IPTPP3/443-23/14-2/KK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443-23/14-2/KK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2014 r. (data wpływu 14 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "<...>" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "<...>".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Ochotnicza Straż Pożarna w <...> zawarła umowę na realizację operacji pn. "<...>" w ramach osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - Działanie Małe Projekty. Ochotnicza Straż Pożarna nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników. W ramach realizowanej operacji udostępniona zostanie dla lokalnej społeczności świetlica wiejska, która leży przy lokalnej pętli szlaku rowerowego biegnącego przez <...>. Świetlica będzie pełnić funkcję miejsca spotkań i integracji lokalnej społeczności oraz miejsca kreowania lokalnych inicjatyw, które będą miały na celu zachowanie dziedzictwa kulturowego jako atrakcji turystycznej na <...>.

Wykorzystując zasoby przyrodniczo - krajobrazowe przy budynku świetlicy zostanie przygotowane miejsce do wypoczynku. Złożony projekt pn. "<...>" obejmuje następujące działania:

1. Roboty remontowo - modernizacyjne oraz wyposażenie budynku świetlicy wiejskiej w <...>.

W ramach tego zadania zostanie wykonana zmiana pokrycia dachowego nad częścią budynku OSP, bezpośrednio nad świetlicą. Skorodowana, nie nadająca się do użytku blacha zostanie wymieniona na nową - blachę powlekaną profilowaną trapezową. Aby docieplić pomieszczenie świetlicy zostanie dodatkowo wykonana izolacja termiczna z wełny mineralnej stropu nad świetlicą. Pomieszczenie udostępnionej świetlicy dotychczas nie było ogrzewane. Dlatego konieczne jest zamontowanie aparatu grzewczo-wentylacyjnego, który zgodnie ze swoim przeznaczeniem będzie pełnił funkcje ogrzewania na czas organizowanych spotkań i przedsięwzięć. W celu zmniejszenia ubytków cieplnych w pomieszczeniu a także utrzymania odpowiedniej temperatury zostanie wymieniona stolarka drzwiowa - drzwi zewnętrzne (1 szt.) oraz drzwi wewnętrzne (2 szt.)

Aby rozwijać aktywność społeczności lokalnej, jak również zachęcić ich do współuczestnictwa w organizowanych przedsięwzięciach zostanie zakupione wyposażenie (15 szt. stołów, 105 szt. krzesełek, 2 szt. wieszaków a także 2 kpl. serwisu obiadowego po 24 szt. każdy). Zakupiony sprzęt pozwoli na zorganizowanie spotkań oraz różnorodnych form warsztatów dla społeczności lokalnej. Efekt ten będzie wykorzystany do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2. Zagospodarowanie terenu przyległego do budynku świetlicy wiejskiej w <...>.

W ramach realizowanej operacji zostanie również zagospodarowany teren przy świetlicy, zlokalizowanej w budynku Ochotniczej Straży Pożarnej. Budynek położony jest nad rzeką B., w otoczeniu pięknej zieleni, gdzie źródła rzeki są wyjątkowo czyste. Jest to miejsce wręcz stworzone do odpoczynku dla turystów przemierzających szlak rowerowy. W ramach tego działania zostanie wykonane bezpieczne zejście do źródełka, zadaszenie źródełka-altanka. Zostanie również zamontowany stojak na rowery (na 12 miejsc). Wykonane ławki parkowe i stolik będą ustawione na terenie przy świetlicy. Teren ten będzie ogólnodostępny dla turystów i mieszkańców. Efekt ten będzie wykorzystany do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Działania te przyczynią się do kształtowania pozytywnego i nowoczesnego obrazu wsi podnosząc jej atrakcyjność turystyczną, zmieniając tym samym mentalność ludności wiejskiej i podejście do posiadanych walorów krajobrazowych. Operacja ma za zadanie wywołać osobiste zaangażowanie mieszkańców dając możliwość samorealizacji i poczucia uczestnictwa we wspólnocie i współtworzeniu. Uaktywni potencjał kulturowy i społeczny jakim dysponuje społeczeństwo miejscowości <...>.

Przy przygotowaniu wniosku o dofinansowanie dla przedmiotowego projektu Ochotnicza Straż Pożarna złożyła oświadczenie, w którym stwierdza, że nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego podatku VAT, w związku z czym stanowi on koszt kwalifikowany objęty dofinansowaniem. Wymaganym załącznikiem do wniosku o płatność w przypadku, gdy Beneficjent złożył do wniosku o przyznanie pomocy oświadczenie o kwalifikowalności VAT oraz wykazał w kosztach kwalifikowalnych podatek VAT jest interpretacja indywidualna wydana przez upoważniony organ zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Po zakończeniu zadania inwestycja będzie stanowiła własność Ochotniczej Straży Pożarnej i będzie wykorzystywana do prowadzonej działalności rozwijającej i zaspokajającej potrzeby kulturalne i społeczne mieszkańców, ochrony i promocji kultury lokalnej. Wyremontowana i wyposażona świetlica będzie udostępniana mieszkańcom nieodpłatnie. Zagospodarowany teren przy świetlicy będzie ogólnie dostępny, mieszkańcy będą mogli z niego korzystać bez ponoszenia opłat.

Celem realizowanego projektu jest rozwijanie aktywności społeczności lokalnej w promowaniu i zachowaniu lokalnego dziedzictwa kulturowego poprzez remont połączony z modernizacją i wyposażeniem świetlicy wraz z zagospodarowaniem terenu przy świetlicy.

Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007- 2013 - Działanie Małe Projekty jest wdrażany do końca 2014 r. W ramach realizowanego projektu "<...>" faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki będą wystawiane na Ochotniczą Straż Pożarną.

Wnioskodawca - Ochotnicza Straż Pożarna nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przy przygotowaniu wniosku o dofinansowanie dla przedmiotowego projektu Ochotnicza Straż Pożarna złożyła oświadczenie, w którym stwierdza, że nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego podatku VAT, w związku z czym stanowi on koszt kwalifikowany objęty dofinansowaniem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanej operacji "<...>" w ramach osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 -2013 - Działanie Małe Projekty Ochotnicza Straż ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Ochotnicza Straż Pożarna nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników VAT. Towary i usługi niezbędne do wykonania planowanego zakresu inwestycji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Remont wraz z modernizacją świetlicy wiejskiej nie jest inwestycją, która ma generować przychody, zatem nie jest możliwe odzyskanie podatku od towaru i usług zakupionych w celu realizacji tej inwestycji. Ochotnicza Straż Pożarna nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania pn. "<...>" w ramach osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 - Działanie Małe Projekty.

Wnioskodawca oświadcza, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz, że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7. Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej i związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca realizuje projekt w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, pod nazwą: "<...>". W ramach realizacji projektu zostanie wykonana zmiana pokrycia dachowego nad częścią budynku OSP, bezpośrednio nad świetlicą, dodatkowo zostanie wykonana izolacja termiczna z wełny mineralnej stropu nad świetlicą oraz zostanie wymieniona stolarka drzwiowa. W ramach realizowanej operacji zostanie również zagospodarowany teren przy świetlicy, zlokalizowanej w budynku Ochotniczej Straży Pożarnej. Efekt ten będzie wykorzystany do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Po zakończeniu zadania inwestycja będzie stanowiła własność Ochotniczej Straży Pożarnej i będzie wykorzystywana do prowadzonej działalności rozwijającej i zaspokajającej potrzeby kulturalne i społeczne mieszkańców, ochrony i promocji kultury lokalnej. Wyremontowana i wyposażona świetlica będzie udostępniana mieszkańcom nieodpłatnie. Zagospodarowany teren przy świetlicy będzie ogólnie dostępny, mieszkańcy będą mogli z niego korzystać bez ponoszenia opłat. W ramach realizowanego projektu faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki będą wystawiane na Wnioskodawcę. Z opisu sprawy wynika, że towary i usługi niezbędne do wykonania planowanego zakresu inwestycji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Remont wraz z modernizacją świetlicy wiejskiej nie jest inwestycją, która ma generować przychody, zatem nie jest możliwe odzyskanie podatku od towaru i usług zakupionych w celu realizacji tej inwestycji.

Wobec powyższego rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury dokumentującej wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki z tytułu realizacji projektu pn. "<...>", ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl