IPTPP3/443-43/11-4/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 września 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443-43/11-4/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2011 r. (data wpływu 16 czerwca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 sierpnia 2011 r. (data wpływu 3 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT dla usług obejmujących korzystanie z basenu, siłowni i sauny oraz dla usług związanych ze sportem i rekreacją - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 1 sierpnia 2011 r. (data wpływu 3 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT dla usług obejmujących korzystanie z basenu, siłowni i sauny oraz dla usług związanych ze sportem i rekreacją.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. w ramach prowadzonej działalności od dnia 1 kwietnia 2011 r. świadczy usługi w zakresie obejmującym udostępnienie klientom indywidualnym oraz klientom zbiorowym basenu, sauny, siłowni oraz organizowania imprez sportowych i rekreacyjnych. Sp. z o.o. nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym, związkiem stowarzyszeń, lecz spółką prawa handlowego nastawioną na osiąganie zysków. Do przedmiotu działalności Spółki należą między innymi:

* działalność obiektów sportowych (PKD 93.11.Z),

* działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej (PKD 93.13.Z),

* pozostała działalność związana ze sportem (PKD 93.19.Z).

W budynku Pływalni znajdują się basen i sauna. Podstawą korzystania jest zakup biletu wstępu na basen (opodatkowany 8% stawką podatku VAT) lub saunę (opodatkowany obecnie 23% stawką podatku VAT). Zgodnie z Polska Klasyfikacją Towarów i Usług (PKWiU) z 2008 r. usługi świadczone przez Spółkę polegające na sprzedaży biletów wstępu na basen są sklasyfikowane pod symbolem 93.11.10.0, natomiast usługi polegające na sprzedaży biletów wstępu na saunę pod symbolem 96.04.10.0. Klient chcący skorzystać zarówno z basenu, jak i z sauny musi przejść dwukrotnie przez bramkę w celu prowadzenia oddzielnej ewidencji czasu korzystania z poszczególnych urządzeń i tym samym opodatkowania ich obecnie dwoma różnymi stawkami VAT 8% i 23%.

W budynku administracyjno-hotelowym (położonym nad zalewem) znajduje się siłownia. Zgodnie z PKWiU z 2008 r. sprzedaż biletów wstępu na siłownię sklasyfikowana jest pod symbolem 93.13.10.0. Klienci mogą również wypożyczyć sprzęt sportowy (m.in. rowery wodne, kajaki) lub zorganizować imprezę sportowo-rekreacyjną polegającą np. na przewozie sprzętu, osób oraz spływu kajakowego. Obecnie zarówno wstęp do siłowni, jak i organizowanie imprez sportowo-rekreacyjnych jest opodatkowane 23% stawką podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT dla usług obejmujących korzystanie z siłowni i sauny oraz dla usług związanych ze sportem i rekreacją, czy też dla usług tych prawidłowe jest stosowanie podstawowej stawki podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy 2 dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jako właściciel - art. 7 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 5a ustawy, wprowadzonym na postawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r. stosowało się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Z dniem 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r., wprowadzoną ww. rozporządzeniem z 29 października 2008 r.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 7-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianach niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r.

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Z dniem 1 stycznia 2011 r., przez art. 1 ust. 17 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), dokonano zmiany załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

W objaśnieniach do ww. załącznika wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik, tj. stawką 0% i 3%.

W poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono pod symbolem PKWiU 93.11.10.0- Usługi związane z działalnością obiektów sportowych, która to obejmuje m.in basen.

Pod symbolem PKWiU 93.13.10.0 sklasyfikowane zostały "Usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej", które obejmują m.in. siłownię.

Natomiast pod symbolem PKWiU 96.04.10.0 sklasyfikowano "Usługi związane z poprawą kondycji fizycznej", które obejmują m.in. saunę.

Pod poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług wymieniono "Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu", jako korzystające z opodatkowania 8% stawką VAT bez względu na symbol PKWiU.

Stwierdzić należy, iż poz. 179 załącznika nr 3 o którym mowa powyżej, wskazuje preferencyjną stawkę podatku w odniesieniu do usług związanych z działalnością obiektów sportowych - PKWiU 93.11.10.0. Poprzez obiekt sportowy, rozumie się samodzielny zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych. Zatem zastosowaniem obniżonej stawki VAT będą objęte usługi związane z udostępnianiem obiektu sportowego w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu niezależnie czy celem wstępu będzie rekreacja czy uprawianie sportu. W przedmiotowej sprawie obiektem sportowym jest wielozadaniowa, kryta pływalnia. Na terenie pływalni znajduje się: basen oraz sauna. Natomiast osobno w budynku administracyjno-hotelowym znajduje się siłownia.

W ocenie Wnioskodawcy usługi związane z udostępnianiem zarówno basenu z sauną oraz siłowni wykorzystywane będą zgodnie z charakterem obiektów i w związku z tym będą one mogły korzystać z preferencyjnej stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 179 (basen) i 186 (siłownia, sauna) załącznika 3 ustawy o VAT.

Wnioskodawca jako spółka prawa handlowego świadcząca m.in. usługi sportowe (wpis do KRS- PKD 93.11.Z, 93.13.Z, 93.19.Z)nie może zdaniem Wnioskodawcy korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług dla organizowania imprez związanych ze sportem i rekreacją (PKWiU 93.19.11.0) pomimo, iż świadczy je również na rzecz osób uprawiających sport lub klubów sportowych, dlatego stosuje dla tych usług stawkę podstawową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie zaś z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy na podstawie art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym na mocy art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, wprowadzonym jak wyżej i obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 179, wymieniono "usługi związane z działalnością obiektów sportowych" o symbolu PKWiU 93.11.10.0.

Natomiast w poz. 186 ww. załącznika wymieniono "pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu" - bez względu na symbol PKWiU.

Należy ponadto zauważyć, że zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 3 ustawy o VAT wykaz towarów i usług objętych tym załącznikiem nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka 8%.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwolnione od podatku były usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, jednakże przepis ten został uchylony. W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., zwolnienia od podatku dotyczące dostaw i świadczonych usług zawarte są bezpośrednio w art. 43 ustawy o VAT.

I tak też w myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 cyt. ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle ust. 18 wskazanego wyżej artykułu, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Z analizy treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności świadczy usługi w zakresie obejmującym udostępnienie klientom indywidualnym oraz klientom zbiorowym basenu, sauny, siłowni oraz organizowania imprez sportowych i rekreacyjnych. Klienci mogą również wypożyczyć sprzęt sportowy (m.in. rowery wodne, kajaki) lub zorganizować imprezę sportowo-rekreacyjną polegającą np. na przewozie sprzętu, osób oraz spływu kajakowego. Sp. z o.o. nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym, związkiem stowarzyszeń, lecz spółką prawa handlowego nastawioną na osiąganie zysków.

Wnioskodawca świadczone przez siebie usługi zaklasyfikował odpowiednio do kodów PKWiU z 2008 r.:

* 93.11.10.0 - dla usług polegających na sprzedaży biletów wstępu na basen

* 96.04.10.0 - dla usług polegających na sprzedaż biletów wstępu na saunę

* 93.13.10.0 - dla usług polegających na sprzedaż biletów wstępu na siłownię

* 93.19.11.0 - usługi organizowania imprez związanych ze sportem i rekreacją.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania odpowiedniej stawki podatku VAT dla usług obejmujących korzystanie z powyższych obiektów oraz dla usług organizowania imprez związanych ze sportem i rekreacją.

Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, iż Wnioskodawca nie spełnia kryteriów podmiotowych niezbędnych do korzystania dla świadczonych usług ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest bowiem ani klubem sportowym ani związkiem sportowym ani też związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Ponieważ jednak usługi udostępniania basenu zostały przez Wnioskodawcę zaklasyfikowane do PKWiU 93.11.10.0, tym samym będą one korzystały z preferencyjnej 8% stawki podatku zgodnie z poz. 179 załącznika Nr 3 do ustawy VAT, jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych.

Natomiast w odniesieniu do usług związanych z korzystaniem z sauny i siłowni, należy wskazać, iż odpłatny wstęp do tych obiektów będzie opodatkowany preferencyjną 8% stawką podatku zgodnie z poz. 186 załącznika Nr 3 do ustawy VAT.

W zakresie organizowania imprez związanych ze sportem i rekreacją, które Wnioskodawca zaklasyfikował do PKWiU 93.19.11.0 nie znajdą zastosowania przepisy uprawniające do skorzystania ze zwolnienia lub preferencyjnej stawki podatku. Tym samym usługi te będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT wg. stawki podstawowej tj. 23%.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl