IPTPP2/443-991/12-4/AW - Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania sprzedaży towarów używanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-991/12-4/AW Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania sprzedaży towarów używanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2012 r. (data wpływu 27 listopada 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 stycznia 2013 r. (data wpływu 25 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania sprzedaży towarów używanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania sprzedaży towarów używanych.

Pismem z dnia 23 stycznia 2013 r. wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz zadanego pytania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest samorządową jednostką budżetową podległą Marszałkowi Województwa, zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zgodnie ze statutem, wykonuje zadania własne Marszałka oraz realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, wynikające z przepisów art. 11 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 145) w zakresie własności wód, gospodarki wodnej i melioracji wodnych oraz ochrony przed powodzią i suszą.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a czynności opodatkowane występują głównie w umowach cywilnoprawnych np. umowy najmu, dzierżawy składników majątkowych oraz użytkowania gruntów Skarbu Państwa, znajdujących się pod wodami rzek.

Wnioskodawca dokonuje zakupu telefonów komórkowych dla celów służbowych, z których korzystają pracownicy. Czasami z telefonów służbowych przeprowadzane są rozmowy prywatne, za które pracownicy są obciążani. Po okresie użytkowania dłuższym niż pół roku, Wnioskodawca dokona sprzedaży używanych telefonów komórkowych na rzecz pracowników lub innego podmiotu gospodarczego (np. komis), korzystając ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca ma zamiar także sprzedać pracownikom inne używane składniki majątku (np. sprzęt komputerowy, fotograficzny, samochody osobowe o pojemności od 1100 do 2000 m3), które użytkowane są powyżej 6 miesięcy, stosując stawkę zwolnioną od podatku od towarów i usług.

Ww. składniki majątkowe są wykorzystywane zgodnie ze Statutem, zarówno na potrzeby realizacji zadań własnych Marszałka jak i do realizacji powierzonych Marszałkowi Województwa zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, wynikających z przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2011 r. - Prawo wodne w zakresie własności wód, gospodarki wodnej i melioracji wodnych oraz ochrony przed powodzią i suszą.

Zadania z zakresu administracji rządowej, to m.in.: utrzymywanie i konserwacja urządzeń melioracji wodnych podstawowych, utrzymanie i obsługa budowli piętrzących, zbiorników wodnych, urządzeń zabezpieczających przed powodzią i suszą oraz wałów przeciwpowodziowych, utrzymanie i konserwacja rzek i kanałów, a także monitoring wód i urządzeń wodnych umożliwiających ograniczenie skutków działań żywiołów.

Do zadań własnych należą m.in. zadania związane z utrzymaniem bieżącym jednostki oraz zadania związane z utrzymaniem i wyposażeniem Wojewódzkiego Magazynu Przeciwpowodziowego i Kryzysowego.

Należy nadmienić, iż składniki wyżej wymienione (z wyjątkiem samochodów osobowych o pojemności od 1100 do 2000 m3) są wykorzystywane zarówno do realizacji zadań opodatkowanych, wynikających z umów cywilnoprawnych np.: umowy najmu i dzierżawy, jak również do wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej, a także do realizacji zadań własnych Marszałka, zgodnie z rozdz. II § 4 ust. 1 Statutu z dnia 1 marca 2006 r., które są czynnościami nieopodatkowanymi. Natomiast samochody osobowe są wykorzystywane tylko do czynności nieopodatkowanych.

W piśmie z dnia 23 stycznia 2013 r. Wnioskodawca wskazał, iż przy zakupie składników majątku, w skład których wchodzą:

* samochody osobowe o pojemności od 1100 do 2000 m3 należące do grupy 7 KŚT - środki transportu - 741 samochody osobowe;

* zestawy komputerowe należące do grupy 4 KŚT - 491 - zespoły komputerowe, oraz

* aparaty fotograficzne należące do przedmiotów niskocennych i wyposażenia - grupa VIII (PST - pozostałe środki trwałe) - maszyny liczące, maszyny do pisania, kalkulatory, sprzęt komputerowy, urządzenia elektroniczne i aparaty fotograficzne;

* telefony komórkowe należące do przedmiotów niskocennych i wyposażenia - grupa IX (PST - pozostałe środki trwałe) - sprzęt łączności, aparaty telefoniczne, telefony komórkowe, radiotelefony, telefaxy, centrale telefoniczne,

Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 23 stycznia 2013 r.).

Czy sprzedaż: samochodów osobowych o pojemności od 1100 do 2000 m3 należących do grupy 7 KŚT - 741 samochody osobowe; zestawy komputerowe należące do grupy 4 KŚT - 491 zespoły komputerowe oraz aparaty fotograficzne należące do przedmiotów niskocennych i wyposażenia - grupa VIII (PST - pozostałe środki trwałe - maszyny liczące, maszyny do pisania, kalkulatory, sprzęt komputerowy, sprzęt elektroniczny, aparaty fotograficzne); telefony komórkowe należące do przedmiotów niskocennych i wyposażenia - grupa IX (PST - pozostałe środki trwałe - sprzęt łączności, aparaty telefoniczne, telefony komórkowe, telefaxy, centrale telefoniczne), w stawce zwolnionej od podatku od towarów i usług (VAT) jest zgodna z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż używanych telefonów komórkowych oraz innych składników majątku takich jak np.: sprzęt komputerowy, fotograficzny, samochody osobowe o pojemności od 1100 do 2000 m3 w stawce zwolnionej od podatku i usług jest zgodna z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ponieważ spełnione zostały następujące warunki:

* w momencie zakupu ww. składników majątku nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

* okres używania przez Wnioskodawcę składników majątku przekroczył pół roku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 2 pkt 22 ww. ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 43 ust. 2 ustawy, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Z powyżej przedstawionego stanu prawnego wynika, że aby towar (ruchomość) uznać za używany, towar ten musi być używany przez nabywcę przez co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania nim jak właściciel. Przez używanie, w myśl Słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN SA, strona internetowa - www.sjp.pwn.pl), należy rozumieć posługiwanie się, wykorzystywanie czegoś w charakterze narzędzia. Nie jest zatem wystarczające samo tylko posiadanie danego towaru, czy też prawa własności do towaru, przez wskazany przepisem czas, jeśli posiadaniu nie będzie towarzyszyło faktyczne wykorzystywanie towaru. Aby sprzedaż tego towaru używanego mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku, spełniony musi być warunek dotyczący prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, a ściślej mówiąc brak tego prawa do odliczenia. Analizując spełnienie warunków do zastosowania ww. zwolnienia nie wystarczy stwierdzenie, że podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, istotnym jest wskazanie, czy podatnikowi takie prawo przysługiwało.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług - jako samorządowa jednostka budżetowa podległa Marszałkowi Województwa, wykonuje zadania własne Marszałka oraz realizuje zadania z zakresu administracji rządowej. Wnioskodawca dokonuje zakupu telefonów komórkowych dla celów służbowych, z których korzystają pracownicy. Po okresie użytkowania dłuższym niż pół roku, Wnioskodawca dokona sprzedaży używanych telefonów komórkowych na rzecz pracowników lub innego podmiotu gospodarczego (np. komis). Wnioskodawca ma zamiar także sprzedać pracownikom inne używane składniki majątku (np. sprzęt komputerowy, fotograficzny, samochody osobowe o pojemności od 1100 do 2000 m3), które użytkowane są powyżej 6 miesięcy, stosując stawkę zwolnioną od podatku od towarów i usług.

Przy zakupie składników majątku, takich jak: samochody osobowe, zestawy komputerowe, aparaty fotograficzne, telefony komórkowe, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT.

Ww. składniki majątkowe są wykorzystywane zgodnie ze Statutem Wnioskodawcy, zarówno na potrzeby realizacji zadań własnych Marszałka jak i do realizacji powierzonych Marszałkowi Województwa zadań zleconych z zakresu administracji rządowej.

Mając więc na uwadze przywołane wyżej przepisy oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że składniki majątku, objęte zakresem pytania, będące przedmiotem planowanej sprzedaży, spełniają definicję towaru używanego, bowiem jak wynika z przedstawionych okoliczności, zostały zakupione i były wykorzystywane przez Wnioskodawcę przez okres dłuższy niż 6 miesięcy. Ponadto, przy ich zakupie - jak wskazał Wnioskodawca - nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT.

W związku z powyższym, sprzedaż przedmiotowych składników majątku, będących towarami używanymi, korzystać będzie ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl