IPTPP3/443-22/11-4/IB - Stawka podatku VAT dla usług wymiany wodomierzy w obiektach budownictwa mieszkaniowego oraz robót konserwacyjnych dotyczących lokali objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP3/443-22/11-4/IB Stawka podatku VAT dla usług wymiany wodomierzy w obiektach budownictwa mieszkaniowego oraz robót konserwacyjnych dotyczących lokali objętych społecznym programem mieszkaniowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 22 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zastosowania stawki podatku VAT dla wymiany wodomierzy w obiektach budownictwa mieszkaniowego - jest prawidłowe,

* zastosowania stawki podatku VAT do robót konserwacyjnych dotyczących lokali objętych społecznym programem mieszkaniowym, przy których następuje przekroczenie limitów powierzchni klasyfikujących dany lokal do budownictwa społecznego - jest prawidłowe,

* obowiązku posiadania dokumentów potwierdzających, iż dany lokal klasyfikuje się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 22 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku VAT do usług wymiany wodomierzy w obiektach budownictwa mieszkaniowego, możliwości stosowania obniżonej 8% stawki VAT dla robót konserwacyjnych przeprowadzanych w lokalach, w których następuje przekroczenie limitów powierzchniowych, oraz obowiązku posiadania dokumentów potwierdzających, iż dany lokal klasyfikuje się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odbioru i oczyszczania ścieków. Jako usługi dodatkowe świadczy m.in. usługi wymiany wodomierzy, które uległy uszkodzeniu lub zakończył się dla nich okres legalizacji. Wymiana ma miejsce na wewnętrznych instalacjach wodociągowych wbudowanych w budynek, w lokalach mieszkalnych takich jak: mieszkania zarządzane przez wspólnoty mieszkaniowe, spółdzielnie mieszkaniowe oraz w domkach jednorodzinnych lub wielorodzinnych.

Wodomierze instalowane są w mieszkaniach. Kosztem usługi jest wartość zużytych materiałów (w tym wartość nowego wodomierza) oraz praca montera będącego pracownikiem Spółki. Wartość netto zużytych materiałów często przekracza 50% wartości netto wykonanej usługi. Za wymianę wodomierzy wystawiana jest faktura VAT za usługi instalacyjno-montażowe przy zastosowaniu podstawowej stawki podatku VAT tj. 23%. Przedmiotowa usługa została sklasyfikowana przez Urząd Statystyczny w Łodzi jako "roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających" PKWiU 43.22.11.0.

W uzupełnieniu z dnia 22 czerwca 2011 r. Wnioskodawca dodał, iż do dnia złożenia wniosku, tj. do 19 maja 2011 r. Spółka dokonywała wymiany wodomierzy w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym, gdzie nie zostały przekroczone limity powierzchniowe, o których mowa w art. 41 ust. 12b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przy wymianie wodomierzy w obiektach budownictwa mieszkaniowego można zastosować obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8%.

2.

Czy Spółka zobowiązana jest posiadać dokumenty potwierdzające, iż dany lokal klasyfikuje się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

3.

Czy obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8% można stosować do robót konserwacyjnych dotyczących lokali objętych społecznym programem mieszkaniowym, przy których następuje przekroczenie limitów powierzchni klasyfikujących dany lokal do budownictwa społecznego.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Usługa wymiany wodomierzy jest usługą konserwacyjną dlatego też mają tu zastosowanie przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług § 7 ust. 1 pkt 2 i 3. W oparciu o te przepisy do wymiany wodomierzy w lokalach mieszkalnych, w których świadczone są usługi czyli: w mieszkaniach zarządzanych przez wspólnoty mieszkaniowe, spółdzielnie mieszkaniowe oraz w domkach jednorodzinnych i wielorodzinnych przy spełnieniu kryterium powierzchniowego, stosuje się obniżoną stawkę VAT w wysokości 8%, gdyż należą one do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:

a.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

b.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Ad. 2

Wnioskodawca uważa, iż powinien posiadać dokument potwierdzający powierzchnię użytkową lokalu lub budynku mieszkalnego. Ponieważ akty prawne nie określają takiego dokumentu, zdaniem Wnioskodawcy wystarczające byłoby oświadczenie zlecającego wykonanie przedmiotowej usługi.

Ad. 3

W obiektach określonych w § 7 ust. 1 pkt 3 mieszczą się lokale objęte społecznym programem mieszkaniowym, przekraczające limity powierzchni użytkowej określone w art. 41 ust. 12c ustawy o podatku od towarów i usług. Można zatem zastosować tu również obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8% przy uwzględnieniu warunku z § 7 ust. 3, czyli w przypadku gdy wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych nie przekracza 50% tej podstawy. Natomiast jeżeli przekraczają 50% to należy rozliczyć udziałem, czyli zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 146a ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących: <...li>

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy (§ 7 ust. 3 ww. rozporządzenia).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykuł przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odbioru i oczyszczania ścieków. Jako usługi dodatkowe świadczy m.in. usługi wymiany wodomierzy, które uległy uszkodzeniu lub zakończył się dla nich okres legalizacji. Wymiana ma miejsce na wewnętrznych instalacjach wodociągowych wbudowanych w budynek, w lokalach mieszkalnych takich jak: mieszkania zarządzane przez wspólnoty mieszkaniowe, spółdzielnie mieszkaniowe oraz w domkach jednorodzinnych lub wielorodzinnych.

Do dnia złożenia wniosku, tj. do 19 maja 2011 r. Spółka dokonywała wymiany wodomierzy w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym, gdzie nie zostały przekroczone limity powierzchniowe, o których mowa w art. 41 ust. 12b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)

Kosztem usługi jest wartość zużytych materiałów (w tym wartość nowego wodomierza) oraz praca montera będącego pracownikiem Spółki. Wartość netto zużytych materiałów często przekracza 50% wartości netto wykonanej usługi. Za wymianę wodomierzy wystawiana jest faktura VAT za usługi instalacyjno-montażowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku VAT do usług wymiany wodomierzy w obiektach budownictwa mieszkaniowego, możliwości stosowania obniżonej 8% stawki VAT dla robót konserwacyjnych przeprowadzanych w lokalach, w których następuje przekroczenie limitów powierzchniowych, o których mowa w art. 41 ust. 12b ustawy oraz obowiązku posiadania dokumentów potwierdzających, iż dany lokal klasyfikuje się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Biorąc pod uwagę opis zaistniałego stanu faktycznego oraz powołane regulacje stwierdzić należy, iż w analizowanej sprawie przedmiotowe usługi polegające na wymianie wodomierzy w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym, gdzie nie zostały przekroczone limity powierzchniowe, o których mowa w art. 41 ust. 12b ustawy, należy zaklasyfikować jako roboty konserwacyjne mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont. Zatem usługi te mogą korzystać z obniżonej do wysokości 8% stawki podatku pod warunkiem, że wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych nie przekracza 50% tej podstawy (§ 7 ust. 2 rozporządzenia).

Natomiast w przypadku wykonywania usług konserwacyjnych wykonywanych w obiektach mieszkalnych, w których występuje przekroczenie limitów powierzchniowych klasyfikujących dany obiekt do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, usługi te mogą korzystać z obniżonej do wysokości 8% stawki podatku pod warunkiem, że wartość towarów bez podatku wchodzących do podstawy opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych nie przekracza 50% tej podstawy (§ 7 ust. 3 rozporządzenia).

eżeli jednak wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia przez Wnioskodawcę robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy, obniżoną 8% stawkę podatku stosuje się tylko do wskazanych limitów powierzchniowych zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy.

W odniesieniu do obowiązku posiadania przez Wnioskodawcę dokumentów potwierdzających, iż dany lokal klasyfikuje się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym należy wskazać, iż w zakresie zastosowania właściwej stawki opodatkowania to na podatniku ciąży odpowiedzialność w zakresie udowodnienia wystąpienia okoliczności uzasadniających zastosowanie stawki podatku innej niż stawka podstawowa, tj. w tym przypadku 8%. Ustawodawca oczekuje, aby to podatnik wykazał, że świadczone przez niego usługi są związane z budownictwem mieszkaniowym oraz, że powierzchnie użytkowe są odpowiednie. Powyższe ma wynikać z materiału dowodowego jakim dysponuje podatnik. Ustawa o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia wydane na jej podstawie nie określają rodzaju i formy dokumentów, jednakże podatnik powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne, które formalnie i w sposób niebudzący wątpliwości potwierdzać będą powierzchnię użytkową, np. kserokopią dokumentacji budowlanej, na podstawie której taką powierzchnię można obliczyć, aktem notarialnym, w którym wymieniona byłaby powierzchnia mieszkania lub budynku, przydziałem ze spółdzielni z wymienionymi powierzchniami poszczególnych pomieszczeń mieszkalnych.

Tym samym za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż powinien posiadać odpowiednie dokumenty, jednak fakt posiadania przez Wnioskodawcę oświadczeń od zlecających wykonanie przedmiotowych usług, które potwierdzają powierzchnię użytkową lokalu lub budynku mieszkalnego, jako potwierdzenie przynależności obiektu do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie jest wystarczający do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT. Jak wskazano bowiem powyżej, dokumenty uprawniające do obniżenia stawki podatku powinny być wiarygodne i w sposób niebudzący wątpliwości powinny potwierdzać związek wykonanych robót z budownictwem mieszkaniowym. Jednak posiadanie wyłącznie oświadczenia nabywcy usług nie jest wystarczającym dowodem potwierdzającym fakt świadczenia usług w budynku zaliczanym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Podatnik winien dysponować materiałem dowodowym, który będzie stanowił podstawę uznania, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi są związane z budownictwem mieszkaniowym o określonych powierzchniach. Może to być np. kopia dokumentów budowlanych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl