IPTPP3/443-50/12-2/BJ - Określenie stawki VAT właściwej dla sprzedaży flaczków wołowych jako potrawy gotowej, przeznaczonej do spożycia, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 10.85.11.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443-50/12-2/BJ Określenie stawki VAT właściwej dla sprzedaży flaczków wołowych jako potrawy gotowej, przeznaczonej do spożycia, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 10.85.11.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2012 r. (data wpływu 5 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT przy sprzedaży flaczków wołowych jako potrawy gotowej, przeznaczonej do spożycia, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 10.85.11 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT przy sprzedaży flaczków wołowych jako potrawy gotowej, przeznaczonej do spożycia, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 10.85.11.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Dnia 12 lipca 2011 r. Spółka zwróciła się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych, działającego przy Głównym Urzędzie Statystycznym o dokonanie klasyfikacji statystycznej produkowanego wyrobu - gotowego posiłku. W złożonym wniosku Spółka podkreśliła, iż produkt nie jest preparatem do zup lub bulionów wymagających jedynie dodatku wody, ani też zupą lub bulionem gotowym do spożycia po podgrzaniu, a stanowi mieszaninę komponentów, które w połączeniu tworzą gotowy do spożycia produkt. Pomimo tego faktu Urząd Statystyczny uznał, iż w oparciu o kształt Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, danie gotowe należy sklasyfikować pod numerem 10.89.11 czyli jako zupy i buliony oraz przetwory z nich. Aktualnie Spółka stosuje stawkę podatku VAT wynikającą z klasyfikacji przedstawionej przez Urząd Statystyczny, tj. 8%. Jednocześnie należy podkreślić, iż tego typu produkty co do zasady pod numerem klasyfikacyjnym 10.85.11 - Gotowe posiłki i dania na bazie mięsa, podrobów lub krwi podlegają 5% stawce podatku VAT. Do momentu wystosowania zapytania Spółka, opierając się na dotychczasowym stanowisku Urzędu Statystycznego stosowała niższą stawkę podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatkową w podatku od towarów i usług powinien zastosować podatnik prowadzący działalność gospodarczą w przedmiocie sprzedaży gotowych potraw (gotowanych) przeznaczonych do spożycia, tj. A, zakwalifikowanych przez podatnika wg PKWiU 10.85.11.

Zdaniem Wnioskodawcy, Urząd Statystyczny dokonał błędnej klasyfikacji wyrobu A, oznaczając go pod numerem 10.89.11 (Zupy i buliony oraz przetwory z nich), podczas gdy prawidłowym oznaczeniem winno być 10.85.11 (Gotowe posiłki i dania na bazie mięsa, podrobów lub krwi). Wynika to z faktu, iż produkt A jest mieszaniną kilku całkowicie odrębnych komponentów, tj. flaków, warzyw oraz rosołu drobiowego, pakowanych w jednolitym opakowaniu, przez co stanowi wyrób gotowy do spożycia. Jest to rezultatem sposobu przygotowania wskazanej powyżej mieszaniny, gdyż opierając się na literalnej wykładni klasyfikacji 10.89.11 wywar przygotowany do ww. produktu powinien być sporządzony na bazie flaków, co oznacza, iż wskazany produkt nie powinien być traktowany jako zupa, gdyż składa się z kilku komponentów łączonych w procesie produkcyjnym, co oznacza, iż jest to posiłek w ostatecznej formie i jako taki powinien być traktowany. Należy nadmienić, iż produkt ten powszechnie występuje w obrocie handlowym jako gotowy posiłek. Przy czym produkty te klasyfikowane są pod numerem 10.85.11 i podlegają stawce 5% podatku VAT. Stan ten dotyczy nie tylko produktów o zbliżonym profilu, ale także produktów bezpośrednio konkurujących z wyrobami wytwarzanymi przez Spółkę. Taka sytuacja wydaje się niemożliwa do pogodzenia z koncepcją jednolitości stawek podatkowych wynikająca z art. 98 ust. 3 Dyrektywy 2006/112/WE, który wskazuje: "Przy stosowaniu stawek obniżonych przewidzianych w ust. 1 do poszczególnych kategorii towarów, państwa członkowskie mają stosować nomenklaturę scaloną, aby precyzyjnie określić zakres danej kategorii", oznacza to, iż Dyrektywa w sposób jednoznaczny konstytuuje konieczność jednolitej klasyfikacji obniżonych stawek podatku VAT. Oznacza to, iż niedopuszczalnym jest stosowanie rozbieżnych stawek podatku VAT dla tych samych produktów. W przypadku A taka sytuacja ma miejsce, gdyż jak wskazano powyżej większość wyrobów będących w obrocie jest sklasyfikowana pod numerem 10.85.11. Stanowi to jednoznaczne naruszenie nie tylko regulacji wynikających z Dyrektywy VAT, ale także zasad konkurencji, gdyż Spółka ma obowiązek odprowadzania wyższej stawki podatku VAT. Istotnym elementem jest status informacji wydawanej przez Urząd Statystyczny. Zgodnie z utrwalonym w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego poglądem, informacja ta nie ma charakteru wiążącego dla podatnika.

Pogląd ten zasługuje na uwzględnienie, gdyż należy jednoznacznie stwierdzić, iż w sytuacji dokonania błędnej interpretacji przez organ statystyczny, tak jak miało to miejsce w przypadku A istnieje możliwość stosowania stawki podatku VAT, która nie wynika z załączonego stanowiska.

W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, iż organ statystyczny dokonał błędnej klasyfikacji, przyjmując, że wyrób A jest zupą lub bulionem, a nie wyrobem gotowym do spożycia w związku z czym powinno podlegać 5% stawce podatku VAT, a nie jak wynika z przedstawionej klasyfikacji 8% stawce, dlatego też pytanie o interpretację jest zasadne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi, będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przepis art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do zapisów § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), obowiązującego od 1 stycznia 2009 r. wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) stanowiącą załącznik do rozporządzenia. Natomiast w myśl § 3 ww. rozporządzenia do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosowało się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Zatem z dniem 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług z roku 2008.

W myśl pkt 4.1 Zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - zakres rzeczowy PKWiU, Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług jest klasyfikacją produktów pochodzenia krajowego oraz z importu, przy czym:

* pod pojęciem produktów rozumie się wyroby i usługi;

* pod pojęciem wyrobów rozumie się surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części wyrobów - o ile występują w obrocie;

* pod pojęciem usług rozumie się:

* wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących

* działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące

* bezpośrednio nowych dóbr materialnych;

* wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzeczludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

W związku z nowelizacją przepisów ustawy, zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f ustawy, tzw. podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%, natomiast stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2a oraz w tytule załącznika nr 10 do ustawy, wynosi 5%.

Należy stwierdzić, że podany przez Wnioskodawcę wyrób o symbolu PKWiU 10.85.11 znajduje się zarówno w załączniku nr 3 "Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%" pod pozycją 42 jako ex 10.85.1 "Gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%", jak i w załączniku nr 10 "Wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%" pod pozycją ex 10.85.1 "Gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2".

W objaśnieniach zamieszczonych pod załącznikiem nr 3 do ustawy stwierdzono, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Z opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wytwarza produkt o nazwie A.

Zainteresowany stanął na stanowisku, iż Urząd Statystyczny dokonał błędnej klasyfikacji ww. wyrobu do symbolu PKWiU 10.89.11 - zupy i buliony oraz przetwory z nich, gdyż prawidłowo należy zaklasyfikować te wyroby do symbolu PKWiU 10.85.11 jako gotowe posiłki i dania na bazie mięsa, podrobów lub krwi.

Należy stwierdzić, że Wnioskodawca zaklasyfikował produkowany wyrób do symbolu PKWiU 10.85.11 jako "Gotowe posiłki i dania na bazie mięsa, podrobów lub krwi". Tak zaklasyfikowany wyrób mieści się w grupowaniu ex 10.85.1 "Gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%", znajdującym się w załączniku nr 10 pod pozycją 28, to jest w "Wykazie towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%". W związku z przytoczonymi wyżej objaśnieniami do załącznika nr 3, w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie załącznik nr 10 do ustawy.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony opis sprawy, w szczególności stosowaną przez Wnioskodawcę klasyfikację towaru, będącego przedmiotem zapytania, stwierdzić należy, że sprzedaż produktu mieszczącego się w grupowaniu PKWiU ex 10.85.1, jako wymienionego pod pozycją 28 załącznika nr 10 do ustawy - podlega opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 5% pod warunkiem, że przedmiotowy produkt nie zawiera alkoholu powyżej 1,2%".

Ponadto należy w tym miejscu dodatkowo wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl