IPTPP3/443-50/11-4/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 września 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443-50/11-4/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu 17 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących zakupu usług kontrolowania biletów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 30 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 września 2011 r.) na wezwanie z dnia 23 sierpnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących zakupu usług kontrolowania biletów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką działającą na podstawie Kodeksu Spółek Handlowych. Spółka, mocą uchwały Rady Miasta, jest podmiotem wewnętrznym miasta. Działalnością statutową Spółki jest świadczenie usług publicznych w zakresie lokalnego transportu zbiorowego na terenie miasta.

Dnia 1 kwietnia 2011 r. Spółka zawarła z agencją ochrony umowę, przedmiotem której jest prowadzenie kontroli biletów w pojazdach Wnioskodawcy oraz pobieranie właściwej należności i opłat dodatkowych za przejazd bez ważnego biletu, albo bez dokumentu uprawniającego do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego.

Zgodnie z postanowieniami zawartymi w § 11 umowy, agencja wystawia Spółce faktury VAT, w których wyszczególnia:

* w pozycji 1 faktury - stałą kwotę ryczałtu za świadczone usługi z naliczonym podatkiem od towarów i usług według stawki 23%;

* w pozycji 2 faktury - wartość windykowanych w danym miesiącu należności i opłat dodatkowych za przejazd bez ważnego biletu z naliczonym podatkiem od towarów i usług według stawki 23%.

Ponadto, do każdej faktury VAT za świadczone usługi, agencja ochrony wystawia Spółce noty uznaniowe, rozliczające należności z pozycji 2 faktur VAT.

Dotychczas Spółka otrzymała:

* za miesiąc kwiecień 2011 r.: Fakturę VAT na kwotę 6 895,38 zł i notę księgową (uznaniowa) nr 6/2011 na kwotę 3 106,00 zł,

* za miesiąc maj 2011 r.: Fakturę VAT na kwotę 11 922,39 zł i notę księgową (uznaniową) nr 7/2011 na kwotę 7 193,00 zł.

Zgodnie z dekretami księgowymi Spółka zakwalifikowała wydatki wynikające z w.w faktur jako koszty usługi obcej, a naliczony podatek VAT uznała za podlegający odliczeniu w pełnej wysokości wynikającej z faktur - zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto w związku z wezwaniem o uzupełnienie wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego IPTPP3/443-50/11-2/BJ z dnia 23 sierpnia 2011 r., Spółka oświadczyła, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wydatki poniesione przez Spółkę w związku z zakupem usług opisanych we wniosku o interpretację z dnia 14 czerwca 2011 r. mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Spółki, jako że nabywane od agencji ochrony usługi przeprowadzania kontroli biletów w pojazdach Spółki są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości, wynikającej z faktur VAT wystawianych przez agencję. Spółka stoi na stanowisku, iż prawo to dotyczy zarówno pozycji 1 faktury stanowiącej stałą kwotę ryczałtu za świadczone usługi (§ 11 pkt 1c umowy z agencją załączonej do wniosku o interpretację), jak i pozycji 2 faktury, obejmującej wartość windykowanych w danym miesiącu mandatów jako element wykonanej usługi (§ 11 pkt 1a i b). Agencja ochrony obydwie pozycje faktury opodatkowuje podatkiem VAT - stawka 23% (zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) uznając, iż przychody uzyskane z mandatów są elementem wykonanej usługi i jako takie również podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości, wynikającej z faktur VAT, wystawianych przez agencję - czyli podatku od ryczałtu oraz windykowanych mandatów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma prawo do obniżenia całej kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT wystawionych przez agencję ochrony.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako że usługa prowadzenia kontroli biletów w pojazdach Spółki jest niewątpliwie wykorzystywana do czynności opodatkowanych, Spółce przysługuje obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości wynikającej z faktur VAT wystawianych przez agencję ochrony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku, określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Podatnikiem w myśl art. 15 ust. 1 jest osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej oraz osoba fizyczna, wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 powyższego przepisu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z kolei art. 88 ust. 1 ustawy normuje sytuacje, w których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego w przypadkach nabywanych przez podatnika usług. Zgodnie z przedstawionym przez Wnioskodawcę stanem faktycznym żadna z tych sytuacji nie ma miejsca w przedmiotowej sprawie.

Jak wynika z art. 88 ust. 4 obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W treści złożonego wniosku wskazano, że:

* Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług;

* usługi opisane we wniosku, polegające na kontroli biletów w pojazdach Wnioskodawcy i pobieranie właściwych należności i opłat za przejazd bez ważnego biletu są nabywane i wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych, t.j. do świadczenia usług publicznych w zakresie lokalnego transportu zbiorowego na terenie miasta;

* zakupione usługi mają związek z czynnościami opodatkowanymi, wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż o ile nie zachodzą okoliczności, w których nie stosuje się obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, opisane w art. 88 ustawy, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości.

Inne zawarte w stanie faktycznym kwestie, nieobjęte pytaniem przez Wnioskodawcę nie są przedmiotem niniejszej interpretacji.

Tym samym należy stwierdzić, iż w opisanej sprawie, przy zachowaniu powyższych przepisów znajdzie zastosowanie art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym, w zakresie, w jakim usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl