IPTPP2/443-767/13-2/PR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-767/13-2/PR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2013 r. (data wpływu 26 września 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Instytut realizuje projekt. Inwestycja realizowana jest w oparciu o podpisaną w dniu 28 grudnia 2012 r. umowę dofinansowania Projektu, w ramach działania 12.2 - Inwestycje w infrastrukturę ochrony zdrowia o znaczeniu ponadregionalnym, priorytetu XII - Bezpieczeństwo zdrowotne i poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.

Przedmiotem projektu jest kompleksowy remont i doposażenie w nowoczesny sprzęt i wyroby medyczne dwóch Klinik Instytutu. Na potrzeby klinik objętych projektem zakupiony zostanie także sprzęt sieciowy i komputerowy wraz z oprogramowaniem, który umożliwi zasilanie systemu szpitalnego informacjami z monitorowania pacjenta przez poszczególne urządzenia i wyroby medyczne oraz wynikami diagnostycznymi.

Ponadto w ramach projektu wszystkie pomieszczenia obu Klinik wraz z wykończeniem, instalacjami i urządzeniami zostaną dostosowane do obowiązujących przepisów, standardów i norm. W szczególności prace remontowe będą obejmowały:

* remont/wymiana posadzek, ścian, sufitów, drzwi i okien,

* remont/wymiana instalacji elektrycznych,

* remont/wymiana instalacji wentylacji mechanicznej,

* remont/wymiana instalacji wodno-kanalizacyjnej,

* remont/wymiana instalacji centralnego ogrzewania,

* remont instalacji gazów medycznych z instalacją urządzeń z posiadających przyłącze gazów medycznych,

* remont/wymiana instalacji teletechnicznych,

* remont/wymiana urządzeń sanitarnych.

W ramach niniejszego projektu, planuje się również zakup sprzętu oraz wyrobów medycznych, które umożliwią zapewnienie kompleksowej opieki medycznej dzieciom o małej wadze urodzeniowej i/lub z wadami wrodzonymi, zarówno na etapie diagnozy, opieki przedporodowej oraz poporodowej. Zakupiona w ramach projektu aparatura stanowić będzie uzupełnienie posiadanego sprzętu, zakupionego w ramach zrealizowanego w 2011 r. projektu finansowanego ze środków POIiŚ Działanie 12.2., jak również pozwoli na optymalizację jego utrzymania. Powyższa wymiana/zakup sprzętu związana jest z przystosowaniem placówki do najnowszych standardów wprowadzanych w neonatologii. Są one ujęte jako rekomendacje ekspertów międzynarodowych oraz towarzystw naukowych.

Instytut jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury związane z realizacją projektu są wystawiane na Instytut. Zakupione w ramach projektu towary i usługi w całości będą wykorzystane przez Instytut do czynności w zakresie opieki medycznej służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz świadczeniu usług ściśle z tymi usługami związanymi, tj. do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatnikowi - Instytutowi w związku z planowanymi w ramach wyżej opisanego projektu zakupami towarów i usług, przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty należnego o kwotę podatku naliczonego VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, bezpośrednim efektem działań podjętych w ramach projektu, będą wyremontowane i doposażone w nowoczesny sprzęt i aparaturę medyczną dwie kluczowe Kliniki.

Realizacja projektu jest celowa, gdyż zapewni Instytutowi, ośrodkowi o znaczącym doświadczeniu i renomie oraz wysokim stopniu użyteczności publicznej, odpowiednie warunki do opieki nad noworodkami wymagającymi zaawansowanej diagnostyki i terapii, w tym szczególnie: wcześniakami i noworodkami z wadami rozwojowymi, w zgodzie z wymaganiami obowiązujących przepisów prawa.

W wyniku realizacji projektu zostanie zwiększona i dostosowana do obowiązujących norm powierzchnia użytkowa obu Klinik przeznaczona m.in. na sale intensywnej terapii, opieki ciągłej i pośredniej, która obecnie ze względu na stale narastającą liczbę pacjentów jest niewystarczająca.

Projekt przyczyni się do poprawy infrastruktury ochrony zdrowia, standardu wyposażenia w sprzęt medyczny oraz skuteczności działań w stanach zagrożenia zdrowotnego. Połączenie unikalnego charakteru Instytutu scalającego w swej strukturze kompleksową opiekę nad matką i noworodkiem z wdrożeniem planowanych w ramach projektu innowacyjnych rozwiązań, pozwoli na zgromadzenie w obrębie jednej lokalizacji wysokospecjalistycznej kadry, sprzętu i aparatury medycznej. Realizacja niniejszego projektu gwarantować będzie dalsze podnoszenie jakości usług świadczonych przez kliniki neonatologiczne Instytutu, spełniające wymogi stawiane nowoczesnym obiektom medycznym oraz komfort pacjentów i pracy personelu.

Projekt przyczyni się do wzrostu jakości świadczonych ponadregionalnie usług szpitalnych, bezpieczeństwa pacjentów oraz konkurencyjności w zakresie neonatologii i intensywnej terapii noworodków i niemowląt w aspekcie regionalnym i krajowym, co stanowić będzie podstawy dla dynamicznego rozwoju całego regionu i wzrostu konkurencyjności polskiej gospodarki.

Zakupione w ramach projektu towary i usługi w całości będą wykorzystane przez Instytut do czynności w zakresie opieki medycznej służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz świadczeniu usług ściśle z tymi usługami związanymi, tj. do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwalnia się z podatku VAT "usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze".

Jak wynika z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, z uwagi na fakt, że wydatki w ramach projektu związane będą z czynnościami nieopodatkowanymi, dokonywanie obliczeń naliczonego podatku jest ustawowo zabronione.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawa przewiduje możliwość odliczenia podatku naliczonego w art. 86. Prawo to przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi, co w przypadku opisywanej sytuacji nie będzie miało miejsca.

W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, iż nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z planowanym do zrealizowania projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje projekt. Inwestycja realizowana jest w oparciu o podpisaną w dniu 28 grudnia 2012 r. umowę dofinansowania Projektu, w ramach działania 12.2 - Inwestycje w infrastrukturę ochrony zdrowia o znaczeniu ponadregionalnym, priorytetu XII - Bezpieczeństwo zdrowotne i poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Przedmiotem projektu jest kompleksowy remont i doposażenie w nowoczesny sprzęt i wyroby medyczne dwóch Klinik Instytutu. Faktury związane z realizacją projektu są wystawiane na Instytut. Zakupione w ramach projektu towary i usługi w całości będą wykorzystane przez Instytut do czynności w zakresie opieki medycznej służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz świadczeniu usług ściśle z tymi usługami związanymi, tj. do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zaistniałego stanu faktycznego stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - zakupione w ramach projektu towary i usługi w całości będą wykorzystane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż poniesione wydatki w ramach ww. projektu związane są z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zaistniałego stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, w szczególności zmiany przeznaczenia zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl