IPTPP3/443-74/11-4/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 września 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443-74/11-4/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku otrzymanym w dniu 1 sierpnia 2011 r., uzupełnione pismem z dnia 31 sierpnia 2011 r. (data wpływu 1 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości opodatkowania sprzedaży kapsułek zawierających olej z wątroby rekina tasmańskiego stawką podatku VAT w wysokości 5% - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 31 sierpnia 2011 r. (data wpływu: 1 września 2011 r.) na wezwanie z dnia 29 sierpnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości opodatkowania sprzedaży krajowej kapsułek zawierających olej z wątroby rekina tasmańskiego stawką podatku VAT w wysokości 5%- jest prawidłowe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zajmuje się importem preparatu dostarczanego do Polski w opakowaniu podstawowym, a następnie przez Spółkę konfekcjonowanego w sposób umożliwiający dopuszczenie do obrotu w Polsce.

Żelatynowa kapsułka preparatu zawiera olej z wątroby rekina tasmańskiego.

Zgodnie z Załącznikiem Nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług, oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne, wyłącznie jadalne są umieszczone w pozycji 20 w Wykazie towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%.

Podczas ostatniej odprawy celnej, dokonywanej przez Spółkę w lutym 2011 r., Urząd Celny zaklasyfikował (zgodnie z Wiążącą Informacją Taryfową z 2007 r. PL-WIT-2007-00345) preparat jako jadalny tłuszcz zwierzęcy i naliczył VAT wg stawki 5%. Sprzedaż w kraju preparatu prowadzona jest również przy zastosowaniu stawki VAT 5%.

W miesiącu kwietniu b.r. Spółka otrzymała z Urzędu Celnego decyzję o zmianie Wiążącej Informacji Taryfowej, i co za tym idzie nowej klasyfikacji preparatu pod nowym numerem WIT. (PL-WIT -2011-00438). Zgodnie z nową klasyfikacją, przy następnej odprawie celnej preparatu zostanie przez Urząd Celny naliczony VAT według stawki 8%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Według jakiej stawki VAT należy sprzedawać w kraju ww. preparat.

Zdaniem Wnioskodawcy, preparat należy sprzedawać według stawki 5%, natomiast stanowisko organów celnych pozostaje bez związku z obowiązującymi przepisami w zakresie podatku VAT, które w omawianym okresie nie uległy zmianie.

Do wniosku Spółka dołączyła kserokopie decyzji celnych o numerach: PL-WIT-2007-00345 oraz PL-WIT-2011-00438.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przepis art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W związku z nowelizacją przepisów ustawy, zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f ustawy, tzw. podstawowa stawka podatku wynosi 23%, natomiast dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Z kolei przepis art. 41 ust. 2a dodany przez art. 19 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. z 2010 r. Nr 238, poz. 1578) z dniem 1 stycznia 2011 r. wprowadza dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawkę podatku wynoszącą 5%.

Jak wynika z obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. podczas wyznaczania zakresu stosowania stawek obniżonych, wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Stosownie do zapisów § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), obowiązującego od 1 stycznia 2009 r. wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) stanowiącą załącznik do rozporządzenia. Natomiast w myśl § 3 ww. rozporządzenia do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosowało się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Zatem z dniem 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług z roku 2008.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka jest importerem i dostawcą krajowym preparatu w postaci żelatynowych kapsułek zawierających olej z wątroby rekina tasmańskiego. Spółka dokonuje konfekcjonowania importowanego preparatu w sposób umożliwiający dopuszczenie do obrotu na terenie kraju, a następnie prowadzi sprzedaż w kraju preparatu z zastosowaniem stawki podatku VAT w wysokości 5%. Spółka stoi na stanowisku, iż zastosowana stawka 5% jest prawidłowa, natomiast wątpliwości Spółki wzbudziło stanowisko organu celnego, który w związku ze zmianą Wiążącej Informacji Taryfowej poinformował, iż podczas kolejnej odprawy celnej importowanego preparatu zastosuje stawkę VAT w wysokości 8%, a nie pięcioprocentową stawkę, stosowaną podczas odpraw dokonywanych do tej pory.

W odpowiedzi na wezwanie tutejszego organu Spółka w piśmie z dnia 31 sierpnia 2011 r. doprecyzowała symbol PKWiU, do którego klasyfikuje sprzedawany preparat jako 10.41.12.0 - Oleje i tłuszcze oraz ich frakcje z ryb i ssaków morskich.

Stosując powyższe przepisy należy stwierdzić, iż symbol PKWiU zastosowany przez Spółkę do określenia sprzedawanego towaru jest ujęty w dwóch różnych załącznikach do ustawy:

1.

pod pozycją 27 Załącznika nr 3 do ustawy, t. j. w "Wykazie towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% j oraz

2.

pod pozycją 20 Załącznika nr 10 do ustawy, t. j. w "Wykazie towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%"

- w obu załącznikach jako ex 10.4 oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne.

Przez PKWiU ex - zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "Towar (grupa towarów)". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, iż towar sprzedawany przez Wnioskodawcę tj. preparat zawierający olej z rekina tasmańskiego, sklasyfikowany pod symbolem PKWiU 10.41.12.0 mieści się zarówno w poz. 27 załącznika nr 3 do ustawy, jak i w poz. 20 załącznika nr 10 do ustawy.

Jednakże z objaśnień do załącznika nr 3 do ustawy wynika, że wykaz towarów i usług opodatkowanych w 2011 r. stawką 8%, nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) jest wymieniony w załączniku nr 3 jako opodatkowany stawką 8%, a jednocześnie został wymieniony w art. 43 ust. 1 ustawy jako zwolniony od podatku lub w załączniku nr 10, jako objęty opodatkowaniem stawką 5% - stosowanie stawki podatku z załącznika nr 3 (stawka 8%) do ustawy jest wyłączone na rzecz zwolnienia od podatku lub opodatkowania stawką 5%.

Reasumując, Wnioskodawca ma prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 5% przy dostawie w kraju w.w produktu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl