IPTPP2/443-822/12-7/JN - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na przebudowie stacji ujęcia i uzdatniania wody.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-822/12-7/JN Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na przebudowie stacji ujęcia i uzdatniania wody.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2012 r. (data wpływu 24 września 2012 r.) uzupełnionym pismami z dnia 19 listopada 2012 r. (data wpływu 23 listopada 2012 r.) i z dnia 3 grudnia 2012 r. (data wpływu 6 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na przebudowie stacji ujęcia i uzdatniania wody - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na przebudowie stacji ujęcia i uzdatniania wody

* opodatkowania dobrowolnych wpłat mieszkańców oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 19 listopada 2012 r. i z dnia 3 grudnia 2012 r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego, zadanego pytania, własnego stanowiska oraz brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (wynikające z uzupełnienia wniosku).

Gmina i Miasto w latach 2012 i 2013 zamierza realizować inwestycję polegającą na modernizacji stacji ujęcia i uzdatniania wody (2013) oraz inwestycję polegającą na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków (2012). Na pokrycie części kosztów tej inwestycji Wnioskodawca pozyskał środki finansowe z Urzędu Marszałkowskiego (60,38% wartości inwestycji) w ramach PROW 2007 - 2013 oraz zamierza część kosztów pokryć z dotacji i pożyczki udzielonej przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (18,28% wartości inwestycji) a także pokryć częściowo koszt budowy przydomowych oczyszczalni ścieków z dobrowolnych wpłat mieszkańców (9,87% wartości inwestycji). Jednocześnie Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Inwestycja polegająca na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków (2012 r.) będzie składała się z budowy 140 urządzeń tego typu. Na pokrycie części kosztów (350 000 zł z 1 702 135,17 zł co stanowi 20,56% kosztu budowy przydomowych oczyszczalni ścieków) dobrowolnie zdecydowali się mieszkańcy. W zawartej z nimi umowie jako warunek zrealizowania ww. inwestycji podaje się uzyskanie przez Gminę dofinansowania z Urzędu Marszałkowskiego (PROW 2007 - 2013) oraz pożyczki i dofinansowania z WFOŚiGW. Jednocześnie zapisy umowy wskazują, że:

* Gmina jako inwestor będzie właścicielem przydomowych oczyszczalni ścieków przez okres 6 lat od momentu realizacji inwestycji;

* po tym okresie Gmina przekaże w nieodpłatne użytkowanie tych urządzeń mieszkańcom;

* mieszkańcy pokrywają we własnym zakresie koszty eksploatacji POŚ.

Należy również podkreślić, że Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat od mieszkańców w okresie użytkowania przez nich urządzeń w wyniku czego nie będzie miało miejsca uzyskiwanie korzyści finansowych z tego tytułu przez Wnioskodawcę. Wszelkie zakupy dotyczące realizowanej inwestycji będą dokonywane przez Gminę i nie będzie ona obciążała kosztami tych zakupów mieszkańców.

W ramach inwestycji polegającej na przebudowie stacji ujęcia i uzdatniania wody (2013 r.) zakupy dokonywane będą przez Wnioskodawcę. Ponadto Gmina z tego tytułu nie będzie obciążała mieszkańców kosztami inwestycji. Jednocześnie po zakończeniu inwestycji Gmina i Miasto przekaże na podstawie protokołu przekazania - przejęcia środka trwałego - PT samorządowemu Zakładowi Gospodarki Komunalnej.

Zarówno inwestycja realizowana w 2012 r. jak i inwestycja realizowana w 2013 r. będą stanowiły w myśl ustawy o samorządzie gminnym (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3) zadanie własne gminy. Ponadto gmina nie będzie miała możliwości obciążania FV zarówno mieszkańców gminy (POŚ 2012 r.) jak i Zakładu Gospodarki Komunalnej (stacja ujęcia i uzdatniania wody 2013 r.).

W związku z powyższym problem interpretacyjny dotyczy zagadnienia: czy w związku z realizacją ww. inwestycji wystąpią czynności opodatkowane podatkiem VAT i czy wobec tego będzie istniała możliwość odliczenia podatku naliczonego.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Udział wpłat mieszkańców będzie wynosił 350 000,00 zł i stanowić to będzie 1702 135,17 zł co stanowi 20,56% realizacji inwestycji dotyczącej budowy przydomowych oczyszczalni ścieków. Umowa dotycząca budowy przydomowych oczyszczalni ścieków nie uzależnia wykonania przydomowych oczyszczalni ścieków od wniesienia wpłat. Do chwili obecnej wpłaciła tylko część mieszkańców a pomimo to inwestycja jest realizowana. Zgodnie z zapisami umowy realizacja przedmiotowej inwestycji wprost uzależniona jest od uzyskania dofinansowania ze środków PROW oraz WFOŚiGW. W umowie zawartej z mieszkańcami jest zapisane, że przydomowa oczyszczalnia ścieków wykonana w ramach podpisanej umowy będzie stanowiła własność inwestora tj. Wnioskodawcy. Po okresie 6 lat od dnia przyznania pomocy Wnioskodawca może przekazać nieodpłatnie wybudowane urządzenie odbiorcy. Ponadto koszty eksploatacji urządzeń od daty odbioru technicznego pokrywa odbiorca.

Wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji polegającej na przebudowie stacji ujęcia i uzdatniania wody mają związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu od towarów i usług. Wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków mają związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Realizowane w ramach inwestycji zadania należą do zadań własnych Gminy. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym art. 7 ust. 1 pkt 3.

Nabywane towary i usługi dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją inwestycji polegającej na przebudowie stacji ujęcia i uzdatniania wody wystawiane będą na Wnioskodawcę. Nabywane towary i usługi dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków wystawiane będą na Wnioskodawcę.

Zadanie w całości polega na realizacji dwóch inwestycji (budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy 2012 r. oraz przebudowa stacji ujęcia i uzdatniania wody w miejscowości 2013 r.). Niemniej jednak pewne działania i koszty dotyczące przedmiotowych inwestycji zrealizowane zostały w latach wcześniejszych (2010 r., 2011 r. - przygotowania dokumentacji technicznej dot. ww. inwestycji).

Wnioskodawca przekaże Zakładowi Gospodarki Komunalnej, nieodpłatnie efekty inwestycji polegającej na przebudowie stacji ujęcia i uzdatniania wody.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 19 listopada 2012 r.).

1.

Czy Wnioskodawca będzie miał możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z planowaną do realizacji inwestycją polegającej na przebudowie stacji ujęcia i uzdatniania wody oraz budowie przydomowych oczyszczalni ścieków, na wykonanie, której Wnioskodawca pozyskał dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego w ramach działania PROW 2007 - 2013 oraz zamierza pozyskać pożyczkę i dotację w ramach środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

2.

Czy Wnioskodawca będzie musiał obciążyć podatkiem od towarów i usług VAT dobrowolne wpłaty mieszkańców na ten cel oraz czy będzie miał możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z planowaną do realizacji inwestycją polegającej na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków, na wykonanie, której Wnioskodawca pozyskał dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego w ramach działania PROW 2007 - 2013 oraz zamierza pozyskać pożyczkę i dotację w ramach środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska Gospodarki Wodnej oraz środki pochodzące z dobrowolnych wpłat mieszkańców Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, budowa przydomowych oczyszczalni ścieków należy do zadań Gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym. Przepis ten mówi, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy m.in. takich jak ochrona środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, wodociągi i zaopatrzenie w wodę, kanalizację, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych, utrzymanie czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi: "nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umowy cywilnoprawnych."

Biorąc pod uwagę powyższe Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku nauczonego z tytułu usług zakupionych w celu wykonania ww. zadań.

Stosowanie do art. 86 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Natomiast zgodnie z ww. przepisami prawa czynności takie nie występują w związku z realizacją wymienionych inwestycji.

Ponadto zgodnie z wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej interpretacją przepisów z dnia 20 sierpnia 2012 r.: "wykonanie przydomowych oczyszczalni ścieków nie może być uznane za dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, gdyż w związku z wpłatą mieszkaniec gminy nie nabywa własności oczyszczalni. Nie jest też odpłatnością za świadczone usługi w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, gdyż mieszkańcy gminy nie korzystają po wybudowaniu przydomowych oczyszczalni ścieków z usług gminy w tym zakresie. Należy zatem przyjąć, iż wpłaty dokonywane przez mieszkańców na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków nie odnoszą się do odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług".

W pismach stanowiących uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż zarówno w pierwszym przypadku jak i w drugim, Wnioskodawca nie będzie miała prawnej możliwości obciążania fakturami VAT odbiorców inwestycji, w związku z czym nie będzie miał możliwości odliczenia podatku zapłaconego przy zakupie towarów i usług dotyczących ww. inwestycji.

Ponadto Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w związku z dokonaniem wpłat mieszkańcy nie nabywają prawa własności do wykonanej przydomowej oczyszczalni ścieków oraz w ramach tych wpłat nie są pokrywane koszty ich użytkowania (zgodnie z umową z mieszkańcami koszty utrzymania przydomowych oczyszczalni pokrywają użytkownicy). W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie miał prawnej możliwości wystawiania FV dotyczących przydomowych oczyszczalni ścieków, a co za tym idzie nie będzie miał prawnej możliwości odliczenia podatku VAT od faktur pokrywających koszty inwestycji. Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wpłaty mieszkańców nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie niniejszej interpretacji należy wyjaśnić, iż dotyczy ona kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na przebudowie stacji ujęcia i uzdatniania wody. Natomiast w zakresie opodatkowania dobrowolnych wpłat mieszkańców oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W latach 2012 i 2013 zamierza realizować inwestycję polegającą na modernizacji stacji ujęcia i uzdatniania wody (2013) oraz inwestycję polegającą na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków (2012). Na pokrycie części kosztów tej inwestycji Wnioskodawca pozyskał środki finansowe z Urzędu Marszałkowskiego (60,38% wartości inwestycji) w ramach PROW 2007 - 2013 oraz zamierza część kosztów pokryć z dotacji i pożyczki udzielonej przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (18,28% wartości inwestycji) a także pokryć częściowo koszt budowy przydomowych oczyszczalni ścieków z dobrowolnych wpłat mieszkańców (9,87% wartości inwestycji).

W ramach inwestycji polegającej na przebudowie stacji ujęcia i uzdatniania wody (2013 r.) zakupy dokonywane będą przez Wnioskodawcę. Ponadto Gmina z tego tytułu nie będzie obciążała mieszkańców kosztami inwestycji. Jednocześnie po zakończeniu inwestycji Wnioskodawca przekaże na podstawie protokołu przekazania - przejęcia środka trwałego - PT samorządowemu Zakładowi Gospodarki Komunalnej. Wnioskodawca przekaże Zakładowi Gospodarki Komunalnej, nieodpłatnie efekty inwestycji polegającej na przebudowie stacji ujęcia i uzdatniania wody.

Zarówno inwestycja realizowana w 2012 r. jak i inwestycja realizowana w 2013 r. będą stanowiły w myśl ustawy o samorządzie gminnym (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3) zadanie własne gminy. Ponadto gmina nie będzie miała możliwości obciążania FV zarówno mieszkańców gminy (POŚ 2012 r.) jak i Zakładu Gospodarki Komunalnej (stacja ujęcia i uzdatniania wody 2013 r.).

Wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji polegającej na przebudowie stacji ujęcia i uzdatniania wody mają związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu od towarów i usług. Nabywane towary i usługi dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją inwestycji polegającej na przebudowie stacji ujęcia i uzdatniania wody wystawiane będą na Wnioskodawcę.

Odnosząc się do powyższego należy zauważyć, iż stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 ustawy istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (przekazanie nieodpłatnie Zakładowi Gospodarki Komunalnej efektów inwestycji) będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością, brak jest podstaw do traktowania tego nieodpłatnego przekazania jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym, czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji polegającej na przebudowie stacji ujęcia i uzdatniania wody mają związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na przebudowie stacji ujęcia i uzdatniania wody, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji inwestycji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na przebudowie stacji ujęcia i uzdatniania wody. Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dobrowolnych wpłat mieszkańców oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków, została rozstrzygnięta interpretacją indywidualną Nr IPTPP2/443-822/12-8/JN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl