IPTPP3/443-96/11-2/BJ - Stawka podatku VAT dla usługi montażu trwałej zabudowy szaf wnękowych wykonywanych w lokalu lub budynku mieszkalnym zaliczonym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443-96/11-2/BJ Stawka podatku VAT dla usługi montażu trwałej zabudowy szaf wnękowych wykonywanych w lokalu lub budynku mieszkalnym zaliczonym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2011 r. (data wpływu 16 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług trwałej zabudowy szaf wnękowych wykonanych w lokalach lub budynkach mieszkalnych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT dla usług montażu trwałej zabudowy szaf wnękowych wykonywanych w lokalu lub budynku mieszkalnym zaliczonym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym na podstawie art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach działalności gospodarczej firma Wnioskodawcy świadczy między innymi usługi trwałej zabudowy pomieszczeń szafami wnękowymi. Usługi te wykonywane są na zlecenie klienta w lokalach i budynkach mieszkalnych oraz użytkowych. We wpisie do ewidencji działalności gospodarczej oraz decyzji nadającej firmie nr Regon działalność ta została zakwalifikowana zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności PKD 2007 pod symbolem 43.32.Z: "zakładanie stolarki budowlanej". W ramach działalności gospodarczej firma wykonuje również pozostałe roboty wykończeniowe zaklasyfikowane wg PKD 2007 pod symbolem 43.39Z.

Firma nie jest producentem elementów konstrukcyjnych stanowiących elementy zabudowy meblowej. Klient, będący właścicielem albo użytkownikiem lokalu lub budynku zleca zabudowanie szafami wskazanej przez niego powierzchni użytkowej w wybranych pomieszczeniach. Dostarczone przez producenta gotowe elementy konstrukcyjne szafy, po dopasowaniu i obróbce na podstawie wykonanego indywidualnie projektu zabudowywane są we wskazanym miejscu.

Usługi trwałej zabudowy meblowej polegają na dopasowaniu i przytwierdzeniu na stałe, elementów wykonanych z płyty laminowanej, metalu lub tworzywa sztucznego. Powyższe elementy mocowane są bezpośrednio do ścian, podłogi i sufitu pomieszczenia, w którym ma znaleźć się szafa. Poszczególne formatki, po docięciu i doszlifowaniu z dokładnością 1 mm do krzywizn, nierówności lub wystających elementów konstrukcyjnych i ozdobnych (belki, filary, skosy, pilastry, sztukaterie, listwy przypodłogowe, cokoły itp.) znajdujących się w miejscu montażu szafy, mocowane są na stałe do ścian za pomocą kątowników. Kątowniki zaś do murów przytwierdza się za pomocą wkrętów, kołków rozporowych, kotw i innych elementów mocujących. Analogicznie montowane są półfabrykaty metalowe i plastykowe np. drążki ubraniowe, pantografy, prowadnice. Ze względu na wymaganą większą dokładność i precyzję, niektóre części składowe szaf (szuflady, kosze wysuwane itp.) przytwierdza się za pomocą elementów korygujących wykonanych z płyty laminowanej, te zaś mocowane są do betonu lub cegły, z których wykonane są ściany i podłogi pomieszczenia. Drzwi przesuwne, składane i rozwierne mocowane są na stałe do podłogi i sufitu. Na zakończenie instalacji szczeliny między formatkami a ścianami wypełniane są masą akrylową co powoduje jeszcze trwalsze i nierozerwalne zespolenie szafy z murami oraz większą estetykę połączeń. Pojęcie "formatka" oznacza element wycięty z płyty laminowanej, np. półka, ścianka, listwa itp., mający wykończone odpowiednie krawędzie. Technologia zabudowy szafy wnękowej jest analogiczna i bardzo podobna ze względu na metodę do montażu okien lub drzwi pomiędzy pomieszczeniami.

Szafy wnękowe zabudowywane są na trwałe - nie da się ich przemieścić, przesunąć, przenieść w inne miejsce pomieszczenia ze względu na trwałe związanie z elementami konstrukcyjnymi budynku za pomocą zastosowanych przy instalacji materiałów budowlanych. Przemieszczenie lub usunięcie szafy z pomieszczenia wymaga przeprowadzenia robót budowlanych - demontażowych polegających na rozmontowaniu elementów szafy wnękowej, rozbiórce elementów konstrukcyjnych mocujących szafę trwale do ścian, podłóg i sufitów oraz naprawie naruszonych struktur ścian, sufitów i podłóg (wypełnienie otworów, dziur, bruzd, wykuć, pęknięć) pozostałych po demontażu.

1.

Trwała zabudowa lokali lub budynków szafami wnękowymi wykonywana jest: we wnękach, które już istnieją w pomieszczeniu;

2.

we wnękach specjalnie wykuwanych w tym celu w ścianach działowych;

3.

na powierzchni użytkowej stanowiącej inną niż wnęka przestrzeń, np. w ramach usługi trwałego montażu, zabudowywana jest część powierzchni pokoju, hallu, korytarza, łazienki, itp.;

4.

poprzez utworzenie w lokalu lub budynku nowego pomieszczenia powstałego w wyniku zabudowy, pełniącego np. funkcję garderoby.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługa trwałej zabudowy szafą wnękową wykonana w lokalu lub budynku mieszkalnym zaliczonym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa trwałej zabudowy szafą wnękową w budynku lub lokalu stanowi roboty budowlane specjalistyczne wykonywane w ramach budowy, przebudowy, remontu lub modernizacji obiektu budowlanego. Jeżeli roboty takie wykonywane są w lokalach lub budynkach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, to ich wykonanie podlega stawce VAT w wysokości 8%.

Artykuł 41 ust. 12 (z uwzględnieniem art. 146a) ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że stawkę podatku 8% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części naliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług uchyliła od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 8 ust. 3, w którym zawarta była poprzednio norma odsyłająca do definicji usług stosowanych w statystyce państwowej. Jednakże pojęcia użyte w art. 41 ust. 12 tj.: budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa nie są zdefiniowane w ustawie o podatku od towarów i usług. W związku z tym należy odnieść się do definicji tych pojęć zawartych w słownikach języka polskiego oraz w innych aktach prawnych.

Internetowa wersja Słownika języka polskiego PWN definiuje pojęcia użyte w art. 41 ust. 12 następująco:

* budowa - to budowanie domu, zespół i wzajemne powiązanie części składowych całości oraz tworzenie, organizowanie czegoś;:

* przebudowa - to dokonywanie zmian w budowie czegoś;

* remont-to doprowadzenie jakiegoś budynku lub urządzenia do stanu używalności;

* modernizacja-to unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

* Natomiast montaż - to składanie maszyn, aparatów, urządzeń itp. z gotowych części, zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych.

Zgodnie z zasadami metodycznymi stanowiącymi załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług (PKWiU) roboty budowlane sklasyfikowane są w Sekcji F "Obiekty budowlane i roboty budowlane". Sekcja ta obejmuje:

* budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej;

* roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, które polegają na budowie (tzn. wznoszeniu obiektu budowlanego w określonym miejscu, odbudowie, rozbudowie i nadbudowie obiektu budowlanego);

* prace polegające na przebudowie, remoncie, rozbiórce lub montażu obiektu budowlanego, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.

Zaś usługi zabudowy wnęk trwałą zabudową meblową klasyfikowane są w PKWiU w:

* sekcji F. Obiekty budowlane i roboty budowlane;

* dziale 4 i: Roboty budowlane specjalistyczne.

* grupie 43.3 - Roboty związane z wykonywaniem wykończeniowych robot budowlanych,

* podkategorii 43.3.10. - Roboty instalacyjne stolarki budowlanej.

PKWiU nie posługuje się pojęciem modernizacji obiektu budowlanego. Zgodnie jednak z potocznym znaczeniem słowa modernizacja "ulepszenie, unowocześnienie" zakres pojęciowy modernizacji mieści się wg metodyki PKWIU w definicjach przebudowy i rozbudowy.

Usługi trwałej zabudowy wnęk szafami jako specjalistyczne roboty budowlane instalacyjne mieszczą się w ramach metodyki PKWiU w pojęciach przebudowy i remontu obiektu budowlanego. Możliwe jest jednak, że usługa trwałej zabudowy szafami wnękowymi będzie wykonywana w obiekcie budowlanym, który nie został jeszcze dopuszczony do użytkowania, wtedy usługa taka będzie mieściła się w kategorii budowy obiektu budowlanego.

Z kolei ustawa z dnia 7 lipca 1994 Prawo budowlane { Dz. U z 2003 r. nr 207 poz. 2016 z późn. zm.) zawiera podane niżej definicje:

* przez budowę (art. 3 pkt 6) - należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego;

* przez roboty budowlane: (art. 3 pkt 7) należy rozumieć budowę a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego;

* przez przebudowę (art. 3 pkt 7a) należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów jak, kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczbę kondygnacji,

* przez remont (art 3 pkt 8) - należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiące bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie innych wyrobów budowlanych niż użyte w stanie pierwotnym.

Pojęcie "modernizacji" nie występuje również w ustawie - Prawo budowlane. Do dnia 31 grudnia 1998 r. prawo budowlane definiowało w art. 3 pkt 7 roboty budowlane jako budowę, a także prace polegające na montażu, modernizacji, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego, Z dniem 1 stycznia 1999 r. w związku z art. 90 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 668 z późn zm), z art. 3 pkt 7 ustawy - Prawo budowlane pojęcie modernizacji zostało w ogóle wykreślone. Jednocześnie zmieniona została definicja remontu. W wyniku tych zmian, od dnia 1 stycznia 1999 r. pojęcie modernizacji mieści się według prawa budowlanego w zakresie pojęciowym remontu, przebudowy albo rozbudowy.

Do pojęcia modernizacji odnosił się wielokrotnie Naczelny Sąd Administracyjny, określając modernizację jako unowocześnienie, które podnosi wartość użytkową i techniczną obiektu. jak również przystosowanie modernizowanego obiektu do wykorzystania w celu innym niż pierwotne jego przeznaczenie lub nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych. (Wyrok NSA z 14 stycznia 1998 r., wyrok NSA z dnia 29 kwietnia 1999, wyrok NSA z dnia 15 listopada 2000 r.).

Również Wojewódzkie Sądy Administracyjne odnosiły się do zagadnienia modernizacji określając przez "modernizację trwałe ulepszenie i unowocześnienie istniejącego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszalnego, które podnosi jego wartość techniczną, użytkową lub obniża koszty eksploatacji" (np., wyrok WSA z dnia 24 października 2000 r., wyrok WSA z 3 czerwca 2009).

W przypadku trwalej zabudowy powierzchni istniejącego lokalu lub budynku mieszkalnego szafami wnękowymi dochodzi niewątpliwie do zmiany cech użytkowych tego lokalu lub budynku. W wyniku zabudowy podwyższeniu również ulega wartość rynkowa tego lokalu lub budynku.

Nadmienić należy również, że w okresie obowiązywania w podatku dochodowym od osób fizycznych tzw. ulgi remontowej, "remont, modernizacja lub wykonanie w lokalu mieszkalnym (...) trwale umiejscowionych szaf wnękowych" wymienione były w Wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego (poz. I pkt 7 Załącznika nr 2 do rozporządzenia z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. z 1996 r. Nr 156, poz. 788) wydanego przez Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa jako przepis wykonawczy do art. 27a ust. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uchylonego z dniem 1 stycznia 2004 r.)

Wymienione wyżej przesłanki, pozwalają zaliczyć usługi trwałej zabudowy szafami wnękowymi do usług budowy, przebudowy, remontu lub modernizacji wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, co uprawnia do zastosowania stawki 8%, w sytuacji gdy wykonywane są w lokalu lub budynku zaliczonym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepis art. 2 pkt 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stanowi natomiast, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ponadto art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy natomiast zaznaczyć, że zarówno w przepisach ww. ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej, przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

I tak stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W związku z faktem, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług, stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stosownie zaś do przepisu art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ww. ustawy o podatku od towarów i usług - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Obiektami budownictwa mieszkaniowego są budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług).

Ponadto przepis art. 41 ust. 12b ww. ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ww. ustawy o podatku od towarów i usług).

Stosownie do § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy, obniża się do wysokości 8% dla:

1.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Zatem dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z tym rozporządzeniem w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielo mieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o podatku od towarów i usług towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. W przypadku preferencyjnego rozwiązania, o którym mowa w art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, istotne jest zatem określenie, czy i w jakim zakresie ustawodawca odwołuje się w nim do klasyfikacji statystycznych, a w przypadku braku takiego odwołania, jakie znaczenie należy przypisać normie tam zawartej.

W przepisie tym ustawodawca wymienił czynności oraz wskazał, że muszą one dotyczyć określonych obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W przypadku czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca nie powołał symboli statystycznych, a zatem dla celów stosowania tego przepisu czynności te nie powinny być identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych.

Dla określenia właściwej stawki podatku VAT w przedmiotowej sprawie należy zatem ustalić, czy określona czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Przepisy ww. ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 art. 3 cyt. ustawy - Prawo budowlane. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja to "unowocześnienie i usprawnienie czegoś"- według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Montaż - wg powyższego słownika - to "składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość." W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie "montaż" odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca podał, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się wykonywaniem na zlecenie klienta usług trwałej zabudowy pomieszczeń szafami wnękowymi. Z dalszej części wniosku wynika, że ww. usługi Wnioskodawca wykonuje w lokalu lub budynku mieszkalnym zaliczonym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. W związku z faktem, iż Wnioskodawca zakwalifikował wykonywane przez swoją firmę usługi jako "roboty budowlane specjalistyczne wykonywane w ramach budowy, przebudowy, remontu lub modernizacji <...> obiektów objętych społecznym programem mieszkaniowym" stoi na stanowisku, iż wykonanie tych usług podlega stawce w wysokości 8%.

Analiza stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę w zestawieniu z powołanymi przepisami prawa, prowadzi do wniosku, że do wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności wykonania trwałej zabudowy pomieszczeń szafami wnękowymi w lokalach i budynkach mieszkalnych, zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zastosowanie znajdzie stawka 23% podatku od towarów i usług, bowiem czynności tych nie można uznać za czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, jak również za roboty, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Opisane w stanie faktycznym, wykonywane przez Wnioskodawcę czynności w istocie polegają na zamontowaniu szaf wnękowych w pomieszczeniach lub wnękach, jak również na ewentualnym przystosowaniu tychże pomieszczeń i wnęk do zamontowania szaf i jako takie stanowią niewątpliwie roboty instalacyjne stolarki budowlanej. Natomiast nie stanowią, co oczywiste dostawy, budowy, czy remontu obiektu budowlanego; jak również nie stanowią modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektu budowlanego. Czynności wykonywane przez firmę Wnioskodawcy nie wypełniają również znamion przepisu § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w którym opisano roboty konserwacyjne. Z podanych wyżej definicji wynika, że tego rodzaju czynności ingerują w elementy konstrukcyjne budynku lub jego części. Tymczasem czynności wykonywane przez Wnioskodawcę polegają jedynie na zaopatrzeniu lokalu lub budynku w elementy wyposażenia, jakim są w tym przypadku szafy wnękowe, które nie stanowią elementów konstrukcyjnych budynku ani jego części.

Wskazać należy, że roboty budowlano-montażowe dotyczące budownictwa mieszkaniowego objęte były 7% stawką podatku VAT na podstawie § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799, z późn. zm.), które obowiązywało do dnia 31 grudnia 2010 r.

Natomiast przywołane powyżej regulacje ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. nie przewidują, jak wskazano powyżej, możliwości opodatkowania od 1 stycznia 2011 r. obniżoną - 8% stawką podatku od towarów i usług wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności montażu stałej zabudowy wnękowej.

Obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i mogą mieć zastosowanie wyłącznie do czynności wskazanych wprost przez prawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Skoro zatem preferencyjna - 8% stawka podatku od towarów i usług, stosownie do art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, ma zastosowanie wyłącznie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, oraz na podstawie § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. do robót konserwacyjnych (jak wskazano powyżej montaż trwałej zabudowy wnękowej nie mieści się w tych kategoriach czynności), to stwierdzić należy, iż wszelkie inne czynności dotyczące tych obiektów nie mogą korzystać z preferencji podatkowej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym może on stosować obniżoną 8% stawkę podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług do wykonywanych usług zabudowy lokali i budynków objętych społecznym programem mieszkaniowym szafami wnękowymi jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl