IPTPP2/443-938/13-4/JS - Prawo szkoły zawodowej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-938/13-4/JS Prawo szkoły zawodowej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2013 r. (data wpływu 4 grudnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 stycznia 2014 r. (data wpływu 31 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "...".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 stycznia 2014 r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz wskazanie przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji indywidualnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Szkoła Zawodowa (Wnioskodawca) od 1 sierpnia 2005 r. do 17 maja 2010 r. korzystała ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Od 18 maja 2010 r. Uczelnia jest zarejestrowana jako podatnik VAT zwolniony oraz dodatkowo od 20 maja 2010 r. jako podatnik VAT-UE.

W dniu 28 czerwca 2013 r. Wnioskodawca podpisał z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę o dofinansowanie projektu pn. "..." w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 Osi priorytetowej I Nowoczesna Gospodarka Działania I.3 Wspieranie innowacji.

W ramach ww. projektu Wnioskodawca planuje wykonać prace adaptacyjne pomieszczeń o charakterze remontowo-modernizacyjnym (roboty budowlane) oraz zakup gotowych urządzeń i maszyn na potrzeby wyposażenia nowych laboratoriów oraz doposażenia istniejących laboratoriów. Wykonawcy robót oraz dostawcy zostaną wyłonieni w oparciu o prawo zamówień publicznych. Zgodnie z obowiązującymi zapisami umowy o dofinansowanie (Aneks nr 1 do umowy o dofinansowanie z dnia 14 października 2013 r.) realizacja projektu nastąpi w okresie od 1 lipca 2013 r. do 30 czerwca 2015 r.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że zakupy towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Według stanu na dzień złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, tj. w dniu 29 listopada 2013 r., a także w chwili obecnej, Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony.

Wnioskodawca jako uczelnia publiczna zawodowa wykonuje zadania wyszczególnione w art. 13 i 14 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 572 z późn. zm.), tj. prowadzi działalność statutową w zakresie kształcenia studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej, prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych oraz kształcenia i promowania kadr naukowych - przedmiotowo zwolnioną z podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

Wprawdzie w oparciu o postanowienia art. 13 ust. 2 uczelnia zawodowa nie ma obowiązku wykonywania czynności wymienionych w art. 13 ust. 1 pkt 3 i 4, ale wykonywanie ich jest przez uczelnię zawodową możliwe. Statut Wnioskodawcy w § 5 ust. 3 stanowi: "Uczelnia prowadzi badania naukowe, prace rozwojowe oraz świadczy usługi badawcze. Warunki prowadzenia badań naukowych, prac rozwojowych oraz usług badawczych określa senat". Na podstawie art. 91 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym działalność uczelni wymieniona w art. 13 i art. 14 przedmiotowej ustawy podlega zwolnieniu m.in. od podatku od towarów i usług.

Laboratoria i pracownie, które powstaną w wyniku realizacji powyższego projektu posłużą wspieraniu innowacyjności w regionie, a także współpracy pomiędzy Uczelnią a przedsiębiorcami, wzmacniając tym samym z jednej strony potencjał naukowo-badawczy Uczelni, a z drugiej zaś wspierając rozwój przedsiębiorczości, innowacyjności i poziom konkurencyjności przedsiębiorstw.

Prace badawcze, które będą prowadzone w oparciu o infrastrukturę powstałą w ramach przedmiotowego projektu będą wykonywane przez studentów Uczelni pod kierownictwem i opieką pracowników naukowo-dydaktycznych Uczelni w ramach działalności statutowej, a więc zwolnionej przedmiotowo od podatku od towarów i usług. Zakładane działania w zakresie badań naukowych oraz prac badawczych i rozwojowych będą wykonywane wyłącznie dla powiększenia dorobku nauk przyrodniczo-technicznych, a także wiedzy dotyczącej powyższych dziedzin i nie będą adresowane do konkretnych odbiorców na konkretne zlecenie.

Uzyskane w ten sposób efekty projektów badawczych i prac rozwojowych zrealizowanych przy wykorzystaniu infrastruktury (wspartej poprzez dofinansowanie ww. projektu) i prowadzonych w ramach współpracy z przedsiębiorcami w oparciu o wykorzystanie powstałej infrastruktury sfery B+R będą nieodpłatnie udostępniane przedsiębiorcom w ramach działalności objętej przedmiotowym projektem, a zatem będą wyłączone z opodatkowania w zakresie podatku od towarów i usług.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę, ale nie będą stanowiły podstawy do odliczenia podatku naliczonego VAT, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu udokumentowane tymi fakturami nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca w okolicznościach przedstawionych w opisie sprawy ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług VAT w całości lub w części zawartego w fakturach, które będą wystawiane w związku z realizacją projektu pn. "..." w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 Osi priorytetowej I Nowoczesna Gospodarka Działania I.3 Wspieranie innowacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako podatnik VAT zwolniony nie ma możliwości odzyskiwania podatku od towarów i usług VAT w całości lub w części, który będzie zawarty w fakturach dokumentujących przyszłe zakupy dostaw i usług na rzecz projektu pn. "..." w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 Osi priorytetowej I Nowoczesna Gospodarka Działania I.3 Wspieranie innowacji.

W pomieszczeniach zaadaptowanych i wyposażonych w ramach powyższego projektu nie będzie prowadzona działalność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT i związku z tym, zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami w tym zakresie, nie ma przesłanek umożliwiających odzyskanie przez Wnioskodawcę podatku VAT naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Uczelnia) od 18 maja 2010 r. jest zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony. W dniu 28 czerwca 2013 r. Zainteresowany podpisał z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę o dofinansowanie projektu pn. "..." w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 Osi priorytetowej I Nowoczesna Gospodarka Działania I.3 Wspieranie innowacji. W ramach ww. projektu Wnioskodawca planuje wykonać prace adaptacyjne pomieszczeń o charakterze remontowo-modernizacyjnym (roboty budowlane) oraz zakup gotowych urządzeń i maszyn na potrzeby wyposażenia nowych laboratoriów oraz doposażenia istniejących laboratoriów. Wykonawcy robót oraz dostawcy zostaną wyłonieni w oparciu o prawo zamówień publicznych. Zgodnie z obowiązującymi zapisami umowy o dofinansowanie realizacja projektu nastąpi w okresie od 1 lipca 2013 r. do 30 czerwca 2015 r.

Zakupy towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca jako uczelnia publiczna zawodowa wykonuje zadania wyszczególnione w art. 13 i 14 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym, tj. prowadzi działalność statutową w zakresie kształcenia studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej, prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych oraz kształcenia i promowania kadr naukowych - przedmiotowo zwolnioną z podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Uzyskane efekty projektów badawczych i prac rozwojowych zrealizowanych przy wykorzystaniu infrastruktury (wspartej poprzez dofinansowanie ww. projektu) i prowadzonych w ramach współpracy z przedsiębiorcami w oparciu o wykorzystanie powstałej infrastruktury sfery B+R będą nieodpłatnie udostępniane przedsiębiorcom w ramach działalności objętej przedmiotowym projektem, a zatem będą wyłączone z opodatkowania w zakresie podatku od towarów i usług.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę, ale nie będą stanowiły podstawy do odliczenia podatku naliczonego VAT, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu udokumentowane tymi fakturami nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwać prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji tego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zwrócić uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, z którego wynika, że towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl