowa - to przetworzony tytoń, otrzymany w wyniku poddania żyły tytoniowej obróbce, m.in.: rozpulchnianiu w atmosferze pary wodnej przy określonym ciśnieniu i wysokiej temperaturze, dowilżania, rozdrabniania i przesiania. Produkt jest jednym ze składników papierosów i stosowany jest jako dodatek (wypełniacz) do produkcji mieszanek tytoniowych w ilości 5 do 20% (klasyfikacja towarowa dokonana w oparciu o postanowienia 1. i 6. reguły Ogólnych Reguł Interpretacji Nomenklatury Scalonej, zgodnie z treścią komentarza do pozycji 2403 i 2401, zawartego w Notach Wyjaśniających do Zharmonizowanego Systemu HS oraz zgodnie z komentarzami do kodu 2401 30 00 i pozycji 2403, zamieszczonymi w Notach Wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej Wspólnot Europejskich, a także w oparciu o wyniki badań wykonanych przez Laboratorium Celne z dnia 27 lutego 2008 r. nr 310000-LCB-80-93/08/180/AM).

W związku z powyższym ekspandowaną żyłę tytoniową klasyfikuje się do kodu PKWiU 2008 - 12.00.19.0 - Pozostałe przetworzone rodzaje tytoniu i jego namiastek; tytoń homogenizowany lub odtworzony; ekstrakty i esencje tytoniowe.

Powyższy towar o kodzie PKWiU 2008 - 12.00.19.0 nie został wymieniony w treści ustawy, w załącznikach do ustawy oraz w rozporządzeniach wykonawczych do niej, jako towar podlegający opodatkowaniu stawkami obniżonymi lub zwolniony z podatku i tym samym sprzedaż w kraju żyły tytoniowej ekspandowanej będzie podlegała opodatkowaniu stawką podstawową 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Wobec powyższego podana przez Wnioskodawcę podgrupa PKWiU 01.15 nie koresponduje z wyżej wymienionymi cechami żyły tytoniowej ekspandowanej. W wyniku porównania opisu podgrupy towarów 01.15 z wyżej podanymi cechami żyły tytoniowej ekspandowanej, tut. Organ stwierdza, że brak podstaw, aby ten wyrób mógł być zaliczony do podgrupy PKWiU wskazanej przez Wnioskodawcę. Również z okoliczności podanych w opisie zdarzenia przyszłego nie wynika, aby tytoniowa żyła ekspandowana, będąca przedmiotem wniosku nie spełniała ww. opisanych cech tytoniowej żyły ekspandowanej.

Reasumując, Wnioskodawca ma prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8% przy dostawie na terenie kraju tytoniu nieprzetworzonego o kodzie PKWiU 01.15.10.0, to jest liści tytoniowych suszonych, nieposzatkowanych i liści tytoniu odżyłowanych, nieprzetworzonych, nienadających się do palenia, natomiast dostawa krajowa ekspandowanej żyły tytoniowej, stanowiącej tytoń przetworzony będzie opodatkowana stawką podstawową 23%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, a nie na jakichkolwiek własnych ustaleniach faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Wniosek strony o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku ustalenia w toku postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku udzielona interpretacja traci swą aktualność.

W takiej sytuacji stwierdzenie w wyniku kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego może stanowić podstawę do dokonania wobec podatnika wymiaru podatku akcyzowego. Przeszkodą tego wymiaru nie będzie wtedy interpretacja stwierdzająca, iż stanowisko strony jest prawidłowe, gdyż stanowisko to będzie się odnosić w istocie do innego stanu faktycznego, niż ten ustalony przez organ podatkowy w postępowaniu wymiarowym (por. wyrok WSA w Poznaniu z dnia 10 listopada 2009 r., sygn. akt I SA/Po 869/09, lex nr 541931).

Jednocześnie tut. Organ nadmienia, iż w zakresie opodatkowania akcyzą wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu ww. towarów zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie - IPTPP3/443A-105/12-6/BJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl