IPTPP3/443-28/14-2/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443-28/14-2/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2014 r. (data wpływu 31 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części, w związku z realizacją projektu pn. "A" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części, w związku z realizacją projektu pn. "A".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Operacja planowana w ramach działania 413 została podzielona zgodnie z zakresem i listą kosztów kwalifikowalnych określoną w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Funkcjonowanie LGD" objętego PROW na lata 2007 - 2013 oraz w rozporządzeniach zmieniających.

Koszty Bieżące (administracyjne) - Funkcjonowanie LGD: zawiera następujące koszty tego zadania: wynagrodzenia i inne świadczenia związane z pracą pracowników Biura oraz nie więcej niż 3 członków Zarządu LGD; obsługa księgowa, obsługa sprzątania biura, aktualizacja LSR; najem i utrzymanie pomieszczeń biurowych, opłaty: pocztowe, notarialne, skarbowe, sądowe, itp.; opłaty związane z prowadzeniem biura jak: usługi telekomunikacyjne, konserwacja i naprawa sprzętu komputerowego, biurowego oraz wyposażenia LGD, itp.; koszty podróży i pobytu członków organów LGD w związku z pełnioną funkcją oraz służbowe pracowników Biura; wynagrodzenia członków organu decyzyjnego za udział w wyborze operacji. Działanie to ma na celu stworzenie możliwości warunków dla sprawnego i stałego funkcjonowania Biura oraz LGD przy realizacji LSR. Składają się na nią działania administracyjne, księgowe, koordynacja, monitoring oraz obsługa beneficjentów. Znaczną wysokość kosztów stanowią koszty wynagrodzeń, w tym: wynagrodzenia dla trzech pracowników Biura, oraz dwóch członków Zarządu LGD związane z pracą w ramach realizacji LSR. Pozostałe koszty związane są z funkcjonowaniem Biura oraz organów LGD.

Koszty związane z nabywaniem umiejętności i aktywizacją.

I. Informowanie o obszarze działania LGD oraz LSR. Zadanie: prowadzenie strony internetowej LGD. Środki przeznaczone na ciągłe prowadzenie i zarządzanie stroną internetową LGD, tj.: aktualizacja strony, zamieszczanie materiałów, informacji, dokumentów, zdjęć, filmików. To także archiwizacja materiałów informacyjnych o obszarze objętym LSR, realizacji LSR, oraz działalności LGD. Wydanie kalendarza biurkowego LGD.

II. Szkolenia zespołu biorącego udział we wdrażaniu LSR; Zadanie: Szkolenie specjalistyczne indywidualne na potrzeby Biura LGD. W celu podnoszenia kwalifikacji pracowników Biura.

III. Wydarzenia o charakterze promocyjnym; Zadanie - Wydanie materiałów reklamowych tj.: Piłki plażowe, teczki konferencyjne, cukierki promocyjne, torebki reklamowe papierowe, pamięć USB, które będą mogły być wykorzystywane podczas wydarzeń aktywizujących, promocyjnych, jako forma reklamy LGD i promocja programy PROW.

Zadanie: zakup nagród przewidzianych dla dzieci biorących udział w imprezach promocyjnych organizowanych na terenie LGD przez członków LGD. Stowarzyszenie od początku istnienia aktywnie uczestniczy w lokalnych wydarzeniach promocyjnych i kulturalnych jako współorganizator, czy podmiot wspierający. Tradycją stało się przeprowadzenie przez pracowników LGD konkursów dla najmłodszych podczas imprez lokalnych, których celem jest nauka poprzez zabawę. Są to wydarzenia organizowane głównie na świeżym powietrzu, w ciągu roku LGD uczestniczy w około 10 wydarzeniach promocyjno-aktywizacyjnych. Zadanie: Zakup powierzchni wystawienniczej i innych usług związanych z organizacją i uczestnictwem LGD w wydarzeniach promocyjnych, szkoleniowych lub aktywizujących lokalną społeczność. Zadanie mające na celu pobudzenie lokalnej społeczności do działania na rzecz rozwoju LGD, promocją LGD i LSR, poprzez uczestnictwo w zewnętrznych wydarzeniach, jak targi oraz uczestnictwo w wydarzeniach promocyjnych, szkoleniowych i kulturalnych.

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach działania 413 są wystawiane na Wnioskodawcę czyli na Stowarzyszenie.

Wydatki poniesione w ramach realizacji projektu, o którym mowa we wniosku, związane są z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stowarzyszenie na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji działania 413.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części, w ramach realizowanego w roku 2014 działania: "A" na podstawie umowy przyznania pomocy, zawartej z Samorządem Województwa a Stowarzyszeniem LGD.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie LGD nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Wszystkie wymienione wyżej, nabywane w roku 2013 towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarowi usług. Są one nabywane w ramach realizowanego projektu i na potrzeby projektu, czyli na wdrażanie lokalnej strategii rozwoju w ramach osi 4 Leader PROW 2007 - 2013. W związku z powyższym Stowarzyszenie nie będzie mogło w żaden sposób odzyskać poniesionego podatku VAT, dlatego też jest on kosztem kwalifikowalnym w ramach realizowanego działania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w roku 2014. W latach 2009, 2010, 2011, 2012, 2013 Stowarzyszenie składało wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej na działanie "A" z podobnym zapytaniem dotyczącym możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części, w ramach realizowanych w tych latach działań i przedstawiane przez Stowarzyszenie stanowiska zostały uznane za prawidłowe: IPPP1/443-1339/09-4/IZ, IPPP3/443-528/10-5/MG, IPPP3/443-365/11-4/KB, IPTPP2/443-367/12-3/JS, IPTPP1/443-363/13-4/MH.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.) kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach działania 413 "A" są wystawiane na Stowarzyszenie. Wydatki poniesione w ramach realizacji projektu, o którym mowa we wniosku, związane są z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a dokonane zakupy towarów w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części, w związku z realizacją projektu pn. "A", ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl