IPTPP3/443-8/13-6/KK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443-8/13-6/KK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2013 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Tryb. 11 lutego 2013 r.), uzupełnione pismem z dnia 10 kwietnia 2013 r. (data wpływu 15 kwietnia 2013 r.) oraz pismem z dnia 19 kwietnia 2013 r. (data wpływu 23 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu "<...>"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2013 r. do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wpłynął ww. wniosek Stowarzyszenia <...> o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu "<...>".

W związku z § 5a ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, pismem z dnia 6 lutego 2013 r. przesłał ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 11 lutego 2013 r.), celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową.

Wnioskodawca pismem z dnia 10 kwietnia 2013 r. (data wpływu 15 kwietnia 2013 r.) oraz pismem z dnia 19 kwietnia 2013 r. (data wpływu 23 kwietnia 2013 r.), doprecyzował opisu zaistniałego stanu faktycznego oraz uzupełnił braki formalne wniosku.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)

Stowarzyszenie:

* jest organizacją posiadającą osobowość prawną i jest wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego.

* podpisało umową z UM Przyznania Pomocy Nr (...) na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013, pt.

* nie jest płatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT, nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

* nie prowadzi działalność gospodarczej ani innej działalności zarobkowej.

* realizując projekt finansowany za środków pochodzących z Unii Europejskiej polegający na zakupie nagród za udział w zawodach, opłaceniu usług artystycznych, zapewnieniu gorącego posiłku uczestnikom, poniosło koszty związane z realizacją projektu, gdzie nie mając możliwości odliczenia podatku VAT zalicza naliczony podatek VAT do kosztów kwalifikowalnych czyli refundowanych.

* zakup towarów i usług udokumentowany jest fakturami VAT oraz rachunkami (uproszczonymi bez VAT). Zakupione materiały zostały wykorzystane w związku z czynnościami opodatkowanymi, niepodlegającymi VAT oraz zwolnionymi z VAT.

Stowarzyszenie podjęło się organizacji i przeprowadzenia imprezy "...", rekreacyjno-sportowej z wykorzystaniem i promocją lokalnych walorów krajobrazowych i przyrodniczych.

Celem niniejszego projektu jest organizacja imprezy integracyjnej o charakterze sportowo-rekreacyjnym na terenie rekreacyjnym miejscowości <...>, położonym nad zalewem na skraju lasu. Będzie to pierwsza impreza tego typu, która połączy w sobie rywalizacją sportową z szeroko pojętą rekreacją i zgromadzi głównie społeczność lokalną z terenu <...> jak również Gminy <...> i gmin ościennych.

W ramach imprezy przewidziano:

* Zawody wędkarskie po rozegraniu których zostaną rozdane nagrody (zasady konkursu w załączeniu). Celem jest promocja i pokazanie walorów przyrodniczo krajobrazowych zalewu oraz terenów przyległych.

* Zawody sprawnościowe dla dzieci i młodzieży z nagrodami - bieg w workach przeciąganie liny. Celem jest promocja aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu zarówno dzieci jak i dorosłych.

* Zawody sprawnościowe dla dorosłych z nagrodami - przeciąganie liny, rzut broną (zasady konkursu w załączeniu). Celem jest promocja aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu zarówno dzieci jak i dorosłych.

* Zawody drużyn siatkarskich z nagrodami - (zasady konkursu w załączeniu). Celem jest promocja aktywnego wypoczynku, uprawianie sportu, zachęcanie do aktywnego uprawiania sportu, tworzenia lokalnych drużyn sportowych.

* W ramach rekreacji w szczególności dla dzieci przewidziano występ iluzjonisty zaś dla dorosłych występ zespołu, który będzie przygrywał do tzw. "wiejskiej potańcówki". Celem jest zachęcanie do aktywnego spędzania czasu z rodziną oraz przyjaciółmi. Jednoczenie różnych grup wiekowych we wspólnej zabawie i budowania więzi lokalnej.

* Pokaz Dogoterapii z udziałem wyszkolonych psów terapeutów mają na celu pokazanie społeczeństwu zalety pracy zwierząt z osobami upośledzonymi jak i edukację jak należy postępować z psem w przypadku zagrożenia. W programie jest pokaz tresury psów, który ma charakter artystyczny.

* Przewidziano darmową porcję wyżywienia dla uczestników w postaci grochówki z kiełbasą (wg. ofert w załączniku). Celem jest wyrównanie różnic społecznych poprzez zachęcenie mniej zamożnej grupy społeczeństwa do wzięcia udziału w imprezie jak i zaprezentowanie lokalnej gastronomii.

* Czynności organizacyjne będą realizowane przez członków stowarzyszenia między innymi z uwagi na to, że zawody mają charakter rekreacyjny sędziami zawodów będą członkowie stowarzyszenia i będą pełnili te rolę nieodpłatanie.

* W ramach promocji lokalnych zasobów kulturowych przewidziano występ Amatorskiego Zespołu Artystycznego przy KGW w <...>, występy ludowych zespołów śpiewaczych zarówno z terenu gminy jak i całego powiatu.

* W celu poinformowania społeczeństwa w okolicznych miejscowościach zostaną wydrukowane i rozwieszone plakaty informujące o terminie, miejscu jak i programie imprezy.

* W trakcie imprezy będą rozdawane ulotki promujące walory rekreacyjno-turystyczne miejscowości jak i jej okolic.

* W celu zabezpieczenia sprawnej komunikacji, dojazdu do zalewu, przygotowania parkingów jak i przygotowanie miejsca do imprezy i prace logistyczne podczas imprezy zostaną wykonane przez członków beneficjenta.

* W trakcie imprezy dla zabezpieczenia sprawnej organizacji jak i bezpieczeństwa zostaną przydzielone osoby do pilnowania porządku, dbania o bezpieczeństwo, i logistyki.

* Ponieważ po tego typu imprezach teren jak i okolice wymagają posprzątana zostanie przydzielona grupa osób do porządkowania.

* Do sprawnego przebiegu imprezy zostanie przydzielony koordynator, który jest niezbędny do zarządzania logistyką tak dużej imprezy.

* Całkowity koszt realizacji projektu: <...> zł. W realizacji projektu, nie przewidziano dodatkowych kosztów i jest to całkowity koszt projektu.

* Wymienione czynności, usługi oraz materiały zostały przekazane uczestnikom bezpłatnie.

Pismem z dnia 19 kwietnia 2013 r. (data wpływu 23 kwietnia 2013 r.) Wnioskodawca sprostował opis zaistniałego stanu faktycznego i wskazał, iż "Zakupione materiały zostały w całości wykorzystane w związku z czynnościami nieopodatkowanymi".

Wnioskodawca poinformował, iż wszelki zakup nagród za udział w zawodach, upominki dla uczestników zabaw, usługi związane z zapewnieniem rozrywki oraz posiłków w postaci grochówki zostały przekazane nieodpłatnie uczestnikom festynu w ramach edukacji oraz propagowaniu sportu. Zakupy związane z projektem nie zwiększyły majątku Stowarzyszenia. Faktury oraz rachunki nabycia zostały wystawione na Stowarzyszenie <...>.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie jest i nie będzie związane i wykorzystane do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie <...>, ma możliwość odzyskania podatku VAT od zakupionych towarów (których częściowe koszty zakupu zostaną zrefundowane z Funduszy Unijnych).

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie uważa, że zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie jest podatnikiem i płatnikiem podatku od towarów i usług (VAT), więc nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od zakupionych towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma miejsca w rozpatrywanej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "<...>", w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 413 "Wdrażanie lokalnych Strategii Rozwoju" dla małych projektów. Stowarzyszenie podjęło się organizacji i przeprowadzenia imprezy "<....>", rekreacyjno-sportowej z wykorzystaniem i promocją lokalnych walorów krajobrazowych i przyrodniczych. Celem niniejszego projektu jest organizacja imprezy integracyjnej o charakterze sportowo-rekreacyjnym na terenie rekreacyjnym miejscowości <...>, położonym nad zalewem na skraju lasu. Będzie to pierwsza impreza tego typu, która połączy w sobie rywalizacją sportową z szeroko pojętą rekreacją i zgromadzi głównie społeczność lokalną z terenu <...> jak również Gminy <...> i gmin ościennych. Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej ani innej działalności zarobkowej. Zakupione materiały zostały w całości wykorzystane w związku z czynnościami nieopodatkowanymi. Wszelki zakup nagród za udział w zawodach, upominki dla uczestników zabaw, usługi związane z zapewnieniem rozrywki oraz posiłków w postaci grochówki zostały przekazane nieodpłatnie uczestnikom festynu w ramach edukacji oraz propagowaniu sportu. Zakupy związane z projektem nie zwiększyły majątku Stowarzyszenia. Faktury oraz rachunki nabycia zostały wystawione na Stowarzyszenie <...>. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie jest i nie będzie związane i wykorzystane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wynika z wniosku - Wnioskodawca nie wykonuje czynności opodatkowanych i nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. W związku z powyższym należy stwierdzić, że realizacja przedmiotowego projektu nie jest wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu poniesionych wydatków w związku z realizacją projektu pn. "<...>", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a ponadto Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że na podstawie art. 1 pkt 12 lit. a ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35) od dnia 1 kwietnia 2013 r. cyt. wyżej art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług otrzymał brzmienie: "Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych".

Należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Ponadto Wnioskodawca w opisie zaistniałego stanu faktycznego wskazał, że cyt. "zasady konkursu w załączeniu" czy też "wg ofert w załączeniu", jednakże tutejszy Organ zauważa, iż do przedmiotowego wniosku nie dołączono załączników, które przywołał Zainteresowany w treści wniosku.

Jednocześnie, tutejszy Organ pragnie w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesyłanych załączników.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywał z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Zainteresowanego powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl