IPTPP3/443-25/13-2/KK - Prawo ochotniczej straży pożarnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia finansowanego ze środków Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443-25/13-2/KK Prawo ochotniczej straży pożarnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia finansowanego ze środków Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2013 r. (data wpływu 8 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "<...>" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "<...>".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Ochotnicza Straż Pożarna złożyła wniosek o przyznanie pomocy ze środków Osi Leader z działania 4.1/413 z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich wdrażanych, za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania <...>. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie, w wyniku czego została podpisana umowa na realizację projektu "<...>".

Ochotnicza Straż Pożarna <...> podpisała umowę przyznania pomocy nr <...> na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 z Samorządem Województwa <...> na realizację projektu "<...>", którego celem jest rozwijanie aktywności lokalnej mieszkańców Gminy.

Projekt jest realizowany w świetlicy wiejskiej w <...>. OSP ubiega się o uznanie podatku od towarów i usług (VAT) za kosztu kwalifikowanego. Realizując projekt OSP ponosi koszty zawierające podatek od towarów i usług. OSP nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, nie jest zarejestrowane w rejestrze płatników podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7. OSP nie prowadzi działalności gospodarczej.

Projekt jest zgodny z celami LSR II "Świadome i aktywne społeczeństwo warunkiem rozwoju gospodarczego i integracji społecznej". 2.1 Działania na rzecz zwiększenia zainteresowania własną tożsamością. Przedsięwzięcie <...> oraz projekt jest zgodny z celami Osi 3 PROW w zakresie poprawy jakości życia na obszarach wiejskich przez zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców wsi oraz promowanie obszarów wiejskich.

Budynek służy mieszkańcom jako świetlica już 50 lat i stanowi centrum życia wiejskiego. To tutaj odbywały się różnego rodzaju spotkania, zebrania wiejskie i uroczystości rodzinne. W ostatnich latach ze względu na zły stan techniczny, korzystanie ze świetlicy było utrudnione a czasem niemożliwe. Mieszkańcy takie uroczystości jak komunia św. czy chrzest organizowali w sąsiednich miejscowościach <...>. W 2011 r. w świetlicy odbyło się jedno zebranie wiejskie oraz jedno spotkanie nieformalnego Koła Gospodyń Wiejskich i spotkanie wieńcowe przy okazji plecenia wieńca na dożynki gminne. Spotkania odbywają się tylko w okresie letnim, gdyż w świetlicy nie ma ogrzewania. Widząc niepokojące zjawisko, iż mieszkańcy chcący skorzystać ze świetlicy muszą jeździć do sąsiedniej wsi, postanowili wspólnie zmodernizować świetlicę w <...>.

Zmodernizowana świetlica będzie prawdziwym ośrodkiem życia kulturalnego mieszkańców. W świetlicy organizowane będą m.in spotkania integracyjne, promujące ekologiczny tryb życia, zajęcia dla dzieci, spotkania z ciekawymi osobami.

W ramach projektu zostaną zakupione materiały do modernizacji: piecokuchnia wraz z 6 grzejnikami plus 2 szt. drzwi, 87 m2 płytek ceramicznych, 17 worków po 25kg kleju do płytek, 2 worków po 5kg fugi do płytek, 1 tona cementu, 3 tony piasku, 30I farby emulsyjnej, 15I farba olejna, 15I emulsja gruntująca.

Produkt projektu

Zostanie zmodernizowana jedna świetlica, zostanie położone 87 m2 płytek, zostanie pomalowane 88 m2 ścian, zostanie zakupione 6 grzejników. Dane zostaną pozyskane z faktur, z protokołu odbioru. Nastąpi wzrost atrakcyjności turystycznej obszaru LGD. Najważniejszym rezultatem jest stworzenie miejsca, gdzie mogą odbywać się spotkania osób starszych, dzieci i młodzieży, wpływające na zachowanie dziedzictwa kulturowego. W wyniku realizacji projektu zostaną zaspokojone potrzeby społeczne i kulturalne mieszkańców <...> oraz wzrośnie aktywności mieszkańców. W świetlicy odbywać się będą spotkania promujące lokalną kulturę, historie i tradycje.

Projekt rozpocznie się w maju 2013 r. i zakończy się w grudniu 2013 r. Faktury będą wystawione na OSP. Faktury zostaną przedstawione do refundacji w 2013 r. wraz z uznaniem podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego. Projekt nie generuje dochodu, korzystanie ze świetlicy jest ogólnodostępne i bezpłatne. Ochotnicza Straż Pożarna w <...> nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz realizowany projekt nie będziesłużył czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy OSP będzie miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego do wyżej wymienionego projektu zgodnie z art. 86 ustawy o VAT.

Czy OSP będzie miało prawo do zwrotu różnicy podatku zgodnie z art. 87 podatku o VAT w sytuacji kiedy projekt nie będzie służył czynnościom opodatkowanym, a OSP nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i w przyszłości też nie będzie.

Zdaniem Wnioskodawcy, OSP w <...>, nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ustawy o VAT w związku z realizacją wyżej opisanego projektu gdyż poniesione wydatki nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto OSP nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługuje prawo zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ustawy o VAT.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas gdy zostaną spełnione określone warunki (art. 86, art. 87 ustawy o podatku VAT), tzn. odliczenia tego czynu dokonuje zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności podatkowych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczeniapodatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami podatkowymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W przypadku Wnioskodawcy warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem oraz OSP nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją. Tym samym OSP nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Art. 87 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Ochotnicza Straż Pożarna w <...> nie prowadzi działalności gospodarczej i nie składa deklaracji VAT-7. Wnioskodawca realizuje projekt pod nazwą "<...>" z zakresu małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. Jak wskazał Wnioskodawca projekt rozpocznie się w maju 2013 r. i zakończy się w grudniu 2013 r. Faktury będą wystawione na OSP w <...>. Faktury zostaną przedstawione do refundacji w 2013 r. wraz z uznaniem podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego. Projekt nie generuje dochodu, korzystanie ze świetlicy jest ogólnodostępne i bezpłatne. Ochotnicza Straż Pożarna w <...> nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz realizowany projekt nie będzie służył czynnościom opodatkowanym.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wynika z wniosku - wykonanie przedmiotowego projektu nie będzie wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych oraz Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego zadania. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Zainteresowany, w zakresie przedmiotowego projektu, nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.).

Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia ww. warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa podatkowego oraz opis sprawy przedstawiony we wniosku, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług oraz prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "<...>" ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a ponadto Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywał z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Zainteresowanego powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl