IPTPP2/443-966/12-4/IR - Prawo uczelni wyższej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z budową ośrodka badawczo-rozwojowego, finansowaną ze środków unijnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-966/12-4/IR Prawo uczelni wyższej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z budową ośrodka badawczo-rozwojowego, finansowaną ze środków unijnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia z dnia 12 listopada 2012 r. (data wpływu 15 listopada 2012 r.) uzupełnionego pismem z dnia 10 stycznia 2013 r. (data wpływu 15 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "....".

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 stycznia 2013 r. poprzez doprecyzowanie przedstawionego opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Uniwersytet (Wnioskodawca) jest państwową szkołą wyższą. W ramach prowadzonej działalności posiada kompleks klinik Wydziału....., w których prowadzone są badania przedkliniczne oraz badania stricte kliniczne.

Budynki, w których mieszczą się jednostki prowadzące badania kliniczne powstały w latach 50-tych ubiegłego stulecia i obecnie znajdują się w złym stanie technicznym. System i układ przestrzenny budynków nie pozwala na ich modernizację i nadbudowę, a jedynym sposobem na zmianę istniejącej bazy lokalowej jest wyburzenie części istniejących budynków i wybudowanie na ich miejscu nowoczesnego obiektu spełniającego wymagane normy technologiczne i laboratoryjne oraz umożliwiające prowadzenie specjalistycznych badań klinicznych. W świetle dyrektyw Unii Europejskiej posiadanie przez placówki uniwersyteckie obiektów spełniających odpowiednie wymogi związane z przetrzymywaniem i hodowlą zwierząt jest niezbędnym warunkiem prowadzenia badań naukowych na zwierzętach oraz urzędowego uznawania uzyskanych wyników. Ustawa o ochronie zwierząt wraz z rozporządzeniami Rady Ministrów reguluje szczegółowe warunki przeprowadzania doświadczeń, sposób i tryb ich kontrolowania oraz warunki bytowe zwierząt laboratoryjnych w zwierzętarniach. By stworzyć warunki do takich badań konieczny jest kompleks budynków klinicznych wyposażonych w pomieszczenia dla zwierząt zdrowych, chorych lub podejrzanych o chorobę, przechodzących kwarantannę, klatki, pojemniki na karmę i wodę, systemy cieków, mierniki temperatury i wilgotności powietrza oraz w odpowiednie zaplecze lekarsko-zootechniczne.

W ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski..... 2007-2013 Oś Priorytetowa I: Nowoczesna gospodarka Działanie 1.3 Wspieranie innowacji, został złożony przez Wnioskodawcę do PARP wniosek o dofinansowanie realizacji projektu "...". Całkowity koszt projektu w kwocie 76.000.000 zostanie sfinansowany: w 85% wkładem wspólnotowym (EFRR), w 5% wkładem budżetu państwa oraz w 10% wkładem własnym uczelni. Celem głównym projektu jest budowa Innowacyjnego Centrum jako kluczowego w Polsce..... ośrodka badawczo-rozwojowego dla potrzeb gospodarki.

Kompleks budynków Innowacyjnego Centrum będzie się składał z 2 budynków: budynek A- Innowacyjne Centrum... (klinika dużych zwierząt) oraz budynek B - Innowacyjne Centrum... (klinika małych zwierząt).

W nowym kompleksie budynków będą miały swoją siedzibę 4 jednostki:

* Katedra.... i Klinika.

* Katedra..... i Klinika....

* Katedra i Klinika....

* Katedra i Klinika.....

Oprócz wybudowania budynków Centrum, kluczowym zadaniem w projekcie jest zakup specjalistycznego sprzętu oraz aparatury naukowo-badawczej dla modernizowanych oraz nowo utworzonych jednostek (laboratoriów, pracowni, zakładów). Bezpośrednim beneficjentem projektu jest Wydział......, zaś grupę docelową w projekcie stanowi liczne grono przedsiębiorstw zainteresowanych wynikami badań przedklinicznych i klinicznych w szeroko pojętych naukach weterynaryjnych. Główna grupa przedsiębiorstw korzystających z usług Centrum będzie wywodziła się z sektora przemysłu farmaceutycznego, w szczególności będą to przedsiębiorstwa testujące lub produkujące produkty lecznicze dla zwierząt i ludzi, ponadto Zakłady....., które potrzebują zapewnienia stałych usług kontrolno-certyfikujących, a także liczne podmioty z sektora usług weterynaryjnych oraz grupy producentów rolnych zajmujących się produkcją zwierzęcą. Projekt przyczyni się do rozwoju współpracy instytucjonalnej pomiędzy instytucjami badawczymi i przedsiębiorstwami, poza tym powstały ośrodek naukowo-badawczy będzie również swego rodzaju centrum doskonałości i transferu wiedzy w zakresie nauk weterynaryjnych. Z ekspertyz oraz doradztwa Centrum będą korzystali nie tylko przedsiębiorcy, ale również różnego rodzaje instytucje państwowe. Ponadto Centrum będzie stanowić ośrodek referencyjny dla setek zakładów leczniczych dla zwierząt prowadzonych przez lekarzy weterynarii pierwszego kontaktu w regionie Polski....... Funkcjonowanie Centrum w dużym stopniu przyczyni się również do zwiększenia możliwości szkolenia kadry naukowej i studentów przy zastosowaniu zaawansowanych naukowo technik i metod badawczych. Inwestycja wpłynie pozytywnie na nowe możliwości w zakresie wzbogacenia i transferu wiedzy, tak wobec kadry naukowo-badawczej, jak i studentów uczelni, z którymi jednostka współpracuje. Również pracownicy naukowi oraz doktoranci będą mogli prowadzić w nowo utworzonym Centrum swoje badania z użyciem zwierząt laboratoryjnych, a publikacje wyników opartych na badaniach przeprowadzonych w zmodernizowanych laboratoriach będą przyczyniać się do podniesienia prestiżu uczelni na arenie krajowej i międzynarodowej.

Realizacja projektu przyniesie również szereg niemierzalnych rezultatów, do których należy zaliczyć:

* poprawę konkurencyjności naukowej Uniwersytetu i współpracujących z nim jednostek naukowych na poziomie krajowym i międzynarodowym,

* podniesienie jakości prowadzonych badań ciągłych oraz ich lepsze dostosowanie do potrzeb gospodarczych,

* rozwój współpracy badawczej pomiędzy jednostkami naukowymi na terenie....... i Polski........

W piśmie z dnia 10 stycznia 2013 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki dotyczące ww. projektu będą wystawiane na Uniwersytet. Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji ww. projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w ww. projekcie istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub proporcjonalnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia części ani całości podatku VAT z ww. projektu, ponieważ efektem projektu będą publikacje naukowe oparte na badaniach, które nie mają konkretnego nabywcy, są wiedzą opublikowaną, ogólnodostępną dla wszystkich. Badania te będą finansowane z dotacji na działalność statutową. W budynkach nowo wybudowanych klinik nie będzie prowadzona sprzedaż opodatkowana. Natomiast już istniejące kliniki prowadzą sprzedaż usług klinicznych na rzecz osób fizycznych i firm i z tego tytułu Wnioskodawca korzysta z odliczenia podatku naliczonego w takiej części w jakiej są one związane z czynnościami opodatkowanymi.

Dzięki nowopowstałemu budynkowi zwiększy się baza lokalowa Uczelni. Nowa powierzchnia będzie przeznaczona jedynie na badania i prace naukowe. Zakupiony w ramach projektu sprzęt i aparatura badawcza pozwoli na zaspokojenie obecnych potrzeb naukowców i przedsiębiorców. Nowa i innowacyjna aparatura badawcza pozwoli na przeprowadzenie badań naukowych (co wcześniej nie było możliwe ze względu na przestarzały i niedokładny sprzęt) oraz ułatwi i usprawni prace pracownikom naukowym, umożliwi dalszy rozwój naukowy pracowników Uczelni. Otrzymana dotacja ze środków Programu Operacyjnego Rozwój Polski...... na wybudowanie i wyposażenie Innowacyjnego Centrum pozwoli Wnioskodawcy na dalszy rozwój infrastruktury badawczo-rozwojowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest państwową szkoła wyższą oraz zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności posiada kompleks klinik Wydziału......, w których prowadzone są badania przedkliniczne oraz badania stricte kliniczne. W ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski... 2007-2013 Oś Priorytetowa I: Nowoczesna gospodarka Działanie 1.3 Wspieranie innowacji, został złożony przez Wnioskodawcę do PARP wniosek o dofinansowanie realizacji projektu "...". Całkowity koszt projektu w kwocie 76.000.000 zostanie sfinansowany: w 85% wkładem wspólnotowym (EFRR), w 5% wkładem budżetu państwa oraz w10% wkładem własnym uczelni. Celem głównym projektu jest budowa Innowacyjnego Centrum jako kluczowego w Polsce ośrodka badawczo-rozwojowego dla potrzeb gospodarki.

Oprócz wybudowania budynków Centrum, kluczowym zadaniem w projekcie jest zakup specjalistycznego sprzętu oraz aparatury naukowo-badawczej dla modernizowanych oraz nowo utworzonych jednostek (laboratoriów, pracowni, zakładów). Bezpośrednim beneficjentem projektu jest Wydział....., zaś grupę docelową w projekcie stanowi liczne grono przedsiębiorstw zainteresowanych wynikami badań przedklinicznych i klinicznych w szeroko pojętych naukach weterynaryjnych. Projekt przyczyni się do rozwoju współpracy instytucjonalnej pomiędzy instytucjami badawczymi i przedsiębiorstwami, poza tym powstały ośrodek naukowo-badawczy będzie również swego rodzaju centrum doskonałości i transferu wiedzy w zakresie nauk weterynaryjnych. Funkcjonowanie Centrum w dużym stopniu przyczyni się również do zwiększenia możliwości szkolenia kadry naukowej i studentów przy zastosowaniu zaawansowanych naukowo technik i metod badawczych. Inwestycja wpłynie pozytywnie na nowe możliwości w zakresie wzbogacenia i transferu wiedzy, tak wobec kadry naukowo-badawczej, jak i studentów uczelni, z którymi jednostka współpracuje. Również pracownicy naukowi oraz doktoranci będą mogli prowadzić w nowo utworzonym Centrum swoje badania z użyciem zwierząt laboratoryjnych, a publikacje wyników opartych na badaniach przeprowadzonych w zmodernizowanych laboratoriach będą przyczyniać się do podniesienia prestiżu uczelni na arenie krajowej i międzynarodowej.

Nadto Wnioskodawca wskazał, iż faktury dokumentujące poniesione wydatki dotyczące ww. projektu będą wystawiane na Zainteresowanego. Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji ww. projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z podatku VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - zakupione towary i usług w ramach realizacji ww. projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z podatku VAT. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług w ramach ww. projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części (proporcjonalnie) z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją projektu p.n. "..." w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski...2007-2013, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym wskazano, iż nabyte towary i usługi będą związane z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego (np. przeznaczenia zakupionych towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl