IPTPP2/443-797/12-6/JN - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży przez gminę zabudowanej nieruchomości gruntowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-797/12-6/JN Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży przez gminę zabudowanej nieruchomości gruntowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2012 r. (data wpływu 14 września 2012 r.) uzupełnionym pismami z dnia 15 listopada 2012 r. (data wpływu 16 listopada 2012 r.) oraz z dnia 29 listopada 2012 r. (data wpływu 3 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT przy sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT przy sprzedaży nieruchomości.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 15 listopada 2012 r. i z dnia 29 listopada 2012 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 27 września 2005 r. Gmina otrzymała nieodpłatnie nieruchomość położoną we wsi X, gminy X, stanowiącą zabudowaną działkę gruntu nr 14/20 o pow. 0,3387 ha, na podstawie Aktu notarialnego Repertorium A - Oświadczenie o zrzeczeniu się własności nieruchomości.

W 2009 r. Gmina postanowiła powyższą nieruchomość sprzedać. W dniu 17 września 2009 r. Rada Gminy podjęła Uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości. Wartość nieruchomości wycenił Rzeczoznawca Majątkowy, na kwotę 123.061,00 zł. Gmina podała do publicznej wiadomości w dniu 25 września 2009 r. wykaz nieruchomości przeznaczonej do sprzedaży za cenę 151.634,00 zł brutto (cenę ustalono jako wartość rynkową nieruchomości 123.061,00 zł + 22% VAT = 150.134,00 zł plus cena operatu szacunkowego w kwocie 1.500,00 zł). Przetarg ustny nieograniczony na sprzedaż wyżej wymienionej nieruchomości wyznaczono na 29 grudnia 2009 r. Ustalono kwotę wadium na 15.200,00 zł. Wadium wpłacił tylko jeden zainteresowany - Przedsiębiorstwo Sp. z.o.o. w dniu 12 grudnia 2009 r. W dniu 17 marca 2010 r. podpisano Akt notarialny - Umowa sprzedaży Repertorium A. W akcie tym zapisano: sprzedaje (...) za cenę w kwocie 153.234,00 zawierającą 22% podatek VAT (...).

Budynek został wybudowany w okresie przedwojennym. I piętro dobudowano w okresie powojennym. Gminie przy nabyciu nieruchomości nie przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony. Gmina nie dokonywała żadnych remontów. Przy wystawieniu faktur VAT zastosowano stawkę "zwolnione" na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W pismach z dnia 15 listopada 2012 r. i z dnia 29 listopada 2012 r. stanowiących uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest czynny płatnikiem podatku od towarów i usług. Działka 14/20 w momencie sprzedaży była zabudowana budynkiem przeznaczonym na działalność handlowo - usługową. Budynek będący przedmiotem sprzedaży był budynkiem przeznaczonym na działalność administracyjno - biurową (piętro) oraz na działalność usługowo handlową (parter). W ewidencji środków trwałych Gminy figuruje jako budynek administracyjno - biurowy. Budynek i budowla były trwale związane z gruntem. Dostawa będąca przedmiotem sprzedaży nie była dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia. Brak dokumentów potwierdzających pierwsze zasiedlenie, ze względu na fakt pochodzenia budynku z lat przedwojennych. Budynek i budowla nie były przedmiotem dzierżawy.

Ponadto Wnioskodawca doprecyzował, iż otrzymanie przedmiotowej nieruchomości w drodze zrzeczenia w dniu 27 września 2005 r. nastąpiło od podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Zrzeczenie się własności przedmiotowej nieruchomości nie było czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina nie otrzymała faktury VAT dokumentującej to przekazanie. Z informacji uzyskanej od Zrzekającego się tj. Gminnej Spółdzielni wynika, że nie była wystawiona faktura VAT. W oparciu o informacje uzyskane od Zrzekającego się tj. Gminnej Spółdzielni, zrzeczenie się nieruchomości na rzecz Gminy było czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Budynek nie był przedmiotem umowy najmu ani innej umowy o podobnym charakterze.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca prawidłowo zastosował stawkę VAT przy sprzedaży tej nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy, przy wystawieniu faktur zastosował stawkę "zwolnione".

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy używanych budynków, budowli lub ich części, będących przedmiotem najmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze. Definicję towaru używanego w odniesieniu do budynków, budowli lub ich części zawarto w art. 43 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT. Zgodnie z tą regulacją przez towary używane rozumie się budynki lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat.

Zgodnie z art. 43 ust. 6 ustawy o VAT zwolnienia tego nie stosuje się, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Sposób opodatkowania dostawy gruntu uzależniony jest od rodzaju znajdującego się na nim budynku. Wynika to z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT - w przypadku dostawy budynków i budowli trwale związanych z gruntem albo części tych budynków i budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się części gruntu. Sprzedaż gruntu podlega zatem opodatkowaniu taką samą stawką podatku, jaką opodatkowana jest sprzedaż znajdującego się na nim budynku.

W związku z powyższym transakcja, w której przedmiotem jest grunt zabudowany może być zwolniona z podatku od towarów i usług jeżeli posadowiony budynek lub jego część stanowi towar używany korzystający ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie zaznaczyć należy, iż z uwagi na fakt, iż wniosek dotyczy stanu faktycznego zaistniałego w 2010 r., oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy dokonano w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w tym okresie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z treści ww. przepisu wynika, iż dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie, stosownie do art. 2 ust. 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynku, budowli lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość winna być przyjęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, bowiem zarówno sprzedaż jak i dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Zatem należy uznać że pierwsze zasiedlenie zachodzi w momencie sprzedaży lub oddania budynku (budowli) do użytkowania pierwszemu dzierżawcy (najemcy).

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacji, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Stosownie do art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, iż w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z dwóch podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie obiektów.

Zauważyć bowiem należy, iż stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna.

W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu warunkującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Należy również zauważyć, iż zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Z treści ust. 11 ww. artykułu wynika, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Jednocześnie należy zauważyć, iż kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy, w myśl którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 27 września 2005 r. otrzymał nieodpłatnie, stanowiącą zabudowaną działkę gruntu, na podstawie Aktu notarialnego. W 2009 r. Gmina postanowiła powyższą nieruchomość sprzedać. W dniu 17 marca 2010 r. podpisano Akt notarialny - Umowa sprzedaży.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że działka 14/20 w momencie sprzedaży była zabudowana budynkiem przeznaczonym na działalność handlowo - usługową. Budynek został wybudowany w okresie przedwojennym. I piętro dobudowano w okresie powojennym. Gminie przy nabyciu nieruchomości nie przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony. Dostawa będąca przedmiotem sprzedaży nie była dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia. Otrzymanie przedmiotowej nieruchomości w drodze zrzeczenia w dniu 27 września 2005 r. nastąpiło od podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Zrzeczenie się własności przedmiotowej nieruchomości nie było czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina nie otrzymała faktury VAT dokumentującej to przekazanie. Z informacji uzyskanej od Zrzekającego się wynika, że nie była wystawiona faktura VAT. Gmina nie dokonywała żadnych remontów. Budynek i budowla były trwale związane z gruntem. Budynek nie był przedmiotem umowy najmu, dzierżawy ani innej umowy o podobnym charakterze.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż dokonana sprzedaż w dniu 17 marca 2010 r. przedmiotowego budynku administracyjno - biurowego - wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy - dokonana została w ramach pierwszego zasiedlenia, bowiem - jak wynika z okoliczności sprawy - nie został spełniony warunek oddania ww. budynku do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi po ich wybudowaniu lub ulepszeniu (dostawa na rzecz Wnioskodawcy zabudowanej nieruchomości nie była obciążona podatkiem VAT, a przez cały okres użytkowania przedmiotowego budynku nie był on przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze). Tym samym dostawa ww. budynku nie korzystała ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Natomiast, w przedmiotowej sprawie przy dostawie budynku administracyjno - biurowego, spełnione zostały warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, ponieważ w stosunku do tego budynku nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie ww. budynku przekraczających 30% jego wartości początkowej. Zatem, dostawa przedmiotowego budynku korzystała ze zwolnienia przewidzianego w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Ponadto, z uwagi na fakt, iż dostawa budynku, o których mowa wyżej jest zwolniona od podatku, zbycie gruntu, na którym budynek ten jest posadowiony, w myśl art. 29 ust. 5 ustawy, również korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Reasumując, dokonana przez Wnioskodawcę dostawa w dniu 17 marca 2010 r. przedmiotowego budynku oraz zbycie gruntu, korzystało ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy w powiązaniu z art. 29 ust. 5 ustawy.

Końcowo należy zauważyć, iż jakkolwiek Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny co do zwolnienia z opodatkowania dostawy nieruchomości, to jednak tut. Organ stwierdził, że dostawa ww. budynku korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, a nie jak wskazał Wnioskodawca na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Oceniając zatem całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie należy wskazać, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem tut. Organ w związku z § 2 i § 5a ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest uprawniony do oceny załączników dołączonych do wniosku, a niniejszą interpretację wydano jedynie w oparciu o stan faktyczny w nim przedstawiony.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl