IPTPP2/443-964/13-5/IR - Możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-964/13-5/IR Możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2013 r. wg daty nadania (data wpływu 11 grudnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 lutego 2014 r. (data wpływu 6 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "......" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ".......".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 lutego 2014 r. poprzez doprecyzowanie przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego oraz kwestie związane z reprezentacją.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 3 lutego 2014 r.)

W dniu 17 kwietnia 2013 r..... Sp. z o.o. (Wnioskodawca) złożyło wniosek o dofinansowanie pn. "........" w ramach osi priorytetowej 4 Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013". W ramach projektu firma ma zamiar zlecić kompleksową obsługę realizacji projektu firmie zewnętrznej, która wystawi z tytułu realizacji zadania Fakturę VAT. Cała inwestycja zrealizowana będzie na terenie LGR........, ale swoim zasięgiem obejmie całą Polskę.

Wnioskodawca planuje w ramach operacji wybudować wieżę obserwacyjną na własnych stawach rybnych. Planuje również wydać książkę oraz album przyrodniczy, dodatkowo planuje wykupić program sponsorowany na antenie Polskiego Radia. Projekt, który Wnioskodawca złożył w związku z realizacją operacji dotyczącej wzmocnienia konkurencyjności i utrzymania atrakcyjności obszarów zależnych od rybactwa w sektorze społeczno-gospodarczym jest projektem niedochodowym i w ramach prowadzonej działalności nie generuje żadnych przychodów własnych. Projekt będzie finansowany w 85% ze środków pochodzących z Unii Europejskiej, natomiast w 15% z własnych środków Wnioskodawcy. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, gdyż Wnioskodawca nie przewiduje przychodów własnych.

Nadto Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą wystawione na Zainteresowanego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie mógł odzyskać podatek VAT w związku z wydatkami poniesionymi w trakcie realizacji projektu w ramach środka 4.1. "Rozwój obszarów zależnych od rybactwa" programu operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013".

Zdaniem Wnioskodawcy, jest firmą, która prowadzi działalność o charakterze zarobkowym i z tytułu wykonywanej działalności może odzyskać podatek VAT. Jednakże w związku z realizacją projektu w ramach środka 4.1. "Rozwój obszarów zależnych od rybactwa" programu operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" gospodarstwo jako zarejestrowany czynny podatnik VAT nie ma możliwości odzyskania podatku VAT poprzez odliczenie podatku naliczonego w ramach realizacji ww. inwestycji. Dlatego też, Zainteresowany traktuje podatek VAT jako koszt kwalifikowalny.

W związku z powyższym konieczne jest uzyskanie interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości odzyskania podatku VAT związanego z ponoszonymi w związku z tą operacją kosztami. Dokonywane w ramach operacji związanej z wnioskiem zakupy towarów i usług nie są związane z czynnościami obciążonymi podatkiem VAT.

Według art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom VAT tylko, gdy dokonywane zakupy mają bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi i generują tym samym przychód dla podatnika. Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z brakiem opodatkowanych czynności, nie występuje podatek VAT należny. Podatek VAT zatem może być kosztem kwalifikowalnym.

W ocenie Zainteresowanego, z uwagi na fakt, iż dokonywane zakupy w ramach projektu są udostępniane społeczeństwu nieodpłatnie, a Wnioskodawca nie będzie prowadził działalności gospodarczej w oparciu o zakupione przedmioty i usługi, nie ma możliwość odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług złożył wniosek o dofinansowanie pn. "...." w ramach osi priorytetowej 4 Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013". W ramach projektu firma ma zamiar zlecić kompleksową obsługę realizacji projektu firmie zewnętrznej, która wystawi z tytułu realizacji zadania Fakturę VAT. Cała inwestycja zrealizowana będzie na terenie LGR....., ale swoim zasięgiem obejmie całą Polskę. Wnioskodawca planuje w ramach operacji wybudować wieżę obserwacyjną na własnych stawach rybnych. Planuje również wydać książkę oraz album przyrodniczy, dodatkowo planuje wykupić program sponsorowany na antenie Polskiego Radia. Projekt, który Wnioskodawca złożył w związku z realizacją operacji dotyczącej wzmocnienia konkurencyjności i utrzymania atrakcyjności obszarów zależnych od rybactwa w sektorze społeczno-gospodarczym jest projektem niedochodowym i w ramach prowadzonej działalności nie generuje żadnych przychodów własnych. Projekt będzie finansowany w 85% ze środków pochodzących z Unii Europejskiej, natomiast w 15% z własnych środków Wnioskodawcy. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, gdyż Wnioskodawca nie przewiduje przychodów własnych. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą wystawione na Zainteresowanego.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie ww. warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ".....", ponieważ nabyte towary i usługi w ramach przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl