IPTPP2/443-815/12-2/JS - Możliwość wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wniesienia do spółki z o.o. aportu w postaci zespołu składników majątkowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-815/12-2/JS Możliwość wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wniesienia do spółki z o.o. aportu w postaci zespołu składników majątkowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2012 r. (data wpływu 21 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności wniesienia aportem zespołu składników majątkowych do spółki z o.o. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2012 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności wniesienia aportem zespołu składników majątkowych do spółki z o.o.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedsiębiorstwo Sp. z o.o. jest spółką ze 100% udziałem Gminy (spółka komunalna), która realizuje w imieniu Gminy zadania własne gminy polegające na zaspakajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie zaopatrzenia w energię cieplną, utrzymania czystości i porządku, gospodarowania odpadami (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Dominującym przedmiotem działalności Spółki jest działalność w zakresie gospodarki odpadami i zaopatrzenia w energię cieplną. W strukturze organizacyjnej Spółki zgodnie z regulaminem organizacyjnym Przedsiębiorstwa Sp. z o.o. wydzielone są dwa zakłady:

* Zakład Usług (w skład którego wchodzi składowisko odpadów komunalnych),

* Zakład Energetyki.

W stosunku do Zakładu Energetyki Spółka prowadzi wewnętrzną dokumentację finansową wskazującą na rentowność tego zakładu, tj. przychody, koszty, należności i zobowiązania przyporządkowane są do tego zakładu oraz przydzieleni są określeni pracownicy wykorzystywani do prowadzenia działalności w zakresie zaopatrzenia w energię cieplną.

W stosunku do składowiska odpadów komunalnych, które wchodzi w skład Zakładu Usług prowadzona jest odrębna ewidencja zdarzeń gospodarczych pozwalająca na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań tej działalności oraz przydzieleni są określeni pracownicy.

Przedsiębiorstwo Sp. z o.o. jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Działalność powyższą Spółka prowadzi przy wykorzystaniu własnych składników majątkowych jak i dzierżawionych od Gminy.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W roku 2000 Gmina w celu realizacji zadania w zakresie zaopatrzenia w energię cieplną wydzierżawiła Spółce majątek (nieruchomości zabudowane jak i urządzenia, budowle, oraz infrastrukturę towarzyszącą) wchodzący w skład Zakładu Energetyki. Majątek ten Spółka dzierżawi do chwili obecnej. Do roku 1999 zadanie to realizowane było przez utworzone gospodarstwo pomocnicze pn. Zakład Energetyki, które zostało zlikwidowane, a następnie w całości przekazane umową dzierżawy do Spółki.

W roku 1998 Gmina w celu realizacji zadania w zakresie gospodarowania odpadami przekazała Spółce nieodpłatnie umową użyczenia składowisko odpadów komunalnych pn. "...", a następnie z dniem 1 stycznia 2012 r. zmieniła umowę użyczenia na umowę dzierżawy, która obowiązuje do chwili obecnej. Gmina jako właściciel składowiska odpadów komunalnych w roku 2009 przeprowadziła jego modernizację, koszt modernizacji wyniósł... zł brutto. Z uwagi na fakt, że Gmina nie uzyskiwała przychodów z tego tytułu nie przysługiwało Jej prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonanej modernizacji.

Obecnie Gmina zamierza przekazać na własność aportem (wkładem niepieniężnym) Przedsiębiorstwu Sp. z o.o. składniki majątkowe (materialne i niematerialne) wchodzące w skład Zakładu Energetyki i składowiska odpadów komunalnych, wykorzystywane dotychczas przez Spółkę, będące obecnie w dzierżawie jako zorganizowane części przedsiębiorstwa celem prowadzenia dotychczasowej działalności do jakiej Spółka została powołana w zamian za udziały.

Przedmiotem majątku Zakładu Energetyki, który zostanie wniesiony aportem do Spółki będzie zespół składników materialnych i niematerialnych, na które składać się będzie: prawo wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowych zabudowanych, na których znajdują się budynki kotłowni, wymiennikowni, sieci ciepłownicze, magistrala ciepłownicza, oraz pozostała infrastruktura towarzysząca z urządzeniami.

Przedmiotem majątku składowiska odpadów komunalnych, który zostanie wniesiony aportem do Spółki, będzie zespół składników materialnych i niematerialnych, na które składać się będzie: prawo wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowych zabudowanych, na których znajdują się budynki, budowle (linia sortownicza, czasza wysypiska, studnie odgazowujące) oraz pozostała infrastruktura towarzysząca z urządzeniami.

Zespół składników opisanych powyżej wraz z pracownikami jest organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie wyodrębniony w ramach przedsiębiorstwa (przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy czynność polegająca na wniesieniu przez Gminę do Przedsiębiorstwa Sp. z o.o. wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci własności zespołu składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład Zakładu Energetyki i składowiska odpadów komunalnych wykorzystywanych dotychczas przez Spółkę w sposób opisany w przedmiotowym wniosku, będący do chwili obecnej przedmiotem umowy dzierżawy pomiędzy Gminą a Spółką, spełnia przesłanki uznania ją za czynność podlegającą wyłączeniu z opodatkowania podatkiem VAT, zgodnie z przepisem art. 6 pkt 1 w zw. z art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług jako zorganizowane części przedsiębiorstwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno składowisko odpadów komunalnych dotychczas wchodzące w skład Zakładu Usług, jak i również Zakład Energetyki spełnia definicję zawartą w art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług jako zorganizowane części przedsiębiorstwa.

Ustawa o podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 27e, wprowadza definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zgodnie z tym przepisem przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Tak więc, aby mówić o zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą być spełnione łącznie trzy przesłanki:

1.

w istniejącym przedsiębiorstwie istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania,

2.

zespół tych składników jest organizacyjnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie oraz

3.

zespół tych składników jest finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie.

Ad 1)

Za zorganizowaną część przedsiębiorstwa może być więc uznany zespół składników materialnych i niematerialnych, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Tak więc, aby uznać określone składniki materialne i niematerialne za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, muszą one pozostawać między sobą we wzajemnej relacji w taki sposób, że tworzą powiązany funkcjonalnie zespół. Ponadto zespół ten powinien posiadać potencjalną zdolność do samodzielnego realizowania działań gospodarczych, tj. samodzielnego działania na rynku jako odrębny podmiot gospodarczy.

Takie rozumienie potwierdza orzeczenie WSA w Poznaniu z dnia 15 października 2009 r., sygn. Akt I SA/Po 490/09, zgodnie z którym, istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

W ocenie Wnioskodawcy zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład Zakładu Energetyki jak i składowiska odpadów komunalnych, który będzie przedmiotem aportu do Spółki przeznaczony jest do realizacji określonych zadań gospodarczych, tj. Zakład Energetyki do zaopatrzenia w energię cieplną, składowisko odpadów komunalnych do gospodarowania odpadami.

Należy więc stwierdzić, iż Spółka będzie wykonywała dotychczasową działalność, o której mowa wyżej, przy wykorzystaniu składników przekazanych aportem jako zorganizowane części przedsiębiorstwa, a także przy udziale zatrudnionych pracowników. Zatem składniki majątkowe, których własność zostanie przeniesiona na Spółkę aportem, są powiązane funkcjonalnie w takim znaczeniu, że nabywca (Spółka) tych składników będzie kontynuować działalność w zakresie takim jak dotychczas. Ponadto działalności te mogą być prowadzone i wykonywane samodzielnie jako niezależne przedsiębiorstwa.

Na uzasadnienie tej tezy Wnioskodawca powołuje orzeczenie WSA w Warszawie sygn. Akt III SA/Wa 368/09 zgodnie z którym użyte w art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT pojęcie przedsiębiorstwo obejmuje każdy zespół składników materialnych i niematerialnych służący do realizacji określonych zadań gospodarczych bez względu na to, czy obejmuje on całość czy jedynie część majątku określonego podmiotu. Zgodnie z tezą orzeczenia WSA w Krakowie sygn. Akt I SA/Kr 1595/09, warunek wyłączenia z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT będzie spełniony wtedy, gdy przedmiotem transakcji będzie przedsiębiorstwo lub jego część stanowiąca całość mogącą samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. A może być wykonywana samodzielnie jako niezależne przedsiębiorstwa.

Ad 2)

Aby zespół składników majątkowych tworzył zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinien on stanowić całość wyodrębnioną organizacyjnie, w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie organizacyjne oznacza faktyczne wyodrębnienie lub wyodrębnienie w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena spełnienia tej przesłanki odbywa się według kryterium roli jaką składniki materialne i niematerialne odgrywały w funkcjonującym dotychczas przedsiębiorstwie.

W ocenie Wnioskodawcy spełniony został warunek wyodrębnienia organizacyjnego, ponieważ Zakład Energetyki, jak i składowisko odpadów komunalnych jest wyodrębnionym organizacyjnie zespołem osób i środków majątkowych (zespół składników materialnych i niematerialnych) utworzonym i utrzymywanym w celu realizacji określonych zadań gospodarczych. Po wniesieniu aportem składników majątkowych zostaną zachowane związki funkcjonalne pomiędzy poszczególnymi składnikami masy przedsiębiorstwa, Spółka bowiem będzie prowadzić działalność gospodarczą w takim samym zakresie jak dotychczas. Działalności Zakładu Energetyki i składowiska odpadów komunalnych są prowadzone odrębnie (niezależnie od siebie). Ponadto składniki majątkowe wniesione aportem (Zakład Energetyki, jak i składowisko odpadów komunalnych) posiadają oznaczenie indywidualizujące - nazwy.

Ad 3)

Zgodnie z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zespół składników materialnych i niematerialnych musi być wyodrębniony także pod względem finansowym w ramach przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której podatnik prowadzi ewidencję zdarzeń gospodarczych w taki sposób, że możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W przedmiotowym stanie faktycznym składniki majątkowe Zakładu Energetyki jak i składniki majątkowe składowiska odpadów komunalnych będące przedmiotem aportu (a obecnie dzierżawy) są w przedsiębiorstwie wyodrębnione pod względem finansowym, tj. ewidencja zdarzeń gospodarczych pozwala na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do poszczególnych obszarów działalności. Tak więc, w ocenie Wnioskodawcy kryterium wyodrębnienia finansowego będzie spełnione.

Planowana transakcja polegająca na wniesieniu przez Gminę do Spółki wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci własności zespołu składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład Zakładu Energetyki i składowiska odpadów komunalnych wykorzystywanych dotychczas przez Spółkę (w sposób opisany w przedmiotowym wniosku), będących obecnie przedmiotem umowy dzierżawy pomiędzy Gminą a Spółką, spełnia przesłanki uznania jej za czynność podlegającą wyłączeniu z opodatkowania podatkiem VAT, zgodnie z art. 6 pkt 1 w związku z art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, jako aport (wkład niepieniężny) zorganizowanych części przedsiębiorstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ustawy.

Stosownie do postanowień art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcja zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawa towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Wobec powyższego należy wskazać, iż na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Zaznaczenia wymaga, iż definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Z opisu sprawy wynika, że Przedsiębiorstwo Sp. z o.o. jest spółką ze 100% udziałem Gminy (spółka komunalna), która realizuje w imieniu Gminy zadania własne gminy. Dominującym przedmiotem działalności Spółki jest działalność w zakresie gospodarki odpadami i zaopatrzenia w energię cieplną. W strukturze organizacyjnej Spółki wydzielone są dwa zakłady:

* Zakład Usług (w skład którego wchodzi składowisko odpadów komunalnych),

* Zakład Energetyki.

Przedsiębiorstwo Sp. z o.o. jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Działalność powyższą Spółka prowadzi przy wykorzystaniu własnych składników majątkowych, jak i dzierżawionych od Gminy.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W roku 2000 Gmina w celu realizacji zadania w zakresie zaopatrzenia w energię cieplną wydzierżawiła Spółce majątek (nieruchomości zabudowane jak i urządzenia, budowle, oraz infrastrukturę towarzyszącą) wchodzący w skład Zakładu Energetyki. Majątek ten Spółka dzierżawi do chwili obecnej.

Obecnie Gmina zamierza przekazać na własność aportem (wkładem niepieniężnym) Przedsiębiorstwu Sp. z o.o. składniki majątkowe (materialne i niematerialne) wchodzące w skład Zakładu Energetyki. Składowiska odpadów komunalnych wykorzystywane dotychczas przez Spółkę będące obecnie w dzierżawie jako zorganizowane części przedsiębiorstwa celem prowadzenia dotychczasowej działalności do jakiej Spółka została powołana w zamian za udziały.

Przedmiotem majątku Zakładu Energetyki, który zostanie wniesiony aportem do Spółki będzie zespół składników materialnych i niematerialnych, na które składać się będzie: prawo wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowych zabudowanych, na których znajdują się budynki kotłowni, wymiennikowni, sieci ciepłownicze, magistrala ciepłownicza, oraz pozostała infrastruktura towarzysząca z urządzeniami.

Przedmiotem majątku składowiska odpadów komunalnych, który zostanie wniesiony aportem do Spółki, będzie zespół składników materialnych i niematerialnych, na które składać się będzie: prawo wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowych zabudowanych, na których znajdują się budynki, budowle (linia sortownicza, czasza wysypiska, studnie odgazowujące) oraz pozostała infrastruktura towarzysząca z urządzeniami.

Zespół składników opisanych powyżej wraz z pracownikami jest organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie wyodrębniony w ramach przedsiębiorstwa (przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż z okoliczności sprawy wynika, że przedmiotem aportu będą wyłącznie prawa wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowych, budynki i budowle znajdujące się na tych nieruchomościach gruntowych oraz pozostała infrastruktura towarzysząca z urządzeniami, co oznacza, że przedmiotem aportu będzie konkretny zespół poszczególnych składników majątkowych, ale nie będzie to zorganizowany zespół składników majątkowych.

Należy bowiem wskazać, iż wybrane składniki majątkowe, będące przedmiotem planowanej transakcji - wbrew temu co twierdzi Wnioskodawca - nie będą stanowiły zespołu finansowo i organizacyjnie wyodrębnionego. Przedmiotowe składniki majątkowe nie będą ze sobą powiązane wzajemnymi relacjami, będą stanowić jedynie zbiór elementów należących do jednego podmiotu gospodarczego. Z funkcjonalnego punktu widzenia, majątek, który ma być przedmiotem aportu nie będzie posiadał potencjalnej zdolności do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy. Podkreślić należy, iż w skład majątku, będącego przedmiotem aportu, nie będą wchodziły zobowiązania, które w ustawowej definicji wskazywane są wprost jako niezbędny element zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Dodatkowo, przenoszone w ramach planowanej transakcji składniki majątkowe nie będą stanowiły zespołu składników, który mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące określone zadania gospodarcze. Przedmiotem aportu będą składniki materialne oraz prawa wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowych, które uprzednio były przedmiotem dzierżawy na rzecz Spółki, prowadzącej w oparciu o te składniki swoją działalność. Tym samym, zbywane składniki majątku, będące przedmiotem planowanej transakcji, nie będą spełniały definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa, określonej w art. 2 pkt 27e ustawy. A zatem, planowany przez Wnioskodawcę aport poszczególnych składników majątku nie będzie podlegał wyłączeniu z opodatkowania podatkiem VAT w myśl art. 6 pkt 1 ustawy.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie nie dojdzie do zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, lecz do sprzedaży poszczególnych składników majątkowych. W konsekwencji czynność polegająca na wniesieniu przez Gminę do Przedsiębiorstwa Sp. z o. o wkładu niepieniężnego (aportu) będzie stanowić dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy i co za tym idzie, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na ogólnych zasadach według stawki właściwej dla każdego składnika majątkowego, z uwzględnieniem zwolnień wynikających z ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, iż w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności wniesienia aportem zespołu składników majątkowych do spółki z o.o., natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl