IPTPP2/443-963/12-4/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-963/12-4/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2012 r. (data wpływu 14 listopada 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 stycznia 2013 r. (data wpływu 24 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w drodze korekty podatku naliczonego na podstawie art. 91 ustawy oraz ustalenia okresu ponoszenia wydatków objętych ww. korektą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w drodze korekty podatku naliczonego na podstawie art. 91 ustawy oraz ustalenia okresu ponoszenia wydatków objętych ww. korektą.

Pismem z dnia 22 stycznia 2013 r. wniosek został uzupełniony poprzez doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego oraz stanowiska.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

G... od 2004 r. realizuje zadanie inwestycyjne na podstawie decyzji Prezydenta Miasta. Wykonanie ww. zadania zlecono jednostce budżetowej - G....

W 2004 r. Wnioskodawca zlecił opracowanie założeń i naukowej koncepcji przyszłego ogrodu botanicznego wraz z opinią na temat jego lokalizacji. W 2005 r. odbył się konkurs na opracowanie koncepcji ogrodu botanicznego. Zwycięzca konkursu otrzymał zlecenie na wykonanie dokumentacji projektowo - kosztorysowej ogrodu. W latach 2006-2009 opracowana została ta dokumentacja.

Budowa obiektu podzielona jest na dwa etapy:

* I etap obejmuje część ekspozycyjną, efektem rzeczowym ma być powstanie infrastruktury technicznej, dróg i ścieżek, oczek wodnych, oraz nasadzeń specjalistycznych.

* II etap obejmuje część kubaturową, efektem rzeczowym ma być powstanie budynków, magazynów, laboratorii, palmiarni.

Od 2009 r. rozpoczęto prace budowlane polegające na wykonaniu fragmentu kanalizacji deszczowej i sieci wodociągowej. W kolejnym 2010 r. wybudowano ogrodzenie części południowej. W tym samym roku nastąpiły pierwsze specjalistyczne nasadzenia. Lata 2011-2012 to dalsza budowa sieci wodno - kanalizacyjnej wraz ze zbiornikami wody do podlewania, wykonanie podbudowy pod główne drogi oraz nasadzenia specjalistyczne. Nadal trwa realizacja zadania inwestycyjnego i w planach na dalsze lata działalności... przewiduje się dalszą kontynuację zadania inwestycyjnego.

Planowane przeznaczenie ww. obiektu, który powstanie z realizacji inwestycji, zgodnie z decyzją Ministra Środowiska miało służyć działalności edukacyjno - naukowej oraz popularyzatorskiej o charakterze niekomercyjnym.

W dniu 5 listopada 2012 r. Prezydent Miasta wydał zarządzenie o tym, że udostępnianie obiektu Ogrodu Botanicznego, od dnia zakończenia budowy będzie dokonywane wyłącznie na zasadzie odpłatnej sprzedaży opodatkowanej w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

Obecnie Wnioskodawca realizuje pierwszy etap budowy ogrodu botanicznego, nad którym patronat naukowy pełni Uniwersytet, po ukończeniu którego będzie ta część udostępniona zwiedzającym oraz będzie prowadzona działalność edukacyjno - popularyzatorska. Po ukazaniu się ww. zarządzenia Prezydenta podjęto decyzję, że udostępnianie zwiedzającym I części obiektu, oraz działalność edukacyjno - popularyzatorska będzie odbywać się odpłatnie (sprzedaż biletów).

Wnioskodawca, w trakcie realizacji inwestycji, nie dokonywał i nadal nie dokonuje obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. inwestycji.

Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 30 sierpnia 2004 r. w związku ze świadczeniem usług, które w myśl ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu VAT (wynajem pomieszczeń) oraz prowadzi ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca jest samorządową jednostką budżetową podmiotowo zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ realizuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których został powołany (Uchwała Rady Miasta) z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilno-prawnych.

W piśmie z dnia 22 stycznia 2013 r. Wnioskodawca wskazał, iż zadanie inwestycyjne było realizowane w ramach Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Miasta w latach 2004-2010, a następnie w ramach Wieloletniego Planu Finansowego w latach 2011-2013. Zadanie inwestycyjne ww. było i jest realizowane z własnych środków Miasta, bez udziału środków unijnych.

Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji zadania inwestycyjnego były wystawiane na Wnioskodawcę. Efekty rzeczowe powstałe z realizacji przedmiotowej inwestycji będą własnością Gminy, natomiast pozostaną w ewidencji środków trwałych i administracji Wnioskodawcy.

Planowane przeznaczenie części obiektu Ogrodu Botanicznego powstającego w ramach I etapu realizacji inwestycji, zgodnie z decyzją Ministra Środowiska, miało służyć działalności edukacyjno - naukowej oraz popularyzatorskiej o charakterze niekomercyjnym do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, do momentu wydania w listopadzie 2012 r. zarządzenia Prezydenta Miasta dotyczącego udostępniania obiektu Ogrodu Botanicznego na zasadzie odpłatnej sprzedaży opodatkowanej od dnia zakończenia budowy. Przed dniem wydania ww. zarządzenia Prezydenta nie został oddany żaden efekt rzeczowy z tytułu realizowanej inwestycji. Wszystkie efekty rzeczowe, które powstaną w ramach I etapu realizacji ww. inwestycji będą zaliczane na podstawie przepisów o podatku dochodowym do środków trwałych podlegających amortyzacji. Będą to m.in.: infrastruktura techniczna, drogi, ścieżki, nasadzenia specjalistyczne, zbiorniki wodne, ogrodzenie, instalacje wodociągowe, deszczowe, kanalizacyjne, elektryczna, część ekspozycyjna obejmująca poszczególne działy ogrodu, w których będą jednorodne, specjalistyczne kolekcje.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z wydanym zarządzeniem Prezydenta Miasta o odpłatnym udostępnianiu obiektu Ogrodu Botanicznego, od dnia zakończenia budowy istnieje możliwość obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 od poniesionych nakładów inwestycyjnych z tytułu realizacji I etapu inwestycji i dokonanie korekty zgodnie z art. 91 ustawy o VAT, oraz jaki okres wstecz uwzględnić od poniesionych nakładów inwestycyjnych przy dokonywaniu korekty.

Zdaniem Wnioskodawcy (uzupełnionym pismem z dnia 22 stycznia 2013 r.), w związku z powyższymi wyjaśnieniami w świetle obecnego i przyszłego stanu jaki będzie miał miejsce, istnieje możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ustawy o VAT w odniesieniu do realizowanej inwestycji i dokonanie korekty zgodnie z art. 91 ustawy o VAT, ponieważ poniesione wydatki dotyczące realizacji inwestycji w zakresie I etapu, jak i przyszłe przeznaczenie będzie związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Okres wstecz jaki należy uwzględnić przy dokonywaniu korekty w stosunku do nakładów poniesionych na realizację inwestycji tj. data od której można dokonać korekty kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z ustawą o VAT, liczy się od momentu poniesienia pierwszych wydatków na realizację ww. inwestycji tj. od 2004 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jako jednostka budżetowa realizuje od 2004 r., na podstawie decyzji Prezydenta Miasta, zadanie inwestycyjne w ramach Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Miasta w latach 2004-2010, a następnie w ramach Wieloletniego Planu Finansowego w latach 2011-2013. Budowa obiektu podzielona jest na dwa etapy. Pierwszy etap obejmuje część ekspozycyjną, której efektem rzeczowym ma być powstanie infrastruktury technicznej, dróg i ścieżek, oczek wodnych, oraz nasadzeń specjalistycznych. Drugi etap obejmuje część kubaturową. Jej efektem rzeczowym ma być powstanie budynków, magazynów, laboratoriów, palmiarni. Od 2009 r. rozpoczęto prace budowlane polegające na wykonaniu fragmentu kanalizacji deszczowej i sieci wodociągowej. W kolejnym 2010 r. wybudowano ogrodzenie części południowej. W tym samym roku nastąpiły pierwsze specjalistyczne nasadzenia. Lata 2011-2012 to dalsza budowa sieci wodno - kanalizacyjnej wraz ze zbiornikami wody do podlewania, wykonanie podbudowy pod główne drogi oraz nasadzenia specjalistyczne. Nadal trwa realizacja przedmiotowego zadania inwestycyjnego i w planach na dalsze lata działalności Wnioskodawca przewiduje dalszą kontynuację zadania inwestycyjnego. Wszystkie efekty rzeczowe, które powstaną w ramach I etapu realizacji ww. inwestycji będą zaliczane na podstawie przepisów o podatku dochodowym do środków trwałych podlegających amortyzacji. Będą one własnością Gminy, natomiast pozostaną w ewidencji środków trwałych i administracji Wnioskodawcy.

Planowane przeznaczenie części obiektu Ogrodu Botanicznego powstającego w ramach I etapu realizacji inwestycji, miało służyć działalności edukacyjno - naukowej oraz popularyzatorskiej o charakterze niekomercyjnym do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, do momentu wydania w listopadzie 2012 r. zarządzenia Prezydenta Miasta dotyczącego udostępniania obiektu Ogrodu Botanicznego na zasadzie odpłatnej sprzedaży opodatkowanej od dnia zakończenia budowy. Po ukazaniu się ww. zarządzenia Prezydenta Miasta podjęto decyzję, że udostępnianie zwiedzającym I części obiektu, oraz działalność edukacyjno - popularyzatorska będzie odbywać się odpłatnie (sprzedaż biletów).

Wnioskodawca w trakcie realizacji przedmiotowej inwestycji nie dokonywał i nadal nie dokonuje obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z jej realizacją.

Przed dniem wydania ww. zarządzenia Prezydenta nie został oddany żaden efekt rzeczowy z tytułu realizowanej inwestycji. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji zadania inwestycyjnego były wystawiane na Wnioskodawcę.

Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 cyt. ustawy. Zauważyć jednak należy, iż jego realizacja została obostrzona pewnymi ograniczeniami ustawowymi, wynikającymi z art. 88 i 90 ustawy oraz obowiązkami dokonywania korekt podatku naliczonego (art. 91 ustawy).

Na podstawie art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W myśl art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Z art. 91 ust. 2 ustawy wynika, że w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Zgodnie z ust. 2a powołanego artykułu, obowiązek dokonywania korekt w ciągu 10 lat, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy opłat rocznych pobieranych z tytułu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste; w przypadku tych opłat przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

Natomiast stosownie do ust. 3 powołanego artykułu, korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Ustawodawca ustalił również zasady postępowania w sytuacji, gdy w okresie korekty nastąpi sprzedaż towaru. Stosownie do zapisu art. 91 ust. 4 ustawy, w przypadku, gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy (art. 91 ust. 5 ustawy).

W myśl art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1.

opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2.

zwolnione lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Natomiast zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Stosownie do art. 91 ust. 7d ustawy, w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

Ponadto zgodnie z art. 91 ust. 8 ustawy korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.

W treści wniosku jednoznacznie wskazano, iż inwestycja jest w trakcie realizacji. Decyzja o zmianie sposobu wykorzystania powstających efektów rzeczowych inwestycji ze związanych z czynnościami nieopodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, na opodatkowane została podjęta w listopadzie 2012 r. w związku z wydanym zarządzeniem Prezydenta Miasta. Zatem od momentu wydania ww. zarządzenia, Wnioskodawca nabył prawo do odliczenia podatku na skutek zmiany koncepcji wykorzystania, powstającego w wyniku realizacji inwestycji mienia. Od tego bowiem momentu zmieniło się wykorzystanie zakupionych towarów i usług. Przed dniem podjęcia decyzji o zmianie przeznaczenia żaden efekt rzeczowy z tytułu realizowanej inwestycji nie został oddany do użytkowania.

Skoro środki trwałe (efekty rzeczowe) powstające w ramach realizacji I etapu inwestycji nie zostały oddane do użytkowania tj. nigdy nie były wykorzystywane do działalności zwolnionej, opodatkowanej ani niepodlegającej opodatkowaniu, to tym samym nie nastąpiła zmiana przeznaczenia środka trwałego, lecz zmiana przeznaczenia towarów i usług nabytych do wytworzenia środka trwałego. Decyzję o zmianie przeznaczenia zakupionych towarów i usług podjęto przed oddaniem środka trwałego do użytkowania.

Ze względu więc na związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług do wytworzenia inwestycji, a tym samym ma prawo do skorygowania nieodliczonego podatku VAT poprzez dokonanie korekty kwoty podatku naliczonego na zasadach wynikających z powołanych przepisów art. 91 ust. 1-3 w związku z art. 91 ust. 7 i 8 ustawy. Korekty podatku naliczonego, w stosunku do wydatków na towary i usługi, ponoszonych przed dniem ich zmiany przeznaczenia, należy więc dokonać jednorazowo w deklaracji składanej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia zakupionych towarów i usług.

Natomiast odnośnie zakupów dokonywanych po zmianie przeznaczenia, należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 i ust. 11 ustawy, tj. na bieżąco, czyli w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę bądź też w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Jeśli Wnioskodawca nie dokona odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku naliczonego (art. 86 ust. 10 ustawy) lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy), ma prawo dokonać korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, o czym stanowi art. 86 ust. 13 ustawy. Należy podkreślić, iż Wnioskodawca może dokonać korekty deklaracji jedynie za ten miesiąc, nie mając wyboru złożenia korekty za kolejne dwa okresy rozliczeniowe.

Odnosząc się do okresu wstecz jaki należy uwzględnić przy dokonywaniu korekty w związku z poniesionymi nakładami inwestycyjnymi, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca może uwzględnić przy dokonywaniu korekty wydatki poniesione od początku inwestycji tj. od 2004 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl