IPTPP2/443-741/12-2/JN - Możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu w ramach, którego wykonane zostaną inwestycje ochrony przeciwpowodziowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 października 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP2/443-741/12-2/JN Możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu w ramach, którego wykonane zostaną inwestycje ochrony przeciwpowodziowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2012 r. (data wpływu 22 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest beneficjentem projektu kluczowego pn. "..." realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007 - 2013 Osi priorytetowej - 4 Ochrona środowiska, Działanie - 4,2 Zabezpieczenie przeciwpowodziowe, przy udziale środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Ww. zadanie realizowane jest przy pomocy samorządowej jednostki organizacyjnej, tj. Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych, który w ramach wykonywania obowiązków statutowych wykonuje inwestycje ochrony przeciwpowodziowej, w tym współfinansowane ze środków pomocowych Unii Europejskiej.

Na terenie Województwa największe zagrożenie powodziowe stanowią rzeka i jej główne dopływy. Doliny tych rzek są w znacznej części obwałowane i nie w pełni chronione przez duże zbiorniki wielozadaniowe.

Przedmiotem inwestycji jest budowa lewostronnego obwałowania rzeki na długości 3,163 km, które zmierza do zamknięcia lewostronnych obwałowań rzeki. Przedsięwzięcie to stanowi jeden z elementów kompleksowego zabezpieczenia przed powodzią doliny rzeki i jest realizowane zgodnie z ogólnymi założeniami przedstawionymi w opracowaniu p.t. "...".

Celem projektu jest zabezpieczenie lewobrzeżnej doliny rzeki przed zalewem wodami powodziowymi na odcinku od ujścia potoku C. do ujścia planowanego kanału przerzutowego potoku D. Realizacja projektu "..." będzie miała za zadanie w swej podstawowej funkcji ograniczyć negatywne skutki ewentualnej powodzi. Budowa lewostronnego wału przeciwpowodziowego rzeki na odcinku C. - D. chroni tereny położone w dolinie na lewym brzegu rzeki przed zalewem fali powodziowej o prawdopodobieństwie występowania P = 2% (raz na 50 lat) - woda miarodajna oraz o P = 0,5% (raz na 200 lat) - woda kontrolna.

Projektowany wał przeciwpowodziowy należy do przedsięwzięć melioracyjnych podstawowych i z punktu widzenia zadań gospodarki wodnej będzie:

* zmniejszał zagrożenie powodziowe - częstotliwość i wielkość strat na rozpatrywanym obszarze.

* obwałowanie zwiększy skuteczność istniejącego systemu ochrony przeciwpowodziowej - możliwość zatrzymania części fali powodziowej,

* w wyniku realizacji projektu, osiągnięte zostaną standardy Unii Europejskiej w zakresie budowy budowli hydrotechnicznych,

* projekt przyczyni się bezpośrednio do poprawy systemu ochrony przeciwpowodziowej terenów aglomeracji, położonych w dolinie na lewym brzegu rzeki,

* poprawione zostanie bezpieczeństwo mieszkańców miasta i gmin przyległych do wału.

Zgodnie z art. 31 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.) zarząd województwa jest organem wykonawczym województwa, który realizuje zadania województwa przy pomocy urzędu marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych. Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych jest jednostką budżetową, która jest realizatorem przedmiotowego zadania. W związku z tym, faktury związane z realizacją projektu są wystawiane na wojewódzką samorządową jednostkę organizacyjną tj. Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych.

Wnioskodawca (Urząd Marszałkowski Województwa) jest czynnym zarejestrowanym małym podatnikiem VAT, który zgodnie z art. 2 pkt 25 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), składa deklaracje VAT-7K. Realizacja projektu mieści się w zakresie zadań nałożonych ustawą o samorządzie województwa (art. 14 ust. 1 pkt 9 stanowi, że samorząd województwa wykonuje zadania w zakresie gospodarki wodnej, w tym ochrony przeciwpowodziowej). Natomiast Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych jest podmiotem należącym do grupy jednostek wymienionych w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, ponadto korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 oraz ust. 9.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągał jakichkolwiek przychodów. Realizacja nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z wymogami ww. projektu Wnioskodawca jako beneficjent zobowiązany jest dołączyć indywidualną interpretację "Czy w odniesieniu do realizowanego przez Województwo projektu istnieje możliwość odzyskania podatku VAT".

Grunty, na których realizowana będzie inwestycja należą do Skarbu Państwa oraz do osób prywatnych. Z właścicielami gruntów zawierane są umowy użyczenia tych gruntów, w obecnym czasie wypłacane są odszkodowania z tytułu wyłączenia gruntów z produkcji rolnej, które po zakończeniu inwestycji będą wykupywane na rzecz Skarbu Państwa. Do urządzeń melioracji wodnych podstawowych zalicza się budowle regulacyjne oraz przeciwpowodziowe, zgodnie z art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2012 r. Nr 145 j.t.) wynika, że urządzenia melioracji wodnych podstawowych stanowią własność Skarbu Państwa i są wykonywane na jego koszt.

Nabywane w celu realizacji projektu towary i usługi nie będą związane z wykorzystywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego przez Wnioskodawcę projektu kluczowego pn."..." istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pod nazwą "..." przez Wnioskodawcę, jak również przez Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych, który jest realizatorem przedmiotowego zadania.

Faktury związane z realizacją projektu są wystawiane na wojewódzką samorządową jednostkę organizacyjną tj. Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych. Poniesiony wydatek w całości jest kosztem Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych, tym samym samorządu Województwa, bez możliwości zwrotu podatku naliczonego w fakturach VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o samorządzie województwa, do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej. Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie województwa, samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Z treści art. 14 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie województwa wynika, że samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie gospodarki wodnej, w tym ochrony przeciwpowodziowej, a w szczególności wyposażenia i utrzymania wojewódzkich magazynów przeciwpowodziowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest beneficjentem projektu kluczowego pn. "..." realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007 - 2013 Osi priorytetowej - 4 Ochrona środowiska, Działanie - 4,2 Zabezpieczenie przeciwpowodziowe, przy udziale środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Ww. zadanie realizowane jest przy pomocy samorządowej jednostki organizacyjnej, tj. Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych, który w ramach wykonywania obowiązków statutowych wykonuje inwestycje ochrony przeciwpowodziowej, w tym współfinansowane ze środków pomocowych Unii Europejskiej. Celem projektu jest zabezpieczenie lewobrzeżnej doliny rzeki przed zalewem wodami powodziowymi na odcinku od ujścia potoku C. do ujścia planowanego kanału przerzutowego potoku D.

Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych jest jednostką budżetową, która jest realizatorem przedmiotowego zadania. W związku z tym, faktury związane z realizacją projektu są wystawiane na wojewódzką samorządową jednostkę organizacyjną tj. Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych.

Wnioskodawca (Urząd Marszałkowski Województwa) jest czynnym zarejestrowanym małym podatnikiem VAT, który składa deklaracje VAT-7K. Realizacja projektu mieści się w zakresie zadań nałożonych ustawą o samorządzie województwa (art. 14 ust. 1 pkt 9 stanowi, że samorząd województwa wykonuje zadania w zakresie gospodarki wodnej, w tym ochrony przeciwpowodziowej). Natomiast Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych jest podmiotem należącym do grupy jednostek wymienionych w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, ponadto korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 oraz ust. 9.

Nabywane w celu realizacji projektu towary i usługi nie będą związane z wykorzystywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Wobec powyższego należy zaznaczyć, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru pomiędzy stronami w niej wskazanymi. Podmiot, będący nabywcą, dla którego została wystawiona faktura ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tej faktury.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją projektu, albowiem to nie Wnioskodawca jest nabywcą towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu są wystawiane na inny podmiot, tj. Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ nie jest nabywcą towarów i usług związanych z ww. projektem i nie dysponuje fakturami zakupu wystawionymi na Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna wywiera zatem skutek prawny wyłącznie dla Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl