IPTPP2/443-815/11-5/JS - Określenie stawki VAT właściwej dla świadczenia usług ogrodniczych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-815/11-5/JS Określenie stawki VAT właściwej dla świadczenia usług ogrodniczych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2011 r. (data wpływu 1 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lutego 2012 r. (data wpływu 1 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 lutego 2012 r. (data wpływu 1 marca 2012 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Aktualnie ubiega się w trybie przetargowym o zlecenie w latach 2011-2013, wykonania czynności polegających na pielęgnacji istniejącej zieleni oraz wykonaniu nowych nasadzeń w parku miejskim "...". Organizatorem przetargu nieograniczonego pod nazwą "..." jest Gmina Miasto (w ramach zadania współfinasowanego przez EFRR - Regionalny Program Operacyjny Działanie III, Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich). Postępowanie przetargowe, o którym mowa, dotyczy odrębnej części zadania "..." tzw. części ogrodniczej. Pozostałe części zamówienia publicznego, stanowią przedmiot odrębnych przetargów i dotyczą: części architektonicznej, części drogowej oraz części instalacyjno-sanitarnej.

Zlecający przetarg (Urząd Gmina Miejska) uważa, że postępowanie przetargowe na "...", jest częścią zadania "...", w którym występuje przewaga robót budowlanych. Ponieważ w przypadku świadczenia usługi mieszanej o stawce podatku VAT decyduje usługa podstawowa. To zdaniem zlecającego również do części ogrodniczej powinna zostać zastosowana stawka podstawowa - 23%.

Zlecający przetarg uważa ponadto, że stawka podstawowa powinna zostać zastosowana ze względu na to, iż przy wykonywaniu "części ogrodniczej" będą miały zastosowanie przepisy prawa budowlanego w zakresie dotyczącym dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej, realizacji i odbioru robót.

Tymczasem specyfikacja istotnych warunków zamówienia publicznego wykonania "części ogrodniczej" jako przedmiot czynności wskazuje wyłącznie wykonanie nowych nasadzeń oraz pielęgnację zieleni istniejącej, poprzez:

* wycinkę drzew i krzewów przeznaczonych do usunięcia,

* usunięcie karp,

* wykopanie i zabezpieczenie drzew i krzewów do przesadzenia,

* wzmocnienie mechaniczne drzew,

* wywiezienie dłużyc, karpin, gałęzi,

* nasadzenie drzew, krzewów liściastych i iglastych,

* nasadzenie pnączy, bylin, róż, roślin cebulowatych i sezonowych roślin jednorocznych,

* wykonanie trawników siewem,

* zabiegi agrotechniczne związane z nasadzeniami,

* pielęgnację drzew, krzewów, bylin, pnączy, roślin cebulowatych i trawników, róż oraz roślin jednorocznych.

W piśmie z dnia 28 lutego 2012 r., będącym uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca wskazał, że czynności szczegółowo wyspecjalizowane w opisie zdarzenia przyszłego wniosku ORD-IN, pozostają objęte podziałką PKWiU 2008 - 81.30.10.0 "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do szczegółowo wyspecyfikowanych, przedstawionych w zdarzeniu przyszłym wniosku, czynności przewidzianych do wykonania w latach 2011-2013, składających się na część ogrodniczą zadania "...", należy stosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8% czy 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłową stawką podatku VAT w odniesieniu do wyspecyfikowanych szczegółowo w zdarzeniu przyszłym czynności do wykonania w ramach tzw. "części ogrodniczej" jest stawka VAT 8% w latach 2011-2013. Uzasadnieniem Wnioskodawcy jest fakt, iż park miejski "..." jest wpisany do rejestru zabytków, obiektów i obszarów, objętych ochroną konserwatorską pod nr.... Istotne warunki wykonania części ogrodniczej zamówienia publicznego wymagają od osób wykonujących czynności, posiadanie szczególnych kwalifikacji oraz ich udokumentowania, analogicznie jak ma to miejsce w odniesieniu do prac konserwatorskich. Już to powoduje, że przepisy prawa budowlanego z 1994 r. nie będą stosowane bezpośrednio, lecz z uwzględnieniem przepisów o ochronie zabytków, opiece nad zabytkami (art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy prawo budowlane). Niezależnie od tego, mając na uwadze autonomię prawa podatkowego, podkreślenia wymaga, iż wnioski dotyczące zakresu, przedmiotu opodatkowania, ulg, zwolnień, stawek podatkowych, etc., w pierwszej kolejności powinny być oparte na przepisach podatkowych. Wyłącznie w przypadku wyraźnego odesłania do innych przepisów prawa, bądź braku w ogóle unormowań w określonym zakresie w przepisach podatkowych dopuszczalne jest wyprowadzanie wniosków dotyczących materii podatkowej w oparciu o przepisy niepodatkowe. Przepisy obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, nie zawierają odesłań bądź nakazu odpowiedniego stosowania ustawy prawo budowlane.

W związku z tym, według Wnioskodawcy, wyprowadzanie wniosków przez zlecającego (Gminę Miasto) w zakresie dotyczącym wysokości stawki podatkowej poprzez wskazanie, iż przy "..." wystąpi przewaga robót budowlanych i na tej podstawie kwalifikowanie wszelkich czynności do mających charakter robót budowlanych, pozbawione jest podstaw prawnych.

Przepisy prawa podatkowego w zakresie dotyczącym opodatkowania dostaw towarów i usług są bowiem precyzyjne i nakazują identyfikowanie towarów i usług za pomocą klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Określa to wprost art. 5a ustawy VAT wskazujący iż jeżeli dla konkretnych towarów i usług przepisy tej ustawy lub akty wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne, to czynności te są identyfikowane na podstawie klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Oznacza to, że jeżeli czynność objęta działaniem ustawy VAT jest zaliczona do określonej podziałki statystycznej, to niedopuszczalne jest łączenie jej z inną czynnością objętą odrębną podziałką statystyczną, bądź "swoiste przekwalifikowanie" sklasyfikowanej czynności do innej ze względu np. na "przewagę" określonych czynności.

Zgodnie z grupowaniem w PKWiU 2007, mającej zastosowanie dla celów podatkowych od dnia 1 stycznia 2011 r., "działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni", została sklasyfikowana pod podziałką PKWiU 81.30. Zakresem swoim obejmuje dokonywanie zasadzeń, pielęgnację i utrzymanie parków i ogrodów m. in na terenach miejskich (parki miejskie, strefy zieleni, itp.).

Ponieważ ustawa VAT nie zawiera wskazania co należy rozumieć pod pojęciem "tereny zielone" dopuszczalnym pozostaje posłużenie się definicją tego pojęcia w innych niż podatkowe przepisach prawa.

Ustawa o ochronie przyrody w art. 5 pkt 21 - "tereny zieleni", definiuje jako tereny wraz z infrastrukturą techniczną i budynkami funkcjonalnie z nimi związanymi, pokryte roślinnością znajdujące się w granicach wsi o zwartej zabudowie lub miast, pełniące funkcje estetyczne, rekreacyjne, zdrowotne lub osłonowe, a w szczególności parki, zieleńce, promenady, bulwary, ogrody botaniczne, etc. Ze specyfikacji odrębnej części zamówienia publicznego (części ogrodniczej) wynika, że całość objętych tym zamówieniem czynności nakierowanych jest i dotyczy wyłącznie pielęgnacji zieleni istniejącej, oraz nowych nasadzeń w parku miejskim "...".

Żadne inne czynności, w tym te którym można przypisać charakter budowlany, nie będą wykonywane. Wykonywane będą wyłącznie czynności szczegółowo wyspecyfikowane we wniosku w części dotyczącej opisu zdarzenia przyszłego. W tym stanie - zdaniem Wnioskodawcy - części ogrodniczej rewaloryzacji kompleksowej... (zwanej potocznie "częścią zieloną" zadania), nie sposób przypisać do innych zaklasyfikowań statystycznych, gdyż ogół czynności przewidzianych do jej wykonania mieści się i nie wykracza poza ramy pojęcia "działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni", tj. czynności sklasyfikowanych pod podziałką PKWiU 81.30.

W ocenie Wnioskodawcy podkreślenia końcowego wymaga też, że dla celów podatkowych, znaczenia nie ma zaklasyfikowanie ww. czynności według kodów: CPV. tj. kodów klasyfikacji mającej zastosowanie w zamówieniach publicznych.

Sumując, zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze przepisy: art. 5, art. 5a, art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 oraz art. 146f ust. 1 pkt 1 lit. b), a także poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy VAT, prawidłową stawką podatku - jest stawka 8% w latach 2011-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o którym mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Według art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Od tej reguły ustawodawca ustanowił pewne wyjątki, tzn. przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

W grupowaniu 81.30.10.0 tej klasyfikacji mieszczą się "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni".

W poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy stanowiącego "Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku 7%", wymieniono usługi z grupowania PKWiU 81.30.10.0 "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni".

Należy wskazać, iż w myśl art. 2 pkt 30 ustawy o podatku od towarów i usług, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Aktualnie ubiega się w trybie przetargowym o zlecenie w latach 2011-2013, wykonania czynności polegających na pielęgnacji istniejącej zieleni oraz wykonaniu nowych nasadzeń w parku miejskim "...". Postępowanie przetargowe dotyczy tzw. części ogrodniczej zadania "...". Specyfikacja istotnych warunków zamówienia publicznego wykonania "części ogrodniczej" jako przedmiot czynności wskazuje wyłącznie wykonanie nowych nasadzeń oraz pielęgnację zieleni istniejącej, poprzez wycinkę drzew i krzewów przeznaczonych do usunięcia, usunięcie karp, wykopanie i zabezpieczenie drzew i krzewów do przesadzenia, wzmocnienie mechaniczne drzew, wywiezienie dłużyc, karpin, gałęzi, nasadzenie drzew, krzewów liściastych i iglastych, nasadzenie pnączy, bylin, róż, roślin cebulowatych i sezonowych roślin jednorocznych, wykonanie trawników siewem, zabiegi agrotechniczne związane z nasadzeniami, pielęgnację drzew, krzewów, bylin, pnączy, roślin cebulowatych i trawników, róż oraz roślin jednorocznych. Wnioskodawca wskazał, iż czynności szczegółowo wyspecjalizowane w opisie zdarzenia przyszłego wniosku, pozostają objęte podziałką PKWiU 2008 - 81.30.10.0 "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni".

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii zastosowania stawki podatku VAT dla czynności składających się na część ogrodniczą zadania "...".

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż jeżeli świadczone przez Wnioskodawcę czynności przewidziane do wykonania w latach 2011-2013, składające się na część ogrodniczą zadania "...", sklasyfikowane będą w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0, to będą podlegały one opodatkowaniu stawką preferencyjną podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy oraz zgodnie z poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy.

Oceniając zatem całościowo stanowisko Wnioskodawcy należy uznać je za prawidłowe, bowiem Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny. Jednakże należy zauważyć, iż w świetle opisu sprawy, podniesiona okoliczność, że park miejski "..." jest wpisany do rejestru zabytków, obiektów i obszarów objętych ochroną konserwatorską, pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednocześnie wyjaśnić, że interpretacja indywidualna może wprawdzie dotyczyć zdarzenia przyszłego, lecz ocena stanowiska Wnioskodawcy może być dokonana jedynie w oparciu o stan prawny obowiązujący w dacie wydania interpretacji, tj. w oparciu o przepisy prawa podatkowego powszechnie obowiązującego czyli ogłoszonego. Wynika to z art. 88 ust. 1 Konstytucji RP, gdyż akt prawny, który nie został ogłoszony, nie może obowiązywać i wywoływać skutków prawnych.

Końcowo tut. Organ podkreśla, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jednocześnie zaznaczenia wymaga, iż organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) przez Wnioskodawcę. To Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Przy czym bez wpływu na ocenę stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) pozostaje fakt powoływania się na stanowisko kontrahenta dotyczące przedmiotu czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę. Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Odnosząc się z kolei do dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, należy stwierdzić, iż analiza jej prawidłowości nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl