IPTPP3/443A-105/12-6/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 października 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443A-105/12-6/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2012 r. (data wpływu 18 czerwca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 sierpnia 2012 r. (data wpływu 9 sierpnia 2012 r.) oraz pismem z dnia 12 września 2012 r. (data wpływu 14 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

1.

braku opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu liści tytoniowych suszonych, nieposzatkowanych, odżyłowanych, nienadających się do palenia - jest prawidłowe;

2.

braku opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu żyły tytoniowej ekspandowanej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu liści tytoniowych suszonych, nieposzatkowanych, liści tytoniu odżyłowanych i żyły tytoniowej ekspandowanej oraz w sprawie podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania obniżoną stawką 8% dostawy liści tytoniowych suszonych, nieposzatkowanych, liści tytoniu odżyłowanych i żyły tytoniowej ekspandowanej. Wniosek uzupełniono w dniach 9 sierpnia 2012 r. i 14 września 2012 r. w zakresie doprecyzowania przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego. W ostatnim piśmie poinformowano, że Wnioskodawca zmienił nazwę na "X", przy czym pozostały aktualne dane adresowe Wnioskodawcy. Załączono odpis z Krajowego Rejestru Sądowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje prowadzić działalność obejmującą wewnątrzwspólnotowe nabycie, import, sprzedaż na terenie kraju w stanie nieprzetworzonym - poza czynnościami podlegającymi na ew. przepakowaniu następujących towarów:

1.

liści tytoniowych suszonych, nieposzatkowanych,

2.

liści tytoniu odżyłowanych,

3.

żyły tytoniowej ekspandowanej.

W uzupełnieniach wniosku Zainteresowany doprecyzował przedstawienie opisu zdarzenia przyszłego i podał, że:

a.

objęte wnioskiem liście tytoniu nie stanowią tytoniu do palenia, nie są poddane żadnej obróbce, w tym nie są pocięte (porwane) i nie nadają się do palenie bez poddania ich dalszej obróbce przemysłowej,

b.

przedmiotowe liście nie stanowią odpadów z produkcji tytoniu lecz wyrób finalny powstający w gospodarstwie rolnym,

c.

tytoń jak opisany we wniosku stanowi surowiec tytoniowy do dalszego przerobu i jako taki będzie oferowany; wnioskodawca nie jest w stanie określić do jakich celów surowiec ten będzie rzeczywiście użytkowany przez odbiorców i nie zamierza tego przeznaczenia określać ani ograniczać w zawieranych umowach sprzedaży,

d.

wyroby nie będą wysyłane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy,

e.

Wnioskodawca nie jest i nie zamierza być zarejestrowanym wysyłającym,

f.

Zainteresowany nie zamierza dokonywać nabyć przedmiotowych wyrobów do składu podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wewnątrzwspólnotowe nabycie lub import wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego towarów (liści tytoniowych suszonych, nieposzatkowanych, liści tytoniu odżyłowanych, żyły tytoniowej ekspandowanej) podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiednio do punktów przedstawionych w opisie zagadnień interpretacji stanowisko podatnika jest następujące. (1 - podatek akcyzowy)

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o podatku akcyzowym (dalej upa) import wyrobów akcyzowych a także wewnątrzwspólnotowe nabycie wyrobów akcyzowych podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Artykuł 98 ust. 1 upa do wyrobów akcyzowych zalicza m.in. tytoń do palenia oraz cygara, dalej ustawodawca (ust. 2, 4 i 5 upa) kataloguje wyroby zaliczane do tych grup: (papierosy)

1.

tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami;

2.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej;

3.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową, (cygara lub cygaretki)

4.

tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu,

5.

tytoń zrolowany z poszarpanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu w naturalnym kolorze cygara z odtworzonego tytoniu pokrywającym produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie ustnik, w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie waga sztuki, wyłączając filtr lub ustnik, wynosi nie mniej niż 2,3 grama i nie więcej niż 10 gramów, a obwód równy przynajmniej jednej trzeciej długości wynosi nie mniej niż 34 milimetry - jeżeli są. oraz mogą być przeznaczone wyłącznie do palenia w stanie niezmienionym (tytoń do palenia),

6.

tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;

7.

odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia.

Powyższe przepisy nie wymieniają tytoniu w stanie nieprzetworzonym oraz produktów tytoniowych uzyskanych sposobem nieprzemysłowym, niepociętych lub nieposzatkowanych za wyroby akcyzowe. Wymienione w opisie zdarzenia przyszłego wyroby (liści tytoniowych suszonych, nieposzatkowanych, liści tytoniu odżyłowanych, żyły tytoniowej ekspandowanej) są uzyskiwane w prostych naturalnych procesach (zrywania, suszenia) lub prostej obróbki (ręczne usuwanie żył i części łodyg, obróbka termiczna) prowadzonych zazwyczaj w gospodarstwie rolnym producenta. Nie stanowią wyrobów przeznaczonych do palenia, zaś liść odżyłowany, który ulega częściowemu rozpadowi w procesie usuwania żył ma stopień rozdrobnienia niewystarczający do używania go jako tytoń do palenia. Wynika stąd, iż liści tytoniowych suszonych, nieposzatkowanych, liści tytoniu odżyłowanych, żyły tytoniowej ekspandowanej nie stanowią wyrobów akcyzowych i wnioskodawca nie będzie miał obowiązku z tytułu ich wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu obowiązku zapłaty akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

1.

braku opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu liści tytoniowych suszonych, nieposzatkowanych, odżyłowanych, nienadających się do palenia - jest prawidłowe;

2.

braku opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu żyły tytoniowej ekspandowanej - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku Nr 1 do ustawy.

W poz. 42 tego załącznika do wyrobów akcyzowych zaliczono papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki bez względu na kod CN.

Należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 98 ust. 1 ustawy, do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:

1.

papierosy;

2.

tytoń do palenia;

3.

cygara i cygaretki.

Również w załączniku nr 1 do ustawy, stanowiącym "Wykaz wyrobów akcyzowych" umieszczono pod pozycją 42 bez względu na kod CN papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki.

W myśl natomiast art. 98 ust. 5 ustawy, za tytoń do palenia uznaje się:

1.

tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;

2.

odpady tytoniowe oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami w rozumieniu ust. 2, 3 i 4, a nadające się do palenia.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy jest również:

1.

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a.

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b.

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2.

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4.

nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Zgodnie z art. 8 ust. 5 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż lub oferowanie na sprzedaż papierosów lub tytoniu do palenia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z odpłatnością powyżej maksymalnej ceny detalicznej, w tym w połączeniu z innym towarem lub usługą lub w połączeniu z przyznaniem nabywcy nieodpłatnej premii w postaci innych towarów lub usług, a w przypadku papierosów lub tytoniu do palenia oznaczonych jednocześnie podatkowymi oraz legalizacyjnymi znakami akcyzy, jeżeli odpłatność przekracza kwotę równą sumie maksymalnej ceny detalicznej i kwoty 1,30 zł, stanowiącej należność za legalizacyjne znaki akcyzy.

Stosownie zaś do art. 8 ust. 6 ustawy jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca planuje prowadzić działalność obejmującą wewnątrzwspólnotowe nabycie, import, sprzedaż na terenie kraju liści tytoniowych suszonych, nieposzatkowanych, liści tytoniu odżyłowanych oraz żyły tytoniowej ekspandowanej. Zainteresowany doprecyzował, że objęte wnioskiem liście tytoniu nie stanowią tytoniu do palenia, nie są poddane żadnej obróbce, w tym nie są pocięte (porwane) i nie nadają się do palenie bez poddania ich dalszej obróbce przemysłowej, nie stanowią odpadów z produkcji tytoniu lecz wyrób finalny powstający w gospodarstwie rolnym oraz że tytoń opisany we wniosku stanowi surowiec tytoniowy do dalszego przerobu i jako taki będzie oferowany. Wnioskodawca nie jest w stanie określić do jakich celów surowiec ten będzie rzeczywiście użytkowany przez odbiorców i nie zamierza tego przeznaczenia określać ani ograniczać w zawieranych umowach sprzedaży.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż przedstawione we wniosku wyroby, to jest: liście tytoniowe suszone, nieposzatkowane oraz liście tytoniu odżyłowane nie spełniają warunków zawartych w art. 98 ust. 1-8 ustawy, gdyż jak wskazał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego ww. liście tytoniu nie są poddane żadnej obróbce, w tym nie są pocięte (porwane), nie nadają się do palenia bez poddania ich dalszej obróbce przemysłowej i nie stanowią odpadów z produkcji tytoniu.

Zatem wewnątrzwspólnotowe nabycie oraz import opisanych we wniosku liści tytoniowych suszonych, nieposzatkowanych, odżyłowanych, nienadających się do palenia bez poddania ich dalszej obróbce przemysłowej i niestanowiących odpadów z produkcji tytoniu nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższej części jest prawidłowe.

Natomiast stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej braku opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu żyły tytoniowej ekspandowanej należy uznać za nieprawidłowe.

Na wstępie należy stwierdzić, iż żyły tytoniowe stanowią odpad poprodukcyjny, pozostałość po wykorzystanych do produkcji tytoniu liściach tytoniu i należą do kategorii odpadów Q1 "Pozostałości z produkcji lub konsumpcji niewymienione w pozostałych kategoriach", określonej w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.).

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112, poz. 1206), odpady w postaci żył tytoniowych klasyfikowane są do grupy 02 "Odpady z rolnictwa, sadownictwa, upraw hydroponicznych, rybołówstwa, leśnictwa, łowiectwa oraz przetwórstwa żywności".

Ekspandowana żyła tytoniowa (kod CN 2403 99 90 00) należy do grupowania CN 2403 o nazwie "Przetworzony tytoń i przetworzone namiastki tytoniu; tytoń "homogenizowany" lub "odtworzony"; ekstrakty i esencje, z tytoniu (z wyłączeniem cygar, w tym z obciętymi końcami, cygaretek i papierosów)".

Ekspandowana żyła tytoniowa - to przetworzony tytoń, otrzymany w wyniku poddania żyły tytoniowej obróbce, m.in.: rozpulchnianiu w atmosferze pary wodnej przy określonym ciśnieniu i wysokiej temperaturze, dowilżania, rozdrabniania i przesiania. Produkt jest jednym ze składników papierosów i stosowany jest jako dodatek (wypełniacz) do produkcji mieszanek tytoniowych w ilości 5 do 20% (klasyfikacja towarowa dokonana w oparciu o postanowienia 1. i 6. reguły Ogólnych Reguł Interpretacji Nomenklatury Scalonej, zgodnie z treścią komentarza do pozycji 2403 i 2401, zawartego w Notach Wyjaśniających do Zharmonizowanego Systemu HS oraz zgodnie z komentarzami do kodu 2401 30 00 i pozycji 2403, zamieszczonymi w Notach Wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej Wspólnot Europejskich, a także w oparciu o wyniki badań wykonanych przez Laboratorium Celne z dnia 27 lutego 2008 r. nr 310000-LCB-80-93/08/180/AM).

Należy zauważyć, że za nadający się do palenia uznaje się wyrób, który już bez dalszej obróbki przemysłowej może być wykorzystywany do palenia, przy czym nie musi być wykorzystywany do tych celów samoistnie. Biorąc pod uwagę powyższe, przedmiotowe odpady nadają się do palenia, są bowiem składnikiem wyrobu (krajanki tytoniowej), który jest używany do takich celów. A zatem ww. odpady stanowią tytoń do palenia, ponieważ zgodnie z art. 98 ust. 5 pkt 2 ustawy za tytoń do palenia uznaje się również nadające się do palenia odpady tytoniowe uzyskane podczas przetwarzania tytoniu.

Tak więc, ekspandowana żyła tytoniowa, zgodnie z art. 98 ust. 5 ust. 2 ustawy stanowi wyrób akcyzowy - tytoniowy i w związku z powyższym wewnątrzwspólnotowe nabycie oraz import ww. wyrobu, zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy jest przedmiotem opodatkowania akcyzą.

Odnosząc opisane powyżej zdarzenie przyszłe do ustawowych definicji wyrobów tytoniowych należy stwierdzić, że:

1.

wewnątrzwspólnotowe nabycie i import opisanych we wniosku liści tytoniu, jako wyrobów niespełniających warunków zawartych w art. 98 ust. 1-8 ustawy nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym,

2.

natomiast wewnątrzwspólnotowe nabycie i import ekspandowanej żyły tytoniowej, jako odpadu tytoniowego nadającego się do palenia, będzie podlegać opodatkowaniu akcyzą.

Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, a nie na jakichkolwiek własnych ustaleniach faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Wniosek strony o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku ustalenia w toku postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku udzielona interpretacja traci swą aktualność.

W takiej sytuacji stwierdzenie w wyniku kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego może stanowić podstawę do dokonania wobec podatnika wymiaru podatku akcyzowego. Przeszkodą tego wymiaru nie będzie wtedy interpretacja stwierdzająca, iż stanowisko strony jest prawidłowe, gdyż stanowisko to będzie się odnosić w istocie do innego stanu faktycznego, niż ten ustalony przez organ podatkowy w postępowaniu wymiarowym (por. wyrok WSA w Poznaniu z dnia 10 listopada 2009 r., sygn. akt I SA/Po 869/09, lex nr 541931).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ nadmienia, iż w zakresie stawki opodatkowania dostawy ww. towarów podatkiem od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie - IPTPP3/443A-105/12-7/BJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl