IPTPP2/443-86/14-4/JS - Prawo uczelni wyższej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia współfinansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-86/14-4/JS Prawo uczelni wyższej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia współfinansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2014 r. (data wpływu 6 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 marca 2014 r. (data wpływu 7 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pt. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pt. "...".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 marca 2014 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Uniwersytet X (Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem VAT o numerze NIP..., przy odliczeniu podatku VAT naliczonego stosuje strukturę. Uniwersytet otrzymał dotację z WFOŚiGW na dofinansowanie zadania pt.: "...". Projekt obejmuje trzeci okres badań nad funkcjonowaniem nizinnej rzeki Y (największy prawostronny dopływ...). Jest to ocena stanu zaburzonego odcinka rzeki poniżej tamy i toru kajakowego. Regulacja wysokości upustu wody ze zbiornika zaporowego dała możliwość sterowania przepływem Y (jest to unikalne nie tylko na skalę krajową i międzynarodową w naturalnym ekosystemie). Badania pozwolą ustalić, z jakim natężeniem różne czynniki abiotyczne i biotyczne działają na poszczególne taksony bentofauny w tym dominujące w bentosie, ochotki (Chironomidae), a w szerszym aspekcie, umożliwią głębszą analizę czynników determinujących funkcjonowanie ekosystemów lotycznych. W badaniach skoncentrowano się na analizie kilku formacji ekologicznych:

1.

bentosu (najważniejszy dla krążenia materii i przepływu energii zespół organizmów zasiedlających dno), z uwzględnieniem mozaikowości dna;

2.

dryfu (podstawowy element stanowią młode organizmy, tuż po opuszczeniu osłon jajowych, które predestynowane są do unoszenia w wodzie, stanowiąc podstawowy element rozmieszczającego dryfu);

3.

stopnia pokrycia dna zanurzonymi makrofitami, które są siedliskiem dla epifitonu (bogate zasoby pokarmowe dla fauny tak bezkręgowej jak i ryb), miejscem składania jaj oraz schronieniem dla bardzo dużych populacji makrobezkręgowców, a także dla młodych ryb; hydrofity to refugium przed drapieżnikami i dostęp do obfitych zasobów pokarmowych).

Efektem końcowym jest przeprowadzenie w ramach zadania waloryzacji przyrodniczej, dzięki czemu będzie można określić zagrożenia na jakie narażone są zgrupowania zwierząt i wskazać siedliska wymagające szczególnej ochrony, co pozwoli chronić największe wartości przyrodnicze rzeki Y.

Zakup dokonany w ramach projektu nie będzie wykorzystywany do sprzedaży usług, natomiast będzie wykorzystany do rozwoju naukowego pracowników Katedry. Efektem wykonania zadania będzie ogólnodostępna publikacja, zamieszczona na stronach internetowych Wydziału, która będzie wykorzystywana do dalszej pracy naukowej (habilitacje).

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że dokonywane zakupy towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego zadania - jego zdaniem - są wykorzystywane do czynności zwolnionych z podatku VAT, tzn. będą służyły do sporządzenia ogólnodostępnego raportu na temat wpływu tamy i toru kajakowego na funkcjonowanie rzeki oraz będą wykorzystane w dalszej pracy naukowej pracowników Katedry.

Faktury związane z wydatkami ponoszonymi na realizację zadania wystawiane są na Katedrę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, zawartego w fakturach związanych z realizacją zadania, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 podatnikowi przysługuje odliczenie podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją zadania w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przypadku realizowanego zadania Uniwersytet otrzymał dotację z WFOŚiGW na przebadanie wpływu budowy tamy oraz toru kajakowego na funkcjonowanie niższej części rzeki Y. Efektem końcowym będzie raport z przeprowadzonych badań, który będzie ogólnodostępny. Badanie zostanie też wykorzystane do dalszej pracy naukowej pracowników Katedry. Projekt nie będzie przynosił korzyści, a jego efekty nie będą sprzedawane.

Zatem w projekcie Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów służących realizacji zadań projektowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Uniwersytet otrzymał dotację z WFOŚiGW na dofinansowanie zadania pt.: "...". Projekt obejmuje trzeci okres badań nad funkcjonowaniem nizinnej rzeki Y (największy prawostronny dopływ...). Jest to ocena stanu zaburzonego odcinka rzeki poniżej tamy i toru kajakowego. Efektem końcowym jest przeprowadzenie w ramach zadania waloryzacji przyrodniczej, dzięki czemu będzie można określić zagrożenia na jakie narażone są zgrupowania zwierząt i wskazać siedliska wymagające szczególnej ochrony, co pozwoli chronić największe wartości przyrodnicze rzeki Y.

Dokonywane zakupy towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego zadania-zdaniem Wnioskodawcy - są wykorzystywane do czynności zwolnionych z podatku VAT, tzn. będą służyły do sporządzenia ogólnodostępnego raportu na temat wpływu tamy i toru kajakowego na funkcjonowanie rzeki oraz będą wykorzystane w dalszej pracy naukowej pracowników Katedry. Faktury związane z wydatkami ponoszonymi na realizację zadania wystawiane są na Katedrę.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wynika z wniosku - dokonane zakupy towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego zadania nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, lecz do czynności zwolnionych z podatku VAT. W związku z powyższym, Zainteresowany nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego zadania. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pt. "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji tego zadania nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zwrócić uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, z którego wynika, że dokonywane zakupy towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego zadania są wykorzystywane do czynności zwolnionych z podatku VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy i nie było przedmiotem oceny.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl