IPTPP2/443-823/12-9/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-823/12-9/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2012 r. (data wpływu 24 września 2012 r.) uzupełnionym pismami z dnia 6 grudnia 2012 r. (data wpływu 10 grudnia 2012 r.) z dnia 2 stycznia 2013 r. (data wpływu 4 stycznia 2013 r.) oraz z dnia 14 stycznia 2013 r. (data wpływu 17 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pismami z dnia 6 grudnia 2012 r. oraz z dnia 2 i 14 stycznia 2013 r. wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie własnego stanowiska oraz doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Regionalne Centrum jest jednostką budżetową, która w ramach działania 2.4 finansowanego z RPOWŚ 2007-2013 modernizuje zespół pałacowo - parkowy, w którym w przyszłości będą wynajmowane pomieszczenia do prowadzenia działalności gospodarczej. W ramach wynajmu pomieszczeń Wnioskodawca planuje osiągać dochody na poziomie powyżej 150 tys. zł rocznie. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Nabywane towary i usługi na realizację przedmiotowej operacji są dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Mienie powstałe w wyniku realizacji inwestycji jest oddane w trwały zarząd dla Wnioskodawcy przez Urząd Marszałkowski (RC jest jednostką budżetową Urzędu Marszałkowskiego). Mieniem zarządzał będzie Wnioskodawca. Zainteresowany będzie powstałe mienie dzierżawił lub najmował odpłatnie. Obroty z najmu/dzierżawy ww. zespołu pałacowo - dworskiego będzie osiągał Wnioskodawca (będzie wystawcą faktur), natomiast osiągnięte dochody będą przekazywane do Urzędu Marszałkowskiego (zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z 13 listopada 2003 r. Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 z późn. zm.).

Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu będą miały związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Tereny inwestycyjne będą najmowane/dzierżawione przedsiębiorcom do prowadzenia działalności gospodarczej.

Efekty projektu nie będą wykorzystywane zarówno do czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynności, w związku z którymi prawo takie nie przysługuje.

W piśmie z dnia 2 stycznia 2013 r. wskazano, iż Regionalne Centrum utworzono na mocy uchwały Nr Sejmiku Województwa z dnia 9 lutego 2009 r. w sprawie: utworzenia jednostki budżetowej pod nazwą Regionalne Centrum. Do dnia złożenia wyjaśnienia Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Wnioskodawca od dnia utworzenia do dnia złożenia ww. wyjaśnień nie dokonywał czynności, które obligowałyby jednostkę do zarejestrowania się jako czynny podatnik podatku VAT.

Wnioskodawca wskazał ponadto, że zespół pałacowo - parkowy, jako środek trwały podlegający amortyzacji, składa się z dworu wraz z oficyną i założenia parkowego oraz spichlerza. Wartość początkowa poszczególnych środków trwałych przekracza 15 000,00 zł. Wydatki poniesione na modernizację poszczególnych środków trwałych przekraczają 15 000,00 zł. Przewidywany okres oddania do użytkowania dworu to początek lutego 2013 r., natomiast po oddaniu do użytkowania dworu Wnioskodawca planuje wynajmować jego pomieszczenia, czego konsekwencją będzie konieczność rejestracji jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Oddanie do użytkowania budynku spichlerza, który ma pełnić funkcje pomocnicze oraz administracyjno - magazynowe dla potrzeb dworu, planowane jest na koniec września 2013 r. Środek trwały w postaci zespołu pałacowo - parkowego stanowi budynek w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z dnia 2010 r. Nr 243, poz. 1623). Jego klasyfikacja statystyczna, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) to 1273.

Faktury dotyczące dworu będą wystawione przed zarejestrowaniem się Wnioskodawcy jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług, natomiast faktury dotyczące spichlerza częściowo będą wystawione po fakcie rejestracji.

Wnioskodawca nadto wyjaśnił, iż zarejestruje się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług na dzień dokonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT tj. na dzień dokonania pierwszej czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jako beneficjent projektu realizowanego w ramach RPOW ma prawo do odliczenia VAT z faktur wystawionych w ramach remontu zespołu pałacowo-parkowego, który w przyszłości będzie osiągał dochody opodatkowane podatkiem VAT... (koszty Wnioskodawca ponosi od grudnia 2010 r.)

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowanym ostatecznie w piśmie z dnia 6 grudnia 2012 r.), po zarejestrowaniu się jako czynny podatnik VAT, ma prawo do rozliczania podatku VAT w związku z realizacją projektu - polegającego na remoncie zespołu pałacowo-parkowego, którego pomieszczenia w przyszłości będą wynajmowane/dzierżawione i w związku z tym będą przynosiły dochody opodatkowane podatkiem VAT. Wnioskodawca ponosi koszty na remont zespołu pałacowo-parkowego od grudnia 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podstawowe uprawnienie podatnika, dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy, który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług.

Artykuł 96 w ust. 1 stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" (...).

Treść art. 88 ust. 4 ustawy nie wskazuje, aby do nabycia prawa do odliczenia podatku naliczonego konieczne było posiadanie statusu podatnika zarejestrowanego w momencie otrzymania faktur zakupu. Zatem status podatnika czynnego (zarejestrowanego) konieczny jest w momencie wykazywania odliczenia.

Prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy) kształtuje się w danym okresie rozliczeniowym. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego - co wprost wynika z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy - jest zazwyczaj otrzymanie faktury lub dokumentu celnego, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. Prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego.

Trzeba rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Jak już wspomniano, jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć - najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa - wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika.

Zatem należy stwierdzić, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, iż zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej (lub przyszłej) działalności opodatkowanej (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom, chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć, obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w ramach działania 2.4 finansowanego z RPOW 2007-2013 modernizuje zespół pałacowo - parkowy, w którym w przyszłości będą wynajmowane pomieszczenia do prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Nabywane towary i usługi na realizację przedmiotowej operacji są dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Zainteresowany będzie powstałe mienie dzierżawił lub najmował odpłatnie. Obroty z najmu/dzierżawy ww. zespołu pałacowo - dworskiego będzie osiągał Wnioskodawca (będzie wystawcą faktur).

Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu będą miały związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Tereny inwestycyjne będą najmowane/dzierżawione przedsiębiorcom do prowadzenia działalności gospodarczej.

Zespół pałacowo - parkowy, jako środek trwały podlegający amortyzacji, składa się z dworu wraz z oficyną i założenia parkowego oraz spichlerza. Wartość początkowa poszczególnych środków trwałych przekracza 15 000,00 zł. Wydatki poniesione na modernizację poszczególnych środków trwałych przekraczają 15 000,00 zł.

Przewidywany okres oddania do użytkowania dworu to początek lutego 2013 r., natomiast po oddaniu do użytkowania dworu Wnioskodawca planuje wynajmować jego pomieszczenia, czego konsekwencją będzie konieczność rejestracji jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca zarejestruje się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług na dzień dokonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Oddanie do użytkowania budynku spichlerza, który ma pełnić funkcje pomocnicze oraz administracyjno - magazynowe dla potrzeb dworu, planowane jest na koniec września 2013 r.

Faktury dotyczące dworu będą wystawione przed zarejestrowaniem się Wnioskodawcy jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług, natomiast faktury dotyczące spichlerza częściowo będą wystawione po fakcie rejestracji.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca obecnie nie będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie wykonując czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ponosi wydatki związane z realizacją projektu, którego efekty będą miały w przyszłości związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Ww. wydatki, w odniesieniu do części inwestycji, będą ponoszone również po zarejestrowaniu się Zainteresowanego jako czynny podatnik podatku VAT.

Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, iż zarówno odnośnie zakupów towarów i usług, objętych zakresem zadanego pytania, dokonywanych przez Wnioskodawcę przed rejestracją jak i po rejestracji, które będą wiązały się wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z przedmiotowych faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją projektu, pod warunkiem zarejestrowania się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz niezaistnienia ograniczeń wskazanych w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (zaistniałego stanu faktycznego), w którym wskazano, iż nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu będą miały związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl