IPTPP2/443-932/13-4/IR - Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług wniesienia do spółki komandytowej aportu w postaci zespołu składników majątkowych, stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-932/13-4/IR Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług wniesienia do spółki komandytowej aportu w postaci zespołu składników majątkowych, stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2013 r. (data wpływu 2 grudnia 2013 r.) uzupełnionego pismem z dnia 10 lutego 2014 r. (data wpływu 12 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wniesionego aportem do spółki zespołu składników majątkowych jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa i wyłączenie ww. czynności z opodatkowania podatkiem VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wniesionego aportem do spółki zespołu składników majątkowych jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa i wyłączenie ww. czynności z opodatkowania podatkiem VAT.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 lutego 2014 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

X spółka jawna (Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług reklamowych i informatycznych, w tym między innymi:

* wykonywania projektów reklam oraz sprzedaż materiałów reklamowych, m.in. ulotek, wizytówek, gadżetów reklamowych, roll-upów, kasetonów reklamowych, itp.;

* prowadzenia kampanii reklamowych na zlecenie klientów;

* projektowania, wykonywania i pozycjonowania stron www;

* sprzedaży domen internetowych;

* świadczenia usług programistycznych i informatycznych.

Ponadto Spółka wytworzyła we własnym zakresie system "A" stanowiący internetową platformę komunikacji z rodzicami, przeznaczoną dla sieci przedszkoli oraz pojedynczych placówek przedszkolnych. System "A" umożliwia internetową komunikację rodziców z przedszkolami, w tym prezentowanie przydatnych informacji dla rodziców, informowanie o bieżących wydarzeniach w przedszkolu, zamieszczanie materiałów zdjęciowych, dostosowanie przekazywanych informacji dla rodziców danego dziecka, udostępnianie rodzicom plików z zabawami, budowanie elektronicznej bazy kontaktowej, informowanie o obecnościach, rozliczenia za pobyt dziecka w przedszkolu. System umożliwia również masową wysyłkę korespondencji.

Spółka zawarła umowy z przedszkolami na odpłatne udostępnienie systemu A. Przedszkola, z którymi zawarto umowy mają prawo do nieodpłatnego testowania systemu przez pewien okres, po czym mogą odstąpić od umowy lub kontynuować korzystanie na zasadzie odpłatnej. Przedszkola w ramach umowy odpłatnej będą miały prawo korzystać z materiałów edukacyjnych opracowanych przez Wnioskodawcę.

Komunikacja w ramach platformy "A" odbywa się poprzez stronę internetową.... Przed dniem 24 lipca 2013 r. użytkownicy systemu "A" korzystali z niego w ramach okresu testowego. Wynagrodzenie z tytułu zawartych umów miało być przekazywane na wydzielony rachunek bankowy. System "A" wytworzony został we własnym zakresie, przez pracowników - informatyków zatrudnionych w spółce jawnej. Wszelkie wynagrodzenia i składki ZUS z tego tytułu zostały zapłacone przed dniem 24 lipca 2013 r.

W dniu 24 lipca 2013 r. Wnioskodawca przystąpił do spółki Y Sp. z o.o. spółka komandytowa jako komandytariusz, wnosząc wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, umożliwiającej prowadzenie przez spółkę komandytową niezależnej działalności gospodarczej.

Zgodnie z umową spółki komandytowej na elementy funkcjonalne i organizacyjne wniesionej zorganizowanej części przedsiębiorstwa składają się:

a.

prawa majątkowe, w tym autorskie do systemu "A";

b.

prawa i obowiązki wynikające z umów na udostępnienie platformy "A" zawartych przez Wnioskodawcę (komandytariusza) z użytkownikami systemu;

c.

prawa majątkowe, w tym autorskie, do materiałów edukacyjnych wytworzonych w ramach dotychczasowej działalności Wnioskodawcy (komandytariusza) przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym i udostępnianych w ramach platformy "A";

d.

prawa majątkowe w tym autorskie oraz ich zastrzeżenie wynikającej z prawomocnie wydanej decyzji o ochronie znaku towarowego "A" w Urzędzie Patentowym RP oraz prawa do domeny internetowej... wraz ze stroną internetową, poprzez którą odbywa się komunikacja przedszkoli z rodzicami.

Przedmiotem działalności gospodarczej spółki komandytowej, do której wniesiono wyżej opisany wkład niepieniężny jest odpłatne udostępnianie przedszkolom systemu "A" do celów komunikacji z rodzicami - w zakresie opisanym powyżej.

Spółka komandytowa przejęła obsługę wszystkich umów zawartych przez Wnioskodawcę przed dniem 24 lipca 2013 r. dotyczących systemu "A" i wynikające stąd prawa i obowiązki, jak również przyszłe zobowiązania wynikające z obowiązku przedłużenia serwerów oraz domeny....

System działa na zasadzie automatycznej - bezobsługowej, nie wymagającej zatrudniania pracowników. Niezbędną obsługę wykonują 2 osoby fizyczne - wspólnicy spółki jawnej będącej komandytariuszem spółki komandytowej. Wszelkie zobowiązania związane z wytworzeniem systemu oraz objęciem ochroną praw majątkowych przez Wnioskodawcę zostały opłacone przez spółkę jawną przed datą wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej. Spółka prowadzi ewidencję księgową w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

W piśmie z dnia 10 lutego 2014 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wniesiony aportem do spółki komandytowej zespół składników majątkowych, stanowił organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo wydzielony zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania i przeznaczony był do realizacji określonych zadań gospodarczych - to jest sprzedaży usług zdalnych (poprzez sieć Internet) w postaci systemu "A" wspierającego prace przedszkoli. System stanowi formę e-dziennika przeznaczonego dla przedszkoli i ułatwia komunikację z rodzicami. Wniesiony aportem zespół składników mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. Funkcjonowanie wydzielonej części przedsiębiorstwa oparte jest na wydzielonej domenie internetowej, systemie informatycznym oraz wynajmie serwera w centrum danych. Aby wydzielona część przedsiębiorstwa mogła niezależnie funkcjonować, nie było potrzebne wniesienie aportem urządzeń informatycznych, sprzętów, komputerów.

Nowoutworzona spółka komandytowa prowadzi niezależną działalność gospodarczą jedynie w zakresie świadczenia usług dostępu do platformy "A" w oparciu o (prawie) wyłącznie składniki wniesione aportem.

Zespół składników majątkowych i niematerialnych był wyodrębniony w ramach istniejącej spółki jawnej (która wniosła aport) w następujący sposób:

a. Organizacyjnie - Rozpoczęcie prac nad platformą "A" w celu sprzedaży usług dostępu, a tym samym wyodrębnienie organizacyjne w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, podjęte zostało w oparciu o uchwałę wspólników. Wnioskodawca ze względu na osiągane przychody nie jest zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych i posiadania statutu, planu kont lub polityki rachunkowości. Z uwagi na niewielką skalę działalności Spółka nie posiada również sformalizowanej struktury organizacyjnej. Jednakże platforma "A" stanowiła część działalności całkowicie różniącą się od podstawowej działalności Wnioskodawcy, tj. usług reklamowych i usług informatycznych, obsługiwana była przez wyodrębniony zespół ludzi (właścicieli) i wymagała zastosowania wydzielonej domeny internetowej, systemu informatycznego i wynajmowanego serwera w centrum danych. Oznacza to, że w sensie technicznym do świadczenia tej usługi wystarczającym zakresem materiałowym jest adres domenowy, stworzone oprogramowanie oraz wynajem serwera. Aby wydzielona część przedsiębiorstwa mogła funkcjonować, nie istniała konieczność wniesienia aportem urządzeń informatycznych, sprzętów technicznych, komputerów.

b. Finansowo - Spółka prowadziła dystrybucję usług dostępu do platformy "A" w ramach okresu testowego. Przy zatrzymaniu tej części przedsiębiorstwa w Spółce, wystawiane faktury oznaczane byłyby wydzieloną numeracją jednoznacznie identyfikującą przychody do wydzielonej części przedsiębiorstwa. W przyjętym systemie księgowym (podatkowa księga przychodów i rozchodów) wydatki opisywane były oznaczeniem "A" i tak księgowane, aby przy zastosowaniu mechanizmów filtrujących dane z podatkowej księgi przychodów i rozchodów można było wyodrębnić wszystkie zapisy (przychody i koszty) dotyczące platformy "A".

c. Funkcjonalnie - Usługi oferowane za pomocą platformy "A" są całkowicie odmienne od pozostałej działalności świadczonej przez Wnioskodawcę wnoszącego aport. Usługi oparte zostały o model chmury obliczeniowej (więcej na: http://pl.wikipedia.ord/wiki/Chmura_obliczeniowa), a obsługą systemu i akwizycją sprzedaży zajmowały się dedykowane do tego osoby (wspólnicy spółki). Zawarte na okres testowy umowy kontynuowane są przez niezależne przedsiębiorstwo spółki komandytowej już w formie odpłatnej. Podobnie - zobowiązania wynikające z wniesionych aportem praw majątkowych i składników, regulowane są w ramach niezależnie prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawca nadmienił, że platforma zlokalizowana w chmurze, korzystająca ze skojarzonej z nią domeny internetowej (wraz z subdomenami) stanowi część składników majątkowych obejmujących zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy wniesiony przez Wnioskodawcę wkład niepieniężny stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

2. Czy wniesienie przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów jako zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie do spółki komandytowej wyżej opisanego wkładu niepieniężnego nie podlega VAT, gdyż wnoszony zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, odpowiadającą kryteriom określonym w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy VAT przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W ocenie Zainteresowanego, podstawowym wymogiem jest więc, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych w tym zobowiązań, wydzielony w strukturze istniejącego przedsiębiorstwa. Wydzielenie to ma zachodzić zarówno na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej jak i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział oddział itp. Wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ponadto wymagane jest aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tę ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalne zdolności do niezależnego działania gospodarczego.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie wkładu niepieniężnego, opisane w części G niniejszego wniosku, wypełnia opisane wyżej warunki. Usługi odpłatnego udostępnienia platformy internetowej "A" stanowiły dla Wnioskodawcy wydzieloną i niezależną działalność polegającą na wynajmie aplikacji w modelu..., całkowicie odrębną od świadczonych usług reklamowych i informatycznych, przynoszącą określone przychody i generującą określone koszty niezależnie od pozostałych sfer działalności Wnioskodawcy. W ramach prowadzonej dla Spółki ewidencji księgowej (podatkowa księga przychodów i rozchodów) wszelkie operacje dotyczące platformy A zostały wyodrębnione poprzez stosowny opis pozwalający "wyfiltrować" przychody i koszty związane z tą działalnością.

Dla uzyskiwanych przychodów z tytułu odpłatnego udostępnienia systemu A przewidywano wydzielenie wyodrębnionego rachunku bankowego.

W oparciu o wniesiony aportem zespół składników majątkowych oraz praw i zobowiązań nowopowstała spółka komandytowa niezależnie prowadzi samodzielną działalność gospodarczą.

Uwzględniając powyższe, zdaniem Wnioskodawcy:

* wniesiony przez Spółkę wkład niepieniężny stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

* wniesienie przez Spółkę opisanego wyżej wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów, jako zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcji zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Należy zauważyć, iż powołany wyżej art. 6 pkt 1 ustawy stanowi implementację art. 19 ust. 1 i 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.).

W myśl art. 19 ust. 1 i 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Według art. 2 pkt 27e ustawy, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako: dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Spółka) będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług reklamowych i informatycznych. Ponadto Spółka wytworzyła we własnym zakresie system "A" stanowiący internetową platformę komunikacji z rodzicami, przeznaczoną dla sieci przedszkoli oraz pojedynczych placówek przedszkolnych. System "A" umożliwia internetową komunikację rodziców z przedszkolami, w tym prezentowanie przydatnych informacji dla rodziców, informowanie o bieżących wydarzeniach w przedszkolu, zamieszczanie materiałów zdjęciowych, dostosowanie przekazywanych informacji dla rodziców danego dziecka, udostępnianie rodzicom plików z zabawami, budowanie elektronicznej bazy kontaktowej, informowanie o obecnościach, rozliczenia za pobyt dziecka w przedszkolu. System umożliwia również masową wysyłkę korespondencji. Spółka zawarła umowy z przedszkolami na odpłatne udostępnienie systemu A. Przedszkola, z którymi zawarto umowy mają prawo do nieodpłatnego testowania systemu przez pewien okres, po czym mogą odstąpić od umowy lub kontynuować korzystanie na zasadzie odpłatnej. Przedszkola w ramach umowy odpłatnej będą miały prawo korzystać z materiałów edukacyjnych opracowanych przez Wnioskodawcę. Przed dniem 24 lipca 2013 r. użytkownicy systemu "A" korzystali z niego w ramach okresu testowego. Wynagrodzenie z tytułu zawartych umów miało być przekazywane na wydzielony rachunek bankowy. System "A" wytworzony został we własnym zakresie, przez pracowników - informatyków zatrudnionych w spółce jawnej.

W dniu 24 lipca 2013 r. Wnioskodawca przystąpił do spółki komandytowej jako komandytariusz, wnosząc wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, umożliwiającej prowadzenie przez spółkę komandytową niezależnej działalności gospodarczej. Zgodnie z umową spółki komandytowej na elementy funkcjonalne i organizacyjne wniesionej zorganizowanej części przedsiębiorstwa składają się:

a.

prawa majątkowe, w tym autorskie do systemu "A";

b.

prawa i obowiązki wynikające z umów na udostępnienie platformy "A" zawartych przez Wnioskodawcę (komandytariusza) z użytkownikami systemu;

c.

prawa majątkowe, w tym autorskie, do materiałów edukacyjnych wytworzonych w ramach dotychczasowej działalności Wnioskodawcy (komandytariusza) przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym i udostępnianych w ramach platformy "A";

d.

prawa majątkowe w tym autorskie oraz ich zastrzeżenie wynikającej z prawomocnie wydanej decyzji o ochronie znaku towarowego "A" w Urzędzie Patentowym RP oraz prawa do domeny internetowej... wraz ze stroną internetową, poprzez którą odbywa się komunikacja przedszkoli z rodzicami.

Przedmiotem działalności gospodarczej spółki komandytowej, do której wniesiono wyżej opisany wkład niepieniężny jest odpłatne udostępnianie przedszkolom systemu "A" do celów komunikacji z rodzicami - w zakresie opisanym powyżej.

Spółka komandytowa przejęła obsługę wszystkich umów zawartych przez Wnioskodawcę przed dniem 24 lipca 2013 r. dotyczących systemu "A" i wynikające stąd prawa i obowiązki, jak również przyszłe zobowiązania wynikające z obowiązku przedłużenia serwerów oraz domeny.... System działa na zasadzie automatycznej - bezobsługowej, nie wymagającej zatrudniania pracowników. Niezbędną obsługę wykonują 2 osoby fizyczne - wspólnicy spółki jawnej będącej komandytariuszem spółki komandytowej. Wszelkie zobowiązania związane z wytworzeniem systemu oraz objęciem ochroną praw majątkowych przez Wnioskodawcę zostały opłacone przez spółkę jawną przed datą wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej. Spółka prowadzi ewidencję księgową w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Nadto Wnioskodawca wskazał, że wniesiony aportem do spółki komandytowej zespół składników majątkowych, stanowił organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo wydzielony zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania i przeznaczony był do realizacji określonych zadań gospodarczych - to jest sprzedaży usług zdalnych (poprzez sieć Internet) w postaci systemu "A" wspierającego prace przedszkoli. System stanowi formę e-dziennika przeznaczonego dla przedszkoli i ułatwia komunikację z rodzicami. Wniesiony aportem zespół składników mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. Nowoutworzona spółka komandytowa prowadzi niezależną działalność gospodarczą jedynie w zakresie świadczenia usług dostępu do platformy "A" w oparciu o składniki wniesione aportem. Zespół składników majątkowych i niematerialnych był wyodrębniony w ramach istniejącej spółki jawnej (która wniosła aport) w sposób: organizacyjnie, finansowo oraz funkcjonalnie.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa wskazać należy, że skoro - jak wskazał Wnioskodawca w treści wniosku - zespół składników majątkowych, będący przedmiotem wkładu niepieniężnego wniesionego do spółki komandytowej posiada cechy wymienione w art. 2 pkt 27e ustawy, to mieści się w pojęciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W konsekwencji wniesienie w formie wkładu niepieniężnego przedmiotowego zespołu składników majątkowych, stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy, tj. nie będzie objęte zakresem przedmiotowym ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach opisu zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Powyższe oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl