IPTPP3/443-46/12-2/BJ - Stawka podatku VAT w przypadku dostawy liści tytoniu niepociętego, nieodżyłowanego bądź częściowo lub całkowicie odżyłowanego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443-46/12-2/BJ Stawka podatku VAT w przypadku dostawy liści tytoniu niepociętego, nieodżyłowanego bądź częściowo lub całkowicie odżyłowanego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2012 r. (data wpływu 1 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania obniżoną stawką 8% dostawy liści tytoniu niepociętego, nieodżyłowanego bądź częściowo lub całkowicie odżyłowanego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania obniżoną stawką 8% dostawy liści tytoniu niepociętego, nieodżyłowanego bądź częściowo lub całkowicie odżyłowanego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe

Wnioskodawca planuje prowadzić działalność gospodarczą, której przedmiotem będzie między innymi handel nieprzetworzonymi liśćmi tytoniu. Zainteresowany zamierza importować lub kupić od producentów, rolników lub hurtowników krajowych lub też unijnych liście tytoniu nieodżyłowane, suszone, bez łodyg i żył, niekrojone, zgniecione, sprasowane do celów transportu, nienadające się palenia bez przetwarzania. Wnioskodawca następnie zamierza sprzedawać go odbiorcom hurtowym oraz detalicznym. Opisane towary objęte są kodami CN 2401 10 i CN 2401 20, zgodnie z uzyskaną w 2006 r. odpowiedzią z Urzędu Statystycznego zostały przypisane do PKWiU 01.11.40-00.10 i 01.11.40-00.20, zgodnie z klasyfikacją z 2004 r., z powiązań pomiędzy PKWiU z 2004 i 2008 r. wynika, że grupy te zawierają się w PKWiU z 2008 r. w symbolu 01.15.10.0 jako tytoń nieprzetworzony.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Czy sprzedaż produktów wymienionych w poz. 68 niniejszego wniosku, tj. liści tytoniu (niepociętego), tytoniu nieodżyłowanego, tytoniu częściowo lub całkowicie odżyłowanego podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, stawką 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż produktów, o których mowa w pytaniu z poz. 69 niniejszego wniosku, jako tytoniu nieprzetworzonego, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 8%.

Zgodnie z poz. 1 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, symbol PKWiU ex 01.1 - rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem bawełny i odziarnionych produktów roślinnych dla przemysłu włókienniczego (PKWiU ex 01.16.1) objęte są 8% stawką VAT.

Przedmiotem wniosku są liście tytoniu odżyłowane lub częściowo odżyłowane, kwalifikowane do kodów CN: 2401 10 oraz 2401 20, które odpowiadają symbolowi PKWiU 01.15.10, zawierający się w symbolu ex 01.1. Tym samym do sprzedaży liści tytoniu w stanie przedstawionym we wniosku stosuje się stawkę 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania obniżoną stawką 8% dostawy liści tytoniu niepociętego, nieodżyłowanego bądź częściowo lub całkowicie odżyłowanego - jest prawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przepis art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W związku z nowelizacją przepisów ustawy, zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f ustawy, tzw. podstawowa stawka podatku wynosi 23%, natomiast dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Z kolei przepis art. 41 ust. 2a dodany przez art. 19 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. z 2010 r. Nr 238, poz. 1578) z dniem 1 stycznia 2011 r. wprowadza dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawkę podatku wynoszącą 5%.

Jak wynika z obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. podczas wyznaczania zakresu stosowania stawek obniżonych, wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Stosownie do zapisów § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), obowiązującego od 1 stycznia 2009 r. wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) stanowiącą załącznik do rozporządzenia. Natomiast w myśl § 3 ww. rozporządzenia do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosowało się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Zatem z dniem 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług z roku 2008.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca planuje prowadzić na terenie kraju sprzedaż liści tytoniu nieprzetworzonych, nieodżyłowanych lub częściowo bądź całkowicie odżyłowanych, niepociętych, niekrojonych, suszonych, sprasowanych do celów transportu i nienadających się do palenia bez przetwarzania.

Stosując powyższe przepisy należy stwierdzić, iż symbol PKWiU wskazany przez Wnioskodawcę do określenia sprzedawanego towaru jest ujęty w dwóch różnych załącznikach do ustawy:

1.

pod pozycją 1 Załącznika nr 3 do ustawy, t.j. w "Wykazie towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%" oraz

2.

pod pozycją 1 Załącznika nr 10 do ustawy, t. j. w "Wykazie towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%",

W obu załącznikach jako ex 01.1, przy czym w Załączniku nr 3, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką VAT w wysokości 8% z następującym opisem pozycji:

"Rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem bawełny i odziarnionych produktów roślinnych dla przemysłu włókienniczego (PKWiU ex 01.16.1)"; natomiast w Załączniku nr 10 czyli w wykazie towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5% z opisem:

"Rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem:

1.

(uchylony),

2.

słomy i plew zbóż (PKWiU 01.11.50.0),

3.

nasion bawełny (PKWiU 01.11.84.0),

4.

nasion buraków cukrowych (PKWiU 01.13.72.0),

5.

trzciny cukrowej (PKWiU 01.14.10.0),

6.

tytoniu nieprzetworzonego (PKWiU 01.15.10.0),

7.

roślin włóknistych (PKWiU 01.16.1),

8.

pozostałych roślin innych niż wieloletnie (PKWiU 01.19)".

Przez PKWiU ex - zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "Towar (grupa towarów)". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania.

Wskazany przez Wnioskodawcę kod PKWiU 01.15.10.0, w klasyfikacji PKWiU z 2008 r. został przedstawiony następująco:

* 01- Produkty rolnictwa i łowiectwa oraz usługi wspomagające

* 01.1- Rośliny inne niż wieloletnie

* 01.15 - Tytoń nieprzetworzony

* 01.15.10.0 - Tytoń nieprzetworzony.

Z objaśnień do załącznika nr 3 do ustawy wynika, że wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką 8%, nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) jest wymieniony w załączniku nr 3 jako opodatkowany stawką 8%, a jednocześnie został wymieniony w art. 43 ust. 1 ustawy jako zwolniony od podatku lub w załączniku nr 10, jako objęty opodatkowaniem stawką 5% - stosowanie stawki podatku z załącznika nr 3 (stawka 8%) do ustawy jest wyłączone na rzecz zwolnienia od podatku lub opodatkowania stawką 5%.

Należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie, w celu ustalenia stawki podatku VAT, jaką należy zastosować przy sprzedaży nieprzetworzonego tytoniu o kodzie PKWiU ex 01.15.10.0 znajdzie zastosowanie wyłącznie Załącznik nr 3 do ustawy, będący wykazem towarów i usług opodatkowanych stawką VAT w wysokości 8%, natomiast nie znajdzie zastosowania Załącznik nr 10, gdyż z poz. 1 ww. Załącznika wyraźnie wynika wyłączenie tytoniu nieprzetworzonego o kodzie 01.15.10.0 z opodatkowania stawką 5%. Tak więc sprzedaż krajowa liści tytoniu niepociętych, nieodżyłowanych lub częściowo bądź całkowicie odżyłowanych, zaklasyfikowanych do kodu PKWiU 2008 - 01.15.10.0 jako rośliny inne niż wieloletnie, będzie opodatkowana obniżoną - 8% stawką podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przytoczone przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż jeżeli przedmiotem sprzedaży na terenie kraju, jak wskazał Wnioskodawca, będzie tytoń nieprzetworzony, o kodzie PKWiU 01.15.10.0, to jest liście tytoniu niepocięte, nieodżyłowane lub częściowo bądź całkowicie odżyłowane, nienadające się do palenia, to właściwą stawką opodatkowania będzie stawka obniżona w wysokości 8%.

Należy podkreślić, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749). Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, a nie na jakichkolwiek własnych ustaleniach faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Wniosek strony o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku ustalenia w toku postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl