IPTPP2/443-95/12-4/KW - Prawo ochotniczej straży pożarnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupami dokonanymi w celu realizacji przedsięwzięcia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-95/12-4/KW Prawo ochotniczej straży pożarnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupami dokonanymi w celu realizacji przedsięwzięcia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2012 r. (data wpływu 27 stycznia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 kwietnia 2012 r. (data wpływu 23 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją operacji "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją operacji "...".

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 kwietnia 2012 r. poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w piśmie z dnia 17 kwietnia 2012 r.).

Ochotnicza Straż Pożarna została zarejestrowana jako stowarzyszenie w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu. Stowarzyszenie realizuje cele w zakresie prowadzenia działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej. Działa na rzecz integracji społeczności lokalnej, wspomaga wszelkie inicjatywy mające na celu aktywizację lokalnego społeczeństwa.

W roku 2011 Zainteresowany złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych Projektów pt. "...".

W dniu 9 listopada 2011 r. podpisano umowę nr z Samorządem Województwa. Wartość wnioskowanej kwoty wynosi zł. Podatek VAT został zaliczony jako wydatek kwalifikowalny.

W ramach realizacji zadania zamontowano w świetlicy wiejskiej kominek. Poprzez ten remont planowana operacja ma na celu zwiększenie aktywności społecznej i kulturowej mieszkańców wsi. Świetlica wiejska docelowo ma służyć lokalnej społeczności jako miejsce organizacji wydarzeń kulturalnych oraz kultywowania lokalnych tradycji przez mieszkańców wsi oraz okolicznych wsi gminy.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, gdyż działalność Stowarzyszenia opiera się na działalności społecznej i w pełni bezpłatnej na rzecz lokalnej społeczności. Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego działania będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zakupione towary nie będą w żadnym stopniu wykorzystywane do celów zarobkowych, gdyż celem działalności statutowej Stowarzyszenia jest działalność bezpłatna. Zakupione towary posłużą do sprawnej organizacji spotkań społeczności lokalnej, wydarzeń kulturalnych i świąt okolicznościowych, do czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Udział w przewidzianych spotkaniach, jak również sposób wykorzystywania zakupionych towarów nie będzie w żaden sposób związany z działalnością odpłatną.

Celem operacji jest zwiększenie aktywności, integracji oraz wzmocnienie tożsamości kulturowej społeczności lokalnej poprzez wyposażenie świetlicy w miejscowości, służącej jako miejsce spotkań dla formalnych i nieformalnych grup społecznych chcących aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym i kulturalnym społeczności wiejskiej oraz działać na rzecz kultywowania tradycji lokalnych. Cel operacji przyczynia się do osiągnięcia celów Osi 4 LEADER na lata 2007-2013 w zakresie podnoszenia jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym LSR oraz rozwijanie aktywności mieszkańców wsi. Wyposażenie nabyte w ramach umowy z Urzędem Marszałkowskim będzie służyć społeczności lokalnej. Zgodnie ze statutem Wnioskodawca jest organizacją non-profit.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 17 kwietnia 2012 r.).

Czy Wnioskodawca w odniesieniu do realizowanych zadań ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości czy części.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 17 kwietnia 2012 r.), mając na uwadze art. 15 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie jest podatnikiem podatku VAT w związku z czym nie będzie mógł w żaden sposób odzyskać poniesionego podatku VAT, ponieważ ww. działanie nie będzie wykorzystane na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca działający w formie stowarzyszenia, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie realizuje cele w zakresie prowadzenia działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej. Działa na rzecz integracji społeczności lokalnej, wspomaga wszelkie inicjatywy mające na celu aktywizację lokalnego społeczeństwa. W roku 2011 Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych Projektów pt. "...". W dniu 9 listopada 2011 r. podpisano umowę z Samorządem Województwa. Wartość wnioskowanej kwoty wynosi zł. Podatek VAT został zaliczony jako wydatek kwalifikowalny. W ramach realizacji zadania zamontowano w świetlicy wiejskiej kominek. Poprzez ten remont planowana operacja ma na celu zwiększenie aktywności społecznej i kulturowej mieszkańców wsi. Świetlica wiejska docelowo ma służyć lokalnej społeczności jako miejsce organizacji wydarzeń kulturalnych oraz kultywowania lokalnych tradycji przez mieszkańców wsi oraz okolicznych wsi gminy.

Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego działania będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zakupione towary nie będą w żadnym stopniu wykorzystywane do celów zarobkowych. Zakupione towary posłużą do sprawnej organizacji spotkań społeczności lokalnej, wydarzeń kulturalnych i świąt okolicznościowych, do czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Udział w przewidzianych spotkaniach, jak również sposób wykorzystywania zakupionych towarów nie będzie w żaden sposób związany z działalnością odpłatną.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, nie są spełnione, gdyż jak wynika z wniosku, dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego działania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości do odliczenia podatku VAT w całości ani w części w związku z realizacją operacji "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl